Przejdź do treści

Jak uwolnić się od lęku? Skuteczne sposoby

Jak uwolnić się od lęku? Paweł Szymański/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka
5 razy TAK dla wakacyjnego seksu

Niepokoje, lęki, fobie to pasożyty umysłu. Nie do końca wiadomo, w jaki sposób się nimi zarażamy, ale gdy już zadomowią się w naszych głowach, trudno się od nich opędzić. Często dlatego, że sami nieświadomie je dokarmiamy. Jak pozbyć się niechcianych lokatorów? Wypróbuj poniższe metody – działają!

Księguj przykrości i radości

To metoda ze starych podręczników do psychologii. Jej autorem jest Paul Dubois, szwajcarski psychiatra żyjący na przełomie XIX i XX w. Wyszedł on z założenia, że źródłem niepokoju jest wyolbrzymianie zagrożeń lub przykrości, i na tej podstawie stworzył prostą technikę terapeutyczną. Chodzi o coś w rodzaju księgi przychodów i rozchodów, w której po stronie tych ostatnich wpisuje się niemiłe doświadczenia, a po stronie tych pierwszych – przyjemności i radości.

Okazuje się, że pozytywów jest zazwyczaj więcej. Zdaniem Dubois prowadzenie takiego rejestru przez 30 dni pomoże przepędzić zmory i przywrócić życiową równowagę.

Przyjrzyj się swoim lękom

Skoro już jesteś w trybie księgowo-analitycznym – przyjrzyj się swoim problemom nieco głębiej. Przyczyny niepokoju często nie są bezpośrednio związane z aktualną lub oczekiwaną sytuacją, ale mają swoje źródło w innych zdarzeniach z przeszłości. Innymi słowy: niepokój jako reakcja umysłu na czyhające zagrożenie zwykle nie jest uzasadniony i w dużym stopniu stanowi urojenie.

To trochę jak z dziecięcym strachem przed potworem mieszkającym w szafie lub pod łóżkiem. A skoro nie wierzysz już w potwory, to może warto przestać wierzyć w zasadność lęków?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta cierpiąca na agorafobię wyglądająca przez okno zza firanki

Stosuj metodę małych kroczków

…albo stopniowej ekspozycji. Chodzi o powolne oswajanie się z własnymi lękami, tak by straciły swoją moc. To metoda stara i sprawdzona, ale dopiero niedawno potwierdziły ją badania naukowców z Northwestern University Feinberg School of Medicine. Wynika z nich, że stopniowe wystawianie się na źródło lęku pomaga przezwyciężyć pierwotny strach, który towarzyszy gwałtownemu kontaktowi ze stresującą sytuacją lub przedmiotem obaw.

Jeśli więc np. chcesz zostać mówcą publicznym, zanim wystąpisz przed milionową publicznością, zacznij od oracji przed rodziną lub znajomymi.

Spędzaj więcej czasu z ludźmi

Człowiek to zwierzę społeczne. Do częstej interakcji z innymi przedstawicielami naszego gatunku jesteśmy przystosowani ewolucyjnie. Mówiąc po ludzku: potrzebujemy ludzi, by czuć się dobrze. Oczywiście nie chodzi o spędzanie weekendów wśród tłumu w galerii handlowej, ale o podtrzymywanie relacji z bliskimi. Aktywność towarzyska poprawia nastrój, wzmaga pewność siebie, zwiększa zdolność empatii i rozwija inteligencję emocjonalną, a więc również umiejętność analizowania własnych stanów ducha i umysłu. Warto pamiętać, że wiele naszych lęków ma podłoże społeczne – dlatego większe uczestnictwo w życiu towarzyskim może pomóc się ich pozbyć.

Kobieta wchodzi w obrazek

Odstaw cukier

Coraz trudniej znaleźć dolegliwość, do której rozwoju nie przyczyniałby się cukier. Zwiększona podatność na uczucie niepokoju nie jest tu wyjątkiem. Naukowcy z University College London przeanalizowali dane na temat zwyczajów żywieniowych 8 tys. dorosłych Brytyjczyków i powiązali je ze stanem zdrowia psychicznego badanych. Okazało się, że mężczyźni regularnie spożywający duże ilości cukru są o 23 procent bardziej narażeni na depresję i stany lękowe niż osoby mniej łase na łakocie.

Co ciekawe, podobnej prawidłowości nie stwierdzono u kobiet. Nie znaczy to, że cukier nie szkodzi, ale najwyraźniej paniom wolno więcej.

Przestań walczyć z niepokojem!

W końcu akcja wywołuje reakcję – tak wynika z trzeciej zasady dynamiki. Jeśli traktujesz swoje lęki jak najgorszych wrogów i próbujesz zdusić je gwałtem, spodziewaj się, że zaatakują cię ze zdwojoną siłą (nieco naginając prawo Newtona).

Lepiej w tym przypadku sprawdza się tołstojowska zasada niesprzeciwiania się złu przemocą – w końcu nieprzyjaciół często lepiej jest ignorować, niż prowokować. Dlatego kiedy trapią cię niespokojne myśli, pozwól im spokojnie płynąć, zamiast wchodzić z nimi w interakcję. Na podobnej zasadzie działa medytacja, która również może się okazać pomocna w walce z lękami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

Kobieta

Ziewasz, swędzi cię skóra, masz zimne dłonie? To mogą być objawy zaburzeń lękowych

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

Czy w ciąży można przyjmować leki od psychiatry? Wyjaśnia Joanna Adamiak

Czy w ciąży można przyjmować leki od psychiatry? Wyjaśnia Joanna Adamiak

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Mizoginizm – co to jest? Przyczyny i objawy. Jak leczy się to zaburzenie?

Czy można okłamywać terapeutkę? / pexels

Czy można okłamać swoją terapeutkę? Można, ale nie bez konsekwencji. Mówi o tym Anna Kluczyńska

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

„W pomaganiu można się zatracić i przesadzić. Dlatego warto zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i poznać swoje ograniczenia” – mówi psycholożka Sylwia Żbik-Weiss

Kobieta siedzi na moście nad jeziorem

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Pink: "Czułam się, jakbym miała udar, to było przerażające". Diagnoza była jednak zupełnie inna

Pink: „Miałam objawy udaru, to było przerażające”. Diagnoza była zupełnie inna

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×