Przejdź do treści

Ból kolana od kręgosłupa – jak go uniknąć?

ból kolan podczas wędrówek
ból kolana od kręgosłupa/unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Ból kolana od kręgosłupa to częsta dolegliwość bólowa. Często chodzisz po górach? Na pewno wiesz, jak bolesne może być przeciążenie kolan bądź okolic kręgosłupa. Zdaje sobie z tego sprawę również Magdalena Mikołajczyk, fizjoterapeutka. Właśnie dlatego w ostatnim ze swoich postów na Instagramie podjęła temat ćwiczeń rozluźniających mięśnie, które pomogą na górskich szlakach i ułatwią zredukowanie bólu kolan od kręgosłupa.

Ból kolana od kręgosłupa – towarzysz górskich podróży

Kontuzje i przeciążenia mające miejsce na szlaku mogą skutecznie utrudnić dojście do obranego wcześniej celu. Ból mięśni może przecież spotkać każdą z nas – nie tylko amatorkę, ale i prawdziwą profesjonalistkę w chodzeniu po górach. Wystarczy krzywo stanąć czy potknąć się o wystający konar. Później, już po powrocie z wakacji, często okazuje się, że konieczna jest wizyta u fizjoterapeuty, który sprawdzi czy z naszym kolanem bądź kręgosłupem wszystko jest w porządku. W okresie letnim takich konsultacji jest wiele. 

Temat kontuzji podczas górskich wspinaczek podjęła niedawno Magdalena Mikołajczyk, fizjoterapeutka prowadząca na Instagramie konto „rehab.fizjo”. Ekspertka w mediach społecznościowych zajmuje się wyjaśnianiem zagadnień związanych ze świadomym treningiem oraz pasją do zdrowia i wybitnej formy. Specjalistka chce, by każda z nas ćwiczyła – świadomie i w oparciu o zasady fizjoterapii.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dzisiaj pogadamy o bólu, który może zaskoczyć każdego na górskim szlaku??‍♀️. Bardzo często przyjemności trekingowe zamieniają się w przykre sytuacje dla nas samych. Zbyt długie trasy, przeciążenie, brak przygotowania itd. Jak uniknąć bólu kolan i kręgosłupa podczas górskich wycieczek? Piszę o tym, ponieważ bardzo często chodzę po górach z przyjaciółmi. I można by powiedzieć super! Młodzi ludzie w pełni sił a jednak czasem ból i przeciążenia pojawiają się ! Bardzo często słyszałam skargi na ból kolana, czy okolicy kręgosłupa. Pokaże Ci jak poradzić sobie bez maty czy piłki na szlaku czy pod schroniskiem! ➡️Kolano ?rozciągnąć mięsień czworogłowy uda Stań obok czegoś za co poprostu możesz się złapać. Podciągnij piętę do pośladka i przystrzyżmaj minimum 30 sekund. Pamiętaj, aby podciągnąć spojenie łonowe do pępka. Masz czuć ból, rozciąganie na udzie i z przodu biodra. ➡️Kręgosłup ?rozluźnić biodrowo- lędźwiowy Rozciągamy go jak czworogłowy uda, który opisałam wyżej. ?rozluźnić mięsień gruszkowaty Usiądź na ziemi lub na ławce i przyciągnij kolano dłonią do brzucha na ukos. Pamiętaj o prostych plecach. Masz czuć ciągnięcie mięśnia na środku pośladka. #góry #rozciąganie #stretching #treking #spacerpogórach #rysianka #beskidy #złatna #ujsoły #przeciążenie #kontuzja #urazywgórach #fizjoterapeutka #fizjoterapeuta #biegaczka #womenpower #chwiladlasiebie #beskidżywiecki #lipowska #żyjmysportem #aktywnie #odpoczynek #regeneracja #odpoczynekdlagłowy #wolnyczas #gory #polishmountains #bólkręgosłupa #szczyt

Post udostępniony przez Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo)

„Dzisiaj pogadamy o bólu, który może zaskoczyć każdego na górskim szlaku. Bardzo często przyjemności trekingowe zamieniają się w przykre sytuacje dla nas samych. Zbyt długie trasy, przeciążenie, brak przygotowania itd. Jak uniknąć bólu kolan i kręgosłupa podczas górskich wycieczek?

Piszę o tym, ponieważ bardzo często chodzę po górach z przyjaciółmi. I można by powiedzieć super! Młodzi ludzie w pełni sił, a jednak czasem ból i przeciążenia pojawiają się! Bardzo często słyszałam skargi na ból kolana, czy okolicy kręgosłupa…” – wyjaśnia Magdalena Mikołajczyk, fizjoterapeutka.

