Przejdź do treści

Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać?

Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać? / Fot: Unsplash
Zespół policystycznych jajników a węglowodany. O czym pamiętać? / Fot: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Zespół policystycznych jajników (PCOS) a spożywanie węglowodanów – jaki to ma związek? Na to pytanie odpowiada na Instagramie dietetyczka Emilia Cesarek, autorka profilu „Keep fit in style”. „Nie uważam, że węglowodany w takim przypadku powinny być eliminowane” – wyjaśnia ekspertka. 

Na PCOS, czyli zespół policystycznych jajników, cierpi coraz więcej kobiet. Najczęstszymi objawami choroby są: nieregularne i bolesne miesiączki, problemy z płodnością czy zaburzenia metabolizmu.

Wraz z diagnozą wielu lekarzy mówi o przymusowej zmianie diety, co nie zawsze podoba się pacjentkom. Dietetyczka Emilia Cesarek postanowiła wyjaśnić, dlaczego dobre nawyki żywieniowe są tak ważne przy leczeniu PCOS.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

„Podejście do wkomponowania węglowodanów w posiłkach, w ciągu dnia, powinno być bardziej usystematyzowane i przemyślane” – pisze ekspertka.

Na co więc zwrócić uwagę?

Węglowodany a zespół policystycznych jajników

„1. Skup się na JAKOŚCI.
Wybieraj produkty pełnowartościowe, warzywa, owoce – to także źródło węglowodanów. Zawartość błonnika w posiłku pozwoli na utrzymanie sytości dłużej i nie wpłynie na gwałtowny wyrzut glukozy po przyjęciu posiłku z węglowodanami. 
2. Zważ na ILOŚĆ.
Nie odpowiem konkretnie ile węglowodanów potrzebujesz TY.Zależy to od wagi, wzrostu, aktywności fizycznej, preferencji żywieniowych oraz reakcji na dany pokarm. 
Pewne jest to, że chwytliwe slogany typu „twoja tarczyca potrzebuje 150g węglowodanów do funkcjonowania” nie są rzetelnym źródłem informacji. Nasz organizm potrzebuje ENERGII, a tą pozyskać można w najprostszy sposób z węglowodanów, chociaż nie tylko 
3. Skup się na dobrym KOMPONOWANIU posiłków. Inaczej będzie się zachowywała wrażliwa gospodarka cukrowa po przyjęciu łyżki samego miodu niż dania obiadowego skomponowanego na bazie białka, tłuszczu i węglowodanów z niskim IG i ŁG. 
Wybieranie jak najmniej przetworzonych produktów, jak najmniej poddanych obróbce mechanicznej (np. blendowanie) będzie sprzyjało wolniejszemu uwalnianiu się energii z żołądka. 
4. Połącz w posiłku białka, tłuszcze, węglowodany. To pozytywnie wpłynie na ładunek glikemiczny całego dania. Przez to nie będzie konieczności eliminacji pojedynczych produktów, np. banana czy gotowanej marchewki. Wystarczy dobrze je wkomponować w danie. 
5. Nie podjadaj między posiłkami.” – pisze dietetyczka Emilia Cesarek.

 

Jaka powinna być dieta przy PCOS?

Nie powinna zawierać produktów z pszenicą. Nie chodzi jednak o to, abyś kupowała tylko artykuły oznaczone znaczkiem „bez glutenu”. Wystarczy zamienić pieczywo na żytnie i unikać makaronów. Ważne jest także spożywanie zdrowych tłuszczów. Sięgaj po orzechy nerkowca, włoskie czy orzechy brazylijskie.

Unikaj słodyczy i (w miarę możliwości) kawy z mlekiem. Spróbuj przekonać się do zielonej herbaty. Już trzy filiżanki dziennie zapewnią twojemu organizmowi odpowiednią dawkę antyoksydantów, które hamują stany zapalne. Nie dla ciebie też produkty wysokoprzetworzone. Gotuj w domu. Nagrodą od oczyszczonego organizmu będzie zniwelowanie bólu miesiączkowego.

Emilia Cesarek, czyli „Keep fit in style”

Emilia Cesarek, jak sama o sobie mówi, jest dietetyczką kliniczną z pasją. Zajmuje się przede wszystkim chorobami jelit, hormonami i pracą tarczycy. Profil na Instagramie @keepfitinstyle_dietetyk obserwuje niemal 50 tys. osób. Oba profile w mediach społecznościowych dietetyczki (zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku) pełne są merytorycznych postów, które w zrozumiały sposób wyjaśniają zagadnienia związane z żywieniem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Kobieta

Jakie badania wykonać w diagnostyce PCOS? „To bardzo ważne, żeby nie diagnozować się samodzielnie” – apeluje endokrynolożka Luiza Napiórkowska

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

„Już 3000 lat temu wiadomo było, że ciepłe zupy mają leczniczą moc. Jedną z nich nazywa się żydowską penicyliną”. O dietoterapii zupami mówi Anna Stoitsi-Nieprzecka

Czym jest świadomość interoceptywna i dlaczego to twoja supermoc? Przedstawiamy fundamenty jedzenia intuicyjnego

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Kwas moczowy we krwi – badanie, niskie i wysokie stężenie

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Szczaw

Kwas szczawiowy – źródła, właściwości antyżywieniowe, dzienna dawka

Szczawiany

Szczawiany – wpływ na zdrowie. Co neutralizuje szczawiany?

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Cytrusy, mandarynki, pomarańcze

Cytrusy – dlaczego warto je jeść?

Co jeść na śniadanie? / istock

7 rzeczy, których nie powinniśmy jeść na śniadanie

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka o PCOS: „Nigdy nie sądziłam, że będę tak bardzo cieszyć się z.. owulacji”

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży? /fot.Pexels

Jak przygotować ciało i psychikę do ciąży?

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

Unikasz schabowego i alkoholu? Są jeszcze inne rzeczy, na które musisz uważać w trosce o swoją wątrobę

PCOS u mężczyzn? Dr Katarzyna Skórzewska mówi, na co zwrócić uwagę u swojego partnera

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów na obniżenie poziomu stresu

Wrzesień jest miesiącem świadomości PCOS. „Warto poznać lepiej to zaburzenie!” – apeluje dr Katarzyna Skórzewska

Ewelina Grochowska

„Nie można 'zagłodzić raka’. Można natomiast zagłodzić zdrowe komórki”. Ewelina Grochowska wyjaśnia, czy dietą da się pokonać nowotwór

To, jak wygląda twoja kupa świadczy o twoim zdrowiu

„Zastanów się, jak wygląda twoja zwyczajowa… kupa” – zachęca dietetyczka Iwona Kibil

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×