Przejdź do treści

„Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami”. Psychoonkolożka wyjaśnia, jak świadomie oddychać

Kobieta
"Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami". Psychoonkolożka wyjaśnia, jak prawidłowo oddychać/ Pexels, fot. Monica Turlui
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Jak możesz sobie sama poradzić z refluksem i zgagą? Kamil Kozakowski podpowiada, jakie ćwiczenia mogą być pomocne
Wizja obowiązkowych szczepień przeciw COVID-19 w Polsce jest coraz bardziej realna. Patrycja Pieszczek-Bober wyjaśnia, czy jest to zgodne z prawem
Amantadyna jednak nie taka zła? Wskazuje na to nowe odkrycie naukowców
„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka
Słowacja daje pieniądze seniorom za zaszczepienie się na COVID-19. W nagrodę bon o wartości 500 euro

„W codziennym pędzie zapominamy o tym, jak ważny jest oddech i nie zwracamy na niego uwagi. Oddech staje się płytki, wręcz niechlujny” – pisze na swoim profilu na Instagramie psychoonkolożka Milena Dzienisiewicz. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowo oddychać, by rozluźnić ciało.

Stresujesz się? Oddychaj

Magia naturalnego oddechu bywa nieoceniona. Niestety wiele osób nie zwraca uwagi na to, w jaki sposób oddycha. Spowodowane jest to szybkim trybem naszego życia i ciągłym stresem. Na problem ten zwróciła uwagę psychoonkolożka Milena Dzienisiewicz na swoim profilu na Instagramie.

„Oddech to czynność automatyczna i naturalna, żyjemy – oddychamy. Niestety w codziennym pędzie zapominamy o tym, jak ważny jest oddech i nie zwracamy na niego uwagi. Oddech staje się płytki, wręcz niechlujny, a w sytuacjach stresowych zdarza się nawet, że wstrzymuje się oddech” – wyjaśnia.

Prawidłowy oddech jednak ma wpływ na całe ciało. Wystarczą już 2 minuty spokojnego, głębokiego oddechu przeponowego, by złagodzić wewnętrzne napięcia.

„Tak naprawdę oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami. Świadomy oddech przynosi ukojenie, rozluźnia ciało, zmniejsza siłę odczuwanych emocji, pomaga dotlenić organizm. Dzięki praktyce świadomego oddychania wzmacnia się też układ immunologiczny, poprawia koncentracja – dodaje psychoonkolożka.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Jak ćwiczyć świadomy oddech?

Dzienisiewicz tłumaczy, że pierwszym krokiem jest poznanie swojego oddechu. W tym celu należy sprawdzić, w jaki sposób oddychamy.

Zwróć uwagę, czy oddychasz bardziej klatką piersiową (przy wdechu unosi ci się klatka piersiowa), a może bardziej brzuchem (przy wdechu unosi się brzuch) a może jednym i drugim, czyli tzw. oddechem pełnym (unosi się zarówno klatka piersiowa i brzuch).

Przyjrzyj się, jak długie są twoje oddechy, jak twój oddech zachowuję się w różnych sytuacjach, postaraj się poprzez obserwację, jak najwięcej dowiedzieć o swoim oddechu” – wyjaśnia ekspertka.

Jak wygląda „naturalny oddech”?

1. Dno miednicy rozszerza się i opada podczas wdechu, a zwęża się i podnosi przy wydechu.
2. Obojczyki podnoszą się i przesuwają do przodu podczas wdechu, a opadają podczas wydechu.
3. Ramiona obracają się do zewnątrz przy wdechu, a do wewnątrz przy wydechu.

Specjalistka zaznacza również, by zwrócić uwagę na to, czym oddychamy. Powietrze bowiem należy wdychać nosem, wydychać można je zarówno nosem jak i ustami.

