Przejdź do treści

Dyskopatia a ćwiczenia na siłowni. Jaki sport wybrać?

Dyskopatia a ćwiczenia na siłowni. Jaki sport wybrać? Benjamin Klaver/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„W zespole uporczywego pobudzenia genitaliów orgazm jest niechciany, przykry i nie przynosi odprężenia” – mówi seksuolog prof. Józef Haczyński
Twój mocz pachnie inaczej niż zwykle? Oto 7 możliwych przyczyn
Emma Caulfield po raz pierwszy o swojej chorobie: „Pewnego ranka poczułam, jakby po lewej stronie mojej twarzy pełzał milion mrówek”
„Twierdzenia, że miałam seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt” – podkreśla Jade McCrossen-Nethercott
Bierzesz kilka opakowań antybiotyków rocznie? Internistka tłumaczy, co dzieje się z twoją wątrobą

Dokucza ci dyskopatia? Ćwiczenia na siłowni to skuteczna forma rehabilitacji. Plecy kochają, gdy chodzisz na siłownię. Regularne treningi wzmacniają mięśnie stabilizujące postawę, co może zminimalizować ryzyko dyskopatii i złagodzić bóle kręgosłupa. Ale jeśli nie będziesz robić tego z głową, twój kręgosłup może ostro zaprotestować! Jaki sport przy dyskopatii sprawdzi się najlepiej? 

Dyskopatia a siłownia – powolny rozruch

Dyskopatia to schorzenie krążka międzykręgowego, w przebiegu którego dochodzi do wpuklenia jądra miażdżystego i bolesnego ucisku na rdzeń kręgowy. Jedną z najczęstszych postaci jest dyskopatia L5 S1. A siłownia i inne rodzaje aktywności są najlepszą formą terapii. Masz już karnet na siłownię? Wszystkie stawy kręgosłupa biją ci właśnie gorące brawo! Ale by regularne ćwiczenia były dla nich przyjemnością, a nie męką, musisz przestrzegać kilku zdrowych zasad. O to, jaki sport przy dyskopatii lędźwiowej sprawdzi się najlepiej i czy siłownia to dobre rozwiązanie, zapytaliśmy naszego eksperta, fizjoterapeutę Piotra Turskiego.

Zacznij od treningu… pokory. Zwłaszcza jeżeli debiutujesz w roli osoby trenującej albo jeśli od twojej ostatniej wizyty w fitness klubie minęło już sporo czasu, nie rzucaj się od razu na najbardziej wymagające przyrządy. Gdy dokucza czy dyskopatia, ćwiczenia na siłowni muszą być wdrażane stopniowo –  zarówno podczas pojedynczego ćwiczenia, jak i w ciągu poszczególnych sesji treningowych. Najlepiej o zaplanowanie kolejnych wizyt na siłowni poproś instruktora.

– Nawet sportowcy po fazie roztrenowania nie wracają od razu do pełnego obciążenia ruchowego. Pierwszych kilka treningów poświęcają na stopniowe ćwiczenia aerobowe, z małym obciążeniem, lecz dużą liczbą powtórzeń. Ma to na celu przyzwyczajenie serca do zwiększonego wysiłku, ale przede wszystkim poprawienie odżywienia i uelastycznienie więzadeł i stawów – tłumaczy Piotr Turski.

Wówczas nie musisz obawiać się kontuzji i nasilenia objawów dyskopatii. Ćwiczenia na siłowni staną się natomiast doskonałą formą rehabilitacji ruchowej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jaki sport przy dyskopatii lędźwiowej sprawdzi się najlepiej?

