Przejdź do treści

7 dobrych rzeczy, które nadal możesz zrobić dla swojej psychiki podczas epidemii

7 dobrych rzeczy, które nadal możesz zrobić dla swojej psychiki podczas epidemii Christiana Rivers/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Chubby chasing i feedersi, czyli z czym spotykają się kobiety plus size [WIDEO]
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

Masz prawo czuć się przytłoczona, zrezygnowana, odczuwać lęk lub samotność. Podczas pandemii straciliśmy poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Zniknęły nasze niektóre stałe punkty odniesienia, codzienne rytuały. Trzeba było zmienić nawyki i poukładać je na nowo. O tym, co możesz zrobić dobrego dla siebie w czasie epidemii koronawirusa, mówi mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk, psycholog z poradni Harmonia Grupy LUX MED.

Według wielu psychologów żadne wydarzenie w nowoczesnej historii nie zmieniło tak bardzo życia ludzi na całym świecie, jak ta pandemia. Choć wydaje się, że powoli przyzwyczailiśmy się do nowej rzeczywistości, to na wielu z nas przymusowa izolacja i ograniczenie kontaktów społecznych wywarła mocny wpływ. – Dla jednych to czas samotności, bez bliskich podczas świąt czy innych uroczystości rodzinnych. Natomiast dla innych to czas, gdy nagle wszyscy w jednym czasie są w domu, dzieląc tę samą przestrzeń. Jedno i drugie może być trudne. Poza tym jesteśmy postawieni w sytuacji, która trwa i nie wiadomo, kiedy się skończy. To wszystko może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne – uważa mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk, psycholog Grupy LUX MED. Zobacz rzeczy, które warto wprowadzić w życie – mogą ci wiele ułatwić!

Stosuj dietę informacyjną

Choć to pierwsze tygodnie były najgorsze w mediach – wykluczające się doniesienia o pandemii, straszenie chorobą i liczbami, presja społeczna, zbiorowe nakręcanie się, fake newsy – nadal trudno jest wyłapać wartościowe treści.Szukając informacji na temat pandemii Covid-19 kierujmy się informacjami tylko z wiarygodnych źródeł. Poza tym postarajmy się ograniczmy wiadomości, aby nie poczuć się przytłoczonym za dużą ich ilością i nie doprowadzić do sytuacji, kiedy doniesienia te zajmują większość naszego czasu w internecie – radzi mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk. – Dzięki temu ograniczymy negatywne emocje i nie będziemy podejmować nieracjonalnych i nerwowych działań. Podchodźmy poważnie do sytuacji, ale nie wyolbrzymiajmy jej. Wiele osób ma tendencję do czarnowidztwa. Warto stosować się do zaleceń przekazywanych przez wiarygodne źródła, ale nie myśleć wciąż, że na pewno zachorujemy. Statystyki wskazują, że 80 proc. osób przechodzi infekcję wirusem SARS-CoV-2 łagodnie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

Dbaj o siebie

Podczas kryzysu łatwo, koncentrując się na negatywnych myślach, zapomnieć o sobie. Twoim priorytetem powinno być upewnienie się, że dobrze traktujesz samą siebie. Wysypiaj się, spaceruj i ćwicz, dobrze jedz. Jeśli zadbasz o swoje zdrowie fizyczne, będzie to też korzystne dla psychiki. A jeśli o niej mowa – jak najczęściej rób to, co lubisz – gotuj, słuchaj muzyki, czytaj książki, rozmawiaj z bliskimi. Samoopieka to bardzo osobista rzecz. Może mieć różne formy, wypracuj swoje metody bycia dla siebie dobrą.

Czujesz lęk? Stres? To nic złego. Nie gań się za to i nie krytykuj. Masz prawo czuć się dokładnie tak, jak się czujesz. – Aby lepiej radzić sobie z napięciem i wzmacniać siłę psychiczną, warto przypomnieć sobie trudności, które kiedyś cię przerażały, a które ostatecznie udało ci się pokonać. To powinno dać ci nadzieję, skoro już wcześniej radziłaś sobie z problemami, których rozwiązań na początku nie byłaś w stanie przewidzieć – tłumaczy psycholog.

