Przejdź do treści

Jak złagodzić ból pleców w ciąży – sposoby, dobre rady, wskazówki

Kobieta w ciąży trzymająca się za plecy z powodu bólu pleców
Fot. ArtFamily / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci
Nie wiesz, jak zregenerować paznokcie zniszczone po hybrydzie? Skorzystaj z trików kosmetyczki
Zdjęcie małego Leonardo DiCaprio wywołało burzę w Internecie. „Czuję jak śmierdzi to zdjęcie”
Kobieta w mieszkaniu
Wilgoć w domu może skutkować pleśnią albo grzybem na ścianie. Co zrobić, aby pozbyć się wilgoci?
Gwiazdy „Sex Education” uczą się mówić „siusiak”, „cipka” i „jaja”. To świetna promocja bardzo dobrego i potrzebnego serialu
Spuchnięte stopy
„To było jak chodzenie z baniakami u nóg”. Opuchnięcia w ciąży to większy problem, niż nam się wydaje, ale można sobie pomóc

Ból pleców w ciąży może mieć charakter ostry. Nawet najlepszą maść na ból pleców w ciąży warto odłożyć do apteczki. W tym czasie można jednak sięgać po sprawdzone metody nieinwazyjne.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Michał Dąbrowski
lekarz

Kręgosłup ze względu na wielofunkcyjność narażony jest na przeciążenia i choroby. Szczególnie wrażliwe na bóle pleców są kobiety w ciąży. Ból pleców w ciąży obciąża organizm przyszłej mamy.

Ból pleców w ciąży

Ból pleców w ciąży dotyczy blisko 80% ciężarnych kobiet. Najczęściej obserwuje się ból pleców w ciąży na dole, czyli w odcinkach lędźwiowo-krzyżowym i piersiowym.

Ból pleców w ciąży spowodowany jest głównie rozwijającymi się odchyleniami fizjologicznych krzywizn kręgosłupa, wówczas mówi się o tzw. fizjologii ciąży. Fizjologia ciąży jest etapem, kiedy w organizmie matki dochodzi do szeregu zmian. To naturalny proces, który każda kobieta znosi inaczej. Dostosowywanie się do zapewnienia dziecku odpowiednich warunków rozwoju wywołuje u kobiety dyskomfort fizyczny i obciąża dolegliwościami bólowymi organizm w najbardziej narażonych na przeciążenia okolicach ciała.

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Przyczyny bólu pleców w ciąży

Ból pleców w ciąży może być wywołany zmianą ustawienia kości miednicy oraz kości krzyżowej, które wraz z powiększaniem się ścian macicy (nawet 20-krotnie) i dziecka pogłębiają fizjologiczną lordozę lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Pogłębiona lordoza oznacza nadmierne wygięcie kręgosłupa do przodu, skróceniu mięśni dolnego odcinka pleców i rozciągnięcie mięśni brzucha wraz z nadmiernym przodopochyleniem miednicy. Hiperlordoza wspiera utrzymanie pionowej pozycji ciała ciężarnej, ale jednocześnie przeciąża kręgi lędźwiowe i mięśnie przykręgosłupowe, co jest przyczyną dolegliwości bólowych pleców w ciąży, które często promieniują do nóg.

Ból pleców w ciąży może być efektem przyrostu wagi ciała oraz powiększającego się brzucha, które zmieniają środek ciężkości ciała oraz rozluźniają stawy biodrowo-krzyżowe, ułatwiające przyjście dziecku na świat. Dla utrzymania równowagi organizm kobiety dostosowuje krzywizny kręgosłupa, ustawienie ciała, przybiera wymuszone pozycje podczas siedzenia, leżenia a nawet wywołuje zniekształcony chód.

Do przyczyn powstawania dolegliwości bólowych pleców w ciąży należy powiększający się biust, który obciąża piersiowy odcinek kręgosłupa i może wywoływać garbienie się, wysunięcie barków i szyi do przodu oraz kompensacyjne pogłębienie lordozy szyjnej. Rozwijające się plecy okrągłe należą do nabytych wad postawy.

