Przejdź do treści

Jak uwolnić się od lęku? Skuteczne sposoby

Jak uwolnić się od lęku? Paweł Szymański/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy

Niepokoje, lęki, fobie to pasożyty umysłu. Nie do końca wiadomo, w jaki sposób się nimi zarażamy, ale gdy już zadomowią się w naszych głowach, trudno się od nich opędzić. Często dlatego, że sami nieświadomie je dokarmiamy. Jak pozbyć się niechcianych lokatorów? Wypróbuj poniższe metody – działają!

Księguj przykrości i radości

To metoda ze starych podręczników do psychologii. Jej autorem jest Paul Dubois, szwajcarski psychiatra żyjący na przełomie XIX i XX w. Wyszedł on z założenia, że źródłem niepokoju jest wyolbrzymianie zagrożeń lub przykrości, i na tej podstawie stworzył prostą technikę terapeutyczną. Chodzi o coś w rodzaju księgi przychodów i rozchodów, w której po stronie tych ostatnich wpisuje się niemiłe doświadczenia, a po stronie tych pierwszych – przyjemności i radości.

Okazuje się, że pozytywów jest zazwyczaj więcej. Zdaniem Dubois prowadzenie takiego rejestru przez 30 dni pomoże przepędzić zmory i przywrócić życiową równowagę.

Przyjrzyj się swoim lękom

Skoro już jesteś w trybie księgowo-analitycznym – przyjrzyj się swoim problemom nieco głębiej. Przyczyny niepokoju często nie są bezpośrednio związane z aktualną lub oczekiwaną sytuacją, ale mają swoje źródło w innych zdarzeniach z przeszłości. Innymi słowy: niepokój jako reakcja umysłu na czyhające zagrożenie zwykle nie jest uzasadniony i w dużym stopniu stanowi urojenie.

To trochę jak z dziecięcym strachem przed potworem mieszkającym w szafie lub pod łóżkiem. A skoro nie wierzysz już w potwory, to może warto przestać wierzyć w zasadność lęków?

Kobieta cierpiąca na agorafobię wyglądająca przez okno zza firanki

Stosuj metodę małych kroczków

…albo stopniowej ekspozycji. Chodzi o powolne oswajanie się z własnymi lękami, tak by straciły swoją moc. To metoda stara i sprawdzona, ale dopiero niedawno potwierdziły ją badania naukowców z Northwestern University Feinberg School of Medicine. Wynika z nich, że stopniowe wystawianie się na źródło lęku pomaga przezwyciężyć pierwotny strach, który towarzyszy gwałtownemu kontaktowi ze stresującą sytuacją lub przedmiotem obaw.

Jeśli więc np. chcesz zostać mówcą publicznym, zanim wystąpisz przed milionową publicznością, zacznij od oracji przed rodziną lub znajomymi.

Spędzaj więcej czasu z ludźmi

Człowiek to zwierzę społeczne. Do częstej interakcji z innymi przedstawicielami naszego gatunku jesteśmy przystosowani ewolucyjnie. Mówiąc po ludzku: potrzebujemy ludzi, by czuć się dobrze. Oczywiście nie chodzi o spędzanie weekendów wśród tłumu w galerii handlowej, ale o podtrzymywanie relacji z bliskimi. Aktywność towarzyska poprawia nastrój, wzmaga pewność siebie, zwiększa zdolność empatii i rozwija inteligencję emocjonalną, a więc również umiejętność analizowania własnych stanów ducha i umysłu. Warto pamiętać, że wiele naszych lęków ma podłoże społeczne – dlatego większe uczestnictwo w życiu towarzyskim może pomóc się ich pozbyć.

Kobieta wchodzi w obrazek

Odstaw cukier

Coraz trudniej znaleźć dolegliwość, do której rozwoju nie przyczyniałby się cukier. Zwiększona podatność na uczucie niepokoju nie jest tu wyjątkiem. Naukowcy z University College London przeanalizowali dane na temat zwyczajów żywieniowych 8 tys. dorosłych Brytyjczyków i powiązali je ze stanem zdrowia psychicznego badanych. Okazało się, że mężczyźni regularnie spożywający duże ilości cukru są o 23 procent bardziej narażeni na depresję i stany lękowe niż osoby mniej łase na łakocie.

Co ciekawe, podobnej prawidłowości nie stwierdzono u kobiet. Nie znaczy to, że cukier nie szkodzi, ale najwyraźniej paniom wolno więcej.

Przestań walczyć z niepokojem!

W końcu akcja wywołuje reakcję – tak wynika z trzeciej zasady dynamiki. Jeśli traktujesz swoje lęki jak najgorszych wrogów i próbujesz zdusić je gwałtem, spodziewaj się, że zaatakują cię ze zdwojoną siłą (nieco naginając prawo Newtona).

Lepiej w tym przypadku sprawdza się tołstojowska zasada niesprzeciwiania się złu przemocą – w końcu nieprzyjaciół często lepiej jest ignorować, niż prowokować. Dlatego kiedy trapią cię niespokojne myśli, pozwól im spokojnie płynąć, zamiast wchodzić z nimi w interakcję. Na podobnej zasadzie działa medytacja, która również może się okazać pomocna w walce z lękami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Maja Bohosiewicz

Maja Bohosiewicz wyznała, że zmaga się z FOMO. „Uczę się, że nie ścigam się w zawodach o najciekawsze życie na świecie”

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Naomi Osaka: Jestem Azjatką, jestem czarnoskóra, jestem kobietą, jestem zwyczajna, ale dobra w tenisa

Katarzyna Rudnicka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Pacjentem jest rodzina, a nie dziecko

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Kobieta

„Metoda warta uwagi, a przede wszystkim odczarowania” – pisze o hipnozie lek. Aleksandra Pięta

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Marzena Barszcz, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś swoim ciałem

Nie wypada? A właśnie że wypada!

SESJA TERAPEUTYCZNA: Im bardziej czegoś nie ma, tym bardziej jest

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?

MAKE SEX EASIER: Najgorszy i najlepszy seks w życiu. Co robić z tymi ekstremalnymi doznaniami?

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Robert Szostek, psychoterapeuta

SESJA TERAPEUTYCZNA: Najkrócej, jak to tylko jest możliwe

Katarzyna Szczerbowska/ Archiwum prywatne

Katarzyna Szczerbowska: Stan psychozy jest trochę jak sen. Trudno przekazać, jaką udręką jest takie śnienie na jawie

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!