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Planuj dzień

Jeśli pracujesz zdalnie, wyznacz godziny, w których „jesteś w pracy” i pilnuj ich. Nie pozwól, aby domowy czas był pochłaniany przez zawodowe obowiązki. Wyznacz granice, to będzie dobre dla twojej głowy. Masz teraz więcej wolnego czasu? Też go rozplanuj. Im bardziej będziesz zajęta, tym mniej będziesz się martwiała i skupiała na docierających negatywnych informacjach.

Warto zadbać o rutynę dnia. W sytuacji, kiedy cała rodzina nagle znajduje się razem i spędza większość czasu na tej samej przestrzeni, dobrze się wspólnie zastanowić, co każdy może zrobić, aby to drugiemu ułatwić. W planie twojego dnia powinien znaleźć się zarówno czas tylko do siebie, jak i na aktywności z bliskimi.

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

– Trzymanie się rutyny pomaga zachować poczucie kontroli. Jeśli masz dzieci, pamiętaj, że one również potrzebują planu. Polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje czas na pracę, naukę, obowiązki domowe, przyjemności, zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego czy przez internet ze znajomymi. Plan powinien być dostosowany do wszystkich domowników, ich wieku i potrzeb. Taka przewidywalność zarówno dorosłym, jak i dzieciom daje poczucie  bezpieczeństwa – przekonuje Magdalena Krukowska-Sidorczuk. Warto odwoływać się też do pozytywnych wspomnień oraz robić plany na bardziej odległą przyszłość. Perspektywa pewnych wspólnych aktywności działa mobilizująco.

Odzyskaj kontrolę

Człowiek, żeby czuć się bezpiecznie, musi mieć kontrolę nad swoim życiem. To mu zapewnia spokój. Tymczasem to, co wydarzyło się w ostatnich tygodniach – wybuch epidemii, dramat w szpitalach, obostrzenia w poruszaniu się w przestrzeni publicznej i liczne zakazy – nie jest łatwe do zaakceptowania. Tym bardziej, że nikt nie wie, co nas czeka za miesiąc czy dwa.

– W odpowiedzi na nową sytuację, z którą trudno się zmierzyć, u wielu osób może pojawić się kryzys psychiczny. Straty poniesione w wyniku próby radzenia sobie z naszym życiem mogą prowadzić do pogorszenia nastroju i utraty wewnętrznej równowagi. Do tego dochodzi lęk o pracę, rodzinę, zdrowie. W tej sytuacji najlepiej jest skupić się na tym, co pomoże nam poradzić sobie z problemem, a nie rozpamiętywać przyczyny tego, co nas spotkało. Dlatego warto poświęcić uwagę rzeczom, nad którymi mamy kontrolę. Odpowiedzialne i świadome unikanie kontaktów z innymi, oprócz ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, może spowodować poprawę stanu psychicznego poprzez poczucie kontroli nad sytuacją, sprawczości i skuteczności uważa psycholog Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Przeanalizuj scenariusze

Mamy tendencję do katastrofizowania. Martwisz się, że zachorujesz i trafisz do szpitala, a może jesteś przekonana, że stracisz pracę? Ważne, aby nie dopuścić do sytuacji, w której lęk przejmie nad nami kontrolę i nas sparaliżuje. – Unikaj wsłuchiwania się w swoje lęki – nie są one dobrymi doradcami. Nie podejmuj decyzji na ich podstawie, ponieważ lęk utrudnia dostęp do racjonalnego podejmowania decyzji – mówi Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

Pewnie nieraz słyszałaś radę: „Nie panikuj”. Tylko jak to zrobić?

Dobrym pomysłem jest skonfrontowanie się ze swoimi negatywnymi myślami i proroctwami. Usiądź i spisz swoje największe obawy o przyszłość, wszystkie po kolei, jedna po drugiej. Następnie każdą sytuację przeanalizuj – zastanów się, co może się stać potem, jaki to będzie miało wpływ na ciebie, co będziesz mogła wtedy zrobić. Takie podejście pomoże ci opracować realne strategie postępowania. Taką analizę możesz zrobić z bliską osobą, której ufasz i z której zdaniem się liczysz. Planowanie „na sucho” przyszłości powinno cię uspokoić i umożliwić opanowanie emocji i lęków.

