Przejdź do treści

Jak uwolnić się od lęku? Skuteczne sposoby

Jak uwolnić się od lęku? Paweł Szymański/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dorota Szelągowska o atakach paniki
Dorota Szelągowska o swoim zdrowiu psychicznym. „Byłam na totalnym dnie”
„Nie powinniśmy się bać mówienia o tym, że problemy jelitowe należą już do chorób cywilizacyjnych” – mówi Roksana Środa, dietetyk kliniczna
Niezwykła szopka w Neapolu. Trzej Królowie z paszportem covidowym
Niezwykła szopka w Neapolu. „Trzej Mędrcy przybywają w tym roku z paszportem covidowym”
Kiedy trzecia dawka szczepionki przeciw COVID-19 dla wszystkich dorosłych? Wiceminister zdrowia podaje prawdopodobny termin
Kiedy trzecia dawka szczepionki przeciw COVID-19 dla wszystkich dorosłych? Wiceminister zdrowia podał prawdopodobny termin
Dr Fauci: Szczepionka Johnson & Johnson powinna być dwudawkowa
„Szczepionka Johnson&Johnson powinna być dwudawkowa” – mówi dr Anthony Fauci

Niepokoje, lęki, fobie to pasożyty umysłu. Nie do końca wiadomo, w jaki sposób się nimi zarażamy, ale gdy już zadomowią się w naszych głowach, trudno się od nich opędzić. Często dlatego, że sami nieświadomie je dokarmiamy. Jak pozbyć się niechcianych lokatorów? Wypróbuj poniższe metody – działają!

Księguj przykrości i radości

To metoda ze starych podręczników do psychologii. Jej autorem jest Paul Dubois, szwajcarski psychiatra żyjący na przełomie XIX i XX w. Wyszedł on z założenia, że źródłem niepokoju jest wyolbrzymianie zagrożeń lub przykrości, i na tej podstawie stworzył prostą technikę terapeutyczną. Chodzi o coś w rodzaju księgi przychodów i rozchodów, w której po stronie tych ostatnich wpisuje się niemiłe doświadczenia, a po stronie tych pierwszych – przyjemności i radości.

Okazuje się, że pozytywów jest zazwyczaj więcej. Zdaniem Dubois prowadzenie takiego rejestru przez 30 dni pomoże przepędzić zmory i przywrócić życiową równowagę.

Przyjrzyj się swoim lękom

Skoro już jesteś w trybie księgowo-analitycznym – przyjrzyj się swoim problemom nieco głębiej. Przyczyny niepokoju często nie są bezpośrednio związane z aktualną lub oczekiwaną sytuacją, ale mają swoje źródło w innych zdarzeniach z przeszłości. Innymi słowy: niepokój jako reakcja umysłu na czyhające zagrożenie zwykle nie jest uzasadniony i w dużym stopniu stanowi urojenie.

To trochę jak z dziecięcym strachem przed potworem mieszkającym w szafie lub pod łóżkiem. A skoro nie wierzysz już w potwory, to może warto przestać wierzyć w zasadność lęków?

Kobieta cierpiąca na agorafobię wyglądająca przez okno zza firanki

Stosuj metodę małych kroczków

…albo stopniowej ekspozycji. Chodzi o powolne oswajanie się z własnymi lękami, tak by straciły swoją moc. To metoda stara i sprawdzona, ale dopiero niedawno potwierdziły ją badania naukowców z Northwestern University Feinberg School of Medicine. Wynika z nich, że stopniowe wystawianie się na źródło lęku pomaga przezwyciężyć pierwotny strach, który towarzyszy gwałtownemu kontaktowi ze stresującą sytuacją lub przedmiotem obaw.

Jeśli więc np. chcesz zostać mówcą publicznym, zanim wystąpisz przed milionową publicznością, zacznij od oracji przed rodziną lub znajomymi.