Regularna aktywność fizyczna to doskonała forma terapii i profilaktyki w przypadku takiego schorzenia, jakim jest dyskopatia. A siłownia może okazać się strzałem w dziesiątkę. Powolne wdrażanie ciała do większego wysiłku zapobiegnie ewentualnym kontuzjom i sprawi, że unikniesz bólów stawowych, które mogą zniechęcić do jakichkolwiek form ruchu. A jeżeli ostatni kontakt ze sportem pamiętasz w podstawówce, w przypadku kobiet: niedawno urodziłaś dziecko (krążki międzykręgowe są osłabione jeszcze przez kilka miesięcy po porodzie) albo jesteś po czterdziestce, warto zachować szczególną ostrożność, zaczynając swoją przygodę z siłownią.

– W tych sytuacjach wprowadzenie do intensywnych ćwiczeń siłowych powinno być poprzedzone sześciotygodniowym okresem „rozruchu”. Pozwoli to stawom i więzadłom kręgosłupa przebudować się tak, by podołały większym obciążeniom – wyjaśnia fizjoterapeuta. – W tym czasie dadzą też znać o sobie ewentualne dysfunkcje kręgosłupa, które będzie można skorygować przed przystąpieniem do modelowania sylwetki poprzez ćwiczenia z obciążeniami.

Doskonale sprawdzają się ćwiczenia stabilizujące kręgosłup, czyli aktywizujące mięśni brzucha i grzbietu. Unikać należy jednak dźwigania znacznych ciężarów oraz wykonywania gwałtownych ruchów skrętnych czy pochylania się.

Dyskopatia a siłownia – jak mają ćwiczyć kobiety?

Dobór obciążeń dla ćwiczących na siłowni kobiet jest bardziej złożony niż w przypadku mężczyzn, lepiej więc robić to pod okiem doświadczonego instruktora. Czynniki wpływające na to, jaki sport przy dyskopatii jest najlepszy dla kobiet to:

  • Wiek: u kobiet po 35. roku życia stawy i więzadła kręgosłupa ulegają stopniowej degeneracji, wiec lepiej ich nie drażnić bez stosownego przygotowania. Gdy dokucza ci dyskopatia, ćwiczenia na siłowni powinny być wykonywane stopniowo. zaczynając od tych prostszych i z mniejszym obciążeniem.
  • Stopień otłuszczenia organizmu: zbytnia chudość sprzyja powstawaniu kontuzji stawowych na skutek zmniejszenia stężenia estrogenów (np. estron jest wytwarzany przez komórki tłuszczowe). Zbyt duża ilość „sadełka” związana będzie z otłuszczeniem serca i mięśni, co może prowadzić do niewydolności krążeniowej i zwiększonej męczliwości mięśniowej.
  • Faza cyklu menstruacyjnego: możesz zacząć ćwiczyć tuż po miesiączce, gdy organizm nastawiony jest na regenerację, na największy wysiłek pozwól sobie podczas owulacji. Później stopniowo przechodź na ćwiczenia aerobowe, tak by tydzień przed menstruacją robić ćwiczenia z małymi obciążeniami i dużą liczbą powtórzeń. Okazuje się zatem, że podczas menstruacji istnieje większa podatność na wystąpienie epizodu dyskopatii, a siłownia może to ryzyko zwiększyć – dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć.

– Menstruacja i poprzedzający ją tydzień to czas największego ryzyka odniesienia kontuzji kręgosłupowych. Rozluźniają się wtedy struktury więzadłowe i rośnie szansa, że dorobimy się dyskopatii lub kręgozmyków w nadmiernie obciążanym kręgosłupie – tłumaczy nasz specjalista.

  • Problemy ze stawami: kobiety mają z reguły mięśnie słabsze niż mężczyźni, więc większą rolę w prawidłowej statyce kręgosłupa odgrywają u nich stawy i więzadła. Zadbaj o nie, dostarczając im odpowiedniego budulca (jedz mięso, ale nie galaretki i chrząstki, których dietetycy już nie rekomendują) i pij dużo wody, co zapewni nawodnienie i prawidłową sprężystość stawów. Jeśli miałaś już kłopoty ze stawami, unikaj dużych obciążeń dynamicznych (ciężka sztanga i szybkie przysiady).

