Przejdź do treści

Jak poprawić pamięć – proste ćwiczenia i wskazówki dla każdego

kobieta, która traci "kawałki głowy"
Fot. feodora / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
laboratorium, badanie próbki małpiej ospy
Małpia ospa w Europie – potwierdzone przypadki. Czy jest groźna i jakie daje objawy?
para w łóżku
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Pocałunek to samo zdrowie / istock
Całowanie się jest zdrowe. Jakie plusy dla organizmu za sobą niesie?
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog mówi nam, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog wyjaśnia, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tomasz Dzieciątkowski: obawy dotyczące szczepionek przeciw COVID-19 i chorób powodujących bezpłodność kobiet są bezpodstawne

Jak poprawić pamięć, aby cieszyć się sprawnym umysłem przez długie lata? Istnieją trzy proste zasady, które należy na stałe wdrożyć do codziennych czynności. Pierwsza z nich to dieta, druga aktywność fizyczna, a trzecia ćwiczenie mózgu za pomocą łamigłówek.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Wraz z wiekiem pamięć ulega stopniowemu pogorszeniu. Osoby starsze mają problemy nie tylko z zapamiętywaniem nowych informacji, ale i z przypominaniem sobie niektórych faktów z przeszłości. Istnieją techniki poprawy pamięci koncentracji pozwalające na opóźnienie lub złagodzenie objawów zaburzeń funkcji poznawczych u osób starszych. Jednak aby skutecznie poprawić swoją pamięć, nie trzeba czekać do emerytury. Każdy wiek, nawet dziecięcy, jest doskonałym czasem na pobudzenie szarych komórek i zwiększenie efektywności ich działania. Często przy problemach z pamięcią wiele osób decyduje się na przyjęcie farmakologicznych środków dostępnych bez recepty w aptece. Jednakże poprawa pamięci lekami bez wcielenia w życie planu systematycznych ćwiczeń umysłowych nie jest skuteczna.

Pamięć decyduje o tym, co zjemy

Poprawa pamięci i koncentracji u dzieci i dorosłych

Ćwiczenia na pamięć wykonywane regularnie przez długi czas potrafią usprawnić pracę komórek nerwowych. Wszystko to możliwe jest dzięki jednej właściwości układu nerwowego, jaką jest plastyczność. Poprawianie pamięci może dotyczyć kilku jej rodzajów m.in. krótkotrwałej, długotrwałej oraz sensorycznej.

Jak poprawić pamięć krótkotrwałą?

Pamięć krótkotrwała jest kluczowym elementem codziennego życia. Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj pamięci cechuje się krótkim czasem trwania. To, co zostanie zapisane w pamięci krótkotrwałej, na ogół znika z niej po kilku minutach lub godzinach, ponieważ nie jest nam potrzebne. Dzięki pamięci krótkotrwałej wykonujemy w pamięci proste obliczenia matematyczne, czy wyciągamy wnioski na podstawie własnych przemyśleń. Aby poprawić pamięć krótkotrwałą, należy systematycznie wykonywać ćwiczenia umysłowe pod postacią krzyżówek lub zagadek logicznych. Dobrą metodą jest powtarzanie na głos raz usłyszanych słów. Można to z powodzeniem robić oglądać swój ulubiony serial czy słuchając radia. Zapamiętywaniu szeregu liczb sprzyja ich grupowanie. Zamiast ciągu cyfr składających się na pin lub numer telefonu zaleca się grupowanie ich po 2. Poprawieniu koncentracji sprzyja cisza, która jest jej głównym sprzymierzeńcem. Czytanie książki, rozmowa lub pisanie w pomieszczeniu, w którym wyłączone są wszystkie odbiorniki i laptopy, pozwala na lepsze skupienie.

Zobacz także

Jak poprawić pamięć długotrwałą?

