Przejdź do treści

Masz problem z obrzękami? Sprawdź poziom kortyzolu

Kobieta
Masz problem z obrzękami? Sprawdź poziom kortyzolu/ Pexels, fot. Jean Alves
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na szczepieniu
EMA zatwierdziła trzecią dawkę szczepionki na COVID-19 Moderny dla osób pełnoletnich
Odporność na COVID-19 zapisana w genach? W badania zaangażowani są polscy naukowcy
Kobieta przez rok chorowała na COVID-19. Wirus zmutował w jej ciele
Kobieta przez rok chorowała na COVID-19. Wirus zmutował w jej ciele
Osoby zaszczepione nie będą testowane przed przyjęciem lub wpuszczeniem do szpitala
Waldemar Kraska zapowiada zmiany w szpitalach. Dotyczą zaszczepionych przeciwko COVID-19
Bożena Dykiel
Fundacja „Twarze Depresji” zakończyła współpracę z aktorką Bożeną Dykiel

„Problem z obrzękami często powiązany jest z chronicznie utrzymującym się wysokim poziomem kortyzolu (…) To trochę jak tama – normalnie trzyma wodę, żeby się nie rozlała, ale jeśli tama nie wytrzyma no to… wiecie co” – pisze na swoim profilu na Instagramie Michał Kot. Ekspert wyjaśnia, co może być źródłem obrzęków oraz jak im zapobiec. 

Obrzęki a stres

Wiele osób ma problemy z opuchlizną, w szczególności latem, kiedy problem zatrzymania wody w organizmie może się nasilać. Utrzymujące się obrzęki to również dość częsty problem kobiet w ciąży. Aby jednak skutecznie się ich pozbyć, należy przede wszystkim poznać ich przyczynę. Jedną z nich może być zbyt wysoki poziom kortyzolu w organizmie, jak zaznacza na swoim profilu na Instagramie Michał Kot.

„Problem z obrzękami często powiązany jest z chronicznie utrzymującym się poziomem kortyzolu” – dodaje.

Dlaczego tak się dzieje?

Aldosteron jest głównym hormonem, który kontroluje wymianę sodu i potasu w nerkach poprzez wpływ na receptory mineralokortykosteroidowe. Na te same receptory działa również kortyzol. W fizjologicznych stężeniach nie wywiera on na nie silnego wpływu ze względu na istnienie w komórce enzymu 11B-HSD2, który metabolizuje go do nieaktywnego kortyzonu, przez co chroni receptor mineralokortykosteroidowy przed wiązaniem z kortyzolem” – tłumaczy ekspert. 

Jeśli codziennie się stresujemy, śpimy za krótko i nie odpoczywamy, mając zbyt dużo obowiązków, poziom kortyzolu w organizmie automatycznie się podnosi. W takiej sytuacji mechanizm jego metabolizowania w komórce zaczyna być niewydolny, jak tłumaczy Kot. W efekcie dochodzi do nadciśnienia, powstania obrzęków i zatrzymywania wody w organizmie.

To trochę jak tama – normalnie trzyma wodę, żeby się nie rozlała, ale jeśli tama nie wytrzyma no to… wiecie co. Ekstremalnym tego przykładem jest zespół Cushinga, w którym mamy chronicznie wysokie poziomy kortyzolu – osoby z tym zespołem doświadczają specyficznych objawów, w tym właśnie powstawanie obrzęków, ale również większa otyłość centralna, opuchnięta twarz tzw. „Księżyc w pełni”, czy „bawoli kark”” – dodaje. 

Kobieta

Sposoby na obrzęki

Specjalista zaznacza więc, że ważny jest odpoczynek, odpowiednio długi sen oraz ćwiczenia oddechowe. Dobrym pomysłem będzie też joga lub pilates, które dodatkowo pomogą rozluźnić organizm.

„Warto uzupełnić poziom magnezu, witamin z grupy B czy witaminy D3. Dobrze sprawdzi się również zielona herbata” – dodaje Kot. 

Jak jeszcze można sobie pomóc, gdy cierpimy z powodu obrzęków?

  • zimne prysznice, które pobudzają krążenie;
  • spacery;
  • maści z dodatkiem kasztanowca wesprą krążenie żylne;
  • picie dużych ilości wody;
  • uzupełnienie elektrolitów;
  • zmiana diety na lekkostrawną, warto zminimalizować cukry, wyeliminować alkohol;
  • suplementy poprawiające krążenie krwi (uważaj z dawkowaniem leków rozrzedzających krew, mają wiele skutków ubocznych, a zaburzenia układu krzepnięcia mogą przerodzić się w krwawienia);
  • herbaty i suplementy moczopędne (np. pokrzywa);
  • maści chłodzące dla kobiet ciężarnych. Możesz je stosować nie tylko w ciąży.

Michał Kot – kim jest?

Michał Kot jest studentem dietetyki i absolwentem kierunku elektroradiologia na Medycznym Studium Zawodowym im. Stanisława Liebharta w Lublinie. W swojej pracy w szczególności zajmuje się dietetyką hormonalną kobiet. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się swoją wiedzą. Jego profil na Instagramie obserwuje 38 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez MICHAŁ KOT (@michal.kot)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zioła na stres i gorsze samopoczucie

Aleksandra Gnyszka: Dzięki licznym badaniom naukowym wiemy, że w ziołach występują silne związki wzmacniające funkcje układu nerwowego

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Kobieta siedzi na łóżku i płacze

Dlaczego płacz jest dobry? „Zwalcza bakterie, polepsza wzrok i oczyszcza organizm” – wyjaśnia psycholożka Paulina Koszut

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

Marta Bąkowska: Dziecko też potrafi reagować psychosomatycznie. Musi czuć się bezpiecznie [WIDEO]

Marta Bąkowska: Niemowlę też potrafi reagować psychosomatycznie. Musi czuć się bezpiecznie [WIDEO]

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pstrykanie długopisem, kręcenie włosami, obgryzanie paznokci... Jak pozbyć się tych nawyków? Podpowiada Magdalena Komsta

Skubanie skórek, obgryzanie paznokci, strzelanie palcami? To mogą być stimy. Psycholożka podpowiada, jak się ich pozbyć

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Jak w naturalny sposób uspokoić zszargane nerwy? Sprawdziłem to stosując Less Stress From Plants/fot. archiwum prywatne Wojciecha Gojke

Jak w naturalny sposób uspokoić zszargane nerwy? Sprawdziłem to stosując Less Stress From Plants

Kobieta

„Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami”. Psychoonkolożka wyjaśnia, jak świadomie oddychać

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Limfoscyntygrafia – wskazania, przebieg i wyniki badania

Nerwica w ciąży – objawy, leczenie, wpływ na dziecko

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Zespół żyły głównej górnej – objawy, diagnostyka, leczenie

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Kobieta

Dermatolog o nadpotliwości: zapach potu nie powinien być drażniący

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku