Przejdź do treści

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina B6
Witamina B6 - w jakich produktach się znajduje? Czym grozi niedobór i nadmiar? Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para w kuchni
20 sposobów, żeby mieć lepszy seks po 40-tce
Ludzie w wodzie
„’Ucho pływaka' to rodzaj zapalenia, któremu sprzyjają wakacyjne, wodne szaleństwa” – ostrzega pediatra Ewa Miśko-Wąsowska
Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne
Maja Bohosiewicz
Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”
Kobieta po szczepieniu
Minister zdrowia: dopuszczamy możliwość mieszania szczepionek na COVID-19

Witamina B6 (pirydoksyna) odgrywa ważną rolę w metabolizmie związków tłuszczowych, m.in. kwasów nienasyconych, cholesterolu i hormonów sterydowych, a także w produkcji aminokwasów, zwłaszcza tryptofanu, hemoglobiny, krwinek. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 u kobiet wynosi 2,6 mg, a u mężczyzn 3,0 mg. Co warto o niej wiedzieć? W jakich produktach znajduje się witamina B6 i czym grozi jej nadmiar i niedobór?

Rola i właściwości witaminy B6

Witamina B6 pełni wiele ważnych funkcji, między innymi:

  • uczestniczy w przemianach aminokwasów;
  • bierze udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów i związków azotowych;
  • jest niezbędna do prawidłowego działania układu nerwowego;
  • zabezpiecza właściwą syntezę glikogenu oraz przemianę glikogenu do glukozy;
  • wpływa także na układ krwiotwórczy;
  • chroni przed rozwojem miażdżycy spowodowanej wysokim poziomem homocysteiny w organizmie;
  • jej obecność konieczna jest do syntezy neurohormonów, takich jak serotonina, adrenalina;
  • uczestniczy w reakcjach odpowiedzialnych za przekształcenie kwasów tłuszczowych, np. kwasu linolowego (C18) w arachidonowy (C20), który jest niezbędny do syntezy prostaglandyn pełniących ważne dla życia funkcje.

Witamina B6 – dawkowanie. Zalecane dzienne spożycie (RDA)

  • dzieci:
    • od 1. do 3. roku życia – 0,5 mg
    • od 4. do 6. roku życia – 0,6 mg
    • od 7. do 9. roku życia – 1 mg
  • chłopcy:
    • od 10. do 12. roku życia – 1,2 mg
    • od 13. do 18. roku życia – 1,3 mg
  • dziewczęta:
    • od 10. do 18. roku życia – 1,2 mg
  • mężczyźni:
    • od 19. do 50. roku życia – 1,3 mg
    • >50 lat – 1,7 mg
  • kobiety:
    • od 19. do 50. roku życia – 1,3 mg;
    • >50 lat – 1,5 mg
  • kobiety w ciąży: 1,9 mg
  • kobiety karmiące:  2 mg

Źródło: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

Jakie są objawy niedoboru witaminy B6?

Niedobór witaminy B6 zdarza się stosunkowo rzadko – pirydoksyna i pokrewne związki z tej samej grupy są bowiem obecne w licznych produktach żywnościowych, po które sięgamy na co dzień.

Objawy niedoboru witaminy B6 uzależnione są od stopnia jej niedoboru. Przede wszystkim niedobór witaminy B6 upośledza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Następuje bowiem spadek syntezy białek ustrojowych, kwasów nukleinowych (DNA, RNA) niezbędnych dla wzrostu i rozwoju. Co za tym idzie, osoby z niedoborem witaminy B6 mają osłabiony układ immunologiczny, który objawia się zwiększoną zachorowalnością na infekcje bakteryjne i wirusowe. Niedobór witaminy B6 powoduje także takie objawy jak:

Niedobór witaminy B6 może mieć negatywny wpływ na zdrowie i rozwój dzieci. Wśród podstawowych skutków awitaminozy wymienia się:

  • opóźnienia umysłowe,
  • nieprawidłowości w budowie kości,
  • zaburzenia padaczkowe,
  • drażliwość i płaczliwość u niemowląt.

Przyczyny braku witaminy B6

Do głównych przyczyn braku witaminy B6 zalicza się:

  • nieprawidłowo zbilansowaną dietę,
  • stosowanie leków antykoncepcyjnych przez kobiety,
  • karmienie piersią,
  • przyjmowanie leków przeciwgruźliczych.
Zespół WIMIN

Przedawkowanie pirydoksyny

Do nadmiaru witaminy B6 może dojść w wyniku długotrwałego przyjmowania jej w postaci tabletek w dawce powyżej 200 mg/dobę. Nadmiar witaminy B6 może mieć nieodwracalne skutki dla naszego zdrowia. Hiperwitaminoza tej witaminy może negatywnie wpłynąć na układ nerwowy, powodując:

  • zwyrodnienia tkanki nerwowej,
  • bóle kończyn,
  • słabość mięśni,
  • niepewny chód,
  • brak koordynacji mięśni,
  • uczucie mrowienia i chłodu.

Nadmiar witaminy B6 może spowodować także nieprawidłowości w gospodarce aminokwasów we krwi.

Produkty bogate w witaminę B6

Źródła witaminy witaminę B6 to:

  • produkty zwierzęce (mięsie, rybach, produktach mlecznych, wątróbce),
  • pełnoziarniste zboża,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy laskowe i włoskie,
  • nasiona słonecznika,
  • banany
  • ziemniaki.

Należy jednak pamiętać, że w czasie obróbki termicznej i technologicznej dochodzić może do dużych strat pirydoksyny. Witamina B6 jest wrażliwa na światło, wysoką i niską temperaturę, kwaśne i zasadowe środowisko. A co za tym idzie – bardzo nietrwała. Ponadto, tak jak inne witaminy rozpuszczalne w wodzie łatwo wypłukuje się przy tradycyjnym gotowaniu żywności. W wyniku mrożenia warzyw i owoców zawartość jej może obniżać się o 15–70 proc., w czasie procesów kulinarnych mięsa o 50–70 proc., a przemiału zbóż o 50–90 proc.

Kiedy może wystąpić zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B6?

W drugiej połowie cyklu owulacyjnego i antykoncepcji doustnej, nadmiarze białka w diecie, podczas spożywania alkoholu, przy upośledzonym wchłanianiu związanym m.in. z wiekiem czy chorobami jelit.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?