Pamięć długotrwała potrafi magazynować informacje przez długi czas, nawet przez całe życie. Dzięki tego rodzaju pamięci magazynujemy informacje, umiejętności i wiedzę nabywaną w ciągu życia osobniczego. Poprawa pamięci długotrwałej u dzieci i dorosłych jest bardziej złożona niż ćwiczenie pamięci krótkotrwałej. Takie treningi wymagają większej cierpliwości i zaangażowania. Podczas wykonywania ćwiczeń na polepszenie pamięci ważne jest także szlifowanie umiejętności manualnych. Uczniowie oraz studenci podczas nauki mogą korzystać z technik rysowania map myśli, sieci powiązań lub schematów myślowych. Pozwala to na rozwijanie sieci neuronalnych. Dobrym pomysłem jest również angażowanie kory wzrokowej mózgu. Ucząc się nowych języków, niezależnie od wieku, można wypisywać nowe słówka na małych samoprzylepnych karteczkach i przyklejać je w różnych miejscach mieszkania. Najlepiej tych, na które patrzy się najczęściej, np. na drzwiach lodówki, lusterku lub szafce z kubkami. Usprawnienie zapamiętywania gwarantowane jest przez długi i zdrowy sen. Szacuje się, że 6–7 godzin snu to czas optymalny do całkowitej regeneracji organizmu. Ponadto we śnie zachodzi faza REM związana z procesami zapamiętywania informacji zdobytych w ciągu dnia. Naukowcy przestrzegają, aby na dwie godziny przed snem nie oglądać telewizji i nie korzystać z ekranów smartfonów i laptopów. Światło niebieskie, które emitowane jest z tych ekranów, zaburza bowiem wydzielanie melatoniny. Unikać należy również picia przed snem dużej ilości alkoholu oraz spożywania ciężkostrawnych potraw.

Poprawa pamięci a suplementy diety

Niektórzy decydują się na zażywanie suplementów diety, aby poprawić pamięć i koncentrację. Nie ulega wątpliwości, że niektóre substancje zawarte w suplementach mogą poprawiać krążenie w naczyniach mózgu lub dodawać energii komórkom nerwowym. Jednakże nie ma magicznych pastylek, których spożycie zapewni wzrost umiejętności koncentracji i poprawę zapamiętywania. Kluczem do sukcesu jest zbilansowana dieta bogata w witaminy B12, A oraz E, lecytynę, składniki mineralne i przeciwutleniacze. Zamiast gotowych środków z apteki dodających energii, znacznie zdrowiej sięgnąć po kostkę gorzkiej czekolady czy garść włoskich orzechów.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kury

Zgłoszono pierwszy przypadek ptasiej grypy H10N3 u człowieka

„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Wiesz, że medytacja działa na mózg i geny? Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje

Płat skroniowy mózgu – budowa, funkcje, skutki uszkodzeń

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Przelewanie w brzuchu – czy jest normalne? Co może oznaczać uczucie przelewania wody w brzuchu?

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

Móżdżek – budowa, funkcje, choroby i badanie móżdżku

Suchość pochwy – problem kobiet z niskim poziomem estrogenów. Jak sobie radzić z tą dolegliwością?

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

Urwany film po alkoholu – czym jest i jak mu zapobiec

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Szpital

Lek. Bartosz Fiałek: Szpitalny oddział ratunkowy jest miejscem, do którego zgłaszamy się w stanie bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia. Nie w celu diagnostyki

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

Karboksyterapia – co to jest, efekty, przeciwwskazania

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

Peeling kawitacyjny – efekty, przeciwwskazania, jak często robić?

kobieta u kosmetyczki

Fotoodmładzanie – co to jest, efekty, rodzaje, przeciwwskazania

Nagrodę Nobla 2020 w dziedzinie medycyny i fizjologii otrzymali: Harvey J. Alter, Michael Houghton and Charles M. Rice

Nagroda Nobla 2020 w dziedzinie medycyny i fizjologii przyznana! Znamy laureatów

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?

Endermologia / istock

Co to jest endermologia – efekty, wskazania i przeciwwskazania do masażu podciśnieniowego