Przejdź do treści

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce
W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak/ Unsplash, fot. Laura Chouette
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czy w trakcie pobytu w szpitalu trzeba mieć swoje leki, które przyjmujemy na co dzień? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober
„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym
Może nas czekać przełom w leczeniu cukrzycy i otyłości. Badania nowego leku są bardzo obiecujące
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze
„Uważaj na zgorzknienie organizmu!” – ostrzega dietetyk dr Damian Parol i podpowiada, jak do niego nie doprowadzić

„Jeśli zasypiacie od razu po przyłożeniu głowy do poduszki, to znak że jesteście wyczerpani. Zdrowe zasypianie powinno trwać kilkanaście minut!” – pisze na swoim profilu Dawid Polak, biotechnolog i popularyzator nauki. Ekspert, znany w mediach społecznościowych jako „biotech.geek” wyjaśnia, w jaki sposób sprawić, by nasz sen był efektywny oraz co zrobić, jeśli przebudzamy się w środku nocy i nie możemy zasnąć. 

Sposób na dobry sen

Codziennie czujesz się wyczerpana, rano nie możesz wstać z łóżka lub budzisz się w nocy i nie możesz spać? Dawka snu, której organizm potrzebuje, jest zależna od wieku, płci, aktywności fizycznej i twojego ogólnego samopoczucia. Warto również pamiętać, że zarówno brak, jak i nadmiar, snu mogą przynieść nam negatywne konsekwencje. Ważne więc, by zadbać o efektywny sen, a nasz organizm się odwdzięczy. Problem ten wziął na tapet Dawid Polak, biotechnolog znany w mediach społecznościowych jako „biotech.geek”.

„Jaki jest sposób na dobry sen? To dbanie o to, żeby był to sen efektywny. Śpimy wtedy, gdy naprawdę tego potrzebujemy” – pisze.

I dodaje, że w tym celu warto prowadzić kalendarz snu. Dzięki temu będziemy mogli zauważyć, ile czasu tracimy na próbę zaśnięcia zamiast spania.

„Doktor Michael Mosley uważa, że dla cierpiących na bezsenność najgorsza jest godzina 3-4 w nocy. To wtedy ludzie się przebudzają i nie mogą zasnąć przez gonitwę myśli. Takie pobudki to swego rodzaju atawizm – nasi przodkowie, w czasach gdy nie było elektryczności, kładli się o zmierzchu i wstawali o brzasku” – tłumaczy.

Ekspert radzi, by w sytuacji przebudzenia się w środku nocy zrobić sobie mały spacer po domu, aż znowu poczujemy senność i zmęczenie. Ważne jest, by łóżko kojarzyło się ze spokojem, a nie z bezsennością, stresem i nieudolnymi próbami zaśnięcia. Jak wymienia Polak, warto również:

  • spędzać co najmniej 5 godzin w łóżku,
  • przestrzegać regularnych pór snu i czuwania,
  • unikać drzemek w ciągu dnia (chyba, że jest to 20 minutowa „power nap”),
  • nie prowadzić samochodu, gdy czujecie się senni.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta z lampą w ręce

Jak stwierdzić, czy śpimy wystarczająco długo?

Biotechnolog wyjaśnia, że rozwiązanie jest bardzo proste. Jeśli jesteśmy zmęczeni po przebudzeniu, oznacza to, że nasz sen nie był odpowiednio długi.

Jeśli zasypiacie od razu po przyłożeniu głowy do poduszki, to znak że jesteście wyczerpani. Zdrowe zasypianie powinno trwać kilkanaście minut!” – tłumaczy.

Dodaje również, że w książce „Moc dobrego snu” jej autor podkreśla znaczenie odpowiedniej diety dla efektywnego snu. Jak zaleca, ostatni posiłek należy spożywać o 20, a pierwszy o 8 rano.

„Kiszonki, podobnie jak bogate w błonnik jedzenie, dobrze wpływa na sen. Osoby otyłe częściej mają problemy ze snem, co jest dowodem na rolę lekkiej diety. Doktor podkreśla też, że farmakologia (tabletki nasenne) powinna być ostatecznością! Zaleca jedynie melatoninę, zwłaszcza w podróży, gdy istnieje ryzyko jet lagu. Pomaga też medytacja i ćwiczenia relaksacyjne” – dodaje.

Polak zaznacza także, by nie zapominać o wietrzeniu pokoju przed snem. W jaki sposób jeszcze można sobie pomóc?

„Oprócz wcześniej wymienionych sposobów pomaga mi świeża pościel, dobrana poduszka i niekorzystanie z telefonu w łóżku! Wolę przed samym snem poczytać książkę. Naprawdę pomaga.

Dobry sen to zdrowa głowa. Podczas snu układ limfatyczny oczyszcza nasz mózg z toksyn powstałych w procesie oddychania komórkowego oraz dostarcza do niego składniki odżywcze i białka” – podsumowuje.

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Dawid Polak – kim jest?

Dawid Polak jest biotechnologiem i popularyzatorem nauki, jak sam o sobie pisze. Pracuje w firmie farmaceutycznej, w której zajmuję się badaniami klinicznymi. Jego profil na Instagramie @biotech.geek, na którym dzieli się wiedzą, obserwuje ponad 36 tys. internautek i internautów.

Obecnie głównym tematem zainteresowań Dawida Polaka jest pandemia koronawirusa. Jak sam o sobie mówi, stara się uświadamiać swoich obserwatorów w temacie szczepień. Oprócz tego na swoim profilu publikuje też dużo ciekawostek ze świata nauki.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Dawid Polak (@biotech.geek)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Osoby z zaburzeniami snu mogą ciężej przechodzić COVID-19 – alarmują naukowcy

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×