Przejdź do treści

Drzemka – i moc jest z Tobą!

Drzemka – i moc jest z Tobą!
Drzemka jest dobra zawsze i wszędzie... Zdjęcie: Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny
Pot na czole
Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej
5 ćwiczeń, które zredukują stres
Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające
Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

Drzemka w środku dnia błyskawicznie usprawnia pracę mózgu. Oczyszcza pamięć krótkotrwałą i robi miejsce na nowe wiadomości. Poza tym poprawia szybkość reakcji i koncentrację. Podpowiadamy, jaka drzemka jest najskuteczniejsza.

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 proc., a o 34 proc. ich wydajność pracy. Do badania wykorzystano rezonans magnetyczny fMRI obrazujący pracę mózgu i na tej podstawie obliczono efekty. 

Dr Matthew Walker z University of California w Berkeley porównał zmęczony mózg do przepełnionej skrzynki e-mailowej. Bazując na swoich badaniach, tłumaczy, że jeśli się nie zdrzemniemy, hipokamp (część mózgu odpowiedzialna za transport informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej) jest zapchany nadmiarem wiadomości i nie przyswaja kolejnych danych.

Dla tych, którzy chcą zagłębić temat lektura obowiązkowa to „Cudowna moc drzemki” dr Sary Mednick. Specjalistka od sjesty uważa, że najlepsza pora na drzemkę dla nastolatków to późne popołudnie, około godz. 16. Natomiast dorośli, którzy kładą się spać zwykle około godz. 23 i wstają miedzy 6 a 8 rano, powinni się zdrzemnąć między godz. 13 a 15. Skuteczna drzemka nie powinna być dłuższa niż 30 minut. Jeśli wejdziemy w głębokie fazy snu, obudzimy się zdezorientowani i paradoksalnie bardziej zmęczeni. Niektórym wystarczy dosłownie kilka minut, aby po przebudzeniu od razu działać. Przyda się w takim razie budzik, a także trochę spokoju i opaska na oczy, jeśli w pomieszczeniu jest jasno.

Drzemka vs. kawa

Drzemka – i moc jest z Tobą!

Zdjęcie: Shutterstock

A może lepiej po prostu napić się kawy? Odpowiedź nie jest prosta. Z jednej strony, ze względu na zawartość kofeiny, kawa nie jest polecana wszystkim. Powinny jej unikać osoby cierpiące na choroby układu krążenia i wrzody, cukrzycę, a także kobiety w ciąży. Poza tym kawa wypłukuje z organizmu wiele związków, jak magnez i potas. Z drugiej strony, przeprowadzony przez francuskich naukowców eksperyment wśród kierowców ciężarówek pokazał, że kawa poprawia koncentrację i zdolności percepcyjne skuteczniej niż drzemka, ale tylko w przypadku osób po 40. roku życia. U młodszych drzemka jest równie, a nawet bardziej korzystna. Wynika to z faktu, że jakość snu z wiekiem pogarsza się. Młodzi są w stanie „wycisnąć” z krótkiego snu znacznie więcej korzyści dla mózgu.

Drzemka w środku dnia nie jest polecana jedynie osobom cierpiącym na bezsenność, poza tym każdy powinien spróbować. Warto wbić sobie do głowy: drzemka to nie strata czasu, a sensowna inwestycja. Tylko 30 minut w ciągu dnia, a korzyści cała masa!

A o tym, jak dobrze wyspać się w nocy, przeczytacie tutaj.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Twój mózg co jakiś czas potrzebuje odpoczynku i relaksu. Podpowiadamy, jak to zrobić

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

Kłopotliwe zaburzenia snu

Pięć pytań o sen

Dobra noc

6 sposobów na odzyskanie energii po pracy

Poznaj swój chronotyp

10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

Pięć kroków do złego poranka

Kilka faktów o chrapaniu

Sen dobry

Sen dobry

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Komu potrzebna jest drzemka?

Komu potrzebna jest drzemka?

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen

Ależ Talerz 34: budyń z wiśniami na dobry sen

Ależ Talerz 34: budyń z wiśniami na dobry sen

Brak snu działa na kierowcę jak alkohol!

Brak snu działa na kierowcę jak alkohol

Kawa i drzemka – genialny duet!

Kawa i drzemka – genialny duet!

O której godzinie powinny zaczynać się lekcje?

O której godzinie powinny zaczynać się lekcje?

Oreksyna – tajemniczy hormon

Oreksyna – tajemniczy hormon

Sen – prezent dla mózgu

Sen – prezent dla mózgu

Śpiewanie na chrapanie

Śpiewanie na chrapanie

Kto rano wstaje, ten… się źle czuje

Kto rano wstaje, ten… się źle czuje