Przejdź do treści

Tycie w menopauzie nie musi być twoim problemem. Jak temu zapobiec?

Nie musisz tyć w menopauzie / Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Choroby przenoszone drogą płciową są obecnie „poza kontrolą”. Liczba zarażonych osób nieustannie rośnie
Lekarz zbagatelizował jej objawy. O tym, że to rak piersi, 29-latka dowiedziała się w ósmym miesiącu ciąży
Natalia Nykiel: „Normalne, że ich dotykam”. To ważny spot, który powinna obejrzeć każda nastolatka
Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP
Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

Klimakterium kojarzy się z przyrostem masy ciała. Czy to oznacza, że każda kobieta w menopauzie musi pogodzić się ze zwiększoną wagą, nawet jeśli przytyć nie chce? Nie. Prowadzenie zrównoważonego trybu życia jest w tym czasie nie tylko ważne, ale wręcz konieczne.

Uczeni ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach podjęli kwestię nadwagi oraz otyłości u kobiet w okresie menopauzalnym – wyniki opublikowano w „Przeglądzie menopauzalnym”. W badaniu uczestniczyło 136 kobiet między 45. a 65. rokiem życia z woj. śląskiego. Średni wiek wynosił ok. 57 lat. Wśród badanych 39,71 proc. kobiet miało prawidłową masę ciała, 36,76 proc. nadwagę, a u 23,53 proc. występowała otyłość. Najniższy procent tkanki tłuszczowej odnotowano u kobiet w wieku 45–50 lat, nieco wyższy w grupie 51–60 lat, natomiast najwyższy u kobiet w wieku 61–65 lat.

„Częstość występowania otyłości kobiet w okresie okołoklimakterycznym jest znaczna” – zauważają uczeni. „Wzrost masy ciała kobiet w okresie okołomenopauzalnym związany jest głównie z przyrostem tkanki tłuszczowej”.

Dlaczego tyjemy?

Nie ulega wątpliwości, że okres menopauzy jest w życiu kobiety rewolucyjny. Wygaszanie funkcji jajników wiąże się z licznymi zmianami metabolicznymi, hormonalnymi oraz emocjonalnymi.

Z powodu spadku stężenia estrogenów zmienia się rozkład tkanki tłuszczowej – kobiety w okresie menopauzalnym zaczynają tyć w okolicy brzucha (otłuszczenie androidalne). To nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim zdrowia, otyłość brzuszna jest bowiem niebezpieczna, bo oznacza otłuszczenie narządów wewnętrznych. Wiąże się z ryzykiem rozwoju nowotworów hormonozależnych (rak piersi, rak błony śluzowej macicy).

Przykładowo: otyłość brzuszna zwiększa ryzyko wystąpienia raka błony śluzowej macicy aż piętnastokrotnie. Wzrost masy ciała o 10–20 kg zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi trzykrotnie i aż dziesięciokrotnie, jeśli nadwaga przekroczy 20 kg. Otłuszczenie androidalne może także skutkować innymi poważnymi chorobami, takimi jak cukrzyca typu 2 czy choroby układu krążenia.

Często wraz z wiekiem zmieniają się upodobania kulinarne; w okresie menopauzy może nasilić się ochota na pokarmy słodkie, co również nie służy sylwetce. Z drugiej strony kobiety w okresie przekwitania często zaczynają stosować dietę bogatą w tłuszcze. Ich posiłki stają się nieregularne, obfite, nie brakuje w nich pokarmów smażonych.

Klimakterium wiąże się z wieloma przykrymi dolegliwościami, które powodują, że część kobiet rezygnuje z aktywności fizycznej – chodzi m.in. o uderzenia gorąca, zawroty i bóle głowy, ogólne osłabienie, bóle mięśni i stawów, nietrzymanie moczu. Jest jeszcze jeden aspekt, który przekłada się na stosowanie nieprawidłowo zbilansowanej diety oraz na niechęć do aktywności fizycznej: spadek nastroju oraz depresja, która często dotyka dojrzałe kobiety. W okresie menopauzy występuje ponadto niska spoczynkowa przemiana materii.

Menopauza. Kobiety, które zmieniły swoje życie po 50-tce

Nadwaga? Nie, dziękuję

„Szacuje się, że w Polsce dwukrotnie zwiększa się odsetek otyłych kobiet po przejściu menopauzy, a masa tkanki tłuszczowej trzewnej wzrasta nawet o 50 proc.” – zwracają uwagę uczeni ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. „Spożycie 100 kcal dziennie powyżej zapotrzebowania, niezależnie od wieku, powoduje przyrost masy ciała o ok. 5 kg w ciągu roku. Dlatego utrzymanie prawidłowej masy ciała u kobiet przechodzących przez okres klimakteryczny nie jest łatwe, biorąc pod uwagę spowolnienie przemiany materii, przyrost masy ciała wraz z wiekiem, zmiany hormonalne oraz wzrost aktywności galaniny kosztem neuropeptydu Y, powodujący preferencję diety bogatotłuszczowej”.

