Przejdź do treści

„Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami”. Psychoonkolożka wyjaśnia, jak świadomie oddychać

Kobieta
"Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami". Psychoonkolożka wyjaśnia, jak prawidłowo oddychać/ Pexels, fot. Monica Turlui
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy

„W codziennym pędzie zapominamy o tym, jak ważny jest oddech i nie zwracamy na niego uwagi. Oddech staje się płytki, wręcz niechlujny” – pisze na swoim profilu na Instagramie psychoonkolożka Milena Dzienisiewicz. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowo oddychać, by rozluźnić ciało.

Stresujesz się? Oddychaj

Magia naturalnego oddechu bywa nieoceniona. Niestety wiele osób nie zwraca uwagi na to, w jaki sposób oddycha. Spowodowane jest to szybkim trybem naszego życia i ciągłym stresem. Na problem ten zwróciła uwagę psychoonkolożka Milena Dzienisiewicz na swoim profilu na Instagramie.

„Oddech to czynność automatyczna i naturalna, żyjemy – oddychamy. Niestety w codziennym pędzie zapominamy o tym, jak ważny jest oddech i nie zwracamy na niego uwagi. Oddech staje się płytki, wręcz niechlujny, a w sytuacjach stresowych zdarza się nawet, że wstrzymuje się oddech” – wyjaśnia.

Prawidłowy oddech jednak ma wpływ na całe ciało. Wystarczą już 2 minuty spokojnego, głębokiego oddechu przeponowego, by złagodzić wewnętrzne napięcia.

„Tak naprawdę oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami. Świadomy oddech przynosi ukojenie, rozluźnia ciało, zmniejsza siłę odczuwanych emocji, pomaga dotlenić organizm. Dzięki praktyce świadomego oddychania wzmacnia się też układ immunologiczny, poprawia koncentracja – dodaje psychoonkolożka.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Jak ćwiczyć świadomy oddech?

Dzienisiewicz tłumaczy, że pierwszym krokiem jest poznanie swojego oddechu. W tym celu należy sprawdzić, w jaki sposób oddychamy.

Zwróć uwagę, czy oddychasz bardziej klatką piersiową (przy wdechu unosi ci się klatka piersiowa), a może bardziej brzuchem (przy wdechu unosi się brzuch) a może jednym i drugim, czyli tzw. oddechem pełnym (unosi się zarówno klatka piersiowa i brzuch).

Przyjrzyj się, jak długie są twoje oddechy, jak twój oddech zachowuję się w różnych sytuacjach, postaraj się poprzez obserwację, jak najwięcej dowiedzieć o swoim oddechu” – wyjaśnia ekspertka.

Jak wygląda „naturalny oddech”?

1. Dno miednicy rozszerza się i opada podczas wdechu, a zwęża się i podnosi przy wydechu.
2. Obojczyki podnoszą się i przesuwają do przodu podczas wdechu, a opadają podczas wydechu.
3. Ramiona obracają się do zewnątrz przy wdechu, a do wewnątrz przy wydechu.

Specjalistka zaznacza również, by zwrócić uwagę na to, czym oddychamy. Powietrze bowiem należy wdychać nosem, wydychać można je zarówno nosem jak i ustami.

Ćwiczenia oddechu

Na przywrócenie naturalnego oddechu można wpłynąć ćwiczeniami, których jest sporo. Ważne więc, aby znaleźć trening oddychania, który najbardziej przypadnie nam do gustu. Dzienisiewicz w swoim wpisie wymieniła trzy ćwiczenia, które warto wypróbować:

  1. Oddychanie torem przeponowym
    Na początek zadbaj o spokojne, komfortowe miejsce, gdzie przez kilka minut nikt nie będzie ci przeszkadzał. Usiądź lub połóż się.
    Jedną dłoń połóż na brzuchu a drugą na klatce piersiowej. Zrób kilka swoich zwyczajnych oddechów i zwróć uwagę, która ręka się unosi.
    Spróbuj, nabierając powietrze, „przepchnąć” je do brzucha, tak aby uniosła się ręka znajdująca się na brzuchu. Możesz też położyć obie dłonie na brzuchu, tak aby stykały się opuszkami palców i kiedy nabierasz powietrza torem przeponowym palce powinny się od siebie oddalać.
    Zrób kilka spokojnych oddechów torem przeponowym.
  2. Oddychanie „po kwadracie” / „pudełkowe”
    Polega na oddychaniu w sekwencji: nabieranie powietrza przez 4 sekundy – zatrzymanie powietrza na 4 sekundy – wydychanie powietrza przez 4 sekundy – wstrzymanie oddechu przez 4 sekundy.
    I powtarzasz taki cykl kilka razy, za każdym razem w myślach licząc sobie do czterech.
  3. Świadomy oddech
    Polega na pełnym skupieniu swojej uwagi na oddychaniu. Staraj się zauważyć, gdzie w ciele czujesz swój oddech, jaki jest jego rytm, skup się na każdym nabieraniu i wypuszczaniu powietrza.

Psychoonkolog Milena

Profil „Psychoonkolog Milena” na Instagramie prowadzony jest przez Milenę Dzienisiewicz – psycholożkę, psychoonkolożkę i certyfikowaną terapeutkę simontonowską. W swojej pracy specjalizuje się w pomocy dorosłym osobom chorym onkologicznie, a także ich bliskim. Wybór ścieżki zawodowej – jak pisze Dzienisiewicz na swojej stronie internetowej – był podyktowany osobistymi doświadczeniami:

„Psychoonkologią zajęłam się przede wszystkim dlatego, że doskonale rozumiem, jak trudne potrafi być mierzenie się z nowotworem. Wiem też, jak istotne jest wsparcie w trakcie leczenia. Sama doświadczyłam choroby nowotworowej, a przez kilkanaście lat towarzyszyłam mojej mamie w procesie leczenia onkologicznego”.

Na co dzień specjalistka pracuje w Europejskim Centrum Zdrowia w Otwocku i prowadzi prywatną praktykę.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Kobieta

Masz problem z obrzękami? Sprawdź poziom kortyzolu

Nerwica w ciąży – objawy, leczenie, wpływ na dziecko

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Odma śródpiersiowa – przyczyny, objawy, leczenie

Odma podskórna – objawy, postępowanie, leczenie

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Choroby śródmiąższowe płuc – objawy, leczenie, rokowania

Zarostowe zapalenie oskrzelików – przyczyny i leczenie

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Kobieta

Dermatolog o nadpotliwości: zapach potu nie powinien być drażniący

Kamila Bogucka i Lidia Wójcik, "Ogarnij Hashimoto”/ Archiwum prywatne

„Hashimoto pojawia się po coś. To sygnał ciała, że nie jesteśmy dla siebie numerem jeden” – uważają Lidia Wójcik i Kamila Bogucka z „Ogarnij Hashimoto”

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta

Stresujesz się? Oddychaj! Kasia Bem radzi, jak w prosty sposób się rozluźnić

Masz brzuch stresowy? Pani Fizjotrener ma dla ciebie kilka ćwiczeń

Kobieta

Dermatillomania, czyli patologiczne skubanie skóry. „U każdej osoby może mieć inne przyczyny i podłoże”

Do czego może służyć grzebień podczas porodu? Wyjaśnia położna Izabela Dembińska

Do czego może służyć grzebień podczas porodu? Wyjaśnia położna Izabela Dembińska

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!