Przejdź do treści

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

siemię lniane
Kwas alfa-linolenowy (ALA)/iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem
Czujesz ból głowy i zmęczenie po szczepieniu na COVID-19? Dwie trzecie NOP-ów to efekt placebo
Wkrótce w Polsce będzie dostępna szczepionka Novavax. Co powinnaś o niej wiedzieć?
W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak
7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

Kwas alfa-linolenowy ALA to jeden z najważniejszych dla organizmu człowieka nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ten kwas tłuszczowy jest prekursorem do syntezy w organizmie człowieka innych nienasyconych kwasów tłuszczowych – DHA i EPA. Kwas linolenowy wspomaga funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego i nerwowego.

Kwas alfa-linolenowy – co to jest?

Kwas alfa-linolenowy ALA to wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy omega-3, który w organizmie jest przekształcany do kwasu eikozapentaenowego EPA i kwasu dokozaheksaenowego DHA. Jest to tzw. niezbędny kwas tłuszczowy. Oznacza to, że jego obecność jest konieczna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak człowiek nie ma możliwości jego syntezy – stąd konieczność dostarczenia kwasu alfa-linolowego wraz z dietą.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Rola kwasu alfa-linolenowego w organizmie

Kwas tłuszczowy alfa-linolenowy jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Kwas alfa-linolenowy wykazuje działanie przeciwutleniające, dzięki czemu może redukować ryzyko rozwoju takich schorzeń układu sercowo – naczyniowego jak zawał serca czy nadciśnienie. Ponadto kwas ALA może wykazywać działanie neuroprotekcyjne. Łagodzi stany zapalne, może działać przeciwbólowo o antybakteryjnie.

Dzienne zapotrzebowanie na kwas alfa-linolenowy

Zapotrzebowanie dobowe na kwas ALA to 1–2 g dziennie dla dorosłych oraz 1 g dla dzieci. Taka ilość zapewnia odpowiednio wysoką konwersję do EPA i DHA, pozwalającą na uzyskanie około 250 mg tych kwasów nienasyconych.

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – źródła w pożywieniu

Naturalne źródła kwasu alfa-linolenowego to:

  • tłuszcz z nasion oleistych, takich jak m.in. siemię lniane, zimnotłoczony olej lniany; olej rzepakowy
  • orzechy włoskie i pestki dyni oraz wyciskany z nich olej
  • olej z pachnotki zwyczajnej
  • tofu
  • szpinak i inne zielone warzywa liściaste.

Poziom ALA w tych produktach maleje pod wpływem działania światła i tlenu oraz ogrzewania.

Czym grozi zbyt niskie spożycie kwasu alfa-linolenowego?

Zbyt niska podaż kwasu alfa-linolenowego może prowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu układu krążenia i układu nerwowego. Zaobserwować można zaburzenia koncentracji i pamięci, kłopoty z nauką, może dojść do rozwoju nadciśnienia.

Zbyt wysokie spożycie kwasu alfa-linolenowego

Dostarczanie zbyt wysokich dawek kwasu alfa-linolenowego dotyczy przede wszystkim osób sięgających zbyt często po suplementy diety zawierające te kwasy omega 3. Może to grozić wystąpieniem takich powikłań jak nadmierne rozrzedzenie krwi i zwiększone ryzyko krwotoku, zwłaszcza podczas przyjmowania leków rozrzedzających krew. Przeciwwskazania do zwiększania spożycia ALA to m.in. cukrzyca, schizofrenia, historia raka prostaty w rodzinie.

Bibliografia:

Blondeau N. i in., Alpha-linolenic acid: an omega – 3 fatty acid with neuroprotective properties – ready for use in stroke clinic? Biomed Res Int, Feb 2015

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

7 najgorszych rzeczy dla twojej wątroby

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Niedobór kwasów tłuszczowych Omega-3 może być równie szkodliwy co palenie papierosów - alarmują naukowcy

Niedobór kwasów tłuszczowych Omega-3 może być równie szkodliwy co palenie papierosów – alarmują naukowcy

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

×