Dolegliwości bólowe pleców nasilają się wieczorem oraz podczas długiego siedzenia, stania i chodzenia zazwyczaj po 20 tygodniu ciąży. Za ból pleców w ciąży w pierwszych tygodniach odpowiada inny mechanizm, niezwiązany z rozwijającą się ciążą i wymagający innych sposobów leczenia.

Sposoby na ból pleców w ciąży

Dolegliwości bólowe pleców w ciąży nie są groźne dla zdrowia, ponieważ po urodzeniu dziecka kręgosłup zostaje odciążony i powraca do naturalnego kształtu. Ograniczają jednak funkcjonowanie kobiety. Odpowiednie pozycje odpoczynku i codzienna aktywność często pozwalają złagodzić ból pleców w ciąży.

Zobacz także

Co pomaga na ból pleców w ciąży?

Aktywność fizyczna. Warto zadbać o wzmocnienie mięśni brzucha, pleców i nóg. Najlepsze ćwiczenia na ból pleców w ciąży to gimnastyka ogólnousprawniająca, ćwiczenia rozciągające i oddechowe, szczególnie torem przeponowym. Aktywność fizyczną warto uzupełnić o pływanie żabką i na plecach. Środowisko wodne odciąża kręgosłup, pomaga zrelaksować ciało i mobilizować mięśnie i drogi oddechowe do pracy.

Spacery i aktywność rekreacyjna dotleniają organizm i relaksują psychofizycznie. Należy pamiętać, aby ćwiczenia nie były zbyt intensywne. Warto poddać się łagodnemu masażowi.

Unikanie długiego stania i gwałtownych ruchów. Ciężarna powinna zrezygnować z wysokich obcasów i zadbać o płaskie obuwie. Wskazane jest unikanie dźwigania, a jeśli jest to konieczne, cięższe rzeczy, np. zakupy, należy nosić w obu rękach, a najlepiej w plecaku. Warto obciążać nogi równomiernie, robić przystanki, unikać prac domowych na wysokościach oraz w wymuszonych pozycjach. Podczas czynności domowych w pozycji stojącej (np. prasowania), aby odciążyć kręgosłup, warto zgiąć jedną nogę i oprzeć ją na podnóżku (z książek czy pudełka po butach). Należy odnosić przedmioty siłą mięśni nóg i ramion z zachowaniem prostych pleców; unikać gwałtownych ruchów.

Dobór odpowiednich mebli. Szczególnie w zaawansowanej ciąży należy unikać wygodnych i bufiastych foteli, w których można się zapaść, a także krzeseł bez oparć. Siedzenie na tego typu meblach wymusza przyjęcie zgarbionej i skrzywionej pozycji ciała, co obciąża kręgosłup. Warto wybrać krzesło z twardym siedziskiem, profilowanym oparciem oraz podłokietnikiem, co ułatwi wstawanie, zachowa prosty kręgosłup i nie rozleniwi mięśni posturalnych. Nie należy zakładać nogi na nogę podczas odpoczynku, to zaburza krążenie krwi w miednicy i w nogach.

Sen. W zaawansowanej ciąży nie wchodzi w grę spanie na brzuchu. Zaleca się spanie i odpoczynek na lewym boku z poduszką lub zwiniętym kocem między kolanami. To komfortowa pozycja dla kręgosłupa. Zapewnia prawidłowy przepływ krwi. Materac nie powinien zapadać się pod ciężarem ciała. Wstawanie z łóżka należy wykonywać z pozycji bocznej.

Najnowsze w naszym serwisie

Zupa orzechowa, idealna na zimę. Prosta, łatwa i zdrowa

Orzechy włoskie zazwyczaj dodajemy do wypieków, deserów, ewentualnie jako dodatek do deski serów. Warto jednak wyjść nieco poza schematy i spróbować tej oryginalnej zupy. Tak, zupy orzechowej!

