Przejdź do treści

Demencja dotyczy tylko seniorów? Zadbaj o swój mózg już teraz. Sprawdź, co radzi lekarka Magdalena Jutrzenka

seniorzy siedzą na ławce
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
jęczenie w seksie
Jęczysz w trakcie seksu, bo „tak trzeba”? Psycholożka odradza
kobieta z twarzą w cieniu
Pielęgnacja skóry atopowej jesienią. Wiemy, co zrobić, by AZS nie było tak uciążliwe
„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?
reglamentacja papieru toaletowego w Wielkiej Brytanii
W Wielkiej Brytanii limity na papier toaletowy i środki dezynfekujące. Znów panika w sklepach
Roczne dzieck śmieje się
Próchnica wczesnego dzieciństwa – jakie są przyczyny jej powstania i jak ją leczyć? Wyjaśnia stomatolog

Jeśli jesteś młodą kobietą, to pewnie o demencji nie myślisz. W końcu kojarzy nam się ona z osobami starszymi. Jednak o mózg należy dbać przez całe życie. To centrum dowodzenia i zarządzania naszym organizmem. Wiek jest największym czynnikiem ryzyka w przypadku demencji, ale są rzeczy, które wszyscy możemy zrobić, aby zmniejszyć ryzyko chorób mózgu. To przede wszystkim zdrowe odżywianie i utrzymanie aktywności ciała i umysłu.

Magdalena Jutrzenka, znana również jako Lekarka na roślinach, jest rezydentką pediatrii i entuzjastką diety roślinnej. Na swoim profilu na Instagramie zajęła się tematem wpływu diety na demencję. Jak się okazuje, ma ona ogromne znaczenie, a Światowa Organizacja Zdrowia przypomina: o profilaktyce należy pamiętać przez całe życie. Zatem, co powinnyśmy wiedzieć, aby ustrzec się przed chorobą wieku starczego?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

@who wydało nowy przewodnik profilaktyki demencji, z którym warto się zapoznać chociażby dlatego, że już dzisiaj otępienie dotyczy globalnie niemal 50 mln osób, a szacuje się, że liczba ta może się POTROIĆ do 2050 roku. Wg raportu komisji Komisji The Lancet ds. Demencji z 2017 roku jednej trzeciej przypadków chorób otępiennych jesteśmy w stanie przeciwdziałać poprzez zmianę stylu życia, czyli między innymi dietę i aktywność fizyczną. Jak podpowiada WHO – co jest dobre dla serca, dobre jest i dla mózgu. Czynniki ryzyka demencji to m.in. wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie tętnicze, cukrzyca, nadwaga, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej, izolacja społeczna, problemy z słuchem, depresja. Światowa Organizacja Zdrowia w swoim przewodniku, jako profilaktykę demencji rekomenduje dietę śródziemnomorską bazującą na warzywach, owocach, warzywach strączkowych, orzechach, produktach pełnoziarnistych, a więc dietę zbliżoną do roślinnej z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do minimum.Nowe rekomendacje zakładają: 🌱spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie. 🌱zwracają uwagę na znacznie ograniczenia cukru dodanego w diecie do 10%dziennego zapotrzebowania na energię. Przy diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii oznacza to nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru. WHO podkreśla jednak, że przy ograniczeniu cukru dodanego do 5% możemy czerpać dodatkowe korzyści zdrowotne. Czyli 5-6 łyżeczek cukru dziennie to najbardziej dopuszczalna ilość, jaką powinniśmy spożywać.Raport przypomina, że przetworzone produkty określane jako niesłodzone, jak soki są również źródłem tzw.cukru dodanego. Ponadto wiele produktów słodzonych jest syropami, miodem, sokami z owoców – to również jest cukier dodany. 🌱Energia ze spożywanych tłuszczów powinna być ograniczona do 30%dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ważne, aby przeważały tłuszcze nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego) nad nasyconymi oraz tłuszczami trans (pochodzenia zwierzęcego, ale też z oleju kokosowego czy palmowego, które są składnikiem wielu produktów przetworzonych). 👇👇👇Ciąg dalszy w komentarzu👇👇👇

Post udostępniony przez Magdalena Jutrzenka (@lekarka_na_roslinach)

Demencja

Demencja to jeden z głównych problemów zdrowia psychicznego w wieku starczym. Polega na spadku wydolności czynności poznawczych: słabszym poznawaniu i rozumieniu otoczenia, i obniżeniu sprawności umysłowej. Tym zmianom mogą towarzyszyć również dolegliwości psychiczne i emocjonalne, takie jak: depresja, agresja, pobudzenia i apatia.

