Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Olej palmowy – dlaczego budzi tyle kontrowersji?

Olej palmowy – dlaczego budzi tyle kontrowersji?
Ilustracja: shutterstock
Olej palmowy jest jednym z najtańszych i najpopularniejszych olejów na świecie. Badania na temat jego wpływu na zdrowie człowieka nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Ale to niejedyny powód, dla którego ma on wielu przeciwników.

Olej palmowy zaliczany jest do stałych olejów roślinnych. Otrzymuje się go z miąższu bądź nasion olejowca gwinejskiego. Olej palmowy jest powszechnie stosowany w przemyśle spożywczym głównie ze względu na niski koszt pozyskania i wysoką stabilność. Jednak jest to również olej, wokół którego pojawia się wiele kontrowersji. Część jego właściwości odżywczych korzystnie wpływa na nasze zdrowie, z drugiej strony może wywierać na nie również niekorzystne działanie. Przede wszystkim jednak pojawiają się zarzuty, że szkodzi środowisku.

Olej ten najczęściej pozyskuje się z owocu o czerwonym kolorze – barwę tę zawdzięcza wysokiej zawartości beta-karotenu. Możemy spotkać również olej w kolorze białym – jednak jest to już produkt przetworzony - rafinowany.

Olej palmowy – co w nim znajdziemy?

Nieprzetworzony olej palmowy ma długi okres przechowywania i unikalny skład. Zawiera w 50 proc. nasycone kwasy tłuszczowe, w 40 proc. jednonienasycone kwasy tłuszczowe i w 10 proc. wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Głównym rodzajem nasyconych kwasów tłuszczowych jest kwas palmitynowy. Olej palmowy zawiera również (ale w mniejszej ilości) kwas oleinowy, linolowy i stearynowy. Pomarańczowoczerwony kolor olej palmowy zawdzięcza obecności przeciwutleniaczy – ściślej mówiąc karotenoidów, w tym beta-karotenu, tzw. prowitaminy A. Należy jednak pamiętać, że olej palmowy poddany procesowi rafinacji nie ma już koloru pomarańczowoczerwonego – co oznacza utratę nie tylko koloru, ale również cennych składników odżywczych.

Nieprzetworzony olej palmowy może korzystnie wpływać na zdrowie. Został powiązany z kilkoma korzyściami zdrowotnymi, w tym wykazał właściwości ochronne dla mózgu, zmniejszenie czynników wpływających na ryzyko chorób serca oraz wzrost stężenia witaminy A.

Witamina ta pełni wiele ważnych funkcji w organizmie - bierze udział w syntezie białek i w przemianach lipidów (tłuszczów), sprzyja zdolności regeneracyjnej komórek oraz uczestniczy w prawidłowym przebiegu procesów wzrostowych. Wykazuje również właściwości potencjalnie antynowotworowe. Wykazano, iż spożycie nierafinowanego oleju palmowego wpływa na zwiększenie jej poziomu zarówno u osób dorosłych, jak i dzieci.

Olej palmowy jest również doskonałym źródłem tokotrienoli, czyli witaminy E – ta natomiast ma silne właściwości antyoksydacyjne, które wykazują pozytywny wpływ na działanie naszego mózgu, w tym spowalniają rozwój demencji, zmniejszają ryzyko udaru oraz zapobiegają uszkodzeniom istoty białej w mózgu.

Olej palmowy wykazuje również wiele właściwości korzystnie wpływających na nasze serce. Wydaje się, że olej ten może działać korzystnie na obniżenie stężenia cholesterolu LDL i zwiększenie stężenia cholesterolu HDL. Spożycie nierafinowanego oleju palmowego może również spowolnić postęp choroby u osób z już rozpoznaną chorobą serca.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

najpopularniejsze artykuły

3 razy guacamole

Małgorzata Dzięgielewska

Powiązane artykuły

6 produktów, które mogą powodować raka

Według Amerykańskiej Akademii Nauk żywność i żywienie decydują o 40‒60 proc. wszystkich przypadków nowotworów...
Według Amerykańskiej Akademii Nauk żywność i żywienie decydują o 40‒60 proc. wszystkich przypadków nowotworów u ludzi. Wiadomo, że dieta ma ogromne znaczenie w profilaktyce nowotworów. Istnieją też produkty, które jedzone w nadmiarze to ryzyko podwyższają. Oto lista przygotowana przez naszego eksperta.

Oleje roślinne - tłusto nie znaczy niezdrowo

Olej rzepakowy, lniany, a może kokosowy? Dziś pod lupę wezmę tłuszcze roślinne....
Olej rzepakowy, lniany, a może kokosowy? Dziś pod lupę wezmę tłuszcze roślinne. Co jest takiego w tłuszczu, że nie powinniśmy pozbywać się go całkowicie z diety? Czy zawsze tłuszcz roślinny jest synonimem lepszego wyboru? Zdrowe tłuszcze - czy to jest w ogóle możliwe?