Przejdź do treści

Zimny prysznic na odchudzanie i gorączkę – czy jest zdrowy?

Zimny prysznic na odchudzanie i gorączkę – czy jest zdrowy? the Creative Exchange/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki
Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka
Posiłek w restauracji. Kobieta je
7 nieoczywistych produktów, po których może ci się odbijać
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

Zimny prysznic dla niektórych z nas początkowo brzmi jak koszmar. Kochamy komfort cieplny. Pomieszczenia dogrzewamy nawet wiosną, relaksujemy się w ciepłej wodzie basenu, a wieczorem bierzemy gorącą kąpiel. A gdyby raz na jakiś czas zmienić podejście o 180 stopni i zaprzyjaźnić się z zimnym prysznicem? Przekonać mogą nas wyniki badań o wpływie zimnych pryszniców na zdrowie i odchudzanie. Co daje zimny prysznic? Jak brać prysznic w zimnej wodzie?

Jeśli na samą myśl o zimnym prysznicu o poranku masz dreszcze, to mamy złe wiadomości. Wszystko wskazuje na to, że kontrolowany, łagodny szok termiczny jest dla organizmu bardzo korzystny. Zaskakujące? „Hartowanie się” za pomocą niskich temperatur to niekoniecznie jedna z przeterminowanych babcinych rad.

Zimny prysznic a odchudzanie i metabolizm

Czy kąpiel w zimnej wodzie odchudza? Badacze z Sidney’s Garvan Institute of Medical Research wykazali, że ekspozycja na chłód może sprawić, że nasza biała tkanka tłuszczowa zacznie przekształcać się w brunatną. Jaka jest różnica? Ta pierwsza jest magazynem energii, który przeklinamy, oglądając się w lustrze. Stanowi w naszym organizmie większość. Druga zaś ‒ tkanka tłuszczowa brunatna ‒ jest prawdziwym boosterem naszego metabolizmu. Dostarcza nam ciepło, gdy tego potrzebujemy. Dzięki dobremu ukrwieniu i odmiennej strukturze potrafi spalić nawet 300 kilokalorii dziennie. To właśnie za sprawą tego mechanizmu zimny prysznic może wspomagać odchudzanie. Jak do tego doprowadzić? Wystarczy 10‒15 minut wystawiania się na zimno, aby zaczął zachodzić pożądany proces.

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Jak zimny prysznic wpływa na układ odpornościowy?

Czy zimne prysznice są zdrowe? Badania pokazują, że prysznice w zimnej wodzie pomagają w usprawnieniu układu odpornościowego. U ludzi regularnie biorących zimne kąpiele ilość leukocytów – głównych komórek układu odpornościowego, jest istotnie wyższa. Statystyka nie kłamie ‒ morsów dotyka aż o 40 proc. mniej infekcji układu oddechowego!

Jest jeszcze jeden aspekt, który powinien zachęcić do zimnego prysznica. Chodzi o przeciwutleniacze – związki zapobiegające rozwojowi nowotworów. Gdzie analogia? Zimne bodźce temperaturowe spełniają tę samą funkcję. Dzięki nim organizm lepiej radzi sobie z efektami tzw. stresu oksydacyjnego, co zmniejsza prawdopodobieństwo rozrostu szkodliwych komórek.

Wiele się mówi, że pod wpływem zimna i niskich temperatur chorujemy. Czy to prawda? Sprawa powiązania odporności z pogodą jest skomplikowana i w medycznym świecie istnieją dwa różne podejścia do tematu wpływu zimna na zdrowie. W 1970 roku w „The New England Journal of Medicine” ukazały się głośne wyniki badań, które jednoznacznie sugerowały, że wystawianie się na zimno nie wywołuje przeziębienia i grypy. I rzeczywiście dziś zalecenia typu „ubierz się ciepło, bo złapiesz wilka” postrzegamy jako mit, za który wyśmiewamy nadopiekuńcze mamy. Poza tym niektórzy uważają, że jest wręcz odwrotnie – na przykład morsy – i rzeczywiście pojawiło się kilka mniejszych badań, w których wykazywano, że hartowanie wzmacnia odporność. Ale czy to zamyka dyskusję?

Jak zminimalizować ilość kurzu w domu

Czy zimny prysznic powoduje przeziębienia?

