Przejdź do treści

Jak uniknąć bólu kolan i kręgosłupa podczas górskich wycieczek? Fizjoterapeutka tłumaczy

unsplash.com
unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kiedy nerki mówią STOP: Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Marta Żmuda-Trzebiatowska, Anna Dereszowska, Maja Bohosiewicz
„Gdy podmuch wiatru sprawia ból”, czyli dziś Światowy Dzień Autyzmu
Farmaceutka w aptece - koronawirus
Ministerstwo Zdrowia wprowadziło reglamentację leków Arechin i Plaquenil. Mają trafić przede wszystkich do szpitali z chorymi na COVID-19
Okładki magazynu Grazia UK z pielęgniarkami
Brytyjski magazyn „Grazia” zastąpił gwiazdy na okładce bohaterkami, które walczą z pandemią koronawirusa
Ekstrakcja ósemek / istock
Przed tobą ekstrakcja ósemek? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o tym zabiegu

Często chodzisz po górach? Na pewno wiesz, jak bolesne może być przeciążenie kolan bądź okolic kręgosłupa. Zdaje sobie z tego sprawę również Magdalena Mikołajczyk, fizjoterapeutka. Właśnie dlatego w ostatnim ze swoich postów na Instagramie podjęła temat ćwiczeń rozluźniających mięśnie, które pomogą na górskich szklakach. 

Kontuzje i przeciążenia mające miejsce na szlaku mogą skutecznie utrudnić dojście do obranego wcześniej celu. Ból mięśni może przecież spotkać każdą z nas – nie tylko amatorkę, ale i prawdziwą profesjonalistkę w chodzeniu po górach. Wystarczy krzywo stanąć czy potknąć się o wystający konar. Później, już po powrocie z wakacji, często okazuje się, że konieczna jest wizyta u fizjoterapeuty, który sprawdzi czy z naszym kolanem bądź kręgosłupem wszystko jest w porządku. W okresie letnim takich konsultacji jest wiele. 

Temat kontuzji podczas górskich wspinaczek podjęła niedawno Magdalena Mikołajczyk, fizjoterapeutka prowadząca na Instagramie konto „rehab.fizjo”. Ekspertka w mediach społecznościowych zajmuje się wyjaśnianiem zagadnień związanych ze świadomym treningiem oraz pasją do zdrowia i wybitnej formy. Specjalistka chce, by każda z nas ćwiczyła – świadomie i w oparciu o zasady fizjoterapii.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dzisiaj pogadamy o bólu, który może zaskoczyć każdego na górskim szlaku🏃🏻‍♀️. Bardzo często przyjemności trekingowe zamieniają się w przykre sytuacje dla nas samych. Zbyt długie trasy, przeciążenie, brak przygotowania itd. Jak uniknąć bólu kolan i kręgosłupa podczas górskich wycieczek? Piszę o tym, ponieważ bardzo często chodzę po górach z przyjaciółmi. I można by powiedzieć super! Młodzi ludzie w pełni sił a jednak czasem ból i przeciążenia pojawiają się ! Bardzo często słyszałam skargi na ból kolana, czy okolicy kręgosłupa. Pokaże Ci jak poradzić sobie bez maty czy piłki na szlaku czy pod schroniskiem! ➡️Kolano 🔹rozciągnąć mięsień czworogłowy uda Stań obok czegoś za co poprostu możesz się złapać. Podciągnij piętę do pośladka i przystrzyżmaj minimum 30 sekund. Pamiętaj, aby podciągnąć spojenie łonowe do pępka. Masz czuć ból, rozciąganie na udzie i z przodu biodra. ➡️Kręgosłup 🔹rozluźnić biodrowo- lędźwiowy Rozciągamy go jak czworogłowy uda, który opisałam wyżej. 🔹rozluźnić mięsień gruszkowaty Usiądź na ziemi lub na ławce i przyciągnij kolano dłonią do brzucha na ukos. Pamiętaj o prostych plecach. Masz czuć ciągnięcie mięśnia na środku pośladka. #góry #rozciąganie #stretching #treking #spacerpogórach #rysianka #beskidy #złatna #ujsoły #przeciążenie #kontuzja #urazywgórach #fizjoterapeutka #fizjoterapeuta #biegaczka #womenpower #chwiladlasiebie #beskidżywiecki #lipowska #żyjmysportem #aktywnie #odpoczynek #regeneracja #odpoczynekdlagłowy #wolnyczas #gory #polishmountains #bólkręgosłupa #szczyt

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

„Dzisiaj pogadamy o bólu, który może zaskoczyć każdego na górskim szlaku. Bardzo często przyjemności trekingowe zamieniają się w przykre sytuacje dla nas samych. Zbyt długie trasy, przeciążenie, brak przygotowania itd. Jak uniknąć bólu kolan i kręgosłupa podczas górskich wycieczek?

