Przejdź do treści

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wzdęty brzuch. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?
Joga hormonalna – sposób na równowagę
Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów
Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową
Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa
Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Jeszcze parę lat temu mogłaś jeść, co chciałaś, a i tak wciskałaś się w rozmiar 36, mogłaś zarywać noce, a rano wyglądałaś szałowo. Po przekroczeniu trzydziestki może być z tym gorzej. Ale nie musi. Wystarczy, że zwrócisz uwagę na to, co ci najbardziej szkodzi.

Zarywanie nocy

Przesypiamy trzecią część naszego życia. A przynajmniej powinniśmy. Podczas snu obniża się temperatura ciała, spada tętno i zmienia się aktywność mózgu. Wszystko po to, by organizm zdołał się zregenerować.

Niedosypianie może być groźne. Dowiedli tego naukowcy z Uniwersytetu w Chicago, badając cukrzyków. Po nieprzespanej nocy pacjenci mieli wyższe stężenie glukozy we krwi (o 20 proc.) i wyższy poziom insuliny (aż o połowę).

Musimy pamiętać, że zarywanie nocy zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca, a brak snu może nieodwracalnie uszkodzić komórki mózgowe. Tymczasem z badań przeprowadzonych przez TNS Polska wynika, że co czwarty Polak śpi krócej niż sześć godzin na dobę, choć według zaleceń lekarzy powinniśmy odpoczywać przynajmniej o godzinę dłużej. Skutki niewyspania odczuwamy już po jednej zarwanej nocy. Im jesteśmy starsi, tym gorzej to znosimy. Żeby dojść do siebie, organizm po trzydziestce potrzebuje co najmniej trzech pełnowymiarowych nocy.

Jeśli więc zabalowałaś, możesz się liczyć z kołataniem serca, nudnościami i zawrotami głowy. Brak snu rozregulowuje też gospodarkę hormonów (m.in. kortyzolu) odpowiedzialnych za apetyt i wagę ciała. Dr Christian Benedict z Uniwersytetu w Uppsali tłumaczy, że organizm, który źle i krótko spał, następnego dnia spali nawet o 20 proc. kalorii mniej.

O tym, że nie dosypiasz, informuje także twoja twarz. Przez gorsze krążenie twoja cera staje się szara, a oczy podkrążone.

Brak aktywności fizycznej

Po trzydziestce metabolizm zwalnia. Zmniejsza się produkcja progesteronu, hormonu odpowiadającego m.in. za przemianę materii.

„Wyobraź sobie, że twój organizm to maszyna, a metabolizm to szybkość, z jaką pracuje silnik. Wystarczy wprowadzić korektę w trzech aspektach życia, żeby podkręcić obroty silnika” – mówi dr Scott Isaacs, endokrynolog z Atlanty. Te aspekty to jedzenie, aktywność i sen. Jak doprecyzowuje Isaacs: „Aktywność fizyczna wpływa na przemianę materii nie tylko w czasie, gdy ćwiczysz. Badania pokazują, że możesz zachować podwyższony metabolizm nawet do 24 godzin po treningu”. Opłaca się więc intensywnie trenować – według badań opublikowanych na łamach czasopisma „Cell Metabolism” forsowne ćwiczenia mogą aktywować geny odpowiedzialne za metabolizm.

Uprawianie sportu po trzydziestce jest ważne również dlatego, że stopniowo zaczynają zanikać włókna mięśniowe. To oznacza, że nasze mięśnie są mniej elastyczne i słabsze. A przecież to przede wszystkim mięśnie spalają kalorie. Im są słabsze, tym wolniej organizm radzi sobie z przemianą materii. Bez regularnej aktywności fizycznej po trzydziestce ani rusz.

Zła dieta

Pamiętaj o dwóch złotych zasadach: po pierwsze, jedz śniadania, po drugie, w ciągu dnia jedz mniejsze porcje, ale często, co trzy-cztery godziny. Gdy wychodzisz do pracy z pustym żołądkiem, wprawiasz mózg w zakłopotanie. Z żołądka docierają do niego informacje o braku w zaopatrzeniu. Mózg wysyła więc sygnały do komórek w ciele z poleceniem: „W związku z niedoborami towaru w przewodzie pokarmowym nakazuje się magazynowanie energii do odwołania”. I dlatego, zamiast spalać kalorie, twój organizm zaczyna magazynować tłuszcz.

Pamiętaj również o unikaniu węglowodanów prostych i cukrów. „W pewnym momencie życia nawet minimalna nadwyżka kaloryczna zamienia się w tłuszcz w ciele” – ostrzega Diane Kress, autorka książki „Cud metaboliczny”.

Zła dieta to również dieta niezróżnicowana. Może objawiać się m.in. wypadaniem włosów. Aby do tego nie dopuścić, jedz codziennie warzywa i owoce, a dwa razy w tygodniu ryby. Możesz też łykać suplementy zawierające cynk i/lub tran.

Nieużywanie kremów

Po trzydziestych urodzinach spada produkcja elastyny i kolagenu, więc skóra traci jędrność. Staje się cieńsza i mniej elastyczna, więc w niektórych miejscach cellulit będzie bardziej widoczny. Mniej wydajnie pracują też gruczoły łojowe, trzeba się więc liczyć z gorszym natłuszczeniem naskórka. Musimy również stawić czoło pierwszym zmarszczkom mimicznym.

