Przejdź do treści

Zastygasz na wieść o wydarzeniach w Ukrainie? „Zwróć uwagę na swój oddech” – apeluje Katarzyna Kucewicz

Kobieta
Zastygasz na wieść o wydarzeniach w Ukrainie? "Zwróć uwagę na swój oddech" - apeluje Katarzyna Kucewicz/ Pexels, fot. Darya Sannikova
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska
Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają
Przebarwienia na skórze, inny niż zwykle kolor moczu, uczucie zmęczenia? To może być chora wątroba
Afrodyzjaki w kuchni – produkty, które rozbudzą pożądanie!

W ostatnich dniach czujesz lęk, a słuchając nowych informacji o tym, co dzieje się w Ukrainie, wręcz zastygasz? Zwróć uwagę na to, jak oddychasz. „Prawidłowe techniki oddychania mają kluczowe znaczenie dla naszego samopoczucia i kondycji psychicznej” – zauważa Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, współtwórczyni Ośrodka Psychoterapii i Coachingu INNER GARDEN w Warszawie.

„Zwróć uwagę na oddech”

„Naturalną reakcją naszego organizmu dzisiaj w obliczu silnego napięcia jest wstrzymywanie oddechu. Być może czasami tak jak ja zastygacie przed telewizorem, praktycznie nie oddychając. Jak się jednak okazuje, prawidłowe techniki oddychania mają kluczowe znaczenie dla naszego samopoczucia i kondycji psychicznej”

Tymi słowami rozpoczyna wpis na swoim profilu na Instagramie Katarzyna Kucewicz. Psycholożka i psychoterapeutka podkreśla, jak dużą moc ma prawidłowy oddech i podkreśla, że jego regulacja to jeden ze sposobów radzenia sobie z lękiem. Ekspertka apeluje więc, by w szczególności teraz, kiedy oczy wszystkich skierowane są na wojnę w Ukrainie, zwrócić uwagę na to, jak oddychamy.

„Medytacja oddechowa może ci pomóc opanować nerwy, może ci pomóc wrócić do pracy, kiedy nagle zaczynasz odchodzić myślami w stronę pełnych lęku wyobrażeń. Świadomy oddech poprawia jakość pracy serca oraz wzmacnia układ nerwowy. Regularne stosowanie medytacji oddechowych wzmacnia wytrzymałość na stres oraz poprawia nasz stan zdrowia” – wyjaśnia.

I zaznacza, że sama nie była fanką technik oddechowych czy praktyki maindfulness. To się jednak zmieniło, kiedy spróbowała ukoić nerwy i „pooddychać medytacyjnie”.

„Mój dobry kolega, który jest kardiologiem i psychoterapeutą, pokazał mi takie 3 sposoby. Mówi – oddech pozwala naprawdę wrócić do siebie z odjazdu w stronę lęków, niepewności, trwogi i rozbicia. Bardzo pomocne. Sprawdziłam. No działa. Działa kurczę nieźle” – dodaje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Techniki oddychania

W jaki sposób oddychać, by zrelaksować się i opanować lęk? Prawidłowy oddech wpływa nie tylko na naszą psychikę, ale na całe ciało. Wystarczą już 2 minuty spokojnego, głębokiego oddechu, by złagodzić wewnętrzne napięcia i stres. Kucewicz wymienia w swoim wpisie 3 ważne techniki, które warto zastosować: oddech głęboko wyciszający, oddech pozwalający być tu i teraz, oddech wzmacniający każdego dnia. I wyjaśnia, w jaki sposób je zastosować.

„Oddech głęboko wyciszający: 1. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i zrelaksuj się chwilę, 2. Nabierz powietrza przez nos odliczając od 1 do 4, 3. Wstrzymaj oddech, licząc w myślach od 1 do 7 4. Zrób powolny wydech ustami licząc do 8 ( lub do 9, a nawet 10).

Oddech pozwalający być tu i teraz: 1. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, poczuj, że twoje ciało jest zrelaksowane 2. Cala swoją uwagę skoncentruj na oddechu i wrażeniach wokół nosa jakie towarzyszą ci gdy oddychasz (uczucie ciepła, zimna). 3. Oddychaj spokojnie i swobodnie, tak jak zawsze. 4. W myślach policz jak długo trwa twój wdech. 5. Spróbuj wyrównać wdech i wydech, niech będą podobnej długości 6. Oddychaj tak przez kilka minut.

