Przejdź do treści

Dyskopatia a ćwiczenia na siłowni. Jaki sport wybrać?

Dyskopatia a ćwiczenia na siłowni. Jaki sport wybrać? Benjamin Klaver/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pandemia koronawirusa, kobieta w masce
Wystarczy jedna dawka szczepionki przeciw COVID-19? „To poruszanie się na ślepo” – oceniają naukowcy
koronawirus na Węgrzech
Na Węgrzech szczepią pięcioma preparatami przeciw COVID-19. Właśnie padł rekord zakażeń
Koncert Mary Komasa
Mary Komasa choruje na endometriozę. „Poziom bólu, z jakim się zmagamy, jest nie do opisania”
covid-19, szpital, leczenie
Europejska Agencja Leków zatwierdziła do użytku nowy lek na COVID-19. „Przynosi nadzieję”
Dlaczego szczytujemy? I czy orgazmy mają znaczenie? Mamy fragment książki „Dużo orgazmów proszę”

Dokucza ci dyskopatia? Ćwiczenia na siłowni to skuteczna forma rehabilitacji. Plecy kochają, gdy chodzisz na siłownię. Regularne treningi wzmacniają mięśnie stabilizujące postawę, co może zminimalizować ryzyko dyskopatii i złagodzić bóle kręgosłupa. Ale jeśli nie będziesz robić tego z głową, twój kręgosłup może ostro zaprotestować! Jaki sport przy dyskopatii sprawdzi się najlepiej? 

Dyskopatia a siłownia – powolny rozruch

Dyskopatia to schorzenie krążka międzykręgowego, w przebiegu którego dochodzi do wpuklenia jądra miażdżystego i bolesnego ucisku na rdzeń kręgowy. Jedną z najczęstszych postaci jest dyskopatia L5 S1. A siłownia i inne rodzaje aktywności są najlepszą formą terapii. Masz już karnet na siłownię? Wszystkie stawy kręgosłupa biją ci właśnie gorące brawo! Ale by regularne ćwiczenia były dla nich przyjemnością, a nie męką, musisz przestrzegać kilku zdrowych zasad. O to, jaki sport przy dyskopatii lędźwiowej sprawdzi się najlepiej i czy siłownia to dobre rozwiązanie, zapytaliśmy naszego eksperta, fizjoterapeutę Piotra Turskiego.

Zacznij od treningu… pokory. Zwłaszcza jeżeli debiutujesz w roli osoby trenującej albo jeśli od twojej ostatniej wizyty w fitness klubie minęło już sporo czasu, nie rzucaj się od razu na najbardziej wymagające przyrządy. Gdy dokucza czy dyskopatia, ćwiczenia na siłowni muszą być wdrażane stopniowo –  zarówno podczas pojedynczego ćwiczenia, jak i w ciągu poszczególnych sesji treningowych. Najlepiej o zaplanowanie kolejnych wizyt na siłowni poproś instruktora.

– Nawet sportowcy po fazie roztrenowania nie wracają od razu do pełnego obciążenia ruchowego. Pierwszych kilka treningów poświęcają na stopniowe ćwiczenia aerobowe, z małym obciążeniem, lecz dużą liczbą powtórzeń. Ma to na celu przyzwyczajenie serca do zwiększonego wysiłku, ale przede wszystkim poprawienie odżywienia i uelastycznienie więzadeł i stawów – tłumaczy Piotr Turski.

Wówczas nie musisz obawiać się kontuzji i nasilenia objawów dyskopatii. Ćwiczenia na siłowni staną się natomiast doskonałą formą rehabilitacji ruchowej.

Jaki sport przy dyskopatii lędźwiowej sprawdzi się najlepiej?

Regularna aktywność fizyczna to doskonała forma terapii i profilaktyki w przypadku takiego schorzenia, jakim jest dyskopatia. A siłownia może okazać się strzałem w dziesiątkę. Powolne wdrażanie ciała do większego wysiłku zapobiegnie ewentualnym kontuzjom i sprawi, że unikniesz bólów stawowych, które mogą zniechęcić do jakichkolwiek form ruchu. A jeżeli ostatni kontakt ze sportem pamiętasz w podstawówce, w przypadku kobiet: niedawno urodziłaś dziecko (krążki międzykręgowe są osłabione jeszcze przez kilka miesięcy po porodzie) albo jesteś po czterdziestce, warto zachować szczególną ostrożność, zaczynając swoją przygodę z siłownią.

– W tych sytuacjach wprowadzenie do intensywnych ćwiczeń siłowych powinno być poprzedzone sześciotygodniowym okresem „rozruchu”. Pozwoli to stawom i więzadłom kręgosłupa przebudować się tak, by podołały większym obciążeniom – wyjaśnia fizjoterapeuta. – W tym czasie dadzą też znać o sobie ewentualne dysfunkcje kręgosłupa, które będzie można skorygować przed przystąpieniem do modelowania sylwetki poprzez ćwiczenia z obciążeniami.

Doskonale sprawdzają się ćwiczenia stabilizujące kręgosłup, czyli aktywizujące mięśni brzucha i grzbietu. Unikać należy jednak dźwigania znacznych ciężarów oraz wykonywania gwałtownych ruchów skrętnych czy pochylania się.

Dyskopatia a siłownia – jak mają ćwiczyć kobiety?

