Przejdź do treści

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Erytromelalgia - bolesny rumień kończyn
Erytromelalgia – bolesny rumień kończyn
Wizyta u ginekologa / istock
Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog
Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną
Kobieta w cielistej bieliźnie
#Mambrzuch. Trenerka personalna zachęca, by pokochać swoje brzuchy
Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim

Kochamy komfort cieplny. Pomieszczenia dogrzewamy nawet wiosną, relaksujemy się w ciepłej wodzie basenu, a wieczorem bierzemy gorącą kąpiel. A gdyby raz na jakiś czas zmienić podejście o 180 stopni i zaprzyjaźnić się z zimnym prysznicem?

Jeśli na samą myśl o zimnym prysznicu o poranku masz dreszcze, to mamy złe wiadomości. Wszystko wskazuje na to, że kontrolowany, łagodny szok termiczny jest dla organizmu bardzo korzystny. Zaskakujące? „Hartowanie się” za pomocą niskich temperatur to niekoniecznie jedna z przeterminowanych babcinych rad.

Zimny prysznic a metabolizm

Badacze z Sidney’s Garvan Institute of Medical Research wykazali, że ekspozycja na chłód może sprawić, że nasza biała tkanka tłuszczowa zacznie przekształcać się w brunatną. Jaka jest różnica? Ta pierwsza jest magazynem energii, który przeklinamy, oglądając się w lustrze. Stanowi w naszym organizmie większość. Druga zaś ‒ tkanka tłuszczowa brunatna ‒ jest prawdziwym boosterem naszego metabolizmu. Dostarcza nam ciepło, gdy tego potrzebujemy. Dzięki dobremu ukrwieniu i odmiennej strukturze potrafi spalić nawet 300 kilokalorii dziennie!

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Zimny prysznic a układ odpornościowy

Jak do tego doprowadzić? Wystarczy 10‒15 minut wystawiania się na zimno, aby zaczął zachodzić pożądany proces. Wciąż niechętni? Zimne prysznice pomogą też w usprawnieniu układu odpornościowego. U ludzi regularnie biorących zimne kąpiele ilość leukocytów jest istotnie wyższa. Statystyka nie kłamie ‒ morsów dotyka aż o 40 proc. mniej infekcji układu oddechowego!

Jest jeszcze jeden aspekt, który powinien zachęcić do zimnego prysznica. Chodzi o przeciwutleniacze – związki zapobiegające rozwojowi nowotworów. Gdzie analogia? Zimne bodźce temperaturowe spełniają tę samą funkcję. Dzięki nim organizm lepiej radzi sobie z efektami tzw. stresu oksydacyjnego, co zmniejsza prawdopodobieństwo rozrostu szkodliwych komórek. Poza tym zimny prysznic bije na głowę gorący, także jeśli chodzi o oddziaływanie na skórę i włosy: nie przesusza ich, na skórę działa ujędrniająco, poprawia ukrwienie. I o poranku jest bezkonkurencyjny, bo pobudza do działania, zwiększa aktywność umysłu i poprawia koncentrację.

Zimny prysznic a choroba

Wiele się mówi, że pod wpływem zimna i niskich temperatur chorujemy. Czy to prawda? Sprawa powiązania odporności z pogodą jest skomplikowana i w medycznym świecie istnieją dwa różne podejścia. W 1970 roku w „The New England Journal of Medicine” ukazały się głośne wyniki badań, które jednoznacznie sugerowały, że wystawianie się na zimno nie wywołuje przeziębienia i grypy. I rzeczywiście dziś zalecenia typu „ubierz się ciepło, bo złapiesz wilka” postrzegamy jako mit, za który wyśmiewamy nadopiekuńcze mamy. Poza tym niektórzy uważają, że jest wręcz odwrotnie – na przykład morsy – i rzeczywiście pojawiło się kilka mniejszych badań, w których wykazywano, że hartowanie wzmacnia odporność. Ale czy to zamyka dyskusję?

