Przejdź do treści

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty? Unsplsh.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
„Nadżerkę, taką prawdziwą, będzie miało tylko 30 proc. z was. To, czym najczęściej 'straszą’ was ginekolodzy, to ektopia” – mówi dr Agnieszka Nalewczyńska
Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć
Ciśnieniomierze odejdą w zapomnienie? Grafenowy tatuaż sam zmierzy ciśnienie krwi
Wyleczą migrenę botoksem. Przełomową terapię zrefunduje państwo

Suplementy diety nie są lekami – ich zadaniem jest uzupełnienie diety w witaminy, składniki mineralne lub składniki wykazujące efekt odżywczy (czy inny fizjologiczny). Stosując je zgodnie z zaleceniami, można uzyskać korzystny wpływ na zdrowie. Przez jaki okres należy je przyjmować?

Suplementy diety stosuje się w celu uzupełnienia standardowej diety. Zawierają one skoncentrowane ilości składników; w przypadku witamin oraz składników mineralnych w dziennej porcji produktu ilość tych składników powinna pokrywać co najmniej 15 proc. ilości zalecanej do spożycia (w ciągu dnia).

Takie preparaty mogą mieć określone działanie, które zależy od znajdujących się w nich składników. Przykładowo: cynk oraz witamina C wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, pielęgnują włosy, skórę i paznokcie, z kolei selen jest korzystny dla prawidłowego działania tarczycy. Właściwości suplementów diety muszą być opisane na etykiecie produktu, dlatego z informacjami umieszczonymi na opakowaniu zawsze warto się zapoznać.

Kiedy sięgnąć po suplementy diety?

Stosowanie zdrowej, dobrze skomponowanej, urozmaiconej diety powinno pokryć zapotrzebowanie na witaminy oraz składniki mineralne, jednak zdarza się, że nieprzestrzeganie zasad zdrowego żywienia prowadzi do zachwiania tej równowagi. Znaczenie mają również: stresujący tryb życia, wiek, stan zdrowia. Są także osoby, które eliminują z jadłospisu pewne pokarmy (czy całe grupy produktów) – w ich przypadku suplementacja zwykle staje się koniecznością. Co więcej, u niektórych ludzi, np. w podeszłym wieku, przyswajanie składników odżywczych może być zaburzone. Suplementacja zalecana jest ponadto kobietom w ciąży, a w przypadku witaminy D – właściwie wszystkim dorosłym w Polsce.

Odporność, Good Aging
Naturell Witamina D 1000mg, 365 tabletek
70,00 zł

Jak długo przyjmować suplementy diety?

Żeby zauważyć pozytywny wpływ stosowania suplementów diety na zdrowie, należy zażywać je systematycznie przez określony czas. Zwykle są to co najmniej 2–3 miesiące, choć czasem pierwsze efekty zauważymy wcześniej, już po kilku tygodniach. Jeśli suplement zaleci lekarz, należy zapytać go o rekomendowaną długość stosowania preparatu. Niektóre suplementy przyjmuje się okresowo, niektóre w sposób ciągły. Po ustalonym okresie lekarz może zalecić oznaczenie poziomu danej witaminy czy składnika odżywczego; kontynuowanie suplementacji będzie zależało od wyników badań.

Na skuteczność suplementów ma wpływ m.in. regularna pora zażywania preparatu. Trzeba również stosować się do zaleceń producentów, ponieważ niektóre suplementy przyjmuje się wraz z posiłkami, a niektóre niezależnie od nich.

Uwaga! Podczas przyjmowania suplementów diety w dalszym ciągu należy stosować zbilansowaną, urozmaiconą dietę. Suplement, jak wskazuje jego nazwa, jest dodatkiem i nie może zastąpić zrównoważonego stylu życia.

Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z Twoim mikrobiomem, 30 saszetek
139,00 zł

Suplementy – stosuj je mądrze

Warto pamiętać, że suplementy diety, choć nie są lekiem, zawsze należy stosować rozważnie. Przy ich niewłaściwym przyjmowaniu istnieje bowiem pewne niebezpieczeństwo dla zdrowia – chodzi m.in. o ryzyko interakcji ze stosowanymi lekami. Dla organizmu nie jest korzystny zarówno niedobór, jak i nadmiar witamin oraz składników odżywczych. Stosowanie dużych dawek niektórych witamin nie tylko nie przynosi pozytywnych efektów, ale wręcz może być szkodliwe. Tak jest np. z witaminą A, żelazem, jodem czy fluorem. Nie należy również przekraczać zalecanej przez producenta (czy lekarza) dziennej porcji do spożycia.

Dobrze dobrane suplementy diety mogą być korzystne dla zdrowia, jednak nigdy nie należy przyjmować ich bez określenia rzeczywistych potrzeb. Nie wolno także stosować kilku preparatów z tej samej grupy (np. wspierających odchudzanie) jednocześnie. Dlatego zawsze, podkreślmy to jeszcze raz, trzeba czytać etykiety, a w razie wątpliwości omówić tę kwestię z lekarzem lub farmaceutą – preparaty o różnej nazwie mogą zawierać te same składniki.

Warto jeszcze wspomnieć o suplementacji w przypadku dzieci. Niektórzy rodzice profilaktycznie podają swoim pociechom suplementy, mając nadzieję, że wpłynie to korzystnie na ich zdrowie. Jednak jeśli dziecko żywione jest prawidłowo i nie ma alergii (co wiąże się z eliminacją pewnych składników), stosowanie suplementacji zwykle nie jest potrzebne. Pediatra może natomiast zalecić przyjmowanie naturalnych preparatów wspierających odporność.

 

Korzystałam z: „Suplementy diety – czy potrzebujesz?”, Katarzyna Stoś, Regina Wierzejska, Magdalena Siuba-Strzelińska, Instytut Żywności i Żywienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Witamina E a płodność - jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Witamina E a płodność – jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Witamina w kroplach

Popularna witamina D3 wycofana. To kolejna wadliwa seria w ciągu ostatnich tygodni

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

Przyczyny i sposoby na suche usta. Jak leczyć zajady i kserostomię?

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Krople

Popularna witamina D3 wycofana z aptek. Powodem wady jakościowe

zdrowe jedzenie

Naturalne odkwaszanie organizmu – czy ma sens? Jak to zrobić?

"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

„Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego” – podkreśla Zofia Winczewska. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Budzisz się zlana potem? Oto 8 możliwych przyczyn

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Na serce, na potencję, na depresję i dobrą pamięć. Żeń-szeń panaceum na wszystko?

Kobieta w górach

Niedobór witaminy D czternastokrotnie zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19. Najnowsze badanie naukowców

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Suplementacja witaminą D3 i kwasami Omega 3 a choroby autoimmunologiczne. Opublikowano wyniki przełomowego badania  

Suplementacja witaminą D3 i kwasami omega-3 może zapobiec chorobom autoimmunologicznym? Odpowiadają naukowcy

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Suplementacja biotyną / pexels

Suplementujesz się biotyną? Uważaj! Może fałszować wyniki badań diagnostycznych

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×