Dobór obciążeń dla ćwiczących na siłowni kobiet jest bardziej złożony niż w przypadku mężczyzn, lepiej więc robić to pod okiem doświadczonego instruktora. Czynniki wpływające na to, jaki sport przy dyskopatii jest najlepszy dla kobiet to:

  • Wiek: u kobiet po 35. roku życia stawy i więzadła kręgosłupa ulegają stopniowej degeneracji, wiec lepiej ich nie drażnić bez stosownego przygotowania. Gdy dokucza ci dyskopatia, ćwiczenia na siłowni powinny być wykonywane stopniowo. zaczynając od tych prostszych i z mniejszym obciążeniem.
  • Stopień otłuszczenia organizmu: zbytnia chudość sprzyja powstawaniu kontuzji stawowych na skutek zmniejszenia stężenia estrogenów (np. estron jest wytwarzany przez komórki tłuszczowe). Zbyt duża ilość „sadełka” związana będzie z otłuszczeniem serca i mięśni, co może prowadzić do niewydolności krążeniowej i zwiększonej męczliwości mięśniowej.
  • Faza cyklu menstruacyjnego: możesz zacząć ćwiczyć tuż po miesiączce, gdy organizm nastawiony jest na regenerację, na największy wysiłek pozwól sobie podczas owulacji. Później stopniowo przechodź na ćwiczenia aerobowe, tak by tydzień przed menstruacją robić ćwiczenia z małymi obciążeniami i dużą liczbą powtórzeń. Okazuje się zatem, że podczas menstruacji istnieje większa podatność na wystąpienie epizodu dyskopatii, a siłownia może to ryzyko zwiększyć – dlatego warto wiedzieć, jak ćwiczyć.

– Menstruacja i poprzedzający ją tydzień to czas największego ryzyka odniesienia kontuzji kręgosłupowych. Rozluźniają się wtedy struktury więzadłowe i rośnie szansa, że dorobimy się dyskopatii lub kręgozmyków w nadmiernie obciążanym kręgosłupie – tłumaczy nasz specjalista.

  • Problemy ze stawami: kobiety mają z reguły mięśnie słabsze niż mężczyźni, więc większą rolę w prawidłowej statyce kręgosłupa odgrywają u nich stawy i więzadła. Zadbaj o nie, dostarczając im odpowiedniego budulca (jedz mięso, ale nie galaretki i chrząstki, których dietetycy już nie rekomendują) i pij dużo wody, co zapewni nawodnienie i prawidłową sprężystość stawów. Jeśli miałaś już kłopoty ze stawami, unikaj dużych obciążeń dynamicznych (ciężka sztanga i szybkie przysiady).

Dyskopatia – kiedy ćwiczenia na siłowni nie są wskazane?

Bezpośrednio po wystąpieniu objawów dyskopatii, czyli w ostrej fazie zapalnej choroby, najlepiej jest ograniczyć się do takich form aktywności jak spacery. Potem można stopniowo zwiększać intensywność treningu. Gdy dokucza ci dyskopatia, ćwiczenia na siłowni nie są zatem wskazane w pierwszych dwóch – trzech tygodniach choroby. Kiedy jeszcze?

Jeśli cierpisz na zaburzenia hormonalne (np. związane z menopauzą, zaburzeniami pracy tarczycy), zapytaj lekarza, czy możesz korzystać z siłowni.

Problemy z hormonami są u kobiet przeciwwskazaniem do ambitniejszej aktywności ruchowej. Zazwyczaj odbijają się na metabolizmie komórkowym – więzadła stają się zbyt wiotkie albo za mało elastyczne lub też nie stabilizują stawów, co powoduje hipermobilność i zwiększa ryzyko pojawiania się kręgozmyków i problemów z odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa. Może też dojść do naderwania albo mikrourazów krótkich więzadeł wzdłuż kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Turski. – Dlatego wszelkie zaburzenia hormonalne powinnaś bezwzględnie leczyć, dla dobra twojego i twojego kręgosłupa. Modelowanie sylwetki poprzez intensywny wysiłek ruchowy powoduje zwiększenie siły mięśniowej, co idzie w parze ze zmniejszeniem ruchomości stawów. Dlatego koniecznie wykonuj stretching przed każdą wizytą na siłowni i po niej – radzi fizjoterapeuta. – Najlepiej wpleść go w program treningowy. Stretching zapobiegnie powstawaniu wad postawy i będzie chronił przed wystąpieniem dyskopatii.

Po wyjściu z siłowni twój kręgosłup będzie równie szczęśliwy jak ty – wydzielane przy wysiłku endorfiny tobie polepszą nastrój, a na niego będą działać przeciwzapalnie i pomogą mu się zregenerować. Szybko zapomnisz, co to dyskopatia, a siłownia stanie się twoim drugim domem. Miłego treningu – tobie i kręgosłupowi!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na ból karku, ćwiczenia szyi. Jak rozluźnić kark?

Złamanie kręgosłupa - przyczyny i leczenie złamania kompresyjnego

Złamanie kręgosłupa – skutki. Czym jest złamanie kompresyjne?

Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania

Niemowlę leży na kocu

Połóż niemowlaka na boku. Dlaczego warto? Tłumaczy fizjoterapeutka

Stenoza kręgosłupa - objawy, przyczyny i leczenie

Stenoza kręgosłupa – objawy, przyczyny i leczenie

Kobieta stoi i trzyma się ręką za głowę

Spójrz na zdjęcie i sprawdź, czy twoja postawa ciała jest prawidłowa. Jak ją poprawić i na co zwrócić uwagę? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Jak mamy powinny dbać o kręgosłup?

Seks zamiast siłowni? Niestety, niekoniecznie…

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

„Nie garb się!” przestaje działać? Ratunek w aktywnym siedzeniu!

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?