Przejdź do treści

Jet lag – co to jest i jak sobie z nim radzić po zmianie strefy czasowej? Sposoby na jet lag

jet lag - kula ziemska z zegarami
Fot. alexlmx / Adobe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jason Kelk nie żyje. Zmarł najdłużej hospitalizowany pacjent z Covid-19
Zmarł Jason Kelk. Najdłużej hospitalizowany pacjent z powodu COVID-19
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Agnieszka Włodarczyk
Agnieszka Włodarczyk: nigdy wcześniej nie chciałam mieć dziecka
Ratowniczka medyczna
Czeka nas kolejny lockdown? „Będziemy mieli naprawdę bardzo silną czwartą falę”
kobieta żuje gumę do żucia
Czy można żuć gumę przed operacją? Wyjaśnia anestezjolog

Jet lag, czyli zespół objawów zmęczenia, dotyka osoby, które w krótkim czasie zmieniły strefę czasową. Jest uciążliwy, bowiem wyklucza z normalnego funkcjonowania przynajmniej na kilkanaście godzin. Jak sobie z nim radzić? Jet lag – ile trwa i jakie daje objawy?

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Związany z podróżowaniem w kierunku wschód-zachód jet lag jest syndromem wynikającym z rozwoju cywilizacji. Zaburza działanie fizjologiczne organizmu, doprowadzając do szeregu nieprzyjemnych dolegliwości. Ich długość trwania i intensywność zależy nie tyle od samej podróży, co od kondycji organizmu, wieku i ewentualnych chorób. Ponadto, im więcej przekroczonych stref, tym większe nasilenie objawów, a co za tym idzie – większy jet lag.

5 sprawdzonych sposobów na udany lot samolotem

Co to jest jet lag?

Jet lag to szereg objawów dotykający osoby podróżujące samolotami w kierunkach wschód-zachód. Przyczyną jego występowania jest zaburzenie naturalnego rytmu organizmu. Każde przesunięcie czasu, które bezpośrednio wpływa na przyjmowanie posiłków, aktywność i sen, wprowadza chaos w procesach fizjologicznych organizmu, który w krótkim czasie musi dostosować się do nowych warunków. Kiedy wylatujemy z kraju, w którym jest wczesny ranek i przylatujemy do miejsca, gdzie również dopiero budzi się dzień, organizm na siłę zostaje zmuszony do wydłużenia doby.

Zaburzeniu ulega sen, procesy przemiany materii, potrzeby fizjologiczne, procesy wydzielania hormonów. Jet lag ile trwa? W zależności od długości podróży i ilości zmienionych stref czasowych, jet lag może trwać od kilku do kilkunastu godzin a nawet kilku dni.

Jet lag – objawy

Objawy jet lag, a właściwie ich intensywność, zależą w dużej mierze od kondycji organizmu, ewentualnych chorób i wieku. Jednak ostatecznie jet lag prowadzi do występowania jednocześnie kilku symptomów, co może stanowić spore obciążenie dla organizmu. Do najczęstszych objawów zalicza się:

  • zaburzenia snu – bezsenność pomimo ogromnego zmęczenia,
  • zmęczenie i brak energii,
  • ból głowy,
  • trudności w koncentracji i skupieniu uwagi,
  • brak apetytu,
  • dezorientacja, poczucie wybicia z rytmu dnia,
  • bóle mięśni,
  • problemy jelitowo-żołądkowe.

Osoby chore lub kobiety w zaawansowanej ciąży przed planowanym długim lotem powinny zasięgnąć porady lekarza, który wykluczy ryzyko wystąpienia objawów zagrażających ich zdrowiu. Objawy jet lag w przypadku chorych mogą niekorzystnie wpłynąć na ich samopoczucie, a nawet spotęgować chorobę.