Spędzaj więcej czasu z ludźmi

Człowiek to zwierzę społeczne. Do częstej interakcji z innymi przedstawicielami naszego gatunku jesteśmy przystosowani ewolucyjnie. Mówiąc po ludzku: potrzebujemy ludzi, by czuć się dobrze. Oczywiście nie chodzi o spędzanie weekendów wśród tłumu w galerii handlowej, ale o podtrzymywanie relacji z bliskimi. Aktywność towarzyska poprawia nastrój, wzmaga pewność siebie, zwiększa zdolność empatii i rozwija inteligencję emocjonalną, a więc również umiejętność analizowania własnych stanów ducha i umysłu. Warto pamiętać, że wiele naszych lęków ma podłoże społeczne – dlatego większe uczestnictwo w życiu towarzyskim może pomóc się ich pozbyć.

Kobieta wchodzi w obrazek

Odstaw cukier

Coraz trudniej znaleźć dolegliwość, do której rozwoju nie przyczyniałby się cukier. Zwiększona podatność na uczucie niepokoju nie jest tu wyjątkiem. Naukowcy z University College London przeanalizowali dane na temat zwyczajów żywieniowych 8 tys. dorosłych Brytyjczyków i powiązali je ze stanem zdrowia psychicznego badanych. Okazało się, że mężczyźni regularnie spożywający duże ilości cukru są o 23 procent bardziej narażeni na depresję i stany lękowe niż osoby mniej łase na łakocie.

Co ciekawe, podobnej prawidłowości nie stwierdzono u kobiet. Nie znaczy to, że cukier nie szkodzi, ale najwyraźniej paniom wolno więcej.

Przestań walczyć z niepokojem!

W końcu akcja wywołuje reakcję – tak wynika z trzeciej zasady dynamiki. Jeśli traktujesz swoje lęki jak najgorszych wrogów i próbujesz zdusić je gwałtem, spodziewaj się, że zaatakują cię ze zdwojoną siłą (nieco naginając prawo Newtona).

Lepiej w tym przypadku sprawdza się tołstojowska zasada niesprzeciwiania się złu przemocą – w końcu nieprzyjaciół często lepiej jest ignorować, niż prowokować. Dlatego kiedy trapią cię niespokojne myśli, pozwól im spokojnie płynąć, zamiast wchodzić z nimi w interakcję. Na podobnej zasadzie działa medytacja, która również może się okazać pomocna w walce z lękami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon. Jaki ma na nas wpływ?

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

Adele pierwszy raz opowiedziała o powodach drastycznej utraty wagi

Adele: Moje ciało było uprzedmiotowione przez całą moją karierę. Nie tylko teraz

Phoebe Dynevor: Rozpoznawalność ma swoją cenę, a jest nią zdrowie psychiczne

Phoebe Dynevor: Rozpoznawalność ma swoją cenę, a jest nią zdrowie psychiczne

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Anna Powierza

„Najstraszniejsza rzecz, jakiej doświadczyłam”. Anna Powierza w szczerym poście opowiada o swojej depresji

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

Anna Podgórska

Anna Podgórska: Każdy może stać się obiektem napaści. Problem pojawia się wtedy, gdy instalujemy w sobie lękowe nastawienie

Śmierć samobójcza jest jak wybuch bomby

Renata Chrostowska: Śmierć samobójcza jest jak wybuch bomby

"Co ty wymyślasz?", "przestań histeryzować" - dlaczego nigdy nie powinnaś tak odpowiadać, gdy ktoś opowiada o swoim problemie?

„Co ty wymyślasz?”, „przestań histeryzować”… Dlaczego nigdy nie powinnaś tak mówić?

Akanksha Agrawal

„W przypadku kobiet bycie 'zadowalaczką’ jest mocno wspierane przez społeczeństwo” – mówi psychoterapeutka Akanksha Urbanowicz

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

Dorota Szelągowska

Dorota Szelągowska cierpiała na nerwicę lękową. „Miesiącami nie wychodziłam z domu”

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Naomi Osaka: Jestem Azjatką, jestem czarnoskóra, jestem kobietą, jestem zwyczajna, ale dobra w tenisa

Katarzyna Rudnicka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Pacjentem jest rodzina, a nie dziecko

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?