HelloZdrowie

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

Cukier uzależnia - objawy i sposoby na pokonanie uzależnienia od cukru Curology/Unsplash

Nadmierne spożycie cukru wpływa negatywnie na cały organizm, dlatego uzależnienie od słodyczy stanowi realne zagrożenie dla zdrowia. Sprawdź, jakie są objawy uzależnienia od cukru. Jeśli zauważysz je u siebie, być może jesteś uzależniona od słodyczy. Czy wiesz, jak pozbyć się uzależnienia od słodyczy?

Dlaczego cukier uzależnia – cukier jako używka

Zaczyna się niewinnie. Bóle głowy, zmęczenie, katar, swędząca wysypka, trądzik w wieku dojrzałym… To może świadczyć o tym, że jesteśmy o krok od uszkodzeń nerwów spowodowanych przedawkowaniem cukru. Jedno z głośnych badań pokazało, że z cukrem naprawdę nie ma żartów. Szczury laboratoryjne uzależnione od kokainy wolały od niej… słodzony napój. Czy cukier uzależnia? Według obliczeń cukier uzależnia nawet osiem razy silniej niż ten narkotyk. Działa na mózg w ten sam sposób co silne używki, o czym napisał dr Richard Jacoby, członek Amerykańskiej Rady Chirurgii Pediatrycznej, w swojej książce „Cukier. Cichy zabójca. Jak pozbyć się uzależnienia od największej trucizny naszych czasów”. – To dokładnie ten sam szlak, który aktywizują opiaty, takie jak heroina i morfina, a także kokaina czy nikotyna – wymienia autor. Odczuwamy przyjemność, jedząc biały słodki proszek, bo cukier fizjologicznie pobudza mózg do wytwarzania naturalnych substancji dobrego samopoczucia: dopaminy, endorfin i serotoniny. Co zresztą potwierdza też jedno z badań na noworodkach ‒ te, którym podano przed bolesnym doświadczeniem roztwór cukru, płakały mniej. Jednocześnie od małego uczymy się, że cukier jest nagrodą. Za dobre sprawowanie, za zjedzony obiad, na pociechę, gdy się boimy. Ma nam osładzać życie. Niestety tego nie robi – cukier uzależnia, a uzależnienie od słodyczy staje się powszechnym problemem.

Uzależnienie od cukru – czym to grozi?

Wiesz już, że cukier uzależnia. Ale czy wiesz, jakie są tego konsekwencje? Brytyjski fizjolog i dietetyk John Yudkin w książce „Czysty, biały i zabójczy” pisze, że rafinowany cukier jest substancją, na którą człowiek „nie ma fizjologicznego zapotrzebowania”. Także dlatego skutki uzależnienia od cukru są tak dotkliwe. Nasz gatunek nauczył się pozyskiwać cukier z sezonowych źródeł naturalnych, jak warzywa i owoce, a także z miodu Z tych produktów fruktoza i glukoza uwalniają się do krwi powoli. Organizm nie jest natomiast przygotowany do pochłaniania takich ilości skoncentrowanego cukru, jak to się dzieje obecnie. W ten sposób glukoza gwałtownie wzrasta. Jeśli jest za dużo cukru w naszym organizmie, to zmusza to trzustkędo wydzielania nadmiernych ilości insuliny (hormonu transportującego glukozę do komórek ciała). Obciążamy ten organ, w wyniku czego z czasem rozwija się insulinooporność komórek organizmu i cukrzyca. Cukrzyca zwiększa ryzyko chorób serca i udarów. Ale to nie wszystko. Dokuczają wam stany zapalne, nawracające infekcje? Przyczyną może być również nadmiar cukru. „Upośledzona regulacja glukozy i insuliny jest podłożem stanów zapalnych” – uważa cytowany w książce Jacoby’ego Dave Grotto, były rzecznik Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego. Stany zapalne mogą być również ukryte, dając o sobie znać bólem i urazami, mogą zapoczątkować rozmaite choroby przewlekłe. Wszystko wskazuje na to, że cukier dodawany do jedzenia i napojów działa jak trucizna.

Objawy uzależnienia od cukru

Warto poznać kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że jesteś uzależniona od cukru (według dr. Marka Hymana, dyrektora Cleveland Clinic Center for Functional Medicine):

1. Chcesz więcej i więcej ‒ tak jak w przypadku uzależnienia od innych substancji osoby uzależnione od cukru potrzebują go coraz więcej, by osiągnąć podobny poziom zadowolenia.

2. Zjadasz konkretne produkty, nawet jeśli nie jesteś głodny.

3. Martwisz się na myśl o konieczności zrezygnowania z niektórych przysmaków.

4. Czujesz się często słaby i zmęczony z przejedzenia.

5. Masz zdrowotne lub społeczne problemy wynikające z nawyków żywnościowych, a jednocześnie nie chcesz ich zmieniać.

Jak leczyć uzależnienie od cukru – detoks cukrowy

Coraz więcej osób staje przed problemem, jak pokonać uzależnienie od cukru.  Według danych GUS statystyczny Polak spożywa rocznie ok. 40 kilogramów cukru, z czego jedynie ok. 15 kilogramów przypada na cukier w torebkach, używany do słodzenia kawy, herbaty oraz potraw przygotowywanych w domu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca koniecznie ograniczanie cukru do maks. 25 gramów (6 łyżeczek) cukru dziennie. Oznacza to, że codziennie spożywamy czterokrotnie więcej cukru niż rekomendowana ilość. Jednak pod uwagę należy brać nie tylko to, co sami dosładzamy, ale też wszystko, co cukier zawiera, a jest on m.in. w przekąskach (również słonych), ketchupie, sosach, dressingach do sałatek, pieczywie, napojach, jogurtach, alkoholu. Dane te najlepiej wyjaśniają, dlaczego cukier uzależnia coraz większe grono osób.