W okresie menopauzy nawet niewielkie, ale niekorzystne zmiany w sposobie żywienia i w stylu życia mogą przekładać się na zwiększenie masy ciała. Dbać o sylwetkę powinno się nie tylko z uwagi na samopoczucie, ale także dla zdrowia. Badania, na które powołują się uczeni ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, wykazały bowiem, że umiarkowany poziom aktywności fizycznej wśród kobiet w okresie menopauzy istotnie zmniejsza nasilenie objawów klimakterycznych oraz poprawia jakość życia seksualnego, natomiast regularna aktywność fizyczna łagodzi objawy somatyczne i psychologiczne w okresie menopauzy.

Co możesz zrobić dla siebie i dla swojego zdrowia w tym szczególnym czasie?

  • Spożywaj produkty świeże, nieprzetworzone, naturalne, optymalnie z niskim indeksem glikemicznym.
  • Zwiększ spożycie produktów bogatych w wapń.
  • Codziennie pij wodę niegazowaną (1,5–2 l).
  • Jedz powoli, mniej, ale częściej.
  • Czytaj etykiety, szczególnie zwracaj uwagę na kilokalorie, tłuszcze i sól.
  • Stosuj umiarkowaną aktywność fizyczną (gimnastyka, joga, nordic walking, jazda na rowerze, basen, ćwiczenia z ciężarkami – pod warunkiem braku przeciwwskazań).
  • Spaceruj, zwłaszcza jeśli ze względów zdrowotnych nie możesz podejmować bardziej obciążających ćwiczeń.
  • Poszukaj dla siebie aktywności społecznych, szczególnie jeśli nie jesteś już aktywna zawodowo.
  • Wykonaj pakiet podstawowych badań kontrolnych, wyniki omów z lekarzem.
  • Sięgnij po rekomendowane suplementy diety wspierające przemianę materii.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lek na starzenie się wkrótce dostępny? Badacze na dobrej drodze do nowej terapii

Jak przewidzieć, kiedy zacznie nam się menopauza? Naukowcy znają odpowiedź

Złe nawyki, które przyspieszają starzenie/fot. Pexels

Złe nawyki, które przyspieszają starzenie – zmień je na zdrowsze

Dr n. med. Maria Maliszewska / fot. neurosphera

„Po czwartej, piątej dekadzie życia wzrasta zachorowalność na depresję”. O wpływie menopauzy na mózg mówi dr n. med. Maria Maliszewska

Mikroskop

Młoda krew wydłuża życie? Naukowcy w końcu poznali odpowiedź

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!

Zioła, które wspierają zdrowie intymne kobiet /fot. Pexels

Zioła, które wspierają zdrowie intymne kobiet. Przekonaj się, ile dobrego mogą dla ciebie zrobić!

„Budzę się i jem, by móc znowu zasnąć”, czyli czym jest zespół nocnego jedzenia (NES). Rozmowa z psycholożką zdrowia Agnieszką Węgiel

Zimne poty – przyczyny i objawy towarzyszące. Jak leczy się nadpotliwość?

Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów

Naomi Watts / gettyimages

Naomi Watts o tabu związanym z menopauzą: „To jak niepisany kodeks milczenia: kobiety powinny się poddać i poradzić sobie, bo tak robiły poprzednie pokolenia”

„Nie ma znaczenia, czy ktoś ma 20 czy 83 lata. Jego wątroba zawsze jest w podobnym wieku”. Zaskakujące odkrycie niemieckich naukowców

Arcydzięgiel – jakie właściwości ma korzeń tej rośliny?

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie – jaka dieta jest najlepsza?

Glicyna – budowa, właściwości, źródła w pożywieniu. Czy glicyna pomaga w bezsenności?

Prolina – czym jest i gdzie jej szukać. Budowa i funkcje w organizmie

„U chorych, każdy dzień niedostatecznego jedzenia to zaciąganie potężnego długu względem swojego organizmu”. O leczeniu żywieniowym mówi dr n. med. Paweł Kabata

Menopauza to nie powód do wstydu! Ale nawet połowa kobiet nie mówi o niej partnerom

Jak twój mikrobiom zmienia się wraz z wiekiem? / pexels

Jak twój mikrobiom zmienia się wraz z wiekiem?

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Paulina Stopczyk / arch. prywatne

Twoja skóra stała się sucha, zwiotczała i nieelastyczna? Powodem może być inflammaging, o którym tak rzadko się mówi

Opieka nad osobami starszymi – zasady i świadczenia. Gdzie szukać pomocy dla seniora

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×