Przejdź do treści

Kiepsko spałaś wczoraj? Zebrałyśmy 7 błędów, które popełniamy przed snem. Zerknij na naszą czarną listę!

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy

Kochamy wieczory, no, może prócz tych niedzielnych. Jednak części z nas ta pora dnia nie kojarzy się z błogim odpoczynkiem. Dlaczego? Przyczyną są problemy z zasypianiem. A za nimi podążają stres, bezradność, poirytowanie… Miewasz takie wieczory? Sprawdź, czy na naszej czarnej liście odnajdziesz swoje nawyki.

Leżysz w łóżku, przewracasz się z boku na bok i nie możesz zasnąć? Jeżeli to jednorazowa sytuacja, złe samopoczucie następnego dnia będzie można zniwelować kawą. Jednak gdy problem z zaśnięciem pojawia się regularnie, trzeba działać. Przyczyny mogą być prozaiczne! Dariusz Galanty, lekarz specjalista psychiatrii z Kliniki psychologiczno-psychiatrycznej Psychomedic, wymienia błędy najczęściej popełniane przez pacjentów i tłumaczy, jak ich unikać.​

 

Fundujesz sobie awanturę

Wieczorne spięcia w domu wcale nie są rzadkością. Powody bywają błahe: stos brudnych naczyń, bałagan w łazience, spóźnienie, przymus pracy do późna albo ostra wymiana zdań na tematy kontrowersyjne przy winie… Jeżeli nie ugasimy złości w zarodku, a zwykła potyczka przerodzi się w siarczystą awanturę, musimy się liczyć z nieprzespaną nocą. – Większość problemów z zasypianiem jest związana z trudnością w osiągnięciu stanu psychofizycznego odprężenia przed snem. Wszelkie stresy, zarówno te przewlekłe (np. problemy w pracy), jak i doraźne tuż przed snem (np. kłótnie), mogą skutecznie utrudnić zasypianie mówi Dariusz Galanty z Psychomedic.

 

Czytasz lub oglądasz coś zajmującego

– Na stan psychofizycznego odprężenia wpływają również treści, które odbieramy przed snem z otoczenia. Czytanie bądź oglądanie filmów nie powinno wieczorem pobudzać naszych emocji. Dlatego odradzam pacjentom fabuły sensacyjne, z wartką akcją, horrory czy treści skupiające się wokół kontrowersyjnych lub drażliwych tematów – opowiada nasz ekspert. Niektórzy jednak deklarują, że bez telewizji lub książki nie zasną. – To zależy od osobistych preferencji. Trzeba jedynie uważać, żeby się przesadnie nie rozemocjonować – zaleca Dariusz Galanty.

Próbujesz zmusić się do snu

Wiesz, że rano czeka cię wczesna pobudka, a jak na złość nie możesz zasnąć? Mościsz się w łóżku w oczekiwaniu na cud zaśnięcia? To duży błąd, który może skutkować długotrwałymi problemami z zasypianiem! – Powtarzająca się bezsenność i negatywne emocje temu towarzyszące przyczyniają się do powstania w umyśle powiązania między przebywaniem w łóżku a problemem z zasypianiem. Dlatego, gdy nie możemy zasnąć, najlepiej wyjść z łóżka i zająć się czymś, co pozwoli oderwać się od problemów, zrelaksuje i dodatkowo zmęczy. Najlepsze będą gorąca kąpiel, masaż lub lektura (ale naukowa!).

Korzystasz z białego światła

Wiele razy już pisaliśmy o negatywnych skutkach korzystania z urządzeń elektronicznych przed snem. Ale co zrobić, jeżeli ktoś naprawdę musi pracować do późna? Dariusz Galanty z Psychomedic uważa, że jeżeli jesteśmy zmęczeni, ale też zrelaksowani, korzystanie z urządzeń emitujących silne światło nie powinno powodować problemów. Taka sytuacja nie może się jednak powtarzać dzień w dzień!

Kolor i intensywność oświetlenia w domu także mają znaczenie! – Każde silne światło, a szczególnie to barwy białej i niebieskawej, będzie działać pobudzająco. Uspokaja natomiast oświetlenie o małej intensywności i ciepłym, żółtym kolorze. Dobrym sposobem na zrelaksowanie się jest np. włączenie pół godziny przed snem lampek nocnych w całym domupodpowiada ekspert.

Trenujesz albo sprzątasz

Ćwiczenia fizyczne wywołują fizjologiczne zmęczenie i senność. Wyrabiają w nas umiejętność rozluźniania mięśni, co ma korzystny wpływ na zasypianie. Jest jednak jedno „ale”. – Po bardzo intensywnym wysiłku jesteśmy przez 2–3 godziny pobudzeni i dlatego wykonywanie treningu późnym wieczorem może utrudnić zaśnięcietłumaczy Dariusz Galanty. Podobna reguła dotyczy sprzątania. Harce z odkurzaczem i mopem przed snem to nie najlepszy pomysł. Jeżeli jednak czujesz, że potrzebujesz trochę ruchu, wypróbuj zestaw ćwiczeń na dobry sen przygotowanych przez Kasię Bigos.

 

 

Zobacz także

Nie sprawdzasz składu leków

Gdy jesteśmy przeziębieni, zażywamy na noc stos medykamentów z nadzieją na spokojną noc i poranne ozdrowienie. Jednak takie leki mogą zawierać substancje o działaniu sympatykomimetycznym, np. efedrynę, pseudoefedrynę, fenylefrynę, midodrynę, ksylometazolinę czy nafazolinę. – Nie powinno się ich stosować przed snem. Lepiej przepłukać sobie nos fizjologicznym roztworem soli, pod warunkiem że umiemy to robić – mówi Dariusz Galanty. Na listę leków, których nie należy stosować przed snem, należy dopisać te przeciw astmie, padaczce, parkinsonowi i depresji. – Zapisujący je lekarze wiedzą o ich właściwościach i zalecają przyjmowanie tych leków w godzinach rannych lub najpóźniej popołudniowych.

Zobacz także

Wypijasz procenty na sen

Lampka wina czy jedno piwo na lepszy sen to przecież nie grzech. Nasz ekspert stanowczo jednak odradza używanie alkoholu w celu zaśnięcia – zbyt wiele osób wpadło w ten sposób w uzależnienie. Z alkoholem wiąże się jeszcze jeden poważny problem. – Zaprzestanie regularnego wieczornego spożywania alkoholu może wywołać bezsenność, ciągnącą się czasem tygodniami. Jest to problem trudny do leczenia, gdyż osoby pijące regularnie mają zmniejszoną wrażliwość na leki nasenne, co z kolei może prowadzić do ich nadużywania i w efekcie do uzależnieniaprzestrzega Dariusz Galanty z Psychomedic.

Na sam koniec pamiętajcie, że klimat w sypialni ma ogromne znaczenie. Nie można spać w zaduchu, bo to gwarancja porannego bólu głowy. Z drugiej strony – pomieszczenie nie powinno być zbyt wyziębione. Znajdźcie swój własny złoty środek i śpijcie smacznie!

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Bhutan

Pierwszy kraj na świecie, w którym na COVID-19 zaszczepiono wszystkich dorosłych. W ciągu tygodnia!

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Antykoncepcja bez recepty w Wielkiej Brytanii

Tabletki antykoncepcyjne bez recepty. Historyczny moment dla kobiet w Wielkiej Brytanii!

wykluczenie menstruacyjne

„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Koronawirus powoduje spadek poziomu inteligencji? Nowe badanie w „The Lancet”

Wariant Delta / Heather Morse

„Wariant Delta nie tylko jest bardziej zakaźny, ale namnaża się ponad 1000 razy szybciej”. Nowe badania w „Nature”

Mruki sercowe – czym się charakteryzują i kiedy występują?

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Kobieta po szczepieniu

Minister zdrowia: dopuszczamy możliwość mieszania szczepionek na COVID-19

Nogi

„Noszenie szpilek nie jest dobre dla kobiecego zdrowia” – przestrzega Pani Fizjotrener

Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne

Deep Focus From Plants, czyli jak pobudziłam swój mózg

Menstruacja w podróży

„Masz okres i szukaj wiatru w polu”. Podróżniczka o dostępności tamponów i podpasek w polskich wsiach i miasteczkach

Kobieta

„Oddech jest podstawowym i najszybszym sposobem, aby zapanować nad trudnymi emocjami”. Psychoonkolożka wyjaśnia, jak świadomie oddychać

Co dobrego możesz zrobić dla swoich jelit? /fot. Getty Images

Co dobrego możesz zrobić dla swoich jelit – dziś, w tydzień, w miesiąc, na zawsze?

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

AKCJA SUPLEMENTACJA: Planowanie ciąży

Polacy nie chcą się szczepić przeciw COVID-19. Rząd sprzeda 4 mln szczepionek innym krajom

Polacy nie chcą się szczepić przeciw COVID-19. Rząd sprzeda 4 mln szczepionek innym krajom

Ile osób zaszczepionych zmarło w Polsce na COVID-19?

Ile osób zaszczepionych zmarło w Polsce na COVID-19? Najnowsze dane MZ potwierdzają skuteczność szczepień

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit!

"Aniu, musisz schudnąć. Popatrz na swoją kuzynkę" - dlaczego te słowa robią większą krzywdę dzieciom, niż może się wydawać?

„Musisz schudnąć. Popatrz na swoją kuzynkę” – dlaczego te słowa robią większą krzywdę, niż może się wydawać?

Bierzesz udział w festiwalach kolorów? Uważaj na oczy - ostrzega optometrystka Justyna Nater

Bierzesz udział w festiwalach kolorów Holi? Uważaj na oczy – ostrzega optometrystka Justyna Nater

Skrzepy krwi w trakcie okresu – kiedy warto wybrać się do lekarza?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!