Ćwiczenia oddechu

Na przywrócenie naturalnego oddechu można wpłynąć ćwiczeniami, których jest sporo. Ważne więc, aby znaleźć trening oddychania, który najbardziej przypadnie nam do gustu. Dzienisiewicz w swoim wpisie wymieniła trzy ćwiczenia, które warto wypróbować:

  1. Oddychanie torem przeponowym
    Na początek zadbaj o spokojne, komfortowe miejsce, gdzie przez kilka minut nikt nie będzie ci przeszkadzał. Usiądź lub połóż się.
    Jedną dłoń połóż na brzuchu a drugą na klatce piersiowej. Zrób kilka swoich zwyczajnych oddechów i zwróć uwagę, która ręka się unosi.
    Spróbuj, nabierając powietrze, „przepchnąć” je do brzucha, tak aby uniosła się ręka znajdująca się na brzuchu. Możesz też położyć obie dłonie na brzuchu, tak aby stykały się opuszkami palców i kiedy nabierasz powietrza torem przeponowym palce powinny się od siebie oddalać.
    Zrób kilka spokojnych oddechów torem przeponowym.
  2. Oddychanie „po kwadracie” / „pudełkowe”
    Polega na oddychaniu w sekwencji: nabieranie powietrza przez 4 sekundy – zatrzymanie powietrza na 4 sekundy – wydychanie powietrza przez 4 sekundy – wstrzymanie oddechu przez 4 sekundy.
    I powtarzasz taki cykl kilka razy, za każdym razem w myślach licząc sobie do czterech.
  3. Świadomy oddech
    Polega na pełnym skupieniu swojej uwagi na oddychaniu. Staraj się zauważyć, gdzie w ciele czujesz swój oddech, jaki jest jego rytm, skup się na każdym nabieraniu i wypuszczaniu powietrza.

Psychoonkolog Milena

Profil „Psychoonkolog Milena” na Instagramie prowadzony jest przez Milenę Dzienisiewicz – psycholożkę, psychoonkolożkę i certyfikowaną terapeutkę simontonowską. W swojej pracy specjalizuje się w pomocy dorosłym osobom chorym onkologicznie, a także ich bliskim. Wybór ścieżki zawodowej – jak pisze Dzienisiewicz na swojej stronie internetowej – był podyktowany osobistymi doświadczeniami:

„Psychoonkologią zajęłam się przede wszystkim dlatego, że doskonale rozumiem, jak trudne potrafi być mierzenie się z nowotworem. Wiem też, jak istotne jest wsparcie w trakcie leczenia. Sama doświadczyłam choroby nowotworowej, a przez kilkanaście lat towarzyszyłam mojej mamie w procesie leczenia onkologicznego”.

Na co dzień specjalistka pracuje w Europejskim Centrum Zdrowia w Otwocku i prowadzi prywatną praktykę.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

5 produktów, które warto upolować ze zniżką w sklepie HELLO ZDROWIE /grafika: Joanna Zduniak

5 produktów, które warto upolować ze zniżką w sklepie Hello Zdrowie

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Mężczyzna trzyma się za klatkę piersiową, przstawia chusteczkę do ust i mocno kaszle

Gruźlica (suchoty) – objawy, przyczyny, leczenie, szczepionka

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Zioła na stres i gorsze samopoczucie

Aleksandra Gnyszka: Dzięki licznym badaniom naukowym wiemy, że w ziołach występują silne związki wzmacniające funkcje układu nerwowego

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Kobieta siedzi na łóżku i płacze

Dlaczego płacz jest dobry? „Zwalcza bakterie, polepsza wzrok i oczyszcza organizm” – wyjaśnia psycholożka Paulina Koszut

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

Marta Bąkowska: Dziecko też potrafi reagować psychosomatycznie. Musi czuć się bezpiecznie [WIDEO]

Marta Bąkowska: Niemowlę też potrafi reagować psychosomatycznie. Musi czuć się bezpiecznie [WIDEO]

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Pstrykanie długopisem, kręcenie włosami, obgryzanie paznokci... Jak pozbyć się tych nawyków? Podpowiada Magdalena Komsta

Skubanie skórek, obgryzanie paznokci, strzelanie palcami? To mogą być stimy. Psycholożka podpowiada, jak się ich pozbyć

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Proteinoza pęcherzyków płucnych – przyczyny i leczenie

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Leczenie tlenem – komory hiperbaryczne, terapia w domu

Ostra niewydolność oddechowa – przyczyny, objawy, leczenie

Pylica krzemowa – przyczyny, objawy, zapobieganie

Kapnometria i kapnografia – wskazania, normy, wyniki

Fizjoterapia oddechowa – wskazania i cele rehabilitacji

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku