Przejdź do treści

Drzemka – i moc jest z Tobą! Dlaczego sen w ciągu dnia jest na wagę złota?

Drzemka – i moc jest z Tobą! Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Drzemka w środku dnia błyskawicznie usprawnia pracę mózgu. Oczyszcza pamięć krótkotrwałą i robi miejsce na nowe wiadomości. Poza tym poprawia szybkość reakcji i koncentrację. Podpowiadamy, jaka drzemka jest najskuteczniejsza.

„Cudowna moc drzemki”

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 proc., a o 34 proc. ich wydajność pracy. Do badania wykorzystano rezonans magnetyczny fMRI obrazujący pracę mózgu i na tej podstawie obliczono efekty.

Dr Matthew Walker z University of California w Berkeley porównał zmęczony mózg do przepełnionej skrzynki e-mailowej. Bazując na swoich badaniach, tłumaczy, że jeśli się nie zdrzemniemy, hipokamp (część mózgu odpowiedzialna za transport informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej) jest zapchany nadmiarem wiadomości i nie przyswaja kolejnych danych.

Dla tych, którzy chcą zagłębić temat lektura obowiązkowa to „Cudowna moc drzemki” dr Sary Mednick. Specjalistka od sjesty uważa, że najlepsza pora na drzemkę dla nastolatków to późne popołudnie, około godz. 16. Natomiast dorośli, którzy kładą się spać zwykle około godz. 23 i wstają miedzy 6 a 8 rano, powinni się zdrzemnąć między godz. 13 a 15. Skuteczna drzemka nie powinna być dłuższa niż 30 minut. Jeśli wejdziemy w głębokie fazy snu, obudzimy się zdezorientowani i paradoksalnie bardziej zmęczeni. Niektórym wystarczy dosłownie kilka minut, aby po przebudzeniu od razu działać. Przyda się w takim razie budzik, a także trochę spokoju i opaska na oczy, jeśli w pomieszczeniu jest jasno.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Joanna Horanin

Drzemka vs. kawa

A może lepiej po prostu napić się kawy? Odpowiedź nie jest prosta. Z jednej strony, ze względu na zawartość kofeiny, kawa nie jest polecana wszystkim. Powinny jej unikać osoby cierpiące na choroby układu krążenia i wrzody, cukrzycę, a także kobiety w ciąży. Z drugiej strony, przeprowadzony przez francuskich naukowców eksperyment wśród kierowców ciężarówek pokazał, że kawa poprawia koncentrację i zdolności percepcyjne skuteczniej niż drzemka. Jest jednak jedno „ale” – dzieje się tak tylko w przypadku osób po 40. roku życia. U młodszych drzemka jest równie, a nawet bardziej korzystna. Wynika to z faktu, że jakość snu z wiekiem pogarsza się. Młodzi są w stanie „wycisnąć” z krótkiego snu znacznie więcej korzyści dla mózgu.

Drzemka w środku dnia nie jest polecana jedynie osobom cierpiącym na bezsenność, poza tym każdy powinien spróbować. Warto wbić sobie do głowy: drzemka to nie strata czasu, a sensowna inwestycja. Tylko 30 minut w ciągu dnia, a korzyści cała masa!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kobieta leży na łóżku

Twój mózg co jakiś czas potrzebuje odpoczynku i relaksu. Podpowiadamy, jak to zrobić

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Osoby z zaburzeniami snu mogą ciężej przechodzić COVID-19 – alarmują naukowcy

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×