Przejdź do treści

7 dobrych rzeczy, które nadal możesz zrobić dla swojej psychiki podczas epidemii

7 dobrych rzeczy, które nadal możesz zrobić dla swojej psychiki podczas epidemii Christiana Rivers/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
plaża we Władysławowie, lato 2020
Wakacje w czasie pandemii. Tak (nie)wygląda reżim sanitarny na plaży we Władysławowie
koronawirus, sklep w Polsce
Koronawirus w Polsce. Ruszą kontrole policji i służb sanitarnych w sklepach, będzie rejestracja wesel
Alfabet intymny – punkty i punkciki w kobiecym ciele
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?

Masz prawo czuć się przytłoczona, zrezygnowana, odczuwać lęk lub samotność. Podczas pandemii straciliśmy poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Zniknęły nasze niektóre stałe punkty odniesienia, codzienne rytuały. Trzeba było zmienić nawyki i poukładać je na nowo. O tym, co możesz zrobić dobrego dla siebie w czasie epidemii koronawirusa, mówi mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk, psycholog z poradni Harmonia Grupy LUX MED.

Według wielu psychologów żadne wydarzenie w nowoczesnej historii nie zmieniło tak bardzo życia ludzi na całym świecie, jak ta pandemia. Choć wydaje się, że powoli przyzwyczailiśmy się do nowej rzeczywistości, to na wielu z nas przymusowa izolacja i ograniczenie kontaktów społecznych wywarła mocny wpływ. – Dla jednych to czas samotności, bez bliskich podczas świąt czy innych uroczystości rodzinnych. Natomiast dla innych to czas, gdy nagle wszyscy w jednym czasie są w domu, dzieląc tę samą przestrzeń. Jedno i drugie może być trudne. Poza tym jesteśmy postawieni w sytuacji, która trwa i nie wiadomo, kiedy się skończy. To wszystko może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne – uważa mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk, psycholog Grupy LUX MED. Zobacz rzeczy, które warto wprowadzić w życie – mogą ci wiele ułatwić!

Stosuj dietę informacyjną

Choć to pierwsze tygodnie były najgorsze w mediach – wykluczające się doniesienia o pandemii, straszenie chorobą i liczbami, presja społeczna, zbiorowe nakręcanie się, fake newsy – nadal trudno jest wyłapać wartościowe treści.Szukając informacji na temat pandemii Covid-19 kierujmy się informacjami tylko z wiarygodnych źródeł. Poza tym postarajmy się ograniczmy wiadomości, aby nie poczuć się przytłoczonym za dużą ich ilością i nie doprowadzić do sytuacji, kiedy doniesienia te zajmują większość naszego czasu w internecie – radzi mgr Magdalena Krukowska-Sidorczuk. – Dzięki temu ograniczymy negatywne emocje i nie będziemy podejmować nieracjonalnych i nerwowych działań. Podchodźmy poważnie do sytuacji, ale nie wyolbrzymiajmy jej. Wiele osób ma tendencję do czarnowidztwa. Warto stosować się do zaleceń przekazywanych przez wiarygodne źródła, ale nie myśleć wciąż, że na pewno zachorujemy. Statystyki wskazują, że 80 proc. osób przechodzi infekcję wirusem SARS-CoV-2 łagodnie.

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

Dbaj o siebie

Podczas kryzysu łatwo, koncentrując się na negatywnych myślach, zapomnieć o sobie. Twoim priorytetem powinno być upewnienie się, że dobrze traktujesz samą siebie. Wysypiaj się, spaceruj i ćwicz, dobrze jedz. Jeśli zadbasz o swoje zdrowie fizyczne, będzie to też korzystne dla psychiki. A jeśli o niej mowa – jak najczęściej rób to, co lubisz – gotuj, słuchaj muzyki, czytaj książki, rozmawiaj z bliskimi. Samoopieka to bardzo osobista rzecz. Może mieć różne formy, wypracuj swoje metody bycia dla siebie dobrą.

Czujesz lęk? Stres? To nic złego. Nie gań się za to i nie krytykuj. Masz prawo czuć się dokładnie tak, jak się czujesz. – Aby lepiej radzić sobie z napięciem i wzmacniać siłę psychiczną, warto przypomnieć sobie trudności, które kiedyś cię przerażały, a które ostatecznie udało ci się pokonać. To powinno dać ci nadzieję, skoro już wcześniej radziłaś sobie z problemami, których rozwiązań na początku nie byłaś w stanie przewidzieć – tłumaczy psycholog.

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Planuj dzień

Jeśli pracujesz zdalnie, wyznacz godziny, w których „jesteś w pracy” i pilnuj ich. Nie pozwól, aby domowy czas był pochłaniany przez zawodowe obowiązki. Wyznacz granice, to będzie dobre dla twojej głowy. Masz teraz więcej wolnego czasu? Też go rozplanuj. Im bardziej będziesz zajęta, tym mniej będziesz się martwiała i skupiała na docierających negatywnych informacjach.

Warto zadbać o rutynę dnia. W sytuacji, kiedy cała rodzina nagle znajduje się razem i spędza większość czasu na tej samej przestrzeni, dobrze się wspólnie zastanowić, co każdy może zrobić, aby to drugiemu ułatwić. W planie twojego dnia powinien znaleźć się zarówno czas tylko do siebie, jak i na aktywności z bliskimi.

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

– Trzymanie się rutyny pomaga zachować poczucie kontroli. Jeśli masz dzieci, pamiętaj, że one również potrzebują planu. Polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje czas na pracę, naukę, obowiązki domowe, przyjemności, zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego czy przez internet ze znajomymi. Plan powinien być dostosowany do wszystkich domowników, ich wieku i potrzeb. Taka przewidywalność zarówno dorosłym, jak i dzieciom daje poczucie  bezpieczeństwa – przekonuje Magdalena Krukowska-Sidorczuk. Warto odwoływać się też do pozytywnych wspomnień oraz robić plany na bardziej odległą przyszłość. Perspektywa pewnych wspólnych aktywności działa mobilizująco.

Odzyskaj kontrolę

Człowiek, żeby czuć się bezpiecznie, musi mieć kontrolę nad swoim życiem. To mu zapewnia spokój. Tymczasem to, co wydarzyło się w ostatnich tygodniach – wybuch epidemii, dramat w szpitalach, obostrzenia w poruszaniu się w przestrzeni publicznej i liczne zakazy – nie jest łatwe do zaakceptowania. Tym bardziej, że nikt nie wie, co nas czeka za miesiąc czy dwa.

– W odpowiedzi na nową sytuację, z którą trudno się zmierzyć, u wielu osób może pojawić się kryzys psychiczny. Straty poniesione w wyniku próby radzenia sobie z naszym życiem mogą prowadzić do pogorszenia nastroju i utraty wewnętrznej równowagi. Do tego dochodzi lęk o pracę, rodzinę, zdrowie. W tej sytuacji najlepiej jest skupić się na tym, co pomoże nam poradzić sobie z problemem, a nie rozpamiętywać przyczyny tego, co nas spotkało. Dlatego warto poświęcić uwagę rzeczom, nad którymi mamy kontrolę. Odpowiedzialne i świadome unikanie kontaktów z innymi, oprócz ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, może spowodować poprawę stanu psychicznego poprzez poczucie kontroli nad sytuacją, sprawczości i skuteczności uważa psycholog Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Przeanalizuj scenariusze

Mamy tendencję do katastrofizowania. Martwisz się, że zachorujesz i trafisz do szpitala, a może jesteś przekonana, że stracisz pracę? Ważne, aby nie dopuścić do sytuacji, w której lęk przejmie nad nami kontrolę i nas sparaliżuje. – Unikaj wsłuchiwania się w swoje lęki – nie są one dobrymi doradcami. Nie podejmuj decyzji na ich podstawie, ponieważ lęk utrudnia dostęp do racjonalnego podejmowania decyzji – mówi Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

Pewnie nieraz słyszałaś radę: „Nie panikuj”. Tylko jak to zrobić?

