Przejdź do treści

Demencja dotyczy tylko seniorów? Zadbaj o swój mózg już teraz. Sprawdź, co radzi lekarka Magdalena Jutrzenka

seniorzy siedzą na ławce
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zespół cieśni nadgarstka. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Zespół cieśni nadgarstka. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Andrzej Duda / prezydent.pl
Prezydent Andrzej Duda nominowany do Biologicznej Bzdury Roku 2020. Podczas debaty mówił o szczepionce, która nie istnieje
Oczyszczanie twarzy - jak to robić dobrze? Największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie twarzy wylicza dermatolożka
Oczyszczanie twarzy – jak to robić dobrze? Dermatolożka wymienia największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie skóry
Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?
Kalorie a miesiączka / rawpixel
W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Jeśli jesteś młodą kobietą, to pewnie o demencji nie myślisz. W końcu kojarzy nam się ona z osobami starszymi. Jednak o mózg należy dbać przez całe życie. To centrum dowodzenia i zarządzania naszym organizmem. Wiek jest największym czynnikiem ryzyka w przypadku demencji, ale są rzeczy, które wszyscy możemy zrobić, aby zmniejszyć ryzyko chorób mózgu. To przede wszystkim zdrowe odżywianie i utrzymanie aktywności ciała i umysłu.

Magdalena Jutrzenka, znana również jako Lekarka na roślinach, jest rezydentką pediatrii i entuzjastką diety roślinnej. Na swoim profilu na Instagramie zajęła się tematem wpływu diety na demencję. Jak się okazuje, ma ona ogromne znaczenie, a Światowa Organizacja Zdrowia przypomina: o profilaktyce należy pamiętać przez całe życie. Zatem, co powinnyśmy wiedzieć, aby ustrzec się przed chorobą wieku starczego?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

@who wydało nowy przewodnik profilaktyki demencji, z którym warto się zapoznać chociażby dlatego, że już dzisiaj otępienie dotyczy globalnie niemal 50 mln osób, a szacuje się, że liczba ta może się POTROIĆ do 2050 roku. Wg raportu komisji Komisji The Lancet ds. Demencji z 2017 roku jednej trzeciej przypadków chorób otępiennych jesteśmy w stanie przeciwdziałać poprzez zmianę stylu życia, czyli między innymi dietę i aktywność fizyczną. Jak podpowiada WHO – co jest dobre dla serca, dobre jest i dla mózgu. Czynniki ryzyka demencji to m.in. wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie tętnicze, cukrzyca, nadwaga, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej, izolacja społeczna, problemy z słuchem, depresja. Światowa Organizacja Zdrowia w swoim przewodniku, jako profilaktykę demencji rekomenduje dietę śródziemnomorską bazującą na warzywach, owocach, warzywach strączkowych, orzechach, produktach pełnoziarnistych, a więc dietę zbliżoną do roślinnej z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do minimum.Nowe rekomendacje zakładają: 🌱spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie. 🌱zwracają uwagę na znacznie ograniczenia cukru dodanego w diecie do 10%dziennego zapotrzebowania na energię. Przy diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii oznacza to nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru. WHO podkreśla jednak, że przy ograniczeniu cukru dodanego do 5% możemy czerpać dodatkowe korzyści zdrowotne. Czyli 5-6 łyżeczek cukru dziennie to najbardziej dopuszczalna ilość, jaką powinniśmy spożywać.Raport przypomina, że przetworzone produkty określane jako niesłodzone, jak soki są również źródłem tzw.cukru dodanego. Ponadto wiele produktów słodzonych jest syropami, miodem, sokami z owoców – to również jest cukier dodany. 🌱Energia ze spożywanych tłuszczów powinna być ograniczona do 30%dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ważne, aby przeważały tłuszcze nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego) nad nasyconymi oraz tłuszczami trans (pochodzenia zwierzęcego, ale też z oleju kokosowego czy palmowego, które są składnikiem wielu produktów przetworzonych). 👇👇👇Ciąg dalszy w komentarzu👇👇👇

Post udostępniony przez Magdalena Jutrzenka (@lekarka_na_roslinach)

Demencja

Demencja to jeden z głównych problemów zdrowia psychicznego w wieku starczym. Polega na spadku wydolności czynności poznawczych: słabszym poznawaniu i rozumieniu otoczenia, i obniżeniu sprawności umysłowej. Tym zmianom mogą towarzyszyć również dolegliwości psychiczne i emocjonalne, takie jak: depresja, agresja, pobudzenia i apatia.

U chorego stopniowo pojawiają się problemy z funkcjami pamięci, liczeniem, mówieniem oraz wyrażaniem emocji. W początkowym stadium choroby objawy są prawie niedostrzegalne i rozpoczynają się od pojedynczych epizodów zapominania, dezorientacji czy postrzegania czasu. Niestety nasilają się one z wiekiem, a leczenie opiera się jedynie na minimalizowaniu skutków ubocznych. Wraz z rozwojem demencji dochodzi do jej przekształcenia w chorobę Alzheimera.

