Przejdź do treści

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Zapisałem panu tabletki, które sprawią, że penis będzie mniej bolał. Proszę wrócić, jak będzie pan się chciał starać o dziecko”. Ekspertka o podwójnych standardach
3 mokre ręczniki – tego potrzebujesz przy przegrzaniu organizmu. Gdzie je przyłożyć, wyjaśnia ratownik medyczny
Zakładasz nogę na nogę? To jeden z wielu nawyków, których nie lubi dno miednicy. Mówi o tym fizjoterapeutka uroginekologiczna Monika Grzegorzewicz
Meghan Markle o normalizacji poronienia i o aborcji. „To, co dzieje się w naszych ciałach, jest głęboko osobiste”
Lek na nadciśnienie zniknął z aptek. Kolejne dostawy nie są planowane

Zrelaksowani, wypoczęci, pełni energii – tacy powinniśmy się budzić każdego dnia. Niestety nie zawsze tak jest: czasem nasze samopoczucie na początku dnia jest po prostu fatalne. Budzimy się poirytowani, z walącym sercem, oblewa nas pot, czujemy lęk. Winowajcą może być kortyzol. Zjawisko opisuje Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness. 

„Przyspieszone bicie serca, pocenie się, gonitwa myśli…”

Na początku swojego najnowszego wpisu na Instagramie Milena Wojnarowska, psycholożka i autorka profilu @przystanekmindfulness, uspokaja, że każdy człowiek doświadcza porannego wyrzutu kortyzolu. Jego zadaniem jest nas obudzić i przygotować do działania w ciągu dnia. O ile zwiększone wydzielanie kortyzolu o poranku jest czymś naturalnym z punktu widzenia naszego rytmu dobowego, o tyle u niektórych osób jego poziom jest zbyt wysoki.  Co wtedy się dzieje?

„Osoby, które zmagają się z problemami na tle zdrowia psychicznego, często odczuwają objawy po przebudzeniu i jest to związane właśnie z porannym wyrzutem kortyzolu. Po przebudzeniu mogą doświadczać przyspieszonego bicia serca, pocenia się, gonitwy myśli, być poirytowane, mieć problemy z koncentracją, być zmęczone czy doświadczać ataków paniki”.

Podobnie mogą reagować osoby niezmagające się z problemami psychicznymi, ale na przykład zestresowane lub przeciążone obowiązkami. Jak tłumaczy psycholożka, wynika to z tego, że kortyzol wydziela się w reakcji na zagrożenie. 

„Jeśli rano budzimy się martwiąc o kolejny dzień, nasz kortyzol wzrasta. W połączeniu z naturalnym wyrzutem kortyzolu, dostajemy ogromną dawkę już na początku dnia” – wyjaśnia.

Milena Wojnarowska zauważa, że wielu z nas czuje się najgorzej o poranku w tygodniu, a w weekendy dużo lepiej. Dlatego też warto przyjrzeć się dokładniej temu, w jaki sposób funkcjonuje się w ciągu tygodnia.

„Odpoczynek nie powinien być przywilejem, na który pozwalamy sobie wyłącznie w weekend, higiena psychiczna powinna stanowić integralną część każdego naszego dnia”- podkreśla psycholożka.

Co możemy zrobić, jeśli mimo wszystko dopadnie nas koszmarny poranek?

„Zamiast skupiać się na przykrych doznaniach, lepiej jest się zająć czymś przyjemnym (jeśli mamy taką możliwość) i poczekać, aż w naturalny sposób nasz nastrój trochę się poprawi. Możemy też uczyć się akceptować swoje emocje, zamiast dodatkowo zamartwiać się naszym fatalnym samopoczuciem (…) Dobrym sposobem będzie także przed pójściem spać lekki trening, ćwiczenia oddechowe i medytacja„- wylicza.

Ważne jest także, żeby zachowywać swój rytm dobowy. Jeśli wstaniemy wcześniej niż zwykle, kortyzol będzie najwyższy. Najlepiej kłaść się spać i i wstawać zawsze o zbliżonej porze. A przez pierwszą godzinę po przebudzeniu lepiej jest unikać kofeiny.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 42 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Zamiast pójść spać, patrzysz w smartfon? To może być tzw. revenge bedtime procrastination

Ciepłe mleko na bezsenność?

Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam

Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

8 ziół na redukcję napięcia / pexels

Poczuj się lepiej! 8 ziół, które poprawiają nastrój i redukują napięcie

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Somatyzacja – zaburzenia somatyzacyjne, objawy, gdzie otrzymać skuteczną pomoc

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Jak skóra reaguje na stres?

Jak skóra reaguje na stres?

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Kobieta

„Ciało reaguje szybciej niż nasz umysł i dłużej trzyma napięcie”. Pani Fizjotrener o powiązaniu emocji z konkretnym narządem w organizmie

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kobieta śpi - paraliż senny

Paraliż senny – co to jest, jakie są jego przyczyny i objawy?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×