Przejdź do treści

Bor – funkcje, zapotrzebowanie, źródła w diecie, niedobór

Wizualizacja narządów wewnętrznych człowieka
Bor/iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Poradnik Akcji Menstruacja już jest dostępny! To ważny krok w drodze do zmniejszenia skali ubóstwa menstruacyjnego w Polsce
„Hej, dziewczyny”, okresową rewolucję w szkołach czas zacząć. Oto poradnik, z którym staniecie do walki w ubóstwem menstruacyjnym
Niezaszczepieni urzędnicy mogą zostać zwolnieni, jeśli odmówią testu na COVID-19 – podaje izraelski dziennik
Niezaszczepieni urzędnicy mogą zostać zwolnieni, jeśli odmówią testu na COVID-19 – podaje izraelski dziennik
Ozdrowieńcy zostaną wystawieni na działanie koronawirusa. Badanie ma sprawdzić reakcje ich układu odpornościowego
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
UE może nie przedłużyć umowy z AstraZeneką. Jednym z powodów opóźnienia w dostawach szczepionki

Bor to pierwiastek śladowy, potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Właściwości zdrowotne boru związane są z poprawą funkcji mózgu, łagodzeniem zapalenia stawów i zwiększeniem wchłaniania magnezu. Jakie jest zapotrzebowanie na bor i czy niedobór boru w organizmie jest groźny?

Co to jest bor?

Bor (B) to pierwiastek chemiczny z grupy półmetali. W naturze bor nie występuje jako wolny pierwiastek, tylko w postaci związków boru, np. boraksu. Jest to pierwiastek śladowy, a zatem obecność niewielkich ilości tego pierwiastka jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Rola boru w organizmie

Bor jest pierwiastkiem odgrywającym istotną rolę w regulowaniu przebiegu procesów metabolicznych. Bor w organizmie wykazuje działanie przeciwzapalne, wspomaga gojenie się ran. Ważną funkcją boru w organizmie jest aktywacja hormonów, m.in. estrogenu. Bor reguluje metabolizm witaminy D, wapnia, magnezu, fosforu i fluoru, przez co znajduje zastosowanie w profilaktyce osteoporozy i chorób reumatycznych. Ponadto bor odpowiada za stabilność błon komórkowych, prawidłowe funkcjonowanie układu trawienia oraz układu nerwowego.

Dobowe zapotrzebowanie na bor

Nie ustalono zalecanego dziennego zapotrzebowania na bor. Dieta dostarcza zazwyczaj około 3 mg boru na dobę, a bezpieczna dawka dzienna boru nie powinna przekraczać 20 mg na dobę.

Zwiększone zapotrzebowanie na bor

Większe zapotrzebowanie na bor wykazują kobiety w okresie okołomenopauzalnym. Wynika to z faktu, że bor zwiększa poziom estrogenów w organizmie, co jest szczególnie istotne w okresie menopauzy, charakteryzującym się spadkiem poziom żeńskich hormonów płciowych.

Naturalne źródła boru w diecie

Bor można dostarczyć organizmowi dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie, a także suplementacji. Najbogatsze źródła boru w pożywieniu to owoce, zwłaszcza suszone, m.in. rodzynki, jabłka, gruszki, zielona warzywa liściaste, orzechy, pełne ziarna zbóż.

Niedobór boru w organizmie

Niedobór boru w organizmie może sprzyjać rozwojowi licznych zaburzeń zdrowotnych. Najistotniejsze z nich to:

  • demineralizacja kości i zębów
  • rozwój próchnicy i osteoporozy
  • zaburzenia koncentracji
  • obniżenie poziomu testosteronu.

Nadmiar boru w organizmie

Przedawkowanie boru dostarczanego wraz z dietą nie jest możliwe, gdyż bor nie jest magazynowany w organizmie. Kiedy można przedawkować bor? Suplementy zażywane w nieprawidłowy sposób, dostarczające więcej niż 100 mg boru dziennie, mogą wywoływać takie efekty boczne jak: nudności, wymioty, biegunki, wysypka, otępienie.

Bor – przeciwwskazania do zażywania

Przeciwwskazaniem do stosowania boru jest m. in. rak piersi czy macicy – bor może naśladować działanie estrogenów. Kolejnym przeciwwskazaniem są choroby nerek.

Bibliografia:

Pizzorno L., Nothing boring about boron; Integr Med Aug 2015

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

suplement diety

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?