Specjalistka w swoim ostatnim poście na Instagramie pokazała, jak poradzić sobie bez maty czy piłki na szlaku bądź pod schroniskiem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Terapia bólu pleców
Tru+ Elektrostymulator przeciwbólowy, terapia bólu pleców
249,00 zł
Energia
Oryal After Party, 18 tabletek
35,97 zł
Odporność
Bloxin Żel do nosa w sprayu, 20 ml
25,99 zł
Odporność
Naturell Ester-C® PLUS 100 tabletek
57,00 zł

Czy kolana mogą boleć od kręgosłupa?

Ból kolan nie zawsze kojarzony jest z problemami z kręgosłupem. A jednak – możliwe jest wystąpienie bólów kolan od kręgosłupa. Jedną z przyczyn jest zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa – przewlekła choroba zapalna obejmująca stawy krzyżowo – biodrowe, dyski międzykręgowe oraz więzadła kręgosłupa. Bóle kolan od kręgosłupa występują także w przebiegu zmian zwyrodnieniowych lub rwy kulszowej.  Spowodowane nimi zmiany postawy sprawiają, że kolana są nadmiernie przeciążone i pojawia się ból.

Ból kolana – pozostałe przyczyny

Ból kolana od kręgosłupa to nie jedyna przyczyna bólu kolana u amatorów górskich wycieczek. Równie częste przyczyny bólu kolan to:

U młodych, aktywnych fizycznie osób może dojść do rozmiękania rzepki. Chrząstka nie ślizga się po przedniej powierzchni kolana, a przesuwa na bok i zaczyna trzeć o kość udową. Powoduje to dolegliwości bólowe oraz sztywność stawów. Kolejna przyczyna bólu kolan to nadwaga – nadmiarowe kilogramy sprzyjają przeciążeniu stawów kolanowych.

Kobieta przed komputerem

Ćwiczenia na ból kolana od kręgosłupa

Odczuwasz ból w kolanie? Fizjoterapeutka poleca, by w takiej sytuacji rozciągnąć mięsień czworogłowy uda.

„Stań obok czegoś, za co po prostu możesz się złapać. Podciągnij piętę do pośladka i przytrzymaj minimum 30 sekund. Pamiętaj, aby podciągnąć spojenie łonowe do pępka. Masz czuć ból, rozciąganie na udzie i z przodu biodra” – dodaje Magdalena Mikołajczyk.

Kolejne proponowane przez fizjoterapeutkę ćwiczenie wpłynie na zniwelowanie bólu okolic kręgosłupa. W tym celu należy rozluźnić mięsień biodrowo-lędźwiowy oraz mięsień gruszkowaty

„Mięsień biodrowo-lędźwiowy rozluźniamy, rozciągając go jak czworogłowy uda – tak jak opisałam wyżej” – pisze fizjoterapeutka.

A jak rozluźnić mięsień gruszkowaty?

„Usiądź na ziemi lub na ławce i przyciągnij kolano dłonią do brzucha na ukos. Pamiętaj o prostych plecach. Masz czuć ciągnięcie mięśnia na środku pośladka” – wyjaśnia.

Ćwiczenia na ból kolan od kręgosłupa, podawane przez specjalistkę wiele z nas może kojarzyć z rozgrzewki na lekcjach wychowania fizycznego. Są proste i nie potrzebujemy do nich żadnych przyrządów. Poświęćmy na ich wykonanie kilka minut. Naprawdę warto! Dzięki nim ilość kontuzji podczas zdobywania górskich szklaków możemy ograniczyć do minimum.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rozciąganie pleców na sportowo

Ćwiczenia na plecy. Jak wzmocnić mięśnie kręgosłupa?

Rozluźnij się. Uspokajające ćwiczenie rozluźniające

Jak przestać się garbić? Ćwiczenia na odcinek piersiowy

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Piłka rehabilitacyjna – kiedy warto na niej ćwiczyć i jak ją dobrać?

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – jak rozluźnić kark?

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Ból pleców – rodzaje, przyczyny, leczenie i ćwiczenia

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Ćwiczenia w pracy / pexels

Jakie ćwiczenia zastosować w przerwie w pracy? Fizjoterapeuta Kamil Kozakowski ma kilka propozycji

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

kobieta siedząca na niewygodnym krześle

Plecy wklęsłe – przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia

Kobieta ćwicząca mięsień czworoboczny

Mięsień czworoboczny – lokalizacja, funkcje, ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia na kręgosłup – pokonaj ból pleców

chory kręgosłup

Skolioza, skrzywienie boczne – przyczyny, objawy, ćwiczenia

Ćwiczenia na kark – pokonaj ból szyi

Kobieta leżąca na plaży

Ćwiczenia na proste plecy – na czym polegają?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Plank. Jak zrobić deskę i jakich błędów unikać?

×