Jaka będzie normalność po koronawirusie?

Spróbuj medytacji

Myślałaś o tym, ale jakoś do tej pory nie było okazji. A może sądzisz, że to nie dla ciebie? Teraz jest dobry czas, aby spróbować medytacji. Badania potwierdzają jej udział w walce ze stresem. Naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa wykonali próby na ponad 3500 osób i doszli do wniosku, że programy medytacyjne uważności mogą pomóc zmniejszyć lęk.

Jak zacząć?

  • Znajdź sobie dobre i wygodne miejsce – w ciszy i spokoju, gdzie nikt nie będzie ci przeszkadzał. Możesz medytować na podłodze, w pozycji leżącej, na krześle.
  • Gdy znajdziesz swoje miejsce, zacznij od skupienia się na kilku głębokich oddechach. Jeśli pojawi się jakaś myśl, bez osądzania zaakceptuj ją, puść ją i wróć do oddechu.
  • Medytuj tak co najmniej 10 minut, jeśli będziesz w stanie.

Możesz wypróbować jedną z wielu dostępnych na telefon aplikacji do medytacji dla początkujących. Na YouTubie też znajdziesz pomocne filmy.

Jak dbać o kręgosłup, pracując w domu?

Utrzymuj kontakt

Zwłaszcza, gdy jesteś w izolacji sama i nie masz obok siebie na co dzień innych domowników, nie zaniedbuj kontaktów międzyludzkich. To ważne dla higieny psychicznej – chodzi o poczucie wspólnoty doświadczeń i udzielania sobie nawzajem wsparcia.

– Badania potwierdzają, że wsparcie społeczne ma pozytywny wpływ na poziom samooceny zdrowia. Gdy pomagamy innym, daje nam to poczucie wpływu na sytuację i poprawia samopoczucie. Jeśli w domu nie mamy nikogo, z kim moglibyśmy podzielić się troskami, warto zadzwonić do kogoś, kto może dać nam wsparcie, z empatią nas wysłucha i zaakceptuje to, co chcemy powiedzieć. Nazwanie na głos swoich emocji i lęków działa terapeutyczne – mówi psycholog Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

Nie zaniedbuj też najbliższych, z którymi żyjesz pod jednym dachem. Innym członkom rodziny też nie jest łatwo. Przebywacie teraz ze sobą większą część doby – to wyzwanie dla każdego z was. – Rozmawiajcie ze sobą o tym, jak sobie radzicie i jak nie dajcie rady. Nie wstydź się prosić o pomoc bliskich. Kiedy sytuacja w rodzinie jest napięta, szukajcie wspólnie rozwiązania, dzieląc się tym, co czujecie – radzi nasz ekspert.

Gdy okazujesz wsparcie, staraj się zrozumieć problem tej osoby. Jeśli nauczysz się słuchać z uwagą i zainteresowaniem, dasz drugiej stronie energię do działania. – Unikajmy jednak radzenia. Pamiętajmy, że to, co okazało się skuteczne dla nas, nie musi takie być dla drugiej osoby. Jeśli widzimy, że stan psychiczny bliskiego pogarsza się, pomóżmy znaleźć kontakt do psychologa lub psychoterapeuty – dodaje Magdalena Krukowska-Sidorczuk, psycholog z Harmonii Grupy LUX MED.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta ma pobierany materiał z nosa do badania na obecność koronawirusa SARS-CoV-2

Darmowe testy na COVID-19 w aptekach i krótsza kwarantanna – nowe rozwiązania rządu w walce z koronawirusem SARS-CoV-2. „Mamy tydzień eksplozji pandemii”

Wkrótce w Polsce będzie dostępna szczepionka Novavax

Wkrótce w Polsce będzie dostępna szczepionka Novavax. Co powinnaś o niej wiedzieć?

