Przejdź do treści

Masz problemy z koncentracją? Łatwo wpadasz w złość? Zastanów się, czy wystarczająco dużo pijesz. Wody oczywiście!

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Naukowcy udowodnili, że nawet niewielkie odwodnienie może negatywnie oddziaływać na nastrój. Masz problemy z koncentracją? Łatwo wpadasz w złość? Zastanów się, czy wystarczająco dużo pijesz. Wody oczywiście!

Jeśli chodzi o to, jaką ilość płynów powinniśmy wypijać w ciągu dnia, naukowcy wciąż nie są zgodni. Jedni próbują obalić teorię o ośmiu szklankach wody dziennie, inni zawzięcie jej bronią. Niezależnie od tych teorii – brak wystarczającej ilości płynów w organizmie niesie za sobą ryzyko wystąpienia wielu nieprzyjemnych objawów. Łagodne odwodnienie pojawia się już przy utracie 1,5 proc. poziomu wody w organizmie.

Badacze z uniwersytetu w Connecticut przeprowadzili test na grupie młodych kobiet i mężczyzn. Uczestnicy badania, doprowadzeni do odwodnienia poprzez intensywne ćwiczenia na bieżni, zostali następnie poddani testom kognitywnym. Mierzyły one ich zdolność koncentracji, zapamiętywania, logicznego myślenia oraz czas reakcji. Odkryto, że osoby te osiągały o wiele słabsze wyniki niż w przypadku podobnego testu przeprowadzanego, gdy nie były odwodnione. Zbyt niski poziom nawodnienia organizmu oprócz bólu głowy powodował problemy z koncentracją, a przedstawione zadania wydawały się dużo trudniejsze do rozwiązania. Ponadto w grupie kobiet zauważono także bardziej intensywne obniżenie nastroju – czuły zmęczenie, napięcie oraz podenerwowanie. Nic w tym dziwnego, nasz mózg w 85 proc. składa się z wody. Kiedy traci ten składnik, pewne procesy zwalniają, wywołując skutki w postaci złego samopoczucia. Jedną z przyczyn pojawienia się depresji jest niski poziom serotoniny. Aminokwasem koniecznym do biosyntezy tego hormonu jest tryptofan. Kiedy organizm jest odwodniony, jego transport w organizmie jest znacznie utrudniony. W konsekwencji czujemy się przygnębieni i rozdrażnieni.

szklanka wody

Niestety, nasz organizm często wysyła sygnał zbyt późno. Silne uczucie pragnienia towarzyszy nam dopiero wtedy, gdy zdążymy utracić przynajmniej 1 proc. wody. To oznacza, że już możemy odczuwać konsekwencje niedoboru. Wymiernym wskaźnikiem nawodnienia organizmu jest kolor moczu. Jeśli jesteśmy odpowiednio nawodnieni, jego kolor jest niemal przeźroczysty lub bladożółty. W przypadku niewystarczającego poziomu wody w organizmie uryna przybiera ciemnożółtą barwę.

Warto pamiętać, że właściwe nawodnienie związane jest nie tylko z ilością wypijanej w ciągu dnia wody, ale także ze zbilansowaną dietą, która również dostarcza organizmowi płynów.

Jesteś ciekawy, jak wygląda gospodarka wodna twojego organizmu? Teraz możesz odwiedzić Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku, gdzie za pomocą specjalnego urządzenia określisz poziom nawodnienia organizmu, a także wiele innych parametrów istotnych dla twojego zdrowia. Więcej znajdziecie także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Najlepsza pozycja do spania. Jak spać, by się wyspać?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

pexels.com

Woda – jaką w końcu pić?

„Mądre, piękne, zabawne, dobre i odważne. Takie są dziewczynki. Nie jednowymiarowe” – mówi Barbara Pietruszczak, jedna z twórczyń magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

d3sign/gettyimages.com

Pijesz kawę w upalny dzień? Sprawdź, czy warto. Lekarka Miriam Staier obala mit z 1928 roku

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

Wybierasz się na Open’er Festival 2019? A zastanawiałaś się już, jak to wpłynie na twoje zdrowie?

Kobieta trzyma szklankę z wodą

Odpowiednia ilość wody w ciągu dnia to podstawa. Odpowiednia, czyli jaka? Oblicz swoje zapotrzebowanie

Dziewczynka w basenie

Martwisz się o swoje dziecko? Nie pozwalaj mu pływać w dmuchanych akcesoriach

istockphoto.com

6 grzechów, które w lecie rujnują zdrowie

seniorzy siedzą na ławce

Demencja dotyczy tylko seniorów? Zadbaj o swój mózg już teraz. Sprawdź, co radzi lekarka Magdalena Jutrzenka

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

mleko

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

mama dziecko

Kobiety też miewają przedwczesne orgazmy. Poznaj 5 niesamowitych faktów dotyczących kobiecego ciała

kobieta na wakacjach

5 chorób, które możesz przywieźć z wakacji

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

Starsza kobieta z otępieniem

Otępienie – czym jest? Przyczyny i objawy chorób otępiennych

kobieta obejmuje za dłoń osobę cierpiącą na atetozę

Co to jest atetoza? Objawy oraz leczenie zaburzeń neurologicznych