Dobrym pomysłem jest skonfrontowanie się ze swoimi negatywnymi myślami i proroctwami. Usiądź i spisz swoje największe obawy o przyszłość, wszystkie po kolei, jedna po drugiej. Następnie każdą sytuację przeanalizuj – zastanów się, co może się stać potem, jaki to będzie miało wpływ na ciebie, co będziesz mogła wtedy zrobić. Takie podejście pomoże ci opracować realne strategie postępowania. Taką analizę możesz zrobić z bliską osobą, której ufasz i z której zdaniem się liczysz. Planowanie „na sucho” przyszłości powinno cię uspokoić i umożliwić opanowanie emocji i lęków.

Jaka będzie normalność po koronawirusie?

Spróbuj medytacji

Myślałaś o tym, ale jakoś do tej pory nie było okazji. A może sądzisz, że to nie dla ciebie? Teraz jest dobry czas, aby spróbować medytacji. Badania potwierdzają jej udział w walce ze stresem. Naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa wykonali próby na ponad 3500 osób i doszli do wniosku, że programy medytacyjne uważności mogą pomóc zmniejszyć lęk.

Jak zacząć?

  • Znajdź sobie dobre i wygodne miejsce – w ciszy i spokoju, gdzie nikt nie będzie ci przeszkadzał. Możesz medytować na podłodze, w pozycji leżącej, na krześle.
  • Gdy znajdziesz swoje miejsce, zacznij od skupienia się na kilku głębokich oddechach. Jeśli pojawi się jakaś myśl, bez osądzania zaakceptuj ją, puść ją i wróć do oddechu.
  • Medytuj tak co najmniej 10 minut, jeśli będziesz w stanie.

Możesz wypróbować jedną z wielu dostępnych na telefon aplikacji do medytacji dla początkujących. Na YouTubie też znajdziesz pomocne filmy.

Jak dbać o kręgosłup, pracując w domu?

Utrzymuj kontakt

Zwłaszcza, gdy jesteś w izolacji sama i nie masz obok siebie na co dzień innych domowników, nie zaniedbuj kontaktów międzyludzkich. To ważne dla higieny psychicznej – chodzi o poczucie wspólnoty doświadczeń i udzielania sobie nawzajem wsparcia.

– Badania potwierdzają, że wsparcie społeczne ma pozytywny wpływ na poziom samooceny zdrowia. Gdy pomagamy innym, daje nam to poczucie wpływu na sytuację i poprawia samopoczucie. Jeśli w domu nie mamy nikogo, z kim moglibyśmy podzielić się troskami, warto zadzwonić do kogoś, kto może dać nam wsparcie, z empatią nas wysłucha i zaakceptuje to, co chcemy powiedzieć. Nazwanie na głos swoich emocji i lęków działa terapeutyczne – mówi psycholog Magdalena Krukowska-Sidorczuk.

Nie zaniedbuj też najbliższych, z którymi żyjesz pod jednym dachem. Innym członkom rodziny też nie jest łatwo. Przebywacie teraz ze sobą większą część doby – to wyzwanie dla każdego z was. – Rozmawiajcie ze sobą o tym, jak sobie radzicie i jak nie dajcie rady. Nie wstydź się prosić o pomoc bliskich. Kiedy sytuacja w rodzinie jest napięta, szukajcie wspólnie rozwiązania, dzieląc się tym, co czujecie – radzi nasz ekspert.