Dyskopatia – kiedy ćwiczenia na siłowni nie są wskazane?

Bezpośrednio po wystąpieniu objawów dyskopatii, czyli w ostrej fazie zapalnej choroby, najlepiej jest ograniczyć się do takich form aktywności jak spacery. Potem można stopniowo zwiększać intensywność treningu. Gdy dokucza ci dyskopatia, ćwiczenia na siłowni nie są zatem wskazane w pierwszych dwóch – trzech tygodniach choroby. Kiedy jeszcze?

Jeśli cierpisz na zaburzenia hormonalne (np. związane z menopauzą, zaburzeniami pracy tarczycy), zapytaj lekarza, czy możesz korzystać z siłowni.

Problemy z hormonami są u kobiet przeciwwskazaniem do ambitniejszej aktywności ruchowej. Zazwyczaj odbijają się na metabolizmie komórkowym – więzadła stają się zbyt wiotkie albo za mało elastyczne lub też nie stabilizują stawów, co powoduje hipermobilność i zwiększa ryzyko pojawiania się kręgozmyków i problemów z odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa. Może też dojść do naderwania albo mikrourazów krótkich więzadeł wzdłuż kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Turski. – Dlatego wszelkie zaburzenia hormonalne powinnaś bezwzględnie leczyć, dla dobra twojego i twojego kręgosłupa. Modelowanie sylwetki poprzez intensywny wysiłek ruchowy powoduje zwiększenie siły mięśniowej, co idzie w parze ze zmniejszeniem ruchomości stawów. Dlatego koniecznie wykonuj stretching przed każdą wizytą na siłowni i po niej – radzi fizjoterapeuta. – Najlepiej wpleść go w program treningowy. Stretching zapobiegnie powstawaniu wad postawy i będzie chronił przed wystąpieniem dyskopatii.

Po wyjściu z siłowni twój kręgosłup będzie równie szczęśliwy jak ty – wydzielane przy wysiłku endorfiny tobie polepszą nastrój, a na niego będą działać przeciwzapalnie i pomogą mu się zregenerować. Szybko zapomnisz, co to dyskopatia, a siłownia stanie się twoim drugim domem. Miłego treningu – tobie i kręgosłupowi!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na plecy. Jak wzmocnić mięśnie kręgosłupa?

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania

Jak przestać się garbić? Ćwiczenia na odcinek piersiowy

Ćwiczenia McKenziego – przykłady rehabilitacji, wskazania i przeciwwskazania

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Kobieta siedzi na piłce fitness

Spędzasz cały dzień przy biurku? Przesiądź się na piłkę! „Nawet kilka minut dziennie zmniejszy bóle kręgosłupa” – mówi fizjoterapeutka Monika Grzegorzewicz

„Nie ma co tęsknić za biurowym fotelem, praca zdalna może działać na naszą korzyść” – przekonuje fizjoterapeuta Sebastian Król

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

kobieta siedząca na niewygodnym krześle

Plecy wklęsłe – przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia

ćwicząca kobieta

Mięsień trójgłowy ramienia – budowa, przyczepy, ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia na kręgosłup – pokonaj ból pleców

Kręgosłup – budowa, funkcje, przyczyny bólu kręgosłupa

Kasia Dziurska

Kasia Dziurska: przy Hashimoto i SIBO nie można trenować? To mit i duży błąd [WIDEO]

Sala operacyjna

Nowatorska operacja gdańskich lekarzy. „Jesteśmy w tego typu zabiegach liderami w skali światowej”

Kasia Dziurska

Największe mity na temat treningu na siłowni. Rozprawia się z nimi Kasia Dziurska [WIDEO]

Julian Sobiech

Julian Sobiech: Gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Rdzeń kręgowy – budowa, funkcje i skutki urazu rdzenia

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Ćwiczenia na kark – pokonaj ból szyi

Kobieta leżąca na plaży

Ćwiczenia na proste plecy – na czym polegają?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Kobieta stoi przy oknie

Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

×