Przejdź do treści

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

siemię lniane
Kwas alfa-linolenowy (ALA)/iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
Joanna Jaworska: jeśli po porodzie ciśniemy brzuszki, to tylko pogarszamy sytuacje
"Zwal*ć konia", "wyczochrać brochę"? "Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami" - apeluje seksuolożka
„Wyczochrać brochę”? Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami – apeluje seksuolożka
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu ws. szczepionek. "Szczepienia ratują życie"
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu w sprawie szczepionek. „Szczepienia ratują życie”
Czy koronawirus znajduje się w kurzu? „Byliśmy zaskoczeni” – mówią naukowcy o wynikach badań
Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie

Kwas alfa-linolenowy ALA to jeden z najważniejszych dla organizmu człowieka nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ten kwas tłuszczowy jest prekursorem do syntezy w organizmie człowieka innych nienasyconych kwasów tłuszczowych – DHA i EPA. Kwas linolenowy wspomaga funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego i nerwowego.

Kwas alfa-linolenowy – co to jest?

Kwas alfa-linolenowy ALA to wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy omega-3, który w organizmie jest przekształcany do kwasu eikozapentaenowego EPA i kwasu dokozaheksaenowego DHA. Jest to tzw. niezbędny kwas tłuszczowy. Oznacza to, że jego obecność jest konieczna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak człowiek nie ma możliwości jego syntezy – stąd konieczność dostarczenia kwasu alfa-linolowego wraz z dietą.

Rola kwasu alfa-linolenowego w organizmie

Kwas tłuszczowy alfa-linolenowy jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Kwas alfa-linolenowy wykazuje działanie przeciwutleniające, dzięki czemu może redukować ryzyko rozwoju takich schorzeń układu sercowo – naczyniowego jak zawał serca czy nadciśnienie. Ponadto kwas ALA może wykazywać działanie neuroprotekcyjne. Łagodzi stany zapalne, może działać przeciwbólowo o antybakteryjnie.

Dzienne zapotrzebowanie na kwas alfa-linolenowy

Zapotrzebowanie dobowe na kwas ALA to 1–2 g dziennie dla dorosłych oraz 1 g dla dzieci. Taka ilość zapewnia odpowiednio wysoką konwersję do EPA i DHA, pozwalającą na uzyskanie około 250 mg tych kwasów nienasyconych.

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – źródła w pożywieniu

Naturalne źródła kwasu alfa-linolenowego to:

  • tłuszcz z nasion oleistych, takich jak m.in. siemię lniane, zimnotłoczony olej lniany; olej rzepakowy
  • orzechy włoskie i pestki dyni oraz wyciskany z nich olej
  • olej z pachnotki zwyczajnej
  • tofu
  • szpinak i inne zielone warzywa liściaste.

Poziom ALA w tych produktach maleje pod wpływem działania światła i tlenu oraz ogrzewania.

Czym grozi zbyt niskie spożycie kwasu alfa-linolenowego?

Zbyt niska podaż kwasu alfa-linolenowego może prowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu układu krążenia i układu nerwowego. Zaobserwować można zaburzenia koncentracji i pamięci, kłopoty z nauką, może dojść do rozwoju nadciśnienia.

Zbyt wysokie spożycie kwasu alfa-linolenowego

Dostarczanie zbyt wysokich dawek kwasu alfa-linolenowego dotyczy przede wszystkim osób sięgających zbyt często po suplementy diety zawierające te kwasy omega 3. Może to grozić wystąpieniem takich powikłań jak nadmierne rozrzedzenie krwi i zwiększone ryzyko krwotoku, zwłaszcza podczas przyjmowania leków rozrzedzających krew. Przeciwwskazania do zwiększania spożycia ALA to m.in. cukrzyca, schizofrenia, historia raka prostaty w rodzinie.

Bibliografia:

Blondeau N. i in., Alpha-linolenic acid: an omega – 3 fatty acid with neuroprotective properties – ready for use in stroke clinic? Biomed Res Int, Feb 2015

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

suplement diety

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

produkty spożywcze

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

pasta do zębów

Fluor – właściwości, źródła, niedobór i szkodliwość fluoru

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?