Zobacz także

Sposoby na jet lag

Syndrom jet lag ustępuje samoistnie w miarę przystosowania się organizmu do nowego rytmu, jednak warto zmniejszyć odczuwalność nieprzyjemnych objawów. Najlepsze efekty przynosi odpoczynek i sen tuż przed wyjazdem. Wyeliminuje to uczucie chronicznego zmęczenia i problem bezsenności po przylocie na miejsce. Wskazane jest również odstawienie kilkanaście godzin przed lotem napojów alkoholowych i energetycznych, a także ciężkostrawnych pokarmów. Podczas lotu powinno się pić duże ilości płynów, najlepiej wody. Posiłki powinny być lekkie i świeże, by dodatkowo nie obciążać przewodu pokarmowego i nie zmuszać organizmu do trawienia ciężkich rzeczy. Wiele osób problem jet lag rozwiązuje poprzez zażycie tabletki nasennej na czas lotu. Ta opcja rzeczywiście może przynieść pozytywne efekty, jednak powinna być konsultowana z lekarzem. W przypadku zdecydowania się na tabletkę najlepiej sięgać po te na bazie ziół. Środki nasenne powinny być jednak stosowane jako ostateczność, bowiem ich działanie dodatkowo zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. W miarę możliwości warto starać się zasnąć podczas lotu, bez udziału jakichkolwiek wspomagaczy. Wiele osób sięga po opaski na oczy lub słuchawki z wyciszającą muzyką, która pomaga w zaśnięciu.

Jeśli lot wiąże się z przesiadkami, warto wykorzystać je na odpoczynek i choćby krótki sen. Nawet najmniejsza drzemka pozytywnie wpłynie na proces regeneracji organizmu. Nie należy również rezygnować z aktywności fizycznej. Osoby trenujące powinny zadbać o kilka serii rozciągania, przysiadów i skłonów. Jest to również wskazane dla tych, którzy na co dzień nie ćwiczą. Nawet minimalny ruch pobudza bowiem krążenie i dodaje energii.

Jet lag po przylocie

Pomimo chronicznego zmęczenia należy starać się wytrzymać rytm dnia miejsca, do którego przylecieliśmy. W miarę możliwości warto zjeść energetyczne posiłki na bazie świeżych i pełnowartościowych produktów. W pierwszych godzinach po przylocie nie wskazane jest zażywanie alkoholu i napojów energetycznych, które dodatkowo rozregulowują osłabiony lotem organizm. Wskazane za to są spacery i jak najczęstsze przebywanie na świeżym powietrzu, by minimalnie pobudzić organizm. Spać powinno się iść wraz z zachodem słońca, tak by wprowadzić organizm w nowy rytm.

Najnowsze w naszym serwisie

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Terapia… lasem

Kury

Zgłoszono pierwszy przypadek ptasiej grypy H10N3 u człowieka

„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Opieka paliatywna – komfort w chorobie w starszym wieku. Na czym polega? Czy możemy się tego nauczyć?

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Neurony lustrzane – rola w funkcjonowaniu społecznym

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Galwanizacja – co to jest, działanie i przeciwwskazania

Tyłomózgowie – budowa, funkcje i choroby

Płat czołowy mózgu – funkcje, uszkodzenia, zaniki korowe

Śródmózgowie – budowa, funkcje i uszkodzenia

Kobieta leży na sofie

Lek. Joanna Adamiak: każdy z nas może doświadczyć objawów jet lagu w codziennym życiu w stałej strefie czasowej

Przelewanie w brzuchu – czy jest normalne? Co może oznaczać uczucie przelewania wody w brzuchu?

Nerw łokciowy – funkcje, uszkodzenie, ćwiczenia i operacja

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

Móżdżek – budowa, funkcje, choroby i badanie móżdżku

Neuron – budowa, funkcje i choroby komórki nerwowej

Komórki glejowe – czym są, rodzaje i funkcje

Kora mózgowa – funkcje, budowa, zanik i śmierć

Suchość pochwy – problem kobiet z niskim poziomem estrogenów. Jak sobie radzić z tą dolegliwością?

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Najpopularniejsze

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?