U chorego stopniowo pojawiają się problemy z funkcjami pamięci, liczeniem, mówieniem oraz wyrażaniem emocji. W początkowym stadium choroby objawy są prawie niedostrzegalne i rozpoczynają się od pojedynczych epizodów zapominania, dezorientacji czy postrzegania czasu. Niestety nasilają się one z wiekiem, a leczenie opiera się jedynie na minimalizowaniu skutków ubocznych. Wraz z rozwojem demencji dochodzi do jej przekształcenia w chorobę Alzheimera.

Czynniki ryzyka demencji to m.in. wysoki poziom cholesterolu, wysokie ciśnienie tętnicze, cukrzyca, nadwaga, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej, izolacja społeczna, problemy z słuchem, depresja.

pisze dietetyczka Magdalena Jutrzenka

Demencja a dieta

Z badań wynika, że dieta ma ogromne znaczenie dla rozwoju oraz zachowania do późnej starości dobrej kondycji szarych komórek. Światowa Organizacja Zdrowia jako profilaktykę demencji rekomenduje dietę śródziemnomorską bazującą na warzywach, owocach, warzywach strączkowych, orzechach, produktach pełnoziarnistych, a więc dietę zbliżoną do roślinnej z ograniczeniem produktów odzwierzęcych do minimum. Co postulują nowe rekomendacje?

- spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie,
- ograniczenia cukru dodanego w diecie do 10 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Przy diecie o wartości energetycznej 2000 kalorii oznacza to nie więcej niż 10-12 łyżeczek cukru. WHO podkreśla jednak, że przy ograniczeniu cukru dodanego do 5 proc. możemy czerpać dodatkowe korzyści zdrowotne. Czyli 5-6 łyżeczek cukru dziennie to najbardziej dopuszczalna ilość, jaką powinniśmy spożywać. Raport przypomina, że przetworzone produkty określane jako niesłodzone czyli m.in. soki są również źródłem tzw. cukru dodanego. Ponadto wiele produktów słodzonych jest syropami, miodem, sokami z owoców – to również jest cukier dodany,
- energia ze spożywanych tłuszczów powinna być ograniczona do 30 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ważne, aby przeważały tłuszcze nienasycone (głównie pochodzenia roślinnego) nad nasyconymi oraz tłuszczami trans (pochodzenia zwierzęcego, ale też z oleju kokosowego czy palmowego, które są składnikiem wielu produktów przetworzonych)
- ograniczenie spożycia soli do 5 g/dzień ( ok. łyżeczka) - zaleca się sól jodowaną.

napisała Lekarka na roślinach

Demografia podpowiada nam, że obecność seniorów w społeczeństwie będzie się tylko zwiększać. Działania na rzecz osób starszych będą dotyczyć coraz większej liczby osób, którzy będą mieli starzejących się bliskich. Pamiętaj więc o diecie, zadbaj o siebie i bliskich. 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

choroba Alzheimera

Dwa lata, by rozpoznać Alzheimera. Polska na szarym końcu Europy

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Jesteś wieczną optymistką? Być może właśnie zabezpieczasz się przed demencją

Kobieta w lesie

Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Alkohol jest dobry dla zdrowia? Najnowsze badania wskazują na jego wpływ na funkcje poznawcze

Lecytyna sojowa (E322) - czym jest i gdzie się ją stosuje?

Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie się ją stosuje?

Dłonie starszej kobiety z czarno-białymi zdjęciami

Choroba Alzheimera – etapy, objawy, leczenie. Jakie są jej przyczyny?

Kobieta cierpiąca na epilepsję siedzi na łóżku z przymkniętymi oczami.

Padaczka – objawy, przyczyny, leczenie u dorosłych i dzieci

Problemy ze skupieniem

Nie możesz się skupić? Odpowiedź na pytanie „dlaczego?” możesz znaleźć na talerzu

Najstarsza kobieta w Polsce

Najstarsza Polka obchodzi urodziny! Tekla Juniewicz z Gliwic kończy 114 lat

lekarz intrepretujący badania mózgu

Glejak mózgu – objawy, przyczyny, leczenie, rokowania

kobieta trzymająca się za głowę

Zapalenie opon mózgowych – przyczyny, objawy i leczenie

Śpiączka. Jak naprawdę wygląda przebudzenie?

Śpiączka. Jak naprawdę wygląda przebudzenie?

Joanna Moro, Katarzyna Zielińska, Anna Dereszowska

Poznaj lepiej guza. Gwiazdy w kampanii poświęconej glejakowi

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Choroby układu nerwowego - najczęstsze (i rzadsze) choroby

Choroby układu nerwowego – najczęstsze (i rzadsze) choroby

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?