Przejdź do treści

Suplementy – brać czy nie brać?

Suplementy - brać czy nie brać?
Suplementy - brać czy nie? Iustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Suplementy to temat, który wśród sportowców (i nie tylko) budzi wciąż wiele zamieszania i nie mniej kontrowersji. Brać je czy nie? A jeśli tak to kiedy?

Czasami po dłuższych okresach treningowych zaczyna brakować energii. Nasza biologiczna „maszyna” zwalnia, a jedno z „kół zębatych” organizmu spowalnia pozostałe. Tracimy przez to motywację, łapiemy kontuzję, a organizm jest osłabiony. W konsekwencji oddalamy się od zamierzonego celu (nie oszukujmy się – każdy jakiś ma). Może to oznaczać, że poprzez aktywny tryb życia, codzienną pracę czy stres organizm traci potrzebne do prawidłowego funkcjonowania mikro- i makroskładniki odżywcze.

Najczęściej dotyczy to osób, które rzucają się w wir aktywności fizycznej, trenują wiele godzin w tygodniu, ale jedzą dokładnie to, co wcześniej (zanim zaczęły tyle ćwiczyć). Nie wzbogacają swojej diety o dodatkowe (tak ważne przy intensywnym wysiłku fizycznym) składniki odżywcze. 

Co wtedy robić?

– Po pierwsze spożywać zbilansowane, systematyczne, pełnowartościowe posiłki. Takie, które będą spełniały wymogi energetyczne naszego trybu życia.

– Opcją dodatkową (nigdy nie zastępującą punktu 1.) jest suplementacja, czyli uzupełnienie diety. Suplementy występują pod postacią tabletek, proszku lub napojów. I nie mówimy tu oczywiście o substancjach szkodliwych i zabronionych na naszym rynku.

Zalety suplementów żywieniowych:

– ułatwiają pozbycie się złych nawyków żywieniowych (np. brak posiłku w ciągu dnia może czasem   zastąpić shake białkowy. Warto po niego sięgnać po treningu lub między posiłkami),
– pomagają w utracie zbędnych kilogramów,
– przyśpieszają regenerację,
– organizm szybko je przyswaja,
– zapobiegają rozpadowi mięśni (co często zdarza się przy intensywnych treningach i braku odpowiedniej diety),
– polepszają psychoaktywność fizyczną.

Oczywiście tych suplementów jest wiele (witaminy w tabletkach to także suplementy). To, które z nich wybierzemy, zależy od wielu czynników i przede wszystkim stanu zdrowia. Raz na jakiś czas warto zrobić sobie badania i konsultować sprawę z lekarzem. Oraz co ważniejsze – przez cały czas obserwować swój organizm. On z pewnością znajdzie sposób, by pokazać ci, że czegoś mu brakuje. Jeśli nie wiesz, po co sięgnąć, wybierz się po poradę do kogoś, kto ma w tym temacie odpowiednie kompetencje.

My nie jesteśmy zwolennikami suplementów w ekstremalnych wersjach. Należy zachować zdrowy rozsądek. Naprawdę nie potrzebujemy pięciu preparatów naraz. Stawiamy przede wszystkim na zbilansowaną dietę. Suplementy? Tak, bo w wykonywaniu naszego zawodu jesteśmy narażeni na duże przemęczenia, brak czasu i spore wydatki energetyczne. Czasem nie możemy dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych substancji tylko w postaci odpowiednich posiłków. 

Najważniejsza zasada? Pamiętajcie, że suplementacja to tylko uzupełnienie diety, nigdy jej zastępowanie i zaleca się ją głównie osobom aktywnym fizycznie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień