Dyslalia to zaburzenie mowy o zróżnicowanym przebiegu

Zaburzenia mowy, w tym wady wymowy nazywane dyslaliami, stanowią istotny problem utrudniający dziecku funkcjonowanie w społeczeństwie. Zaniżają samoocenę, niekiedy są nawet źródłem poważnych kompleksów, powodują kłopoty z nauką. Rodzajów i przyczyn dyslalii jest bardzo wiele, ale wszystkie można skutecznie leczyć.
Co to jest dyslalia?
Dyslalia, potocznie nazywana wadami artykulacyjnymi, to szeroko rozumiane wady wymowy, które są jednymi z najczęściej występujących zaburzeń mowy. Pojęcie znane było już na początku XX wieku. Na przestrzeni lat ewoluowało, a dziś definiuje się je jako trudności w prawidłowym wymawianiu poszczególnych głosek.
Do najczęściej diagnozowanych wad wymowy (dyslalii) zalicza się seplenienie, niewłaściwe wymawianie głosek „k”, „g”, „l”, „r”, a także zastępowanie głosek dźwięcznych bezdźwięcznymi. Warto pamiętać, że takie problemy są często źródłem kłopotów z nauką, czytaniem, pisaniem, a niekiedy utrudniają także kontakty z rówieśnikami wśród dzieci.
Rodzaje i klasyfikacje dyslalii
Wyróżnić można wiele rodzajów dyslalii, a podziały te dokonywane są w oparciu o różnorakie kryteria. Tzw. klasyfikacja ilościowa, czyli opierająca się na liczbie zniekształcanych głosek, wyróżnia:
- dyslalię jednoraką, gdy nieprawidłowo wymawiana jest jedna głoska,
- dylalię wieloraką, gdy nieprawidłowo wymawianych jest wiele głosek jednocześnie,
- dyslalię całkowitą, diagnozowana w razie wymawiania ponad 70 proc. głosek w nieprawidłowy sposób.
W ramach tego podziału wyodrębnić można ponadto:
- dyslalię prostą, polegającą na zanikaniu tylko jednej z cech, np. dźwięczności głoski,
- dyslalię złożoną, która polega na zanikaniu kilku cech jednocześnie lub jednej i zastępowaniu jej inną.
Ze względu na przyczyny, które leżą u podstaw wad wymowy, tzw. klasyfikacja przyczynowa dzieli dyslalię na:
- zewnątrzpochodną (egzogenną, środowiskową),
- wewnątrzpochodną (endogenną).
Biorąc pod uwagę przyczyny, wyróżnia się także:
- dyslalię audiogenną, inaczej słuchową lub sensoryczną, której źródłem są wady słuchu wynikające z nieprawidłowości budowy ucha bądź związane z jego funkcjonowaniem,
- dyslalię mechaniczną, inaczej merytoryczną, która zależy od uszkodzenia obwodowych narządów artykulacyjnych np. nieprawidłowości w obrębie jamy ustnej,
- dyslalię środowiskową, spowodowaną niewłaściwymi wzorami wymowy w otoczeniu dziecka np. ze strony rodziców, opiekunów,
- dyslalię centralną, inaczej ośrodkową, której przyczyną jest nieprawidłowa budowa lub działanie ośrodkowego układu nerwowego,
- dyslalię sprzężoną, która związana jest z innymi nieprawidłowościami w rozwoju dziecka.
Niektórzy autorzy dzielą z kolei dyslalię na:
- mogilalię, czyli niewymawianie głosek,
- paralalię, czyli zastępowanie głosek,
- dyslalię właściwą, która sprowadza się do zniekształcania głosek.
Przyczyny dyslalii
Przyczyn wad wymowy u dzieci można upatrywać w przeróżnych okolicznościach. Niektóre z nich zależne są od czynników zewnętrznych i przyjmowanych z otoczenia wzorców (zgodnie z klasyfikacją przyczynową – dyslalia egzogenna), nieprawidłowości w obszarze narządów mowy, a także poważniejszych zaburzeń. Źródłem dyslalii mogą być zatem:
- nieprawidłowości w budowie jamy ustnej (w obrębie języka, podniebienia),
- wady zgryzu,
- przerost trzeciego migdałka lub polipy,
- zaburzenia pracy układu nerwowego lub słuchu,
- opóźniony rozwój psychomotoryczny lub emocjonalny,
- niewłaściwe wzorce z otoczenia lub brak stymulacji aparatu mowy i jej rozwoju.
Bez względu na to, co jest powodem wad wymowy, warto po zaobserwowaniu pierwszych niepokojących objawów zgłosić się do specjalisty. Jak pokazują badania i praktyka, leczenie dyslalii podjęte w pierwszych latach życia przynosi niezwykle zadowalające rezultaty.
Leczenie dyslalii
Leczenie dyslalii w większości przypadków opiera się na terapii logopedycznej. Warto pamiętać, że ćwiczenia ze specjalistą muszą być wspierane pracą w domu, bo tylko wówczas istnieje szansa na pozbycie się zdiagnozowanej wady. Bardzo ważna jest zatem współpraca pomiędzy logopedą a rodzicami lub opiekunami dziecka.
W niektórych wypadkach, gdy dyslalię wywołują wady neurologiczne lub anatomiczne, konieczne jest poprzedzenie leczenia logopedycznego konsultacją z innym specjalistą. Mowa tu o stomatologu, ortodoncie lub laryngologu, którzy pomogą usunąć pierwszy czynnik warunkujący problemy z wymową.
Bibliografia:
- Minczakiewicz E. M., Dyslalia na tle innych wad i zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolny, Wydawnictwo LIBRON, 2017.
- Ostapiuk B., Konopska B., Stecewicz M., Postępowanie logopedyczne w przypadku wadliwej wymowy – dyslalia czy dysglosja, Logopedia 2008, tom 37.
- Szkiełkowska A., Włodarczyk E., Senderski A., Skarżyński H., Ganc M., Piłka A., Ocena procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią, Otolaryngologia Polska 2009, vol. 63, iss. 1., pp. 54-57.
Polecamy

Badania w normie, a jednak pacjent cierpi. „FND to jedno z najbardziej zagadkowych zaburzeń neurologicznych”

Czym jest migrena hemiplegiczna? Jak się ją leczy?

Odczuwasz ból głowy przy schylaniu? To nie tylko zatoki

Bolesne zapalenie miazgi zęba. Jak je leczyć?
się ten artykuł?