Przejdź do treści

PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta

Fot: Unsplash
Fot: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę
5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi
istockphoto
„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje
yoga twarzy joga
Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks
istockphoto
Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle

„Nie uważam, że węglowodany w takim przypadku powinny być eliminowane” – pisze na Instagramie „Keepfitinstyle”, czyli dietetyczka Emilia Cesarek. Na co więc zwrócić uwagę, gdy zmagasz się z zespołem policystycznych jajników (PCOS)?

Na PCOS, czyli zespół policystycznych jajników, cierpi coraz więcej kobiet. Najczęstszymi objawami choroby są: nieregularne i bolesne miesiączki, problemy z płodnością czy zaburzenia metabolizmu.

Wraz z diagnozą wielu lekarzy mówi o przymusowej zmianie diety, co nie zawsze podoba się pacjentkom. Dietetyczka Emilia Cesarek postanowiła wyjaśnić, dlaczego dobre nawyki żywieniowe są tak ważne przy leczeniu PCOS.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

„Podejście do wkomponowania węglowodanów w posiłkach, w ciągu dnia, powinno być bardziej usystematyzowane i przemyślane” – pisze ekspertka.

Na co więc zwrócić uwagę?

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Węglowodany, a PCOS – jak do tego podejść❓ Węglowodany są makroskładnikiem, o który najczęściej dostaje pytania przy układaniu diety w zespole policystycznych jajników. W poprzednich postach pisałam dlaczego dieta ma w tym kontekście znaczenie 🚺✔️ 👉🏻Najczęściej panie chcą ograniczyć węglowodany do 0 lub 👉🏻boją się, że przy insulinooporności (często występującej z IO) nie dojdą z gospodarką cukrową do porządku. . . Nie uważam, że węglowodany w takim przypadku powinny być eliminowane 😊 Natomiast podejście do ich wkomponowania w posiłkach, w ciągu dnia, powinno być bardziej usystematyzowane i przemyślane. . . Na co zwrócić uwagę❓ Dalsza część w komentarzu 👇🏻 #dzieńdobry #DIETETYK #dieta #hormony #zdrowie #stylzycia #odżywianie #kobieta #dziewczyna #kawa #polska #polskadziewczyna #wiedza #zdrowejedzenie #ZDROWIE #dietetykonline #uśmiech #pcos #io

Post udostępniony przez Emilia Cesarek – DIETETYK (@keepfitinstyle)

PCOS a węglowodany

„1. Skup się na JAKOŚCI.
Wybieraj produkty pełnowartościowe, warzywa, owoce – to także źródło węglowodanów. Zawartość błonnika w posiłku pozwoli na utrzymanie sytości dłużej i nie wpłynie na gwałtowny wyrzut glukozy po przyjęciu posiłku z węglowodanami. 
2. Zważ na ILOŚĆ.
Nie odpowiem konkretnie ile węglowodanów potrzebujesz TY.Zależy to od wagi, wzrostu, aktywności fizycznej, preferencji żywieniowych oraz reakcji na dany pokarm. 
Pewne jest to, że chwytliwe slogany typu „twoja tarczyca potrzebuje 150g węglowodanów do funkcjonowania” nie są rzetelnym źródłem informacji. Nasz organizm potrzebuje ENERGII, a tą pozyskać można w najprostszy sposób z węglowodanów, chociaż nie tylko 
3. Skup się na dobrym KOMPONOWANIU posiłków. Inaczej będzie się zachowywała wrażliwa gospodarka cukrowa po przyjęciu łyżki samego miodu niż dania obiadowego skomponowanego na bazie białka, tłuszczu i węglowodanów z niskim IG i ŁG. 
Wybieranie jak najmniej przetworzonych produktów, jak najmniej poddanych obróbce mechanicznej (np. blendowanie) będzie sprzyjało wolniejszemu uwalnianiu się energii z żołądka. 
4. Połącz w posiłku białka, tłuszcze, węglowodany. To pozytywnie wpłynie na ładunek glikemiczny całego dania. Przez to nie będzie konieczności eliminacji pojedynczych produktów, np. banana czy gotowanej marchewki. Wystarczy dobrze je wkomponować w danie. 
5. Nie podjadaj między posiłkami.” – pisze dietetyczka Emilia Cesarek.

 

Jaka powinna być dieta przy PCOS?

Nie powinna zawierać produktów z pszenicą. Nie chodzi jednak o to, abyś kupowała tylko artykuły oznaczone znaczkiem „bez glutenu”. Wystarczy zamienić pieczywo na żytnie i unikać makaronów. Ważne jest także spożywanie zdrowych tłuszczów. Sięgaj po orzechy nerkowca, włoskie czy orzechy brazylijskie.

Unikaj słodyczy i (w miarę możliwości) kawy z mlekiem. Spróbuj przekonać się do zielonej herbaty. Już trzy filiżanki dziennie zapewnią twojemu organizmowi odpowiednią dawkę antyoksydantów, które hamują stany zapalne. Nie dla ciebie też produkty wysokoprzetworzone. Gotuj w domu. Nagrodą od oczyszczonego organizmu będzie zniwelowanie bólu miesiączkowego.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Zainteresują cię również:

Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

7 objawów zespołu policystycznych jajników

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka o swojej chorobie: Zaczęłam tyć z prędkością światła, dostałam trądziku

6 chorób, które nie dają objawów. Sprawdź, czy któraś nie dotyczy właśnie ciebie

Na stole kromki chleba, bochenek chleba

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka

Składniki dla aktywnych

Trik na spalanie tłuszczu z węglowodanami

Węglowodany – wybieraj mądrze

Węglowodany – wybieraj mądrze

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Po co nam węglowodany

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Węglowodany nie takie straszne

Węglowodany nie takie straszne

Cukier: dobry i zły

Jak cukier wpływa na nasze zdrowie?

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalaj mądrzej i szybciej

Co jeść przed zawodami? cz. 2

Co jeść przed zawodami? cz. 2

Co jeść przed zawodami?

Co jeść przed zawodami?

Nie bój się węglowodanów

Mity na temat węglowodanów – obalamy

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne...

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne…

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

Paleosportowiec

Paleosportowiec