Przejdź do treści

Chrom – rola, zapotrzebowanie, źródła i niedobór chromu

pieczywo pełnoziarniste
Chrom/iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Kiedy seks boli, cierpi nie tylko ciało" - podkreśla seksuolożka
„Kiedy seks boli, cierpi nie tylko ciało. Każdy ból, którego nie chcesz, wymaga terapii” – zauważa seksuolożka Beata Kuryk-Baluk
Eksperci już wcześniej wiedzieli, że targ w Wuhan jest inkubatorem zarazy. Mówiono o tym od 5 lat
Planujesz wyjazd za granicę? Sprawdź, gdzie i na jakich warunkach możesz się wybrać
Planujesz wyjazd za granicę? Sprawdź, gdzie i na jakich warunkach możesz się wybrać
„Do 9 maja już wszyscy chętni dorośli Polacy będą mieli wystawione e-skierowania” – przekonuje Michał Dworczyk. Sprawdź, kiedy przyjdzie pora na twój rocznik
Nowy harmonogram szczepień. „Do 9 maja wszyscy chętni dorośli Polacy będą mieli wystawione e-skierowania” – przekonuje Michał Dworczyk
Izolacja dla chorych na COVID-19 będzie skrócona? Takie plany ma Ministerstwo Zdrowia
Izolacja dla chorych na COVID-19 będzie skrócona? Takie plany ma Ministerstwo Zdrowia

Chrom jest niezbędnym minerałem śladowym, który może poprawić wrażliwość na insulinę i poprawić metabolizm białek, węglowodanów i lipidów. Organizm człowieka potrzebuje niewielkich ilości tego pierwiastka. Zarówno niedobór chromu, jak i nadmierne jego spożycie mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Co to jest chrom?

Chrom (Cr) to pierwiastek zaliczany do metali przejściowych. Występuje w skorupie ziemskiej w postaci minerałów. Ze względu na właściwości antykorozyjne, chrom wykorzystywany jest jako zewnętrzna powłoka chroniąca powierzchnie stalowe przed korozją.

Właściwości chromu

Chrom to mikroelement regulujący aktywność wydzielniczą trzustki, normalizując wydzielanie insuliny. Ponadto chrom wchodzi w skład związku GTF, czyli czynnika tolerancji glukozy, pełniącego kluczową rolę w regulacji poziomu glukozy we krwi. Chrom wchodzi w skład enzymów, np. trypsyny; ten mikroelement reguluje metabolizm białek i kwasów tłuszczowych.

Dzienne zapotrzebowanie na chrom

Dobowe zapotrzebowanie na chrom różni się w zależności od grupy wiekowej i wynosi odpowiednio:

  • do 6 m. ż. – 0,2 mikrograma
  • od 7 do 12 m. ż. – 5,5 mikrograma
  • od 1 do 3 r. ż. – 11 mikrogramów
  • od 4 do 8 r. ż. – 15 mikrogramów
  • od 9 do 13 r. ż. – 21 mikrogramów dla dziewczynek i 25 mikrogramów dla chłopców
  • od 14 do 18 r. ż. – 24 mikrogramy dla dziewcząt i 35 mikrogramów dla chłopców
  • kobiety – 25 mikrogramów
  • mężczyźni – 35 mikrogramów.

Zwiększone zapotrzebowanie na chrom

Większej podaży chromu potrzebować mogą osoby stosujące dietę bazującą na oczyszczonych ziarnach (biała mąka, biały ryż), obfitującej w cukier i alkohol. Zapotrzebowanie na chrom może ponadto zwiększać intensywny wysiłek fizyczny, syndrom metaboliczny, cukrzyca.

Źródła chromu w diecie

Chrom obecny jest w wielu produktach spożywczych. Najbogatsze źródła chromu w diecie to:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza razowiec na zakwasie
  • przyprawy, np. gałka muszkatołowa, czarny pieprz, tymianek
  • drożdże piwowarskie
  • mięso i wątroba
  • ostrygi
  • żółtka jaj
  • ser
  • grzyby
  • melasa
  • rodzynki
  • orzechy i pestki.

Działanie światła, wilgoci i wysokiej temperatury obniża poziom chromu w tych produktach.

Suplementacja chromem

Po suplementy z chromem sięgać mogą osoby odchudzające się, mające problem z utrzymaniem prawidłowego poziomu glukozy we krwi (insulinooporność, cukrzyca). Znacznie lepiej przyswajalne są suplementy diety zawierające organiczne związki chromu, np. pikolinian chromu; postacie nieorganiczne są znacznie gorzej biodostępne.

Zalecane dawkowanie chromu to 50 – 200 mikrogramów, czyli tyle, ile wynosi dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. O jakiej godzinie przyjmować chrom, przed czy po jedzeniu? Najlepiej jest zażywać chrom po posiłku.

Niedobór chromu w organizmie

Zbyt niska podaż chromu w diecie może skutkować rozwojem niedoboru chromu. Objawy mogące świadczyć o niskim poziomie chromu w organizmie to podwyższenie poziomu glukozy we krwi z objawami takimi jak mrowienie kończyn i zaburzenia koordynacji mięśniowej, wzmożony apetyt, nadwaga, nadmierne zmęczenie i pragnienie, częstomocz, nietolerancja alkoholu, infekcje, zaburzenia gospodarki lipidowej i rozwój miażdżycy.

Nadmiar chromu w organizmie

Długotrwałe zażywanie suplementów diety zawierających chrom może prowadzić do przedawkowania chromu. Objawia się ono pod postacią choroby skóry, śluzówki nosa i płuc, zwiększone ryzyko rozwoju raka płuc; toksyczna może być jednorazowa dawka powyżej 1000 mcg.

Na przewlekłe zatrucie chromem mogą uskarżać się osoby narażone zawodowo na kontakt z rudami chromu (hutnictwo, wydobycie). W przebiegu zatrucia chromem może dojść do powstania na skórze stanów zapalnych i tzw. owrzodzeń chromowych, a także uszkodzenia nerek, wątroby, przewodu pokarmowego czy oddechowego.

Bibliografia:

Institute of Medicine, Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. National Academy Press, Washington, DC, 2001.

Sobański L. i in., Rola chromu w życiu człowieka; Bromat Chem Toksykol, 2007

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

suplement diety

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?