Przejdź do treści

Witamina B6

Witamina B6
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 2,6 mg, mężczyźni 3,0 mg.

Rola: metabolizm związków tłuszczowych, m.in. kwasów nienasyconych, cholesterolu i hormonów sterydowych,; produkcja aminokwasów, zwłaszcza tryptofanu, hemoglobiny, krwinek.

Zwiększone zapotrzebowanie: druga połowa cyklu owulacyjnego i antykoncepcja doustna, nadmiar białka w diecie, spożywanie alkoholu, upośledzone wchłanianie związane m.in. z wiekiem czy chorobami jelit.

Objawy niedoboru: zmiany zapalne skóry i błon śluzowych, zaburzenia gospodarki wodnej i funkcjonowania układu nerwowego (m.in. chroniczne zmęczenie, stany depresyjne, bezsenność), drętwienie i kurcze mięśni, hipoglikemia, anemia.

Skutki nadmiaru: zaburzenia czucia, bóle kończyn, zaburzenia neurologiczne.

Interakcje: zbyt niskie spożycie sprzyja niedoborom żelaza.

Źródła: produkty zwierzęce (mięso, ryby, produkty mleczne, wątróbka), pełnoziarniste zboża, nasiona roślin strączkowych, orzechy i nasiona słonecznika, banany, ziemniaki.

Witamina B6 jest bardzo nietrwała, bo wrażliwa na światło, wysoką i niską temperaturę, kwaśne i zasadowe środowisko, ponadto tak jak inne witaminy rozpuszczalne w wodzie łatwo wypłukuje się przy tradycyjnym gotowaniu żywności.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

7 najlepszych diet na 2018 rok

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych