Przejdź do treści

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?
SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą? / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kichasz, gdy patrzysz na słońce? Biotechnolog Dawid Polak wyjaśnia to zjawisko
Jak poznać, że upał ci zaszkodził? „Są trzy zjawiska kliniczne, które świadczą o nadmiernym działaniu ciepła” – mówi lekarz Michał Sutkowski
Zmagasz się z zaparciami? Fizjoterapeutka tłumaczy, jakie mogą być tego konsekwencje
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Specyfiki na odchudzanie rzeczywiście wspomagają utratę wagi czy raczej stanowią zagrożenie dla zdrowia? I czy warto wrzucać tego typu produkty do jednego worka z „tradycyjnymi” suplementami diety? Tłumaczą: dietetyczka Monika Kroenke oraz endokrynolożka i internistka Sylwia Kuźniarz-Rymarz. 

W cyklu „SUPLEMENTY: FAKTY I MITY” obalamy znalezione w internecie błędne przekonania na temat suplementów i wyjaśniamy, jakie są fakty. Robimy to dzięki wiedzy najlepszych specjalistów z zakresu dietetyki, medycyny rodzinnej i farmacji, którzy współtworzą nasze teksty. W kolejnej, piątej części cyklu, sprawdzamy, czy tabletki na odchudzanie to coś, czym warto się zainteresować, kiedy chcemy zrzucić parę kilogramów. A może należy ich unikać jak ognia?


Suplementy na odchudzanie – brać czy unikać?

Dietetyczka Monika Kroenke podkreśla, że nazwa „suplement wspomagający odchudzanie” to bardzo szerokie pojęcie. Może kryć się za nim bardzo wiele – od naturalnych, ziołowych składników, poprzez tzw. spalacze (np. kofeina), po substancje wpływające na pracę wątroby i wchłanianie pokarmu w jelicie.

– Tak naprawdę ciężko stwierdzić, który aspekt procesu trawienia i przyswajania miałby być regulowany przez suplement diety, by mógł on zostać nazwany „wspomagającym odchudzanie”. Tego typu tabletki mogą dotykać różnych obszarów, a nie wszystkie z nich dla danego pacjenta będą bezpieczne – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie dietetyczka Monika Kroenke.

Specjalistka podkreśla, że kwestie zmiany wagi ciała są na tyle indywidualne, że ciężko ocenić wpływ danego „suplementu wspomagającego odchudzanie”, nie widząc konkretnego pacjenta. Ekspertkę niepokoi jednak zbyt łatwy dostęp do tego typu produktów. Bez problemu mogą je bowiem nabyć nie tylko świadomi dorośli, ale również nastolatki w wieku dojrzewania, podatne na wpływ otoczenia i narażone na zaburzenia odżywiania. Dlatego właśnie tak ważne jest, by wybierać podobne środki z głową i zawsze pod okiem dietetyka bądź lekarza.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Specyfiki na odchudzanie okiem dietetyczki i internistki

– Często zdarza się, że pacjentki próbują wszelkiego rodzaju wspomagaczy odchudzania, na przykład stosują ogromne ilości sproszkowanej kofeiny. Może to doprowadzić do niebezpiecznie wysokiego tętna. A serce, które szybko się kurczy, zużywa dużo składników mineralnych, co w konsekwencji może pozbawić organizm ważnych zasobów, chociażby potasu i magnezu. W tej sytuacji może dojść nawet do zatrzymania akcji serca – wyjaśnia Kroenke.

Lek. Sylwia Kuźniarz-Rymarz, endokrynolożka i internistka z Centrum Medycznego Sublimed w Krakowie opowiada z kolei, że w USA swego czasu było głośno np. stosowaniu produktów zawierających hormon tarczycy w celu przyspieszenie metabolizmu.

– To jest skrajnie niebezpiecznie, bo dla zdrowego człowieka nadmiar hormonów tarczycy może doprowadzić do komplikacji sercowych – podkreśla specjalistka.

Ekspertki przestrzegają też przed dowolnym dawkowaniem suplementów diety. Choć te ostatnie są lekami, również wpływają na organizm, a ich przedawkowanie może być groźne dla naszego zdrowia. Właśnie dlatego w przypadku stosowania każdego tego typu produktu trzeba uważnie przeczytać zalecenia i sposób dawkowania preparatu.

– Moje pacjentki często mówią, że „na opakowaniu było napisane, żeby wziąć 3 tabletki, a one wzięły 10, żeby był lepszy efekt”. To tak nie działa. W ten sposób można sobie tylko zaszkodzić – podkreśla dietetyczka.

Jeśli suplementy na odchudzanie, to jakie?

Jeśli już jednak zdecydujemy, że będziemy przyjmować suplementy wspomagające odchudzanie i chcemy wybrać te najbardziej odpowiednie dla nas, to na jakie produkty najlepiej się zdecydować? Lek. Sylwia Kuźniarz-Rymarz wyjaśnia:

– Do odchudzania powinniśmy podchodzić jako do procesu połączenia diety redukcyjnej i aktywności fizycznej (to naprawdę nas odchudza) . Jeżeli stosując tę strategię, będziemy potrzebowali więcej niektórych składników odżywczych, np. potasu, magnezu, czasami żelaza, możemy takie suplementy stosować – tłumaczy ekspertka.

A co ze spalaczami tłuszczu, takimi jak kurkumina czy kofeina? Całkowicie powinniśmy ich unikać, czy jednak takie zero-jedynkowe podejście jest przesadne?

– Jeżeli zdrowo się odżywiamy i dodatkowo trenujemy, to tego typu suplementy mogą nam pomóc w odchudzaniu. Przydadzą się szczególnie u osób trenujących – jako przyspieszacze metabolizmu – wyjaśnia lek. Kuźniarz-Rymarz.

 


Jeżeli masz pytania lub wątpliwości dotyczące suplementów diety, napisz do mnie. Możesz też zaproponować kolejne tematy, które będą częścią serii „SUPLEMENTY: FAKTY I MITY” . Wraz z naszymi ekspertami postaramy się pomóc! 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

"Tłuszcz to nie to samo co tkanka tłuszczowa" - podkreśla dr Damian Parol

„Tłuszcz to nie to samo co tkanka tłuszczowa” – podkreśla dr Damian Parol i wyjaśnia różnice pomiędzy spalaniem tkanki tłuszczowej i utlenianiem tłuszczu

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

„Może pełnić ważną funkcję w zapobieganiu otyłości i insulinooporności”. O brązowej tkance tłuszczowej, którą warto mieć, mówi dr Iwona Boniecka

Tomasz Sekielski / Fot. Jerzy Dudek/DDTVN/East News

Tomasz Sekielski szczerze o uzależnieniu. „Wiedziałem że wyrządzam sobie krzywdę. Bałem się, że się już nie obudzę”

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Rola selenu w chorobie Hashimoto

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Laktoferyna

Laktoferyna – działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Julita Kordońska: ciałopozytywność to proces, który w pandemii wychodzi nam beznadziejnie [WIDEO]

Julita Kordońska: ciałopozytywność to proces, który teraz wychodzi nam beznadziejnie. To efekt pandemii [WIDEO]

Prohormony – co to jest, stosowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×