Przejdź do treści

7 przykazań dla zdrowych jelit. Chcesz mieć szczęśliwe bakterie? Musisz o nich pamiętać

zdrowe jelita
Chcesz mieć zdrowe jelita? Siedem rzeczy o których musisz pamiętać / Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
8 kobiecych chorób, których objawem jest bolesny seks
Choroby, leki, a także hormony. Co jeszcze niszczy twoje życie seksualne?
Zastanawiasz się nad założeniem aparatu ortodontycznego? Opowiem ci, jak to jest
Opalanie natryskowe – czy jest bezpieczną alternatywą dla promieni UV?

Na wakacjach umiemy sobie pofolgować. Odsypiamy, podjadamy, częściej sięgamy po napoje wysokoprocentowe….  Gdy ty się rozleniwiasz, twoje jelita ciężko pracują. Co robić, by one również skorzystały z wakacji? 

W zdrowych jelitach zdrowych duch

Zdrowe jelita – co trzeba robić?

Jest kilka zasad, o których musimy pamiętać. Warto wdrożyć je w życie i pamiętać o nich nawet wtedy, gdy inne idą „w odstawkę”.

  • Jedz powoli

Uczucie głodu, oryginalność potrawy, pośpiech, posiłek przy telewizorze – to parę czynników, które sprawiają, że jemy szybko, a pokarm w dużych kawałkach trafia do naszego żołądka wraz powietrzem.  Najlepszą radą jest uważność (mindfulness). Jeśli uda ci się skupić na jedzeniu, nie tylko spotęguje to zmysłowe doznania smaków i faktur potraw, ale sprawi, że unikniesz ewentualnych problemów trawiennych, zazwyczaj towarzyszących szybkiemu pałaszowaniu. W uważnym jedzeniu najważniejsze jest żucie, a właściwie przeżuwanie. Według Harvard Health każdy kęs powinniśmy przeżuć od 20 do 40 razy.

  • Pij wodę 

Gasi pragnienie, oczyszcza z toksyn, orzeźwia, a także wspomaga trawienie i zapobiega zaparciom. Wszystko dzięki pektynie i jej właściwościom prebiotycznym. Prosty zabieg wyciśnięcia cytryny nie zabierze ci dużo czasu, a może sprawić wiele dobrego.

Restauracja dla dobrych bakterii. Wypróbuj probiotyki Guut i nakarm swój mikrobiom tym, co najlepsze!

  • Błonnik do zadań specjalnych

Błonnik jest niezbędny dla zdrowia jelit. Dietetyk Michael Conlon z CSRIO, współautor książki „CSRIO Healthy Gut Diet” wyjaśnia: „Przez lata uważaliśmy, że dobroczynność błonnika wynika przede wszystkim z jego działania na pobudzanie perystaltyki. Obecnie wiadomo, że błonnik oferuje dużo więcej korzyści zdrowotnych, chociażby wspiera zdrowe bakterie jelitowe”. Poza tym odgrywa ważną rolę w leczeniu zespołu jelita drażliwego. Źródeł błonnika jest wiele, wystarczy sięgnąć po dwie porcje świeżych owoców lub około dwóch garści warzyw w ciągu dnia, by zastosować się do 30-sto gramowej, zalecanej dziennej dawki.

  • Gorzkie bywa czasem słodkie

Kolejnym wspomożycielem trawienia są warzywa i owoce o gorzkim smaku. Goryczka stymuluje i rozbudza ten proces. Zatem włącz do swojego codziennego jadłospisu takie składniki jak rukola, jarmuż, brokuł, kalafior czy cykoria. Jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez smakołyków, z czystym sumieniem sięgnij po 80-procentową, gorzką czekoladkę.

  • Z probiotykiem za pan brat

Pamiętasz o nich tylko podczas choroby, jako osłonie przy antybiotykoterapii? Zażywanie probiotyków, utrzyma twoją mikroflorę jelitowa w równowadze. Czym są probiotyki? Jak je przyjmować? – więcej w poradniku od Guut. Lepiej zapobiegać niż leczyć, więc sięgaj po nie regularnie.

