Przejdź do treści

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Suplementacja witaminy D / istock
Suplementacja witaminy D / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziecko z gorączką
Z przeziębieniem na SOR? Do rzecznika praw pacjenta trafiło kilka tysięcy skarg na przychodnie
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Koktajl z natką pietruszki
Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?
Zapalenie zatok w ciąży - co pomoże?
Zapalenie zatok w ciąży – leki. Co pomoże na ból zatok w ciąży?

Niedobór witaminy D jest powszechny. Dotyczy ok. 90 proc. z nas i niesie za sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Z tego powodu zaleca się jej regularną suplementację. Czy obecna pora roku zwalnia nas jednak z suplementacji witaminy D? Farmaceutka Zofia Winczewska ma odpowiedź. 

Witamina D

Witamina D większości z nas kojarzy się z mocnymi kośćmi i zdrowymi zębami. I to dobre skojarzenie. To jedna z najważniejszych witamin, których potrzebuje nasz organizm. Właśnie dlatego jej niedobór (oraz nadmiar!) może być dla nas groźny.

Czy warto ją suplementować? Zdecydowanie tak. Pisze o tym Zofia Winczewska w swoim najnowszym wpisie na Instagramie.

Suplementacja witaminy D3

„Czy obecna pora roku zwalnia nas z suplementacji witaminy D? To oczywiście zależy od przypadku, ale jak się okazuje, wielu z nas potrzebuje wsparcia nieprzerwanie przez cały rok (także w sezonie wakacyjnym)” – wyjaśnia farmaceutka.

Ekspertka tłumaczy, że by wytworzyć dzienną porcję witaminy D, powinniśmy w godz. 10-15 wystawiać swoje przedramiona i podudzia na min. 15 minut na słońce bez filtrów przeciwsłonecznych. Szacuje się, że w tym czasie jesteśmy w stanie wyprodukować porcję witaminy D rzędu 2000-4000 j.m.

Jeżeli spędzamy ten czas w pracy w zamkniętym pomieszczeniu, nie mamy szans na prawidłową produkcję. W takich sytuacjach sprawdza się suplementacja, która jest uznawana za bezpieczną i zalecaną przez ekspertów.

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Suplementacja witaminą D powinna być poprzedzona badaniem jej poziomu we krwi. I to na tej podstawie dobiera się skuteczną i bezpieczną dawkę. Za prawidłowy poziom uznaje się zakres >30-50 ng/ml.

Standardowa dawka witaminy D dla osób dorosłych wynosi zwykle 2000 j.m. dziennie i jest dedykowana osobom z prawidłowym jej poziomem. Jeżeli cierpisz na niedobór (< 20 ng/ml) Twoja dawka poszybuje w górę w celu „nadrobienia zaległości” (pod nadzorem medycznym)”  – tłumaczy farmaceutka.

Ekspertka dodaje, że witaminę D warto przyjmować w towarzystwie tłuszczów i magnezu. Nie należy z kolei brać jej z pokarmami wysokobłonnikowymi.

„Wiele badań wskazuje, że istnieje zależność między niskim poziomem witaminy D a wyższym ryzykiem nowotworów, chorób autoimmunologicznych, alergii i astmy, nawracających infekcji (słabsza odporność), chorób sercowo-naczyniowych, depresji, choroby Alzheimera! Witamina D to, jak widać, nie tylko zdrowe kości, ale znacznie szersze spektrum korzyści” – wyjaśnia Zofia Winczewska.

Ryzyko niedoboru witaminy D występuje u osób starszych, z ciemną karnacją oraz u otyłych. Produkcję witaminy D utrudnia też zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza i filtry SPF.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Niedobór witaminy D jest powszechny- dotyczy ok. 90% z nas i niesie za sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Z tego powodu zaleca się jej regularną suplementację. Czy obecna pora roku 🌤 zwalnia nas jednak z suplementacji witaminy D? To oczywiście zależy od przypadku, ale jak się okazuje wielu z nas potrzebuje wsparcia 💊 nieprzerwanie przez cały rok (także w sezonie wakacyjnym). 👇 👙 aby wytworzyć dzienną porcję witaminy D powinniśmy w godz. 10-15 wystawiać swoje przedramiona i podudzia na min. 15 minut na słońce bez filtrów p/słonecznych. Szacuje się, że w tym czasie jesteśmy w stanie wyprodukować zacną porcję wit.D rzędu 2000-4000 j.m. ☀️ Jeżeli spędzamy ten czas w pracy w zamkniętym pomieszczeniu nie mamy szans na prawidłową produkcję. W takich sytuacjach wjeżdża suplementacja, która jest uznawana za bezpieczną i zalecaną przez ekspertów. 🧪 suplementacja witaminą D powinna być poprzedzona badaniem jej poziomu we krwi. I to na tej podstawie dobiera się skuteczną o bezpieczną dawkę. Za prawidłowy poziom uznaje się zakres >30-50 ng/ml. 💊 standardowa dawka witaminy D dla osób dorosłych wynosi zwykle 2000 j.m. dziennie i jest dedykowana osobom z PRAWIDŁOWYM jej poziomem. Jeżeli cierpisz na niedobór (< 20 ng/ml) Twoja dawka poszybuje w górę w celu „nadrobienia zaległości” (pod nadzorem medycznym). 🥑 witaminę D warto przyjmować w towarzystwie tłuszczów i magnezu. Nie należy z kolei brać jej z pokarmami wysokobłonnikowymi. 🌿 👀 wiele badań wskazuje, że istnieje zależność między niskim poziomem wit. D a wyższym ryzykiem nowotworów, chorób autoimmunologicznych, alergii i astmy, nawracających infekcji (słabsza odporność), chorób sercowo-naczyniowych, depresji, choroby Alzheimera! Witamina D to jak widać nie tylko zdrowe kości, ale znacznie szersze spektrum korzyści. 💛 💥 ryzyko niedoboru ⬆️ u osób starszych, z ciemną karnacją, otyłych (tu zalecana podwójna dawka). Produkcję wit.D utrudnia też zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza i filtry SPF. No to kto się już badał w tym roku? Suplementujecie się latem czy macie odpowiednia dawkę z ☀️? #witaminad#lato#suplementacja#zdrowie#farmaceuta#dietetyka#profilaktyka

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zofia Winczewska

Zofia Winczewska to farmaceutka, która aktywnie działa w mediach społecznościowych. Pisze także bloga zosiawinczewska.pl. Ekspertka na co dzień zajmuje się prowadzeniem szkoleń i wykładów związanych z tematem suplementacji spersonalizowanej. Jej profil na Instagramie jest coraz bardziej popularny.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o jakiej porze dnia najlepiej to robić

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina PP - jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina PP – jaka jest jej rola w organizmie?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Suplementacja / istockphoto

Łykasz witaminy z grupy B? Uważaj na niespodzianki podczas kuracji

kobieta

Witaminy i minerały obowiązkowe dla kobiet. Sprawdź, czego potrzebuje twój organizm

Witamina B12 / istock

Witamina B12. Kto jest narażony na jej niedobór? Farmaceutka wyjaśnia

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

kobieta trzymająca suplementy

Suplementujesz magnez lub żelazo? Poznaj nowe zalecenia GIS dotyczące dziennych dawek

Aloes

Zadbaj o odporność. Poznaj 6 składników, które mogą uratować cię przez infekcją

Kobieta / unsplash

4 pomysły na to, jak ułatwić przyswajanie leków i suplementów diety

tabletka na dłoni

Cynk – jakie ma właściwości? W jakich produktach go znajdziemy?

Magda Jaskółka / Fot. Klaudia Kurek

„Radość mam wewnątrz siebie i dzięki temu mogę się z nią dzielić”. Magdalena Jaskółka o tym, co jest ważne w życiu każdej kobiety

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?