Padł rekord całej pandemii, dobowa liczba zakażeń przekroczyła 30 tys. "To dynamika, z którą nie mieliśmy do czynienia"

Padł rekord czwartej fali pandemii, dobowa liczba zakażeń przekroczyła 30 tys. „Sytuacja jest dramatyczna”

Ogromny sukces zbiórki na telefon zaufania, internauci zebrali ponad 1,5 mln zł. "Ratujmy dzieci, nie pozwólmy zamknąć infolinii"

Ogromny sukces zbiórki na telefon zaufania, internauci zebrali ponad 1,5 mln zł. „Ratujmy dzieci, nie pozwólmy zamknąć infolinii”

Delta czy Omikron? Jakie objawy świadczą o zakażeniu danym wariantem koronawirusa?

Koniec z testowaniem COVID-19 przez nos? „Metoda, którą stosujemy obecnie, może być problematyczna”

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży stracił rządowe dofinansowanie. "Nie rozumiemy tej sytuacji" - pisze w petycji do premiera prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży stracił rządowe dofinansowanie. „Nie rozumiemy tej sytuacji” – pisze do premiera prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Mężczyzna na szczepieniu

Grecja. Obowiązek szczepień na COVID-19 dla osób po 60. roku życia

CDC skraca przerwę pomiędzy pierwszą serią szczepień przeciw COVID-19 a dawka przypominającą

CDC skraca przerwę pomiędzy pierwszą serią szczepień przeciw COVID-19 a dawką przypominającą

Marta Daraszkiewicz-Kalupa, psychoedukatorka /fot. archiwum prywatne

„Trauma pokoleniowa to dług, który zaciągnęli nasi przodkowie. Jeśli go nie spłacimy, przekażemy go kolejnym pokoleniom” – mówi Marta Daraszkiewicz-Kalupa

Wodór molekularny przyspiesza rehabilitację po przebyciu COVID-19 – potwierdzają badania. Co to za substancja?

Kobieta patrzy przez mikroskop

Niezwykłe odkrycie polskich naukowców. Zidentyfikowali wariant genetyczny, który zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19

Maski materiałowe nieskuteczne w przypadku Omikronu? "Maska z tkaniny praktycznie nic nie daje"

Maseczki materiałowe nieskuteczne w przypadku Omikrona? „Praktycznie nic nie dają”

Kobieta w maseczce ochronnej

Maseczka ochronna, która zmienia kolor, gdy trzeba ją wymienić. Nastolatek opatentował niezwykły projekt

Kobieta leży w łóżku

Dwa nowe objawy zakażenia Omikronem. Zgłaszają je najczęściej zaszczepieni na COVID-19

Kobieta siedzi w autobusie

Gdzie usiąść w autobusie, by uniknąć zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2? Nowe badanie naukowców

„Mordercy, zaraziliście moją córkę!”. Medycy z pierwszej linii frontu o zachowaniach antyszczepionkowców /fot. Getty Images

„Mordercy, zaraziliście moją córkę!”. Medycy z pierwszej linii frontu o zachowaniach antyszczepionkowców

Sczepionki

Nowy wariant koronawirusa wykryty we Francji. IHU jest bardziej zakaźny i odporny na szczepionkę

„Co piąta kobieta wciąż doświadcza przemocy położniczej. Czasami słowa lekarzy aż wstyd przytoczyć” – mówi prezeska Fundacji Rodzić po Ludzku

Niezaszczepiony senior jest 56 razy bardziej narażony na zgon spowodowany koronawirusem – wynika z badań włoskich naukowców

Kobieta w maseczce ochronnej

Znaczna utrata wagi może zmniejszyć ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 – wynika z najnowszego badania

Kobiety w sylwestra

Włoskie zalecenia na sylwestra: bez życzeń, toastów i stukania się kieliszkami

Testy antygenowe są mniej wrażliwe na wariant Omikron? Sprawdziła to Amerykańska Agencja Żywności i Leków

Testy antygenowe są mniej wrażliwe na wariant Omikron? Sprawdziła to Amerykańska Agencja Żywności i Leków

Szczepienie

Prezydent o wprowadzeniu obowiązku szczepień na COVID-19: „Wzbudza moje wątpliwości”

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

×