Absolutne minimum to dobry krem nawilżający pod oczy, krem na dzień i na noc do twarzy oraz balsam ujędrniający do ciała. Rzecz jasna, stosowane regularnie.
Jakie kosmetyki wybierać? Z witaminą C i E, z retinolem i koenzymem Q10. Witamina C rozświetla skórę i dodaje jej blasku, E chroni przed wolnymi rodnikami, retinol, czyli jedna z postaci witaminy A, pobudza komórki do regeneracji, poprawia jędrność i zmniejsza zmarszczki. Koenzym Q10 wpływa na gładkość i jędrność skóry. Poza tym nawadniaj ją od wewnątrz. Unikaj nadmiernej ilości kawy i alkoholu, które mają działanie odwadniające. Pij dwa litry niegazowanej wody dziennie. I pod żadnym pozorem nie zapominaj o filtrach w kremach na dzień, które zapobiegną fotostarzeniu się skóry.

Oczywiście zawsze najlepszym wyborem będzie krem z certyfikatem ekologicznym, wolny od chemii, a przede wszystkim oleju mineralnego.

Nadużywanie alkoholu

Pity w nadmiarze uszkadza wątrobę i trzustkę. Wypłukuje składniki mineralne i witaminy. Odwadnia. To dzieje się w przypadku każdego organizmu. A do tego dochodzi jeszcze kwestia płci i wieku.

Palenie papierosów

O destrukcyjnym wpływie papierosów napisano już tysiące artykułów. Wiadomo, że mogą powodować zawały i udary, że mogą się przyczyniać do powstawania nowotworów. Ale powodują też szybsze starzenie się organizmu. Młodość potrafi wybaczyć błędy, jeśli jednak palisz od wielu lat, a przekroczyłaś trzydziestkę, twoja cera będzie się starzeć szybciej. Zadbaj o wygląd i o zdrowie. Jeśli nie umiesz rzucić, na początek ogranicz liczbę wypalanych papierosów.

Niebadanie się

Kiedy ostatnio robiłaś badania krwi? A USG piersi? Nawet gdy nic ci nie dolega, idź do internisty i poproś o „przegląd”. Lekarz zleci ci morfologię i podstawowe badania moczu. Do badań krwi warto dorzucić tzw. biochemię, żeby wiedzieć, jak pracują twoje narządy i gruczoły. Sprawdzisz w ten sposób nerki, wątrobę, poziom glukozy i cholesterol. Dobrze też zbadać tarczycę, na której choroby – niedoczynność lub nadczynność – cierpi coraz więcej młodych kobiet. Odwiedź również ginekologa, by oprócz rutynowych badań zrobić cytologię, którą po trzydziestce należy wykonywać raz w roku. Poproś też o skierowanie na USG piersi. Warto także udać się do dermatologa, który obejrzy znamiona i pieprzyki na twoim ciele. Jeden dzień w roku, 365 dni spokoju. Warto.

Bycie surową dla siebie

Naukowcy alarmują, że tzw. kryzys wieku średniego obniża poprzeczkę wiekową i teraz dotyczy nie osób około 40. roku życia, ale młodszych. Wielu 30-latków czuje, że wyczerpała im się energia życiowa, rozliczają się z życiowych dokonań, mają poczucie, że dłużej nie dadzą rady funkcjonować na wysokich obrotach. Według psychologów kryzys ten związany jest z morderczym tempem i zbyt wyśrubowanymi oczekiwaniami. 30-latkowie napędzeni wieloma celami zawodowymi i prywatnymi oraz oczekiwaniami nie mają czasu dla siebie, odczuwają smutek, pustkę i rozczarowanie.
Dlatego zwłaszcza teraz znajdź czas na samorealizację. Miej pasje, uprawiaj sport, czytaj, obcuj z naturą, wyjeżdżaj. Bądź dla siebie wyrozumiała. Bądź dobra. Nikt nie potrafi tego lepiej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

młoda kobieta siedzi i myśli

Dlaczego kobiecy organizm potrzebuje więcej snu niż męski? Poznaj 10 faktów o zdrowiu kobiet

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Czerwony, pomarańczowy a może niebieski? Informacje o zdrowiu wyczytasz z koloru moczu

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

Kobieta leży na skórzanej kanapie, pod kocem, podparta na poduszce i wyciera nos chusteczką. Obok na owalnym stoliku stoją jabłka, słoik pudełko z chusteczkami i kubek z cherbatą.

Alergie, które chodzą parami. Sprawdź, czego nie jeść, jeśli jesteś alergikiem

Kobieta stoi w kuchni z kwiatkiem w ręku. Ma okulary, uśmiecha się. Za nią widać gitarę

7 rzeczy, które musisz zrobić po 30-tce

zmęczenie kobieta

Jesteś non stop ospała i nie masz na nic siły? Oto 6 chorób, których objawem jest zmęczenie

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

„Lesbijka u ginekologa jest jak jednorożec, który się urwał z choinki” – czyli LGBT u lekarza

9 możliwych przyczyn porannego bólu głowy. Sprawdź, co twój organizm chce ci powiedzieć

Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się

Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Potas. Jak go tracimy? Poznaj głównych winowajców

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Ministerstwo Zdrowia odwraca się od kobiet! Zaproszenia na cytologię i mammografię nie zostaną wznowione

Czy w ciąży robi się…? O tym, jakie badania powinna wykonać ciężarna, wyjaśnia lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Badaj swoją krew

Kiedy ostatnio badałaś sobie krew? Jest wiele powodów, dlaczego trzeba to robić regularnie

młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx

„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie

kobieta trzymająca się za tarczycę

Czym jest przełom tarczycowy? Przyczyny, objawy oraz leczenie choroby

Twoje oczy często łzawią? Sprawdź, co może być przyczyną!

Dr Małgorzata Andrzejewska

„A ty kiedy ostatni raz byłaś u ginekologa? Przy ostatniej ciąży?” Lekarze w sieci przypominają o badaniach profilaktycznych

10 pytań o HPV