Gdy okazujesz wsparcie, staraj się zrozumieć problem tej osoby. Jeśli nauczysz się słuchać z uwagą i zainteresowaniem, dasz drugiej stronie energię do działania. – Unikajmy jednak radzenia. Pamiętajmy, że to, co okazało się skuteczne dla nas, nie musi takie być dla drugiej osoby. Jeśli widzimy, że stan psychiczny bliskiego pogarsza się, pomóżmy znaleźć kontakt do psychologa lub psychoterapeuty – dodaje Magdalena Krukowska-Sidorczuk, psycholog z Harmonii Grupy LUX MED.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wakacje w Polsce a koronawirus – pomysły, metody relaksu bez wyjazdu, aktywny wypoczynek z dziećmi

Nowa reklama Nike / YouTube

„Nie możesz nas zatrzymać”. Nowa reklama Nike pokazuje jednoczącą siłę sportu w czasach pandemii koronawirusa

powrót do szkół od 1 września

Na jakich zasadach powrót do szkół od września? Wstępne wytyczne GIS

Koronawirus a wesela

Policja będzie przeprowadzać kontrole na weselach? Wiceminister zdrowia: „Ktoś musi egzekwować ten wymóg”

Olga Bołądź

Olga Bołądź apeluje o noszenie masek. „Szkoda konduktora, który codziennie przez naszą głupotę naraża swoje zdrowie”

koronawirus a dym papierosowy

Koronawirus może przenosić się w dymie papierosowym – twierdzą specjaliści

Życie po pandemii / istock

Dr Stefan Czarniecki: „Odnoszę wrażenie, że większość społeczeństwa chce jak najszybciej wrócić do „normalności” – czyli „tak jak było kiedyś”, przed pandemią”

Mężczyzna w szpitalnym oknie / Twitter

Mężczyzna wszedł na okno szpitala, by po raz ostatni spojrzeć na umierającą na koronawirusa matkę. To zdjęcie chwyta za serce

Koronawirus na weselu / pexels

Byłam na weselu w czasie pandemii. Widziałam, jak reżim sanitarny (nie)wygląda w praktyce

koronawirus mural

Koronawirus rozprzestrzenia się coraz szybciej. Milion przypadków w 100 godzin

Szczepionka

Szczepionka na koronawirusa. Jest sukces! Wszyscy pacjenci wytworzyli przeciwciała

Szczepionka

Szczepionka na gruźlicę może uchronić nas przed koronawirusem?

Kobieta w maseczce ochronnej

Nie wierzysz, że maseczki ochronne zabezpieczają przed wirusem? Zobacz ten filmik

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Jennifer Aniston

Jennifer Aniston: Jeśli zależy wam na ludzkim życiu, proszę, noście cholerne maseczki

Probówki w laboratorium

Ile będzie kosztować remdesivir – lek na COVID-19? Za kurację trzeba będzie zapłacić prawie 10 tysięcy złotych

Koronawirus / istock

Brytyjscy psychiatrzy przestrzegają przed kolejnymi negatywnymi skutkami pandemii. To trauma, lęki czy zaburzenia snu

Fantazje erotyczne – co powinnaś o nich wiedzieć? Wyjaśnia psycholożka Katarzyna Koczułap

Fantazje erotyczne – co powinnaś o nich wiedzieć? Wyjaśnia psycholożka Katarzyna Koczułap

Wybory prezydenckie 2020 / istock

Wybory prezydenckie 2020. Ministerstwo Zdrowia wydało wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego

Urlop macierzyński / istock

Ministerstwo chce skrócić o dwa miesiące opiekę nad dzieckiem po porodzie. To jeden ze skutków pandemii koronawirusa

Plaża

Tłumy ludzi na brytyjskich plażach w trakcie pandemii koronawirusa. Za tydzień nad polskim morzem będzie podobnie?

Płuca z gałązek bzu

Szokujące zdjęcie płuc pacjentki z COVID-19. Pokazuje, jak groźny jest koronawirus

Kobieta stoi w maseczce w tramwaju

Kary do 30 tys. zł za brak maseczek w komunikacji miejskiej. W całym kraju ruszyły kontrole

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami