Przejdź do treści

Zastygasz na wieść o wydarzeniach w Ukrainie? „Zwróć uwagę na swój oddech” – apeluje Katarzyna Kucewicz

Kobieta
Zastygasz na wieść o wydarzeniach w Ukrainie? "Zwróć uwagę na swój oddech" - apeluje Katarzyna Kucewicz/ Pexels, fot. Darya Sannikova
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?
„Dlaczego te kobiety są grube?” – pyta trenerka personalna Marta Stoberska. Jej odpowiedź może cię zaskoczyć
Rachel Zegler o profilaktyce raka piersi: „Dwa lata temu znalazłam guzek w piersi i przeżyłam najstraszniejszy tydzień mojego życia”
Rejestr ciąż wchodzi w życie. Nowe prawo będzie obowiązywać od 1 października

W ostatnich dniach czujesz lęk, a słuchając nowych informacji o tym, co dzieje się w Ukrainie, wręcz zastygasz? Zwróć uwagę na to, jak oddychasz. „Prawidłowe techniki oddychania mają kluczowe znaczenie dla naszego samopoczucia i kondycji psychicznej” – zauważa Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, współtwórczyni Ośrodka Psychoterapii i Coachingu INNER GARDEN w Warszawie.

„Zwróć uwagę na oddech”

„Naturalną reakcją naszego organizmu dzisiaj w obliczu silnego napięcia jest wstrzymywanie oddechu. Być może czasami tak jak ja zastygacie przed telewizorem, praktycznie nie oddychając. Jak się jednak okazuje, prawidłowe techniki oddychania mają kluczowe znaczenie dla naszego samopoczucia i kondycji psychicznej”

Tymi słowami rozpoczyna wpis na swoim profilu na Instagramie Katarzyna Kucewicz. Psycholożka i psychoterapeutka podkreśla, jak dużą moc ma prawidłowy oddech i podkreśla, że jego regulacja to jeden ze sposobów radzenia sobie z lękiem. Ekspertka apeluje więc, by w szczególności teraz, kiedy oczy wszystkich skierowane są na wojnę w Ukrainie, zwrócić uwagę na to, jak oddychamy.

„Medytacja oddechowa może ci pomóc opanować nerwy, może ci pomóc wrócić do pracy, kiedy nagle zaczynasz odchodzić myślami w stronę pełnych lęku wyobrażeń. Świadomy oddech poprawia jakość pracy serca oraz wzmacnia układ nerwowy. Regularne stosowanie medytacji oddechowych wzmacnia wytrzymałość na stres oraz poprawia nasz stan zdrowia” – wyjaśnia.

I zaznacza, że sama nie była fanką technik oddechowych czy praktyki maindfulness. To się jednak zmieniło, kiedy spróbowała ukoić nerwy i „pooddychać medytacyjnie”.

„Mój dobry kolega, który jest kardiologiem i psychoterapeutą, pokazał mi takie 3 sposoby. Mówi – oddech pozwala naprawdę wrócić do siebie z odjazdu w stronę lęków, niepewności, trwogi i rozbicia. Bardzo pomocne. Sprawdziłam. No działa. Działa kurczę nieźle” – dodaje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Techniki oddychania

W jaki sposób oddychać, by zrelaksować się i opanować lęk? Prawidłowy oddech wpływa nie tylko na naszą psychikę, ale na całe ciało. Wystarczą już 2 minuty spokojnego, głębokiego oddechu, by złagodzić wewnętrzne napięcia i stres. Kucewicz wymienia w swoim wpisie 3 ważne techniki, które warto zastosować: oddech głęboko wyciszający, oddech pozwalający być tu i teraz, oddech wzmacniający każdego dnia. I wyjaśnia, w jaki sposób je zastosować.

„Oddech głęboko wyciszający: 1. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i zrelaksuj się chwilę, 2. Nabierz powietrza przez nos odliczając od 1 do 4, 3. Wstrzymaj oddech, licząc w myślach od 1 do 7 4. Zrób powolny wydech ustami licząc do 8 ( lub do 9, a nawet 10).

Oddech pozwalający być tu i teraz: 1. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, poczuj, że twoje ciało jest zrelaksowane 2. Cala swoją uwagę skoncentruj na oddechu i wrażeniach wokół nosa jakie towarzyszą ci gdy oddychasz (uczucie ciepła, zimna). 3. Oddychaj spokojnie i swobodnie, tak jak zawsze. 4. W myślach policz jak długo trwa twój wdech. 5. Spróbuj wyrównać wdech i wydech, niech będą podobnej długości 6. Oddychaj tak przez kilka minut.

Oddech wzmacniający cię każdego dnia: 1. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i odpręż się. 2. Oddychaj naturalnie, po swojemu. 3. Wyobraź sobie, że bierzesz głęboki wdech, tak jakbyś całe swoje wnętrze chciał wypełnić powietrzem. 4. Postaraj się by wdech trwal 4 sekundy a wydech 5 lub dłużej (7-8) w zależności od Twoich preferencji. 5. Powtarzaj przez ok. 10 min codziennie” – tłumaczy ekspertka.

Katarzyna Kucewicz

Katarzyna Kucewicz – kim jest?

Katarzyna Kucewicz jest psycholożką, pedagożką, psychoterapeutką i terapeutką zaburzeń seksualnych. Współtwórczyni Ośrodka Psychoterapii i Coachingu INNER GARDEN w Warszawie. Propagatorka psychologii i psychoterapii. Na Instagramie prowadzi swój cykl rozmów „Nocne Rozmowy Terapeutów”. Współautorka książki „Pięknie odmienni”.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Dzieci w szkole

W szkołach będą dystrybuować jodek potasu? „Będą mieli 6 godzin od ogłoszenia alarmu”

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

9-letnia Sasza, okaleczona podczas bombardowania w Buczy, otrzymała nieocenioną pomoc. "Zasługuje na życie bez bólu i ograniczeń" – podkreśla Ołena Zełenska

9-letnia Sasza, okaleczona podczas bombardowania w Buczy, otrzymała pomoc. „Zasługuje na życie bez bólu i ograniczeń” – podkreśla Ołena Zełenska

Kobieta

Stresujesz się? Oddychaj! Kasia Bem radzi, jak w prosty sposób się rozluźnić

Dlaczego powinniśmy oddychać przez nos? Jak robić to prawidłowo?

Kobieta

10 rzeczy, które mogą mieć wpływ na kłopoty z cyklem

Rozluźnij się. Uspokajające ćwiczenie rozluźniające

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

ECMO – urządzenie, które daje płucom i sercu czas na regenerację lub przeszczep

Skala MRC – co mierzy, gdzie jest stosowana, jak przebiega badanie?

Katastrofalna sytuacja w Mariupolu / gettyimages

W Mariupolu chirurdzy codziennie wykonują kilka amputacji nóg chorym na cukrzycę

Epidemia czerwonki i cholery w Mariupolu / gettyimages

Czerwonka i cholera w Mariupolu. „Na ulicach gniją odpadki, a skażenie mogą wywołać prowizoryczne groby”

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Nie możesz sobie poradzić z nieświeżym oddechem? Poznaj możliwe przyczyny tej dolegliwości

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Rosja wywoła epidemię cholery i oskarży o to Ukrainę? Niepokojące doniesienia służb

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

„Tam, gdzie ktoś inny zastanawia się trzy razy czy iść i zaryzykować, tam Polak już jest”. O medycynie ekstremalnej mówi Dariusz Jaroń, autor książki „Ekstremalni”

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Wojna zmieniła ich życie na zawsze. Ołena Zełenska publikuje wstrząsające zdjęcia rannych

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×