Piszę o tym, ponieważ bardzo często chodzę po górach z przyjaciółmi. I można by powiedzieć super! Młodzi ludzie w pełni sił, a jednak czasem ból i przeciążenia pojawiają się! Bardzo często słyszałam skargi na ból kolana, czy okolicy kręgosłupa…” – wyjaśnia Magdalena Mikołajczyk, fizjoterapeutka.

Specjalistka w swoim ostatnim poście na Instagramie pokazała, jak poradzić sobie bez maty czy piłki na szlaku bądź pod schroniskiem.

kobieta przed komputerem

Ćwiczenia na kolana

Odczuwasz ból w kolanie? Fizjoterapeutka poleca, by w takiej sytuacji rozciągnąć mięsień czworogłowy uda.

„Stań obok czegoś, za co po prostu możesz się złapać. Podciągnij piętę do pośladka i przytrzymaj minimum 30 sekund. Pamiętaj, aby podciągnąć spojenie łonowe do pępka. Masz czuć ból, rozciąganie na udzie i z przodu biodra” – dodaje Magdalena Mikołajczyk.

Kolejne proponowane przez fizjoterapeutkę ćwiczenie wpłynie na zniwelowanie bólu okolic kręgosłupa. W tym celu należy rozluźnić mięsień biodrowo-lędźwiowy oraz mięsień gruszkowaty. 

„Mięsień biodrowo-lędźwiowy rozluźniamy, rozciągając go jak czworogłowy uda – tak jak opisałam wyżej” – pisze fizjoterapeutka.

A jak rozluźnić mięsień gruszkowaty?

„Usiądź na ziemi lub na ławce i przyciągnij kolano dłonią do brzucha na ukos. Pamiętaj o prostych plecach. Masz czuć ciągnięcie mięśnia na środku pośladka” – wyjaśnia.

Ćwiczenia podawane przez specjalistkę wiele z nas może kojarzyć z rozgrzewki na lekcjach wychowania fizycznego. Są proste i nie potrzebujemy do nich żadnych przyrządów. Poświęćmy na ich wykonanie kilka minut. Naprawdę warto! Dzięki nim ilość kontuzji podczas zdobywania górskich szklaków możemy ograniczyć do minimum.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

5 najlepszych ćwiczeń na uda – poleca 5 fit dziewczyn

kleszcze

Borelioza: objawy po wielu latach. Jak można wykryć chorobę?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Objaw Homansa - czym jest? O czym mówi?

Objaw Homansa – czym jest? O czym mówi?

Kobieta z bólem w kolanie podczas chodzenia

Ból kolana przy chodzeniu a infekcje bakteryjne i choroby stawów

nogi w podkolanówkach

Ból kolana przy zginaniu, chodzeniu i wchodzeniu po schodach – jakie są przyczyny? Jak leczyć?

Zwichnięcie rzepki — jak rozpoznać i co zrobić?

Zwichnięcie rzepki – jak rozpoznać i co zrobić?

Na czym polega zerwanie więzadła i jak je leczyć?

Na czym polega zerwanie więzadła i jak je leczyć?

Kontuzje kolana

Najpopularniejsze kontuzje kolana. Jak się objawiają i jak wygląda ich leczenie?

Urazy, objawy i metody leczenia łąkotki w kolanie

Urazy, objawy i metody leczenia łąkotki w kolanie

Skręcenie kolana — przyczyny, objawy, leczenie

Skręcenie kolana — przyczyny, objawy, leczenie

Rozciąganie pleców na sportowo

Jak rozpoznać uszkodzenie łąkotki i jakie są jego skutki?

Jak rozpoznać uszkodzenie łąkotki i jakie są jego skutki?

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Stopy na wakacjach. Nosisz lekkie klapki i sandałki? Fizjoterapeuta ostrzega!

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

4 błędy w leczeniu bólu. Rób to mądrze!

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

Jak się czują twoje kolana, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości