Przejdź do treści

Jak uwolnić się od lęku?

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
facet patrzy na tyłek kobiety
„Niezła dupa”, „fajne cycki” – kampania „To nie komplement!” pokazuje, że te zwroty nie mają nic wspólnego z pochwałami
Sex coach – kto to taki?
Pod lupę bierze seksualność i relacje intymne. Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?
rozmowy kobiet
Na szefa, na męża, na pogodę, na korki. Na wszystko. Narzekanie rutyną dnia codziennego
kawa po chińsku
Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień
5 mitów na temat bólu gardła.
5 mitów na temat bólu gardła. Prawda czy fałsz? Weryfikujemy je z lekarzem

Niepokoje, lęki, fobie to pasożyty umysłu. Nie do końca wiadomo, w jaki sposób się nimi zarażamy, ale gdy już zadomowią się w naszych głowach, trudno się od nich opędzić. Często dlatego, że sami nieświadomie je dokarmiamy. Jak pozbyć się niechcianych lokatorów? Oto kilka skutecznych sposobów.

1. Księguj przykrości i radości

To metoda ze starych podręczników do psychologii. Jej autorem jest Paul Dubois, szwajcarski psychiatra żyjący na przełomie XIX i XX w. Wyszedł on z założenia, że źródłem niepokoju jest wyolbrzymianie zagrożeń lub przykrości, i na tej podstawie stworzył prostą technikę terapeutyczną. Chodzi o coś w rodzaju księgi przychodów i rozchodów, w której po stronie tych ostatnich wpisuje się niemiłe doświadczenia, a po stronie tych pierwszych – przyjemności i radości. Okazuje się, że pozytywów jest zazwyczaj więcej. Zdaniem Dubois prowadzenie takiego rejestru przez 30 dni pomoże przepędzić zmory i przywrócić życiową równowagę. 

2. Przyjrzyj się swoim lękom

Skoro już jesteś w trybie księgowo-analitycznym – przyjrzyj się swoim problemom nieco głębiej. Przyczyny niepokoju często nie są bezpośrednio związane z aktualną lub oczekiwaną sytuacją, ale mają swoje źródło w innych zdarzeniach z przeszłości. Innymi słowy: niepokój jako reakcja umysłu na czyhające zagrożenie zwykle nie jest uzasadniony i w dużym stopniu stanowi urojenie. To trochę jak z dziecięcym strachem przed potworem mieszkającym w szafie lub pod łóżkiem. A skoro nie wierzysz już w potwory, to może warto przestać wierzyć w zasadność lęków?

3. Stosuj metodę małych kroczków

…albo stopniowej ekspozycji. Chodzi o powolne oswajanie się z własnymi lękami, tak by straciły swoją moc. To metoda stara i sprawdzona, ale dopiero niedawno potwierdziły ją badania naukowców z Northwestern University Feinberg School of Medicine. Wynika z nich, że stopniowe wystawianie się na źródło lęku pomaga przezwyciężyć pierwotny strach, który towarzyszy gwałtownemu kontaktowi ze stresującą sytuacją lub przedmiotem obaw. Jeśli więc, przykładowo, chcesz zostać mówcą publicznym, zanim wystąpisz przed milionową publicznością, zacznij od oracji przed rodziną lub znajomymi.

 

Ilustracja: shutterstock

4. Spędzaj więcej czasu z ludźmi

Człowiek to zwierzę społeczne. Do częstej interakcji z innymi przedstawicielami naszego gatunku jesteśmy przystosowani ewolucyjnie. Mówiąc po ludzku: potrzebujemy ludzi, by czuć się dobrze. Oczywiście nie chodzi o spędzanie weekendów wśród tłumu w galerii handlowej, ale o podtrzymywanie relacji z bliskimi. Aktywność towarzyska poprawia nastrój, wzmaga pewność siebie, zwiększa zdolność empatii i rozwija inteligencję emocjonalną, a więc również umiejętność analizowania własnych stanów ducha i umysłu. Warto pamiętać, że wiele naszych lęków ma podłoże społeczne – dlatego większe uczestnictwo w życiu towarzyskim może pomóc się ich pozbyć.

5. Odstaw cukier

Coraz trudniej znaleźć dolegliwość, do której rozwoju nie przyczyniałby się cukier. Zwiększona podatność na uczucie niepokoju nie jest tu wyjątkiem. Naukowcy z University College London przeanalizowali dane na temat zwyczajów żywieniowych 8 tys. dorosłych Brytyjczyków i powiązali je ze stanem zdrowia psychicznego badanych. Okazało się, że mężczyźni regularnie spożywający duże ilości cukru są o 23 procent bardziej narażeni na depresję i stany lękowe niż osoby mniej łase na łakocie. Co ciekawe, podobnej prawidłowości nie stwierdzono u kobiet. Nie znaczy to, że cukier nie szkodzi, ale najwyraźniej paniom wolno więcej.

6. Przestań walczyć z niepokojem!

W końcu akcja wywołuje reakcję – tak wynika z trzeciej zasady dynamiki. Jeśli zatem traktujesz swoje lęki jak najgorszych wrogów i próbujesz zdusić je gwałtem, spodziewaj się, że zaatakują cię ze zdwojoną siłą (nieco naginając prawo Newtona). Lepiej w tym przypadku sprawdza się tołstojowska zasada niesprzeciwiania się złu przemocą – w końcu nieprzyjaciół często lepiej jest ignorować, niż prowokować. Dlatego kiedy trapią cię niespokojne myśli, pozwól im spokojnie płynąć, zamiast wchodzić z nimi w interakcję. Na podobnej zasadzie działa medytacja, która również może się okazać pomocna w walce z lękami.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

kobieta myśli leżąc w łóżku

Intuicja – wierzyć jej czy nie?

„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Pozwalajmy dziecku na spontaniczność, ciekawość świata i zadawanie pytań”. Psycholog Agnieszka Zapart tłumaczy, jak mówić do dziecka, by wychować pewnego siebie człowieka

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Terapeutka Izabela Kielczyk o związkach: „Łatwiej czuć się zazdrosnym niż o tym po prostu powiedzieć”

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Anhedonia – gdy nic nie cieszy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Wybrali samotność, zamknięci w czterech ścianach. Kim są Hikikimori?

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Zakochanie czy pożądanie? Mózg zwodzi nasz umysł, nie tylko w dniu walentynek

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

To jajko na Instagramie zyskało ponad 52 mln polubień. Okazało się się, że cała akcja miała szczytny cel

Znalazłaś na Tinderze partnera swojej przyjaciółki i nie wiesz, czy jej o tym powiedzieć? Co w tej sytuacji radzi psycholog Karolina Piórkowska – Tarka?

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś Ci brakuje? Przestań szukać na siłę