Oddech wzmacniający cię każdego dnia: 1. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i odpręż się. 2. Oddychaj naturalnie, po swojemu. 3. Wyobraź sobie, że bierzesz głęboki wdech, tak jakbyś całe swoje wnętrze chciał wypełnić powietrzem. 4. Postaraj się by wdech trwal 4 sekundy a wydech 5 lub dłużej (7-8) w zależności od Twoich preferencji. 5. Powtarzaj przez ok. 10 min codziennie” – tłumaczy ekspertka.

Katarzyna Kucewicz

Katarzyna Kucewicz – kim jest?

Katarzyna Kucewicz jest psycholożką, pedagożką, psychoterapeutką i terapeutką zaburzeń seksualnych. Współtwórczyni Ośrodka Psychoterapii i Coachingu INNER GARDEN w Warszawie. Propagatorka psychologii i psychoterapii. Na Instagramie prowadzi swój cykl rozmów „Nocne Rozmowy Terapeutów”. Współautorka książki „Pięknie odmienni”.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Katastrofalna sytuacja w Mariupolu / gettyimages

W Mariupolu chirurdzy codziennie wykonują kilka amputacji nóg chorym na cukrzycę

Epidemia czerwonki i cholery w Mariupolu / gettyimages

Czerwonka i cholera w Mariupolu. „Na ulicach gniją odpadki, a skażenie mogą wywołać prowizoryczne groby”

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Nie możesz sobie poradzić z nieświeżym oddechem? Poznaj możliwe przyczyny tej dolegliwości

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Rosja wywoła epidemię cholery i oskarży o to Ukrainę? Niepokojące doniesienia służb

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

„Tam, gdzie ktoś inny zastanawia się trzy razy czy iść i zaryzykować, tam Polak już jest”. O medycynie ekstremalnej mówi Dariusz Jaroń, autor książki „Ekstremalni”

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Wojna zmieniła ich życie na zawsze. Ołena Zełenska publikuje wstrząsające zdjęcia rannych

Zamiast bezpiecznego schronienia, otrzymały propozycje seksualne. „Ukrainki muszą być ostrożne”

Dorota Kraskowska: Wojna w Ukrainie sprawia, że trauma u osób, które przeżyły II wojnę światową, wraca ze zdwojoną siłą. Czują się tak, jakby wszystko przeżywali na nowo

„Inwazja Rosji sprawiła, że u osób, które przeżyły II wojnę światową, trauma wraca ze zdwojoną siłą. Czują się tak, jakby wszystko przeżywały od nowa” — mówi traumatolożka Dorota Kraskowska

„Saszeńka, nasz mały aniołek jest już w niebie!”. Wpis mamy chłopca, który zginął uciekając przed Rosjanami, rozdziera serce

Anna i Anton mieli zostać rodzicami, ich plany zniszczyła wojna. "Nie da się tego opisać słowami"

Anna i Anton mieli zostać rodzicami, ich plany zniszczyła wojna. „Nie da się tego opisać słowami”

Promieniowanie

Rosyjscy żołnierze z objawami choroby popromiennej. Wcześniej wjechali do Czerwonego Lasu

Znaki na rękach małych Ukraińców. Tak matki chronią swoje dzieci podczas wojny

Akcja Menstruacja: Okres nie zatrzymuje się na czas wojny. Podpaski i tampony potrzebne są o każdej porze dnia i nocy

Ruszyła zbiórka Podpaski dla Ukrainy. „Okres nie zatrzymuje się na czas wojny”

Patrycja Gajda: Osoby, które były świadkami wojny, często reagują na wydarzenie traumatyczne zespołem ostrego stresu. Czym jest ASD i jak się objawia?

Patrycja Gajda: Osoby, które były świadkami wojny, często reagują na traumatyczne wydarzenie zespołem ostrego stresu. Czym jest ASD i jak się objawia?

David Beckham oddał na dobę swoje konto na Instagramie lekarce z Charkowa. Cały świat zobaczył, jak wojna zmieniła rzeczywistość w szpitalach

David Beckham oddał na dobę swoje konto na Instagramie lekarce z Charkowa. Cały świat zobaczył, jak wojna zmieniła rzeczywistość w szpitalach

7 zasad, jak psychicznie wspierać dzieci w czasach wojny. UNICEF wymienia je w swoim poradniku

7 zasad, jak psychicznie wspierać dzieci w czasach wojny. UNICEF wymienia je w swoim poradniku

Tweet/ Anastasiia Lapatina

Gotowa była umrzeć, żeby ocalić dziecko. Zdjęcie Olgi z Kijowa staje się symbolem

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×