Przejdź do treści

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!
Orgazm pochwowy bez tabu
Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?
Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi? Podpowiadamy!
5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

„Czy pamiętasz, jak okropnie ona się wtedy zachowała?” ‒ ktoś nas pyta. „Pamiętam” – odpowiadasz zgodnie z prawdą. I dodajesz w duchu: „Ale wolałbym nie pamiętać”. Co zrobić, żeby wyrzucić z pamięci to, co jest nam absolutnie niepotrzebne?

Chwila, w której zarysowaliśmy sąsiadowi samochód? Kłótnia z partnerem? Mandat i punkty karne od policji? Pomyłka w pracy? Te okropne 10 minut po tym, jak szef zwrócił nam uwagę? Lista rzeczy, które mamy ochotę wyrzucić z pamięci – a które niestety wracają do nas jak bumerang – jest długa. To nie jest kolejny artykuł o tym, jak poprawić swoją pamięć. Tu spróbujemy zadziałać odwrotnie. Pozbyć się z pamięci tego, czego nie chcemy tam trzymać. Jak to zrobić?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Maksymalne zaangażowanie

Spróbuj zaangażować się w coś w stu procentach. Na pełen etat. Tak jakby w twojej pamięci miało już nie być ani milimetra wolnej przestrzeni na wspominanie tego, co niefajne.

– Ten sposób jest skuteczny, gdy chcemy zapomnieć o czymś, co stało się niedawno i co mamy jeszcze świeżo w głowie. Polecam wtedy skupić się na tu i na teraz, obojętnie, czy będzie to pisanie raportu w pracy, czytanie dla przyjemności książki, jazda na rolkach, czy planowanie wakacji – radzi psycholog Tomasz Wojtoń.

Koncentrowanie się na chwili obecnej odrywa naszą uwagę od przeszłości, także tej niemiłej.

– W ten sposób wykorzystujemy znane psychologom prawo skupienia – tłumaczy psycholog. –

Im bardziej się na czymś koncentrujemy, tym większe i ważniejsze nam się to coś wydaje. Gdy do głosu zaczynają dochodzić wspomnienia, stopniowo mają w naszej głowie coraz więcej miejsca, rozpychają się. Gdy skupiamy się na tu i teraz, przeszłość jest wyciszana, stopniowo maleje, aż niemal całkowicie znika – dodaje.

Zapamiętaj coś nowego

„Żeby coś zapamiętać, trzeba najpierw o czymś zapomnieć”. Brzmi banalnie, prawda? Ale to naprawdę działa. I są na to naukowe dowody. Badacze z Uniwersytetu Birmingham i Instytutu Neurologii Behawioralnej i Klinicznej udowodnili, że dodawanie nowych wspomnień do mózgu wymaga wyciszenia, a nawet fizycznego usuwania wcześniejszych. Do takich wniosków udało się dojść po analizach pracy mózgu prowadzonych za pomocą aparatu do tomografii magnetyczno-rezonansowej.

– Zadaniem badanych było odtwarzanie widzianych wcześniej zestawów obrazków. Gdy opisywali oglądany niedawno zestaw numer dwa, mieli duże problemy z odtworzeniem widzianego wcześniej zestawu numer jeden. Całemu procesowi towarzyszyły zmiany w budowie fragmentów mózgu – mówi Tomasz Wojtoń.

Można powiedzieć, że zapamiętanie czegoś nowego – słówek w obcym języku, obsługi programu komputerowego, listy zajęć do zrobienia – fizycznie uszkadza to, co zapamiętaliśmy kiedyś. Badacze pamięci fachowo nazywają to interferencją wsteczną. Nowe wspomnienia usuwają stare. Stare wspomnienia bywają często niefajne. Koło się zamyka, mechanizm działa.

Edyta Zając

Zobacz, jakie to nieważne!

Ktoś zwrócił ci na coś uwagę. Nie było ci wtedy miło. Wyciągnęłaś już wnioski z tamtej historii. Na samą myśl o tamtej sytuacji twoje serce zaczyna szybciej bić, a dłonie robią się mokre. Chciałabyś ją jak najszybciej zapomnieć. Jak to zrobić?

– Można uświadomić sobie, że na dziś tamta sytuacja nie ma najmniejszego znaczenia. Na nic nie wpływa, po prostu była i minęła. Mieszka głównie w naszej głowie. Tym bardziej nie warto sobie nią tej głowy zaprzątać – radzi psycholog.

Może to zadziałać zgodnie z teorią wyparcia, która mówi, że usuwamy z pamięci nieprzyjemne lub traumatyczne przeżycia. Ułatwi nam to zobaczenie małej ważności tego, o czym chcemy zapomnieć. Ale uwaga, Zygmunt Freud przekonywał, że nawet wyparte wspomnienia wciąż funkcjonują w odmętach naszej podświadomości i wpływają na to, jak się zachowujemy!

I jeszcze ciekawostka: gdy wchodzimy do jakiegoś pokoju, może nam się zdarzyć zapomnieć, po co tam przyszliśmy. Gabriel Radvansky, psycholog z Uniwersytetu Notre Dame w Indianie, przekonuje, że gdy przekraczamy drzwi lub inne bariery, nasz mózg traktuje to jak rozdzielenie dwóch osobnych zdarzeń. I w ten sposób zapomina, co robiliśmy i o czym myśleliśmy w pokoju, w którym byliśmy wcześniej. Wspomnienia z pomieszczenia numer jeden trafiają do innej szufladki pamięci niż wspomnienia z pomieszczenia numer dwa. Wniosek jest prosty: czasem można o czymś skutecznie zapomnieć, po prostu zmieniając miejsce!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Dieta bogata w kwasy omega-3 może ochronić przed chorobą Alzheimera? Wyniki najnowszego badania są jednoznaczne

Dieta bogata w kwasy omega-3 może chronić przed chorobą Alzheimera? Wyniki najnowszego badania są jednoznaczne

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Gdy czujesz się gorsza od innych… Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

„Ludzie mogą nie tylko wypierać wspomnienia, ale też tworzyć fałszywe”. Co ukrywa przed nami nasz mózg, mówi prof. Tomasz Maruszewski

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Znak ewakuacyjny

7 kroków, by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

×