Lepiej zapobiegać niż leczyć, więc sięgaj po nie regularnie a zapewnią ci ochronę przed namnażaniem się szkodliwych drobnoustrojów. Możesz zdecydować się na suplement – na rynku jest dość szeroki wybór probiotyków w formie kapsułek, kropli, saszetek z proszkiem. Warto jednak pamiętać o ich naturalnych źródłach – kapuście kiszonej, kimchi, miso, kombuchy, jogurcie lub kefirze

  • Przetworzone produkty na cenzurowanym

Unikaj przetworzonej żywności, wszelkiego rodzaju fastfoody, ciasteczka, gazowane napoje, niezdrowe, wysokokaloryczne i pełne tłuszczów utwardzonych przekąski powinny znaleźć się na czarnej liście. Nierzadko są one przyczyną stanów zapalnych, gromadzenia zbędnych kilogramów i spadku nastroju. Postaw na zdrową, nieprzetworzoną żywność.

  • Pij wodę

Kolejna lista z tą samą radą? Może brzmi jak mantra, ale to czysta prawda. Woda ma zbawienne działanie w różnych aspektach funkcjonowania naszego organizmu. W tym przypadku istotne jest jej wsparcie w utrzymaniu prawidłowej kondycji błony śluzowej jelit oraz równowagi bakterii jelitowych. Według ekspertów optymalną ilością wypijanej wody przez osoby dorosłe jest w przypadku kobiet – 2 litry, mężczyzn zaś 3 litry.

Dużym plusem jest to, że wprowadzenie tych zasad naprawdę nie wymaga to od ciebie wielu poświęceń. W zasadzie, jeśli będziesz konsekwentna, wszystko wyda ci się dziecinnie proste, a jelita będą pracować jak należy, z korzyścią dla całego ciała.


Żródła: MamaMia, Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO), Harvard Health

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ileostomia – rodzaje, wskazania, pielęgnacja i dieta. Jak żyć ze stomią?

Co mają pocałunki do mikrobioty? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Jak pocałunki wpływają na naszą mikrobiotę? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Mikrobiota jelitowa – badanie i wskazania, co ją niszczy?

Jak twój mikrobiom zmienia się wraz z wiekiem? / pexels

Jak twój mikrobiom zmienia się wraz z wiekiem?

Gastrostomia, czyli o żywieniu dojelitowym. Wskazania i przeciwwskazania, jak powinno przebiegać

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

jelita

6 rzeczy, które pomogą zadbać o zdrowe jelita

Kobieta

Zmagasz się z nadmiernymi wzdęciami? Wystarczy kilka ruchów, by poczuć ulgę

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

„Jelita to twój drugi mózg. Warto wejść na matę, by je uspokoić” – mówi Karolina Jaworska, nauczycielka jogi

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

kobieta, którą boli brzuch

Rak jelita grubego – przyczyny, objawy, leczenie i rokowania

Pizza

To bakterie decydują o tym, co jesz? Dowiedz się, jak przejąć kontrolę nad jadłospisem

Roksana Środa

„Nie powinniśmy się bać mówienia o tym, że problemy jelitowe należą już do chorób cywilizacyjnych” – mówi Roksana Środa, dietetyk kliniczna

Ciało obce w przewodzie pokarmowym – objawy i leczenie

Ananas

Trichurioza – przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie

Angiodysplazja – objawy, diagnostyka, leczenie

Biegunka szpitalna a Clostridium difficile. Objawy zakażenia

Balantidioza – objawy i leczenie zakażenia Balantidium coli

Twarz kobiety / istockphoto.com

Jelita i zatoki – co mają wspólnego?

Węgorczyca (strongyloidoza) – objawy i leczenie choroby

Regularne przyjmowanie antybiotyków może zwiększać ryzyko zachorowania na raka jelita grubego - alarmują naukowcy

Regularne przyjmowanie antybiotyków może zwiększać ryzyko raka jelita grubego – alarmują naukowcy

Tęgoryjczyca – objawy i leczenie zakażenia tęgoryjcem

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie