Przejdź do treści

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Suplementacja witaminy D / istock
Suplementacja witaminy D / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Nawet 70 proc. Polaków ma przeciwciała koronawirusa – wynika z badań Państwowego Zakładu Higieny
Próbki w laboratorium
Innowacyjny test krwi ma wykrywać aż 50 rodzajów raka. „To może oznaczać początek rewolucji”
10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich
10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu
mężczyzna po COVID-19
COVID-19 obniża jakość męskiego nasienia. Osłabia koncentrację i ruch plemników – pokazały badania
Nicki Minaj
Nicki Minaj nie pojawiła się na MET Gali, bo obawiała się przyjęcia szczepionki na COVID-10. Czy słusznie?

Niedobór witaminy D jest powszechny. Dotyczy ok. 90 proc. z nas i niesie za sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Z tego powodu zaleca się jej regularną suplementację. Czy obecna pora roku zwalnia nas jednak z suplementacji witaminy D? Farmaceutka Zofia Winczewska ma odpowiedź. 

Witamina D

Witamina D większości z nas kojarzy się z mocnymi kośćmi i zdrowymi zębami. I to dobre skojarzenie. To jedna z najważniejszych witamin, których potrzebuje nasz organizm. Właśnie dlatego jej niedobór (oraz nadmiar!) może być dla nas groźny.

Czy warto ją suplementować? Zdecydowanie tak. Pisze o tym Zofia Winczewska w swoim najnowszym wpisie na Instagramie.

Suplementacja witaminy D3

„Czy obecna pora roku zwalnia nas z suplementacji witaminy D? To oczywiście zależy od przypadku, ale jak się okazuje, wielu z nas potrzebuje wsparcia nieprzerwanie przez cały rok (także w sezonie wakacyjnym)” – wyjaśnia farmaceutka.

Ekspertka tłumaczy, że by wytworzyć dzienną porcję witaminy D, powinniśmy w godz. 10-15 wystawiać swoje przedramiona i podudzia na min. 15 minut na słońce bez filtrów przeciwsłonecznych. Szacuje się, że w tym czasie jesteśmy w stanie wyprodukować porcję witaminy D rzędu 2000-4000 j.m.

Jeżeli spędzamy ten czas w pracy w zamkniętym pomieszczeniu, nie mamy szans na prawidłową produkcję. W takich sytuacjach sprawdza się suplementacja, która jest uznawana za bezpieczną i zalecaną przez ekspertów.

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Suplementacja witaminą D powinna być poprzedzona badaniem jej poziomu we krwi. I to na tej podstawie dobiera się skuteczną i bezpieczną dawkę. Za prawidłowy poziom uznaje się zakres >30-50 ng/ml.

Standardowa dawka witaminy D dla osób dorosłych wynosi zwykle 2000 j.m. dziennie i jest dedykowana osobom z prawidłowym jej poziomem. Jeżeli cierpisz na niedobór (< 20 ng/ml) Twoja dawka poszybuje w górę w celu „nadrobienia zaległości” (pod nadzorem medycznym)”  – tłumaczy farmaceutka.

Ekspertka dodaje, że witaminę D warto przyjmować w towarzystwie tłuszczów i magnezu. Nie należy z kolei brać jej z pokarmami wysokobłonnikowymi.

„Wiele badań wskazuje, że istnieje zależność między niskim poziomem witaminy D a wyższym ryzykiem nowotworów, chorób autoimmunologicznych, alergii i astmy, nawracających infekcji (słabsza odporność), chorób sercowo-naczyniowych, depresji, choroby Alzheimera! Witamina D to, jak widać, nie tylko zdrowe kości, ale znacznie szersze spektrum korzyści” – wyjaśnia Zofia Winczewska.

Ryzyko niedoboru witaminy D występuje u osób starszych, z ciemną karnacją oraz u otyłych. Produkcję witaminy D utrudnia też zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza i filtry SPF.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Niedobór witaminy D jest powszechny- dotyczy ok. 90% z nas i niesie za sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Z tego powodu zaleca się jej regularną suplementację. Czy obecna pora roku ? zwalnia nas jednak z suplementacji witaminy D? To oczywiście zależy od przypadku, ale jak się okazuje wielu z nas potrzebuje wsparcia ? nieprzerwanie przez cały rok (także w sezonie wakacyjnym). ? ? aby wytworzyć dzienną porcję witaminy D powinniśmy w godz. 10-15 wystawiać swoje przedramiona i podudzia na min. 15 minut na słońce bez filtrów p/słonecznych. Szacuje się, że w tym czasie jesteśmy w stanie wyprodukować zacną porcję wit.D rzędu 2000-4000 j.m. ☀️ Jeżeli spędzamy ten czas w pracy w zamkniętym pomieszczeniu nie mamy szans na prawidłową produkcję. W takich sytuacjach wjeżdża suplementacja, która jest uznawana za bezpieczną i zalecaną przez ekspertów. ? suplementacja witaminą D powinna być poprzedzona badaniem jej poziomu we krwi. I to na tej podstawie dobiera się skuteczną o bezpieczną dawkę. Za prawidłowy poziom uznaje się zakres >30-50 ng/ml. ? standardowa dawka witaminy D dla osób dorosłych wynosi zwykle 2000 j.m. dziennie i jest dedykowana osobom z PRAWIDŁOWYM jej poziomem. Jeżeli cierpisz na niedobór (< 20 ng/ml) Twoja dawka poszybuje w górę w celu „nadrobienia zaległości” (pod nadzorem medycznym). ? witaminę D warto przyjmować w towarzystwie tłuszczów i magnezu. Nie należy z kolei brać jej z pokarmami wysokobłonnikowymi. ? ? wiele badań wskazuje, że istnieje zależność między niskim poziomem wit. D a wyższym ryzykiem nowotworów, chorób autoimmunologicznych, alergii i astmy, nawracających infekcji (słabsza odporność), chorób sercowo-naczyniowych, depresji, choroby Alzheimera! Witamina D to jak widać nie tylko zdrowe kości, ale znacznie szersze spektrum korzyści. ? ? ryzyko niedoboru ⬆️ u osób starszych, z ciemną karnacją, otyłych (tu zalecana podwójna dawka). Produkcję wit.D utrudnia też zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza i filtry SPF. No to kto się już badał w tym roku? Suplementujecie się latem czy macie odpowiednia dawkę z ☀️? #witaminad#lato#suplementacja#zdrowie#farmaceuta#dietetyka#profilaktyka

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zofia Winczewska

Zofia Winczewska to farmaceutka, która aktywnie działa w mediach społecznościowych. Pisze także bloga zosiawinczewska.pl. Ekspertka na co dzień zajmuje się prowadzeniem szkoleń i wykładów związanych z tematem suplementacji spersonalizowanej. Jej profil na Instagramie jest coraz bardziej popularny.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

MOJA SUPLEMENTACJA: dietetyczka Joanna Skałecka

AKCJA SUPLEMENTACJA: Choroba Hashimoto

Witaminy na koncentrację – dla dzieci i pracujących umysłowo

MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy na paznokcie – jak wybrać najlepsze?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Babka jajowata – właściwości i zastosowanie byliny

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kąpiele magnezowe

Kąpiele magnezowe – wielka ściema czy hit?

Polipragmazja – przyczyny i skutki stosowania wielu leków

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii COVID-19? Farmaceutka radzi, co warto suplementować

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?