Jak zminimalizować ilość kurzu w domu

Badacze z uniwersytetu w Yale potencjalny problem niskich temperatur zauważyli w nosie. Dwie dziurki, przez które oddychamy, są fosą układu immunologicznego. Ich wnętrze pokryte jest rzęskami i malutkimi włoskami, które razem z wilgotną wydzieliną zatrzymują kurz, bakterie i inne potencjalne patogeny. Naukowcy z Yale dowiedli, że niska temperatura może upośledzać pracę nosa i tym samym zwiększać prawdopodobieństwo przedostatnia się bakterii i wirusów do wnętrza organizmu.

Jednak najpewniejsza przyczyna zwiększonej zachorowalności w okresie jesienno-zimowym nie leży w naszym układzie immunologicznym, ale w rinowirusach, które szczególnie dobrze rozmnażają się w zimnie. To one odpowiadają za 50 procent zachorowań na przeziębienie. Badania potwierdzające tę tezę ukazały się w 2015 roku w „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Wystarczy już o 3 stopnie obniżyć temperaturę ciała, żeby rinowirusom stworzyć przytulny kącik. Wtedy nie dość, że namnażają się szybciej, to jeszcze produkują więcej zaraźliwych cząstek.

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

Na koniec trzeba dodać, że nie tylko zimno jest niebezpieczne dla zdrowia. Na układ immunologiczny źle działają również szaruga i brak słońca. Niedobór witaminy D jest powiązany ze zwiększoną reakcją autoimmunologiczną oraz podatnością na infekcje.

Uzbrojeni w taką argumentację powinniście być już gotowi na ekstremalne doznania. Praktyczna wskazówka: pamiętajcie, że organizm należy do chłodu przyzwyczajać stopniowo! Najlepiej zacząć od wody o obojętnej temperaturze, przechodząc do umiarkowanie chłodnej. Nie warto ryzykować, gdy czujecie się osłabieni, przemęczeni lub w czasie infekcji.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Woda - jaką pić? / istock

Jaką wodę pić?

kąpiel niemowlęcia

Wiaderko do kąpieli noworodka. Położna Kasia tłumaczy, dlaczego warto je wypróbować

Kobieta trzyma szklankę wody

Pijesz w pracy wodę z dystrybutora? Specjalistka tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł

Bilans wodny - picie wody / istock

Bilans wodny. Co wlicza się w dzienną podaż płynów? Dietetyczka wyjaśnia

Kobieta w basenie / istock

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

Ręka podaje szkalnkę z mlekiem i kawą

Co najlepiej nawadnia organizm? Dietetyczka rozprawia się z mitami. Będziesz zaskoczona!

Kobyieta nalewa wodę do kubka z czajnika

Czy kamień, który osiada się w czajniku, jest groźny dla naszego zdrowia? Wyjaśnia Mama Chemik

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

Kobieta podczas kąpieli w wannie

Częste mycie skraca życie? Ekspert Kosmetyczny tłumaczy, czy nadużywanie kąpieli szkodzi

Kąpiel noworodka — postępowanie krok po kroku

Kąpiel noworodka krok po kroku

Woda z cytryną na dzień dobry

11 szkodliwych nawyków, które robimy codziennie pod prysznicem

istockphoto.com

Miewasz skurcze łydek? Pij wodę! Położna Kasia wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

Woda smakowa – zrób ją sama!

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

pływalnia basen

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

pexels.com

Woda – jaką w końcu pić?

Kobieta trzyma szklankę z wodą

Odpowiednia ilość wody w ciągu dnia to podstawa. Odpowiednia, czyli jaka? Oblicz swoje zapotrzebowanie

Dziewczynka w basenie

Martwisz się o swoje dziecko? Nie pozwalaj mu pływać w dmuchanych akcesoriach

mleko

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?