Przejdź do treści

Drzemka – i moc jest z Tobą!

Drzemka – i moc jest z Tobą!
Drzemka jest dobra zawsze i wszędzie... Zdjęcie: Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek
Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować
Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Kobieta w toalecie
Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Drzemka w środku dnia błyskawicznie usprawnia pracę mózgu. Oczyszcza pamięć krótkotrwałą i robi miejsce na nowe wiadomości. Poza tym poprawia szybkość reakcji i koncentrację. Podpowiadamy, jaka drzemka jest najskuteczniejsza.

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 proc., a o 34 proc. ich wydajność pracy. Do badania wykorzystano rezonans magnetyczny fMRI obrazujący pracę mózgu i na tej podstawie obliczono efekty. 

Dr Matthew Walker z University of California w Berkeley porównał zmęczony mózg do przepełnionej skrzynki e-mailowej. Bazując na swoich badaniach, tłumaczy, że jeśli się nie zdrzemniemy, hipokamp (część mózgu odpowiedzialna za transport informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej) jest zapchany nadmiarem wiadomości i nie przyswaja kolejnych danych.

Dla tych, którzy chcą zagłębić temat lektura obowiązkowa to „Cudowna moc drzemki” dr Sary Mednick. Specjalistka od sjesty uważa, że najlepsza pora na drzemkę dla nastolatków to późne popołudnie, około godz. 16. Natomiast dorośli, którzy kładą się spać zwykle około godz. 23 i wstają miedzy 6 a 8 rano, powinni się zdrzemnąć między godz. 13 a 15. Skuteczna drzemka nie powinna być dłuższa niż 30 minut. Jeśli wejdziemy w głębokie fazy snu, obudzimy się zdezorientowani i paradoksalnie bardziej zmęczeni. Niektórym wystarczy dosłownie kilka minut, aby po przebudzeniu od razu działać. Przyda się w takim razie budzik, a także trochę spokoju i opaska na oczy, jeśli w pomieszczeniu jest jasno.

Drzemka vs. kawa

Drzemka – i moc jest z Tobą!

Zdjęcie: Shutterstock

A może lepiej po prostu napić się kawy? Odpowiedź nie jest prosta. Z jednej strony, ze względu na zawartość kofeiny, kawa nie jest polecana wszystkim. Powinny jej unikać osoby cierpiące na choroby układu krążenia i wrzody, cukrzycę, a także kobiety w ciąży. Poza tym kawa wypłukuje z organizmu wiele związków, jak magnez i potas. Z drugiej strony, przeprowadzony przez francuskich naukowców eksperyment wśród kierowców ciężarówek pokazał, że kawa poprawia koncentrację i zdolności percepcyjne skuteczniej niż drzemka, ale tylko w przypadku osób po 40. roku życia. U młodszych drzemka jest równie, a nawet bardziej korzystna. Wynika to z faktu, że jakość snu z wiekiem pogarsza się. Młodzi są w stanie „wycisnąć” z krótkiego snu znacznie więcej korzyści dla mózgu.

Drzemka w środku dnia nie jest polecana jedynie osobom cierpiącym na bezsenność, poza tym każdy powinien spróbować. Warto wbić sobie do głowy: drzemka to nie strata czasu, a sensowna inwestycja. Tylko 30 minut w ciągu dnia, a korzyści cała masa!

A o tym, jak dobrze wyspać się w nocy, przeczytacie tutaj.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Ellen Page – jestem tutaj, ponieważ jestem lesbijką

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Wracasz po pracy do domu. Coś byś zjadł. Zamawiasz pizzę. Bo szybko, bo nie masz czasu, bo ci się nie chce. Tymczasem kolacja jest równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jak śniadanie czy obiad! Szybka domowa kolacja? Proszę bardzo – warzywny gulasz z cieciorką.
Gdańsk po śmierci Pawła Adamowicza

„Tam jest ogrom cierpienia i duża potrzeba zrozumienia”. Psycholog o rodzinie zabójcy Pawła Adamowicza

Powiązane tematy

Sen

Zainteresują cię również:

Kłopotliwe zaburzenia snu

Pięć pytań o sen

W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?

Dobra noc

7 zaskakujących sposobów na zasypianie

Drzemka dobra na wszystko

Poznaj swój chronotyp

10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

7 błędów, które popełniasz przed zaśnięciem

Pięć kroków do złego poranka

Kilka faktów o chrapaniu

Sen dobry

Sen dobry