Zauważyłaś u siebie niepokojące sygnały i obawiasz się, że jesteś uzależniona od słodyczy? Oto, jak zwalczyć uzależnienie od cukru. W książce „Cukier. Cichy zabójca…” można znaleźć wskazówki, jak walczyć z uzależnieniem od cukru. Zdaniem autora należy zaczynać dzień od wysokobiałkowego śniadania, mogą to być np. jajka, ale nawet udka kurczęce, wysokobiałkowy shake z borówkami lub masło orzechowe z jabłkiem krojonym w plasterki. Do tego autor proponuje gorącą kawę z masłem, która ma eliminować na wiele godzin chęć zjedzenia słodyczy. Kolejny punkt to dobre tłuszcze – zdaniem Jacoby’ego pragnienie cukru bywa czasem formą domagania się przez organizm tłuszczu, którego mu nie dostarczyliśmy. Dlatego zamiast ciasteczka, namawia do sięgnięcia po awokado, kawałek pełnotłustego serka koziego lub sałatkę z zielonych warzyw z dużą ilością oliwy z oliwek i odrobiną octu. Tłuszcze są sycące, jednocześnie zaspokajają łaknienie i „niezdrowe” zachcianki. To niezawodny sposób na to, jak pokonać uzależnienie od cukru.

Ważną rzeczą, która odgrywa rolę w uzależnieniu do cukru, jest zbyt małe nawodnienie organizmu. Potrzeba uzupełnienia płynów wielokrotnie daje o sobie znać jako nieuzasadnione łaknienie – sięgamy wtedy po batonik lub inną słodkość, a może wystarczy napić się wody?

Jak rzucić cukier – psychiczne uzależnienie od cukru

Istotą problemu jest też uświadomienie sobie, że motywem sięgania po przekąskę nie jest głód lecz samopoczucie. Czasem wystarczy zdrzemnąć się, odpocząć, wygadać… A jak pokonać uzależnienie od słodyczy podstępem? Jeśli potrzebujemy wzmocnienia i smaku naturalnej słodyczy, to autor proponuje pewien trik – dodanie szczypty soli np. do owoców czy koktajlu – przyprawa wydobywa naturalną słodycz niektórych pokarmów. Wspomina również o uzupełnianiu aminokwasu zwanego L-glutaminą (nie mylić z glutaminianem sodu), który bierze udział w procesie informowania organizmu o spadku cukru we krwi i wspomaga uwalnianie glikogenu – jego zdaniem jest stabilizowanie poziomu cukru w krwiobiegu. By pozbyć się zachcianek, nie powinniśmy sięgać po sztuczne słodziki – te mogą przyczyniać się jeszcze bardziej niż cukier do wzrostu wagi i stanów zapalnych. I na koniec odrobina luzu – od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na odstępstwa. Jeśli naprawdę potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego jest wyjątkowo dręcząca, pozwólmy sobie na chwilę słabości. Jest jednak warunek: niech to nie będzie byle co, a np. kawałek gorzkiej czekolady czy lampka wina.

Osoby, które pomimo starań nie wiedzą, jak walczyć z uzależnieniem od słodyczy, mogą skorzystać z profesjonalnej pomocy. Cukier uzależnia coraz częściej, dlatego w odpowiedzi na zapotrzebowanie dostępne są liczne grupy wsparcia, pomoc psychoterapeuty, terapia grupowe czy warsztaty relaksacyjne.

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka

„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru

Największe mity na temat insulinooporności. Dietetyczka Anna Reguła wyjaśnia, w co absolutnie nie powinnyśmy wierzyć

Kiedy cukier szaleje, powodem może być… glukometr

Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Czy możesz mieć cukrzycę i o tym nie wiedzieć? Sygnały, na które warto zwrócić uwagę

7 zaskakujących sygnałów, że jesz za dużo cukru

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Regeneracja wątroby – dieta, ile trwa. Co na wątrobę?

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Cukier, który szkodzi wątrobie

Czekoladki na Walentynki? Dietetyk radzi, jakie wybrać, jeśli troszczysz się o zdrowie swojego partnera

Sztuczne słodziki wpływają na metabolizm bez względu na kalorie? To wyniki najnowszego badania. Mamy wypowiedź dietetyczki

Nadmiar cukru zmniejsza płodność!

Erytrytol – czy może zastąpić cukier? Czy jest bezpiecznym słodzikiem?

Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona

Cukier we krwi. Czym grozi podwyższony poziom glukozy i jak go obniżyć?

Glukoza w moczu – znaczenie, norma, badanie

OGTT – na czym polega badanie tolerancji glukozy?

7 mitów o cukrzycy, przez które chorujemy

Norma cukru we krwi – jak wygląda badanie i jakie przyjmuje wartości?

Jak wspierać mamę, która ma za wysoki cukier we krwi?

Poziom cukru – jakie są normy?