Przejdź do treści

Dieta przy Hashimoto ‒ jaką stosować dietę przy niedoczynności tarczycy?

Stół z różnymi warzywami i pieczywem
Fot. monticellllo / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kręgosłup kocha siłownię, ale…
Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

Właściwa dieta w Hashimoto pomaga walczyć z chorobą i jest niezbędnym elementem terapii. Dieta w chorobie Hashimoto wspomaga właściwe funkcjonowanie tarczycy, umożliwiając spowalnianie procesu zapalnego. Odpowiedni jadłospis łagodzi objawy niedoczynności tarczycy oraz znacznie poprawia samopoczucie chorego.

Choroba Hashimoto to przewlekłe zapalenie tarczycy, które prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu różnych narządów. Dolegliwości, które pojawiają się w trakcie choroby to m.in. senność, obniżenie nastroju, zmęczenie, a także problemy z wagą, które objawiają się nadmiernym tyciem i kłopotami ze schudnięciem. Często chorobie tarczycy towarzyszą inne schorzenia na tle autoimmunologicznym jak cukrzyca, RZS, toczeń, łuszczyca. Jednym z elementów leczenia niedoczynności tarczycy jest tzw. dieta Hashimoto.

Dieta w chorobie Hashimoto

Dieta dla Hashimoto może zostać ustalona dopiero po przeprowadzeniu pełnej diagnostyki choroby. Należy wziąć pod uwagę nietolerancje pokarmowe, alergie lub inne schorzenia, które mogą towarzyszyć niedoczynności tarczycy.

Przykładowa dieta Hashimoto będzie ułożona dopiero po dokładnym zapoznaniu się ze stanem zdrowia chorego. Bez wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych terapia Hashimoto jest niepełna. Dieta na Hashimoto spełnia swoje funkcje poprzez dostarczanie składników niezbędnych do wytwarzania hormonów tarczycy oraz unikanie tych o negatywnym wpływie na tarczycę. Najważniejsze jest indywidualne podejście do pacjenta i ustalanie jadłospisu dostosowanego do jego aktualnych potrzeb.

Dieta tarczycowa Hashimoto opiera się na kilku podstawowych założeniach:

  • Posiłki powinny być spożywane regularnie, przy czym ostatni na trzy godziny przed snem. Jeść należy często, w małych ilościach. Zaleca się przyjmowanie 4‒5 posiłków dziennie.
  • Z jadłospisu należy wykluczyć produkty i potrawy wysokoprzetworzone: fast food, słodycze, dania w proszku, napoje gazowane.
  • Należy zwracać uwagę na skład ‒ produkty powinny być jak najbardziej naturalne, jak najmniej przetworzone.
  • Istotne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Zalecanymi płynami są: woda, zielona herbata, herbata owocowa.
  • Zaleca się dietę bogatobiałkową, z tłuszczami o dużej zawartości kwasów omega-3 oraz węglowodanami o niskim indeksie glikemicznym.
  • Uwzględniając współistniejące alergie i nietolerancje pokarmowe, dieta dla chorych na Hashimoto w indywidualnych przypadkach wiąże się z koniecznością wykluczenia niektórych pokarmów jak: białka pszenicy, białka jaja kurzego, mleko krowie, drożdże.
  • Nie zaleca się stosowania diety niskokalorycznej: powinna być ona dopasowana do masy ciała i aktywności fizycznej.

Zobacz także

Hashimoto ‒ dieta optymalna

Dieta dla osób chorych na Hashimoto powinna być bogata w białko, dlatego dobrze jeśli w każdym posiłku znajdzie się mięso, drób lub ryby. Spożywanie zwiększonej ilości białka może powodować przyspieszenie metabolizmu, a tyrozyna będąca składnikiem białek niezbędna jest w procesie wytwarzania hormonów tarczycy. Ze względu na możliwość występowania nietolerancji, z jadłospisu należy wykluczyć mleko krowie oraz jego przetwory. W zamian zaleca się stosowanie np. mleka kokosowego lub ryżowego.

Dieta dla choroby Hashimoto uwzględnia zmniejszenie ilości węglowodanów oraz spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Najlepsze są produkty pełnoziarniste, takie jak brązowy ryż, makaron i kasze. Jeśli stwierdzi się współistniejącą nietolerancję glutenu, stosowana jest także dieta bezglutenowa w chorobie Hashimoto. Oznacza to wykluczenie produktów z pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa, a także skrobi modyfikowanej.

Dieta w chorobie tarczycy Hashimoto powinna uwzględniać większe ilości tłuszczów omega-3, które znajdują się w tłustych rybach morskich, oleju z wiesiołka i oleju lnianym. Warto wzbogacić jadłospis w owoce awokado i pestki. Skuteczna dieta dla Hashimoto jest także bogata w jod, selen, cynk, żelazo, witaminę B12 i witaminę D.

Choroba Hashimoto a dieta ‒ produkty zalecane

Pacjenci zmagający się z zapaleniem tarczycy typu Hashimoto muszą zawsze indywidualnie ustalać dietę. Istnieją jednak pewne normy, zgodnie z którymi w jadłospisie należy uwzględnić takie produkty jak: chude mięso, ryby, owoce morza, warzywa, owoce, oleje roślinne, orzechy, pestki, produkty pełnoziarniste.

Dieta tarczycowa Hashimoto może zawierać gotowane warzywa kapustne, ryby wędzone i suszone owoce, powinny być one jednak spożywane sporadycznie. Należy zrezygnować (niekiedy bezwzględnie) z produktów zawierających gluten, produktów wysokoprzetworzonych, margaryn, konserw i napojów gazowanych.

Dieta Hashimoto ‒ jadłospis

Dieta przy Hashimoto i niedoczynności tarczycy powinna być dobrana szczególnie starannie, ponieważ ma ogromne znaczenie w poprawie samopoczucia chorego. Przykładowy jadłospis przy Hashimoto powinien uwzględniać pięć posiłków: pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Na śniadania doskonale sprawdzą się sałatki z jajka, awokado oraz omlety. Jako drugi posiłek zalecane są koktajle owocowo-warzywne lub lekkie sałatki, a na obiad zupy-kremy (np. z dyni, cukinii) albo indyk z gotowanymi warzywami i kaszą. Na kolację można zdecydować się na pieczoną rybę lub sałatki z kaszą. Przykładowy jadłospis warto skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. Dla chorych na Hashimoto dobrym rozwiązaniem może być dieta Dąbrowskiej Hashimoto lub dieta paleo Hashimoto.

Zobacz także: Hashimoto – leczenie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów