Przejdź do treści

Demencja dotyczy tylko seniorów? Zadbaj o swój mózg już teraz. Sprawdź, co radzi lekarka Magdalena Jutrzenka

seniorzy siedzą na ławce
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować
3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować
Kobieta karniąca dziecko piersią
8 szkodliwych mitów dotyczących karmienia piersią
Dzieci z nowotworem siedzą przy stoliku na krzesełkach i czytają książki, uśmiechają się
„Wyprzedzamy nowotwór”. Kampania zwracająca uwagę na wczesne objawy raka u dzieci, które łatwo pomylić
Strajk #JesieńŚredniowiecza
PiS chce 5 lat kary więzienia za edukację seksualną. W całej Polsce odbędą się protesty pod hasłem „Jesień Średniowiecza”
HEJ To JA! Dołącz do akcji przeciwko hejtowi wymierzonemu w matki

Jeśli jesteś młodą kobietą, to pewnie o demencji nie myślisz. W końcu kojarzy nam się ona z osobami starszymi. Jednak o mózg należy dbać przez całe życie. To centrum dowodzenia i zarządzania naszym organizmem. Wiek jest największym czynnikiem ryzyka w przypadku demencji, ale są rzeczy, które wszyscy możemy zrobić, aby zmniejszyć ryzyko chorób mózgu. To przede wszystkim zdrowe odżywianie i utrzymanie aktywności ciała i umysłu.

Magdalena Jutrzenka, znana również jako Lekarka na roślinach, jest rezydentką pediatrii i entuzjastką diety roślinnej. Na swoim profilu na Instagramie zajęła się tematem wpływu diety na demencję. Jak się okazuje, ma ona ogromne znaczenie, a Światowa Organizacja Zdrowia przypomina: o profilaktyce należy pamiętać przez całe życie. Zatem, co powinnyśmy wiedzieć, aby ustrzec się przed chorobą wieku starczego?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

@who wydało nowy przewodnik profilaktyki demencji, z którym warto się zapoznać chociażby dlatego, że już dzisiaj otępienie dotyczy globalnie niemal 50 mln osób, a szacuje się, że liczba ta może się POTROIĆ do 2050 roku. Wg raportu komisji Komisji The Lancet ds. Demencji z 2017 roku jednej trzeciej przypadków chorób otępiennych jesteśmy w stanie przeciwdziałać poprzez zmianę stylu życia, czyli między innymi dietę i aktywność fizyczną. Jak podpowiada WHO – co jest dobre dla serca, dobre jest i dla mózgu. Czynniki ryzyka demencji to m.in. wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie tętnicze, cukrzyca, nadwaga, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej, izolacja społeczna, problemy z słuchem, depresja. Światowa Organizacja Zdrowia w swoim przewodniku, jako profilaktykę demencji rekomenduje dietę śródziemnomorską bazującą na warzywach, owocach, warzywach strączkowych, orzechach, produktach pełnoziarnistych, a więc dietę zbliżoną do roślinnej z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do minimum.Nowe rekomendacje zakładają: 🌱spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie. 🌱zwracają uwagę na znacznie ograniczenia cukru dodanego w diecie do 10%dziennego zapotrzebowania na energię. Przy diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii oznacza to nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru. WHO podkreśla jednak, że przy ograniczeniu cukru dodanego do 5% możemy czerpać dodatkowe korzyści zdrowotne. Czyli 5-6 łyżeczek cukru dziennie to najbardziej dopuszczalna ilość, jaką powinniśmy spożywać.Raport przypomina, że przetworzone produkty określane jako niesłodzone, jak soki są również źródłem tzw.cukru dodanego. Ponadto wiele produktów słodzonych jest syropami, miodem, sokami z owoców – to również jest cukier dodany. 🌱Energia ze spożywanych tłuszczów powinna być ograniczona do 30%dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ważne, aby przeważały tłuszcze nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego) nad nasyconymi oraz tłuszczami trans (pochodzenia zwierzęcego, ale też z oleju kokosowego czy palmowego, które są składnikiem wielu produktów przetworzonych). 👇👇👇Ciąg dalszy w komentarzu👇👇👇

Post udostępniony przez Magdalena Jutrzenka (@lekarka_na_roslinach)

Demencja

Demencja to jeden z głównych problemów zdrowia psychicznego w wieku starczym. Polega na spadku wydolności czynności poznawczych: słabszym poznawaniu i rozumieniu otoczenia, i obniżeniu sprawności umysłowej. Tym zmianom mogą towarzyszyć również dolegliwości psychiczne i emocjonalne, takie jak: depresja, agresja, pobudzenia i apatia.

U chorego stopniowo pojawiają się problemy z funkcjami pamięci, liczeniem, mówieniem oraz wyrażaniem emocji. W początkowym stadium choroby objawy są prawie niedostrzegalne i rozpoczynają się od pojedynczych epizodów zapominania, dezorientacji czy postrzegania czasu. Niestety nasilają się one z wiekiem, a leczenie opiera się jedynie na minimalizowaniu skutków ubocznych. Wraz z rozwojem demencji dochodzi do jej przekształcenia w chorobę Alzheimera.