10 pytań o HPV

Z wirusem HPV miała lub będzie miała kontakt co druga aktywna seksualnie osoba. Niestety, mimo powszechnego występowania dla większości ludzi wirus ten jest bardzo tajemniczy. Wokół HPV krąży wiele niedopowiedzeń, z którymi rozprawimy się raz na zawsze. Jak uchronić się przed zakażeniem i co robić, jeśli już cię dopadnie?
Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Oddychaj, nie bój się żyć i cieszyć się z bycia długodystansowcem. Rozmowa z coachem oddechem

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado. Pełna smaku i wartości odżywczych

Noworoczne postanowienie to zrzucić kilka kilogramów? Świetnie! Pora zatem zmienić menu na lżejsze. Zacznijmy od melona, który idealnie nadaje się do sałatek, zaś w 100 g zawiera zaledwie 35 kcal, więc można jeść go na okrągło.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Zupa orzechowa, idealna na zimę. Prosta, łatwa i zdrowa

Orzechy włoskie zazwyczaj dodajemy do wypieków, deserów, ewentualnie jako dodatek do deski serów. Warto jednak wyjść nieco poza schematy i spróbować tej oryginalnej zupy. Tak, zupy orzechowej!

10 pytań o HPV

Z wirusem HPV miała lub będzie miała kontakt co druga aktywna seksualnie osoba. Niestety, mimo powszechnego występowania dla większości ludzi wirus ten jest bardzo tajemniczy. Wokół HPV krąży wiele niedopowiedzeń, z którymi rozprawimy się raz na zawsze. Jak uchronić się przed zakażeniem i co robić, jeśli już cię dopadnie?
Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Oddychaj, nie bój się żyć i cieszyć się z bycia długodystansowcem. Rozmowa z coachem oddechem

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado. Pełna smaku i wartości odżywczych

Noworoczne postanowienie to zrzucić kilka kilogramów? Świetnie! Pora zatem zmienić menu na lżejsze. Zacznijmy od melona, który idealnie nadaje się do sałatek, zaś w 100 g zawiera zaledwie 35 kcal, więc można jeść go na okrągło.

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Spuchnięte stopy

„To było jak chodzenie z baniakami u nóg”. Opuchnięcia w ciąży to większy problem, niż nam się wydaje, ale można sobie pomóc

Na szkiełku laboratoryjnym położone są próbki gronkowca złocistego. Szkiełko trzyma w ręku lekarz.

Gronkowiec złocisty – czym jest i jak dochodzi do zakażenia? Jak należy go leczyć?

na dłoni leży plaster antykoncepcyjny

Jak działają plastry antykoncepcyjne i o czym warto pamiętać? Wady i zalety ich stosowania

prezerwatywa zakładana na banana

Jakie prezerwatywy wybrać? Czy jest to skuteczna metoda antykoncepcji?

taca z jedzeniem, na której jest mnóstwo produktów, które podnoszą cholesterol. Powyzej jest napis cholesterol

Jaka dieta na wysoki cholesterol jest odpowiednia? Co można jeść, a czego lepiej unikać?

Dwie kolorowe ręce na białym tle, które próbują się złapać

Autyzm u dorosłych – przyczyny i objawy choroby. Jak leczyć autyzm u dorosłych?

tablica z literkami

Autyzm – dlaczego powstaje i jakie są czynniki ryzyka

Małe dziecko w kombinezonie siedzi na łóżku i patrzy przed siebie

Stulejka u dziecka – co to jest? Jak ją rozpoznać i właściwie leczyć?

Schizofrenia – objawy wskazujące na rozwój schorzenia u dzieci, mężczyzn i kobiet

siwy mężczyzna w garniturze

Przyczyny i objawy raka jądra. Jak wygląda leczenie i rokowania?

Kobieta trzymająca się za brzuch z powodu skurczy żołądka

Czym mogą być spowodowane skurcze żołądka? Jak sobie z nimi radzić i czy wymagają zdiagnozowania u lekarza?

kobieta powstrzymująca wymioty w toalecie

Czym mogą być spowodowane wymioty? Czy mogą być niebezpieczne? Rozpoznanie, przyczyny i leczenie wymiotów