Czynniki ryzyka demencji to m.in. wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie tętnicze, cukrzyca, nadwaga, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej, izolacja społeczna, problemy z słuchem, depresja.

pisze dietetyczka Magdalena Jutrzenka

Demencja a dieta

Z badań wynika, że dieta ma ogromne znaczenie dla rozwoju oraz zachowania do późnej starości dobrej kondycji szarych komórek. Światowa Organizacja Zdrowia jako profilaktykę demencji rekomenduje dietę śródziemnomorską bazującą na warzywach, owocach, warzywach strączkowych, orzechach, produktach pełnoziarnistych, a więc dietę zbliżoną do roślinnej z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do minimum. Co postulują nowe rekomendacje?

- spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie,
- ograniczenia cukru dodanego w diecie do 10 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Przy diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii oznacza to nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru. WHO podkreśla jednak, że przy ograniczeniu cukru dodanego do 5 proc. możemy czerpać dodatkowe korzyści zdrowotne. Czyli 5-6 łyżeczek cukru dziennie to najbardziej dopuszczalna ilość, jaką powinniśmy spożywać. Raport przypomina, że przetworzone produkty określane jako niesłodzone czyli m.in. soki są również źródłem tzw. cukru dodanego. Ponadto wiele produktów słodzonych jest syropami, miodem, sokami z owoców – to również jest cukier dodany,
- energia ze spożywanych tłuszczów powinna być ograniczona do 30 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ważne, aby przeważały tłuszcze nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego) nad nasyconymi oraz tłuszczami trans (pochodzenia zwierzęcego, ale też z oleju kokosowego czy palmowego, które są składnikiem wielu produktów przetworzonych)
- ograniczenie spożycia soli do 5 g/dzień ( ok. łyżeczka) - zaleca się sól jodowaną.

napisała Lekarka na roślinach

Demografia podpowiada nam, że obecność seniorów w społeczeństwie będzie się tylko zwiększać. Działania na rzecz osób starszych będą dotyczyć coraz większej liczby osób, którzy będą mieli starzejących się bliskich. Pamiętaj więc o diecie, zadbaj o siebie i bliskich. 

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Alkohol jest dobry dla zdrowia? Najnowsze badania wskazują na jego wpływ na funkcje poznawcze

Dłonie starszej kobiety z czarno-białymi zdjęciami

Choroba Alzheimera – etapy, objawy, leczenie. Jakie są jej przyczyny?

Problemy ze skupieniem

Nie możesz się skupić? Odpowiedź na pytanie „dlaczego?” możesz znaleźć na talerzu

Najstarsza kobieta w Polsce

Najstarsza Polka obchodzi urodziny! Tekla Juniewicz z Gliwic kończy 114 lat

Śpiączka. Jak naprawdę wygląda przebudzenie?

Śpiączka. Jak naprawdę wygląda przebudzenie?

Joanna Moro, Katarzyna Zielińska, Anna Dereszowska

Poznaj lepiej guza. Gwiazdy w kampanii poświęconej glejakowi

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Choroby układu nerwowego - najczęstsze (i rzadsze) choroby

Choroby układu nerwowego – najczęstsze (i rzadsze) choroby

Zmarł Antoni Cholewa-Huczyński. Najstarszy polski youtuber miał 98 lat

Zmarł Antoni Cholewa-Huczyński. Najstarszy polski youtuber miał 98 lat

Kobieta leży na kanapie i słucha muzyki przez słuchawki

Jak spowolnić starzenie się mózgu? Wyjaśnia neurolożka

mózg w 3D

Wylew krwi do mózgu – przyczyny, objawy i leczenie udaru krwotocznego

W średnim wieku, czyli jakim?

„Na swoją starość pracujemy przez całe życie, zaczynamy już w życiu płodowym” – mówi dr Katarzyna Cyranka, psycholog kliniczny i psychoterapeutka

Pamięć decyduje o tym, co zjemy

Pamięć decyduje o tym, co zjemy. Tłumaczymy, dlaczego tak się dzieje

Udar mózgu (apopleksja) - objawy, przyczyny, leczenie

Udar mózgu (apopleksja) – objawy, przyczyny, leczenie

Kobieta pracuje na laptopie w kawiarni

Najlepiej pracuje się w kawiarni! Dlaczego tam pobudza się kreatywność?

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Fikcja na emocje? Aktywuj się w domu z książką w ręce

Kobieta siedzi w gabinecie laekarskim i trzyma się za głowę

Lobotomia – co to jest? Jak przeprowadzany jest zabieg i jakie są skutki uboczne lobotomii?

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Mózg nie lubi samotności. Neurolożka dr n. med. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

mózg w 3D - oponiak

Oponiak – przyczyny, rokowania i objawy. Jaka jest śmiertelność?

Serotonina - co to jest? Czym grozi jej niedobór?

Serotonina – co to jest? Czym grozi niedobór serotoniny?

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?