Czynniki ryzyka demencji to m.in. wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie tętnicze, cukrzyca, nadwaga, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej, izolacja społeczna, problemy z słuchem, depresja.

pisze dietetyczka Magdalena Jutrzenka

Demencja a dieta

Z badań wynika, że dieta ma ogromne znaczenie dla rozwoju oraz zachowania do późnej starości dobrej kondycji szarych komórek. Światowa Organizacja Zdrowia jako profilaktykę demencji rekomenduje dietę śródziemnomorską bazującą na warzywach, owocach, warzywach strączkowych, orzechach, produktach pełnoziarnistych, a więc dietę zbliżoną do roślinnej z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do minimum. Co postulują nowe rekomendacje?

- spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie,
- ograniczenia cukru dodanego w diecie do 10 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Przy diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii oznacza to nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru. WHO podkreśla jednak, że przy ograniczeniu cukru dodanego do 5 proc. możemy czerpać dodatkowe korzyści zdrowotne. Czyli 5-6 łyżeczek cukru dziennie to najbardziej dopuszczalna ilość, jaką powinniśmy spożywać. Raport przypomina, że przetworzone produkty określane jako niesłodzone czyli m.in. soki są również źródłem tzw. cukru dodanego. Ponadto wiele produktów słodzonych jest syropami, miodem, sokami z owoców – to również jest cukier dodany,
- energia ze spożywanych tłuszczów powinna być ograniczona do 30 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ważne, aby przeważały tłuszcze nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego) nad nasyconymi oraz tłuszczami trans (pochodzenia zwierzęcego, ale też z oleju kokosowego czy palmowego, które są składnikiem wielu produktów przetworzonych)
- ograniczenie spożycia soli do 5 g/dzień ( ok. łyżeczka) - zaleca się sól jodowaną.

napisała Lekarka na roślinach

Demografia podpowiada nam, że obecność seniorów w społeczeństwie będzie się tylko zwiększać. Działania na rzecz osób starszych będą dotyczyć coraz większej liczby osób, którzy będą mieli starzejących się bliskich. Pamiętaj więc o diecie, zadbaj o siebie i bliskich. 

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Gluten to puszka Pandory

„Nie przekonuję, żeby porzucić chleb, bo ten można wypiekać z najróżniejszych składników. Ale apeluję do nie jedzenia współczesnej pszenicy i jej pochodnych!” – mówi Agnieszka Pająk, health coach

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

Zainteresują cię również:

Kobieta w kapeluszu i kręconych włosach stoi na targu,patrzy się na nas,, w jednej ręce ma kubek z pomidorami, w drugiej trzyma jednego pomidora zakrywając sobie nim oko

Dieta na lepszą pamięć i koncentrację. Co powinno znaleźć się w naszym menu? Wymieniają dietetycy

Co się dzieje w twoim mózgu, gdy uprawiasz seks

Seks a mózg. Oto 7 rzeczy, które dzieją się w twoim mózgu, gdy uprawiasz seks

Jak wygląda życie po udarze

„Potwornie bolało mnie dosłownie wszystko. Potem mąż mi opowiadał, że nie dawałam się dotknąć, bo dosłownie wyłam z cierpienia” – mówi 30-letnia Natalia, która przeszła udar mózgu

istockphoto.com

Chcesz wspomóc swoją pamięć i koncentrację? Sięgnij po… przekąski!

Serotonina - co to jest? Czym grozi jej niedobór?

Serotonina – co to jest? Czym grozi jej niedobór?

migrena

„Zdrowie zaczyna się w głowie”. Neurolożka zachęca kobiety do dbania o zdrowie mózgu

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

kawa

Kawa z kakao – najlepszy dopalacz dla mózgu

Najlepsza pozycja do spania. Jak spać, by się wyspać?

„Mądre, piękne, zabawne, dobre i odważne. Takie są dziewczynki. Nie jednowymiarowe” – mówi Barbara Pietruszczak, jedna z twórczyń magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

kobieta przegląda się w lustrze

Jak starzeje się organizm, gdy mamy 20, 30, +40?

mama dziecko

Kobiety też miewają przedwczesne orgazmy. Poznaj 5 niesamowitych faktów dotyczących kobiecego ciała

mindfulness

Mindfulness, czyli uważność – jak ją osiągnąć? „Zachęcam do małych kroków. Do zatrzymywania się nawet na chwilę – ale systematycznie” – mówi terapeutka Monika Perdjon

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

Starsza kobieta z otępieniem

Otępienie – czym jest? Przyczyny i objawy chorób otępiennych

kobieta obejmuje za dłoń osobę cierpiącą na atetozę

Co to jest atetoza? Objawy oraz leczenie zaburzeń neurologicznych

Dopadł cię energetyczny zjazd? Poznaj 6 produktów, z którymi wygrasz ze zmęczeniem

koncentracja w pracy

Masz problemy z koncentracją? Poznaj 3 sposoby na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Przepis na witaminowe koktajle usprawniające pracę mózgu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

grupy inwalidzkie - człowiek na wózku inwalidzkim

Grupy inwalidzkie – rodzaje i przywileje. Dlaczego już nie nadaje się grup inwalidzkich?