Przejdź do treści

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina B6
Witamina B6 - w jakich produktach się znajduje? Czym grozi niedobór i nadmiar? Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus na świecie
Naukowcy z Poznania: „W Polsce mamy do czynienia z genetyczną mieszanką wielu typów i podtypów koronawirusa SARS-CoV-2
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać

Witamina B6 (pirydoksyna) odgrywa ważną rolę w metabolizmie związków tłuszczowych, m.in. kwasów nienasyconych, cholesterolu i hormonów sterydowych, a także w produkcji aminokwasów, zwłaszcza tryptofanu, hemoglobiny, krwinek. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 u kobiet wynosi 2,6 mg, a u mężczyzn 3,0 mg. Co warto o niej wiedzieć? W jakich produktach znajduje się witamina B6 i czym grozi jej nadmiar i niedobór?

Rola i właściwości witaminy B6

Witamina B6 jest wchłaniana z przewodu pokarmowego do krwiobiegu oraz magazynowana w wątrobie, mózgu, nerkach, mięśniach jako fosforan pirydoksalu. Pełni wiele ważnych funkcji, między innymi:

  • uczestniczy w przemianach aminokwasów;
  • bierze udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów i związków azotowych;
  • jest niezbędna do prawidłowego działania układu nerwowego;
  • zabezpiecza właściwą syntezę glikogenu oraz przemianę glikogenu do glukozy;
  • wpływa także na układ krwiotwórczy;
  • chroni przed rozwojem miażdżycy spowodowanej wysokim poziomem homocysteiny w organizmie;
  • jej obecność konieczna jest do syntezy neurohormonów, takich jak serotonina, adrenalina;
  • uczestniczy w reakcjach odpowiedzialnych za przekształcenie kwasów tłuszczowych, np. kwasu linolowego (C18) w arachidonowy (C20), który jest niezbędny do syntezy prostaglandyn pełniących ważne dla życia funkcje.

Witamina B6 – dawkowanie. Zalecane dzienne spożycie (RDA)

  • dzieci:
    • od 1. do 3. roku życia – 0,5 mg
    • od 4. do 6. roku życia – 0,6 mg
    • od 7. do 9. roku życia – 1 mg
  • chłopcy:
    • od 10. do 12. roku życia – 1,2 mg
    • od 13. do 18. roku życia – 1,3 mg
  • dziewczęta:
    • od 10. do 18. roku życia – 1,2 mg
  • mężczyźni:
    • od 19. do 50. roku życia – 1,3 mg
    • >50 lat – 1,7 mg
  • kobiety:
    • od 19. do 50. roku życia – 1,3 mg;
    • >50 lat – 1,5 mg
  • kobiety w ciąży: 1,9 mg
  • kobiety karmiące:  2 mg

Źródło: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

Jakie są objawy niedoboru witaminy B6?

Niedobór witaminy B6 zdarza się stosunkowo rzadko – pirydoksyna i pokrewne związki z tej samej grupy są bowiem obecne w licznych produktach żywnościowych, po które sięgamy na co dzień.

Objawy niedoboru witaminy B6 są zróżnicowane i zależą od stopnia niedoboru tej witaminy w organizmie. Przede wszystkim niedobór witaminy B6 upośledza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Następuje bowiem spadek syntezy białek ustrojowych, kwasów nukleinowych (DNA, RNA) niezbędnych dla wzrostu i rozwoju. Co za tym idzie, osoby z niedoborem witaminy B6 mają osłabiony układ immunologiczny, który objawia się zwiększoną zachorowalnością na infekcje bakteryjne i wirusowe. Niedobór witaminy B6 powoduje także takie objawy jak:

Niedobór witaminy B6 może mieć negatywny wpływ na zdrowie i rozwój dzieci. Wśród podstawowych skutków awitaminozy wymienia się:

  • opóźnienia umysłowe,
  • nieprawidłowości w budowie kości,
  • zaburzenia padaczkowe,
  • drażliwość i płaczliwość u niemowląt.

Przyczyny braku witaminy B6

Do głównych przyczyn braku witaminy B6 zalicza się:

  • nieprawidłowo zbilansowaną dietę,
  • stosowanie leków antykoncepcyjnych przez kobiety,
  • karmienie piersią,
  • przyjmowanie leków przeciwgruźliczych.
Zespół WIMIN

Przedawkowanie pirydoksyny

Do nadmiaru witaminy B6 może dojść w wyniku długotrwałego przyjmowania jej w postaci tabletek w dawce powyżej 200 mg/dobę. Nadmiar witaminy B6 może mieć nieodwracalne skutki dla naszego zdrowia. Hiperwitaminoza tej witaminy może negatywnie wpłynąć na układ nerwowy, powodując:

  • zwyrodnienia tkanki nerwowej,
  • bóle kończyn,
  • słabość mięśni,
  • niepewny chód,
  • brak koordynacji mięśni,
  • uczucie mrowienia i chłodu.

Nadmiar witaminy B6 może spowodować także nieprawidłowości w gospodarce aminokwasów we krwi.

Produkty bogate w witaminę B6

Źródła witaminy witaminę B6 to:

  • produkty zwierzęce (mięsie, rybach, produktach mlecznych, wątróbce),
  • pełnoziarniste zboża,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy laskowe i włoskie,
  • nasiona słonecznika,
  • banany
  • ziemniaki.

Należy jednak pamiętać, że w czasie obróbki termicznej i technologicznej dochodzić może do dużych strat pirydoksyny. Witamina B6 jest wrażliwa na światło, wysoką i niską temperaturę, kwaśne i zasadowe środowisko. A co za tym idzie – bardzo nietrwała. Ponadto, tak jak inne witaminy rozpuszczalne w wodzie łatwo wypłukuje się przy tradycyjnym gotowaniu żywności. W wyniku mrożenia warzyw i owoców zawartość jej może obniżać się o 15–70 proc., w czasie procesów kulinarnych mięsa o 50–70 proc., a przemiału zbóż o 50–90 proc.

Kiedy może wystąpić zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B6?

W drugiej połowie cyklu owulacyjnego i antykoncepcji doustnej, nadmiarze białka w diecie, podczas spożywania alkoholu, przy upośledzonym wchłanianiu związanym m.in. z wiekiem czy chorobami jelit.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe

Borówka amerykańska – co to za owoc i jakie ma właściwości?

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Sprawdź normy na cynk

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Jakie są normy na cynk?

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Chciałabyś, ale nie potrafisz być na diecie wegetariańskiej? Oto możliwe przyczyny

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta ketogeniczna - co jeść? Zasady diety i jadłospis

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Alergia na trawy i pyłki

Alergia na trawy – objawy i leczenie alergii na pyłki traw

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Kobieta mierzy obwód w talii

Dieta Montignaca – efekty, zasady i przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?