Wpływ zimnego prysznica na odporność nie jest jednoznaczny. Badacze z uniwersytetu w Yale potencjalny problem niskich temperatur zauważyli w nosie. Dwie dziurki, przez które oddychamy, są fosą układu immunologicznego. Ich wnętrze pokryte jest rzęskami i malutkimi włoskami, które razem z wilgotną wydzieliną zatrzymują kurz, bakterie i inne potencjalne patogeny. Naukowcy z Yale dowiedli, że niska temperatura może upośledzać pracę nosa i tym samym zwiększać prawdopodobieństwo przedostatnia się bakterii i wirusów do wnętrza organizmu.

Jednak najpewniejsza przyczyna zwiększonej zachorowalności w okresie jesienno-zimowym nie leży w naszym układzie immunologicznym, ale w rinowirusach, które szczególnie dobrze rozmnażają się w zimnie. To one odpowiadają za 50 procent zachorowań na przeziębienie. Badania potwierdzające tę tezę ukazały się w 2015 roku w „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Wystarczy już o 3 stopnie obniżyć temperaturę ciała, żeby rinowirusom stworzyć przytulny kącik. Wtedy nie dość, że namnażają się szybciej, to jeszcze produkują więcej zaraźliwych cząstek.

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

Na koniec trzeba dodać, że nie tylko zimno jest niebezpieczne dla zdrowia. Na układ immunologiczny źle działają również szaruga i brak słońca. Niedobór witaminy D jest powiązany ze zwiększoną reakcją autoimmunologiczną oraz podatnością na infekcje.

Zimny prysznic a wygląd

Zimny prysznic bije na głowę gorący jeśli chodzi o oddziaływanie na skórę i włosy:

  • nie przesusza ich,
  • na skórę działa ujędrniająco,
  • poprawia ukrwienie.

Co więcej, zimny prysznic o poranku jest bezkonkurencyjny, bo pobudza do działania, zwiększa aktywność umysłu i poprawia koncentrację. Może także zmniejszyć uczucie zmęczenia i poprawić regenerację. Dlatego prysznic w zimnej wodzie polecany jest po treningu, np. biegowym.

Jak brać zimny prysznic?

Uzbrojeni w taką argumentację powinniście być już gotowi na ekstremalne doznania. Jak brać zimny prysznic? Oto kilka praktycznych wskazówek:

  1. Pamiętajcie, że organizm należy do chłodu przyzwyczajać stopniowo! Najlepiej zacząć od wody o ciepłej lub obojętnej temperaturze, przechodząc na krótki czas (0,5-3 minuty) do umiarkowanie chłodnej. Z czasem możesz wydłużać czas kąpieli w zimnej wodzie.
  2. W czasie zimnego prysznica staraj się głęboko oddychać – to pomoże ci się zrelaksować i zmniejszyć dyskomfort.
  3. Osoby z osłabionym układem immunologicznym lub chorobami serca powinny skonsultować się z lekarzem przed wypróbowaniem kąpieli w zimnej wodzie.

Bibliografia:

  1. Mooventhan A., Nivethitha L. (2014) Scientific Evidence-Based Effects of Hydrotherapy on Various Systems of the Body, North American Journal of Medical Sciences, 6(5): 199–209.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tuczące napoje gazowane i energetyczne - mit czy fakt?

Tuczące napoje gazowane i energetyczne – mit czy fakt?

Sauna – zalety. Co daje sauna, na co pomaga? Działanie sauny

Znamion barwnikowych lepiej nie ruszać? Wyjaśniamy

10 powodów, dla których warto pić ciepłą wodę

Ciężarna kąpie się w morzu

Infekcje w wodzie. Czy ciężarna może bezpiecznie kąpać się w basenie lub jeziorze?

Leczenie alergii. Sprawdź, jak sobie pomóc

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Picie wody - zalety. Ile pić wody?

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

woda butelkowana

Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Fakty i mity: margaryna i masło

Margaryna czy masło na cholesterol? Co go obniży? Skład

Kobieta z wodą

Odwodnienie organizmu u dzieci i dorosłych – objawy i leczenie

Dlaczego picie wody jest takie ważne? Poznaj 7 powodów

dziewczyna nad morzem, sinice

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

Odwodnienie to “nic takiego”? Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Rabarbar na surowo- jak jeść. Właściwości zdrowotne rabarbaru i uprawa

Rabarbar na surowo – jak jeść? Uprawa rabarbaru

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Picie wody destylowanej. Jaką wodę pić?

Kąpiel w fontannie / unsplash

Podczas upałów pozwalasz dziecku beztrosko pluskać się w miejskiej fontannie? „Chłodzisz” je gronkowcem, salmonellą i bakteriami kałowymi

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?