Przejdź do treści

Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Młoda krew wydłuża życie? Naukowcy w końcu poznali odpowiedź
„Tam na dole”, „muszelka”, „siusia”. Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe
Nie żyje Olivia Newton-John. Gwiazda „Grease” od 30 lat chorowała na nowotwór
Rewolucja w medycynie. Naukowcy ożywili część komórek u świni, która już nie żyła
Szczepionka komórkowa na raka coraz bliżej? Pracują nad nią polscy naukowcy

Męczy cię ból w podbrzuszu podczas okresu? Nie musisz od razu sięgać po tabletki przeciwbólowe. Najpierw wypróbuj naturalne metody. O tym, jak ćwiczenia mogą nam pomóc zniwelować skurcze menstruacyjne i ukoić ból w czasie okresu, mówi rozmowie z Hello Zdrowie fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk.

Bolesne miesiączki – co radzi fizjoterapeutka?

Magdalena Mikołajczyk tłumaczy, że bolesne miesiączki to wynik między innymi siedzącego trybu życia. Oczywiście do tego dochodzą inne czynniki, takie jak zmiany hormonalne. Jednak dobrze je wyeliminować z listy potencjalnych przyczyn poprzez wprowadzenie aktywności fizycznej – szczególnie kilka dni przez okresem. Podkreśla, że jeśli nie chcemy, żeby podczas okresu męczyły nas bóle menstruacyjne, to już właśnie wtedy powinnyśmy zatroszczyć się o nasze mięśnie i stawy w okolicy miejsc, które nas bolą w czasie okresu. Jak podkreśla Mikołajczyk, przed miesiączką warto postawiać na ćwiczenia, które poprawią ich ruchomość.

Chodzi przede wszystkim o: mięśnie miednicy, stawu krzyżowego i krzyżowo-biodrowego, spojenia łonowego i mięśnia lędźwiowego. Wtedy stawiamy na trening rozciągający i rozluźniający. Możemy na przykład stosować automasaż z wykorzystaniem rollera, ale są też takie ćwiczenia, do których nie potrzebujemy żadnego sprzętu.

– Tego typu ćwiczenia powinny zmniejszyć dolegliwości bólowe. Natomiast jeśli u kogoś nie pojawią się żadne efekty, mimo że je regularnie wykonuje, to trzeba wziąć pod uwagę, jak długo ćwiczy i czy nie potrzebuje udać się do specjalisty, np. fizjoterapeuty uroginekologicznego albo osteopaty. Ekspert może sprawdzić, z jakiego powodu występują bóle i pokazać nam, jak możemy wykonywać dane ćwiczenia samodzielnie w domu – mówi Mikołajczyk.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Bóle menstruacyjne – ćwiczenia przed okresem

Poniżej dwa ćwiczenia, które fizjoterapeutka proponuje dla tych z nas, które chcą poprawić ruchomość bolesnych okolic przed okresem.

Ćwiczenie 1.

To ćwiczenie ze względu na pozycję, którą przyjmujesz, nazywane jest „żaba”. Dzięki niemu poprawisz zakres ruchomości w biodrach. Utrzymaj pozycję przez kilka minut. Możesz utrudniać sobie to ćwiczenie przez przesunięcie w bioder w tył. To ćwiczenie jest nieprzyjemne. Możesz odczuwać ból, ale delikatny! Wraz z rozluźnieniem przesuwaj kolana na boki.

Ćwiczenie „żaba” / archiwum prywatne

Ćwiczenie 2.

Tu skupiamy się na mięśniu biodrowo-lędźwiowym oraz mięśniu czworogłowym uda. Przyjmij pozycję ze zdjęcia. Ustaw kolano na macie czy poduszce. Stopę możesz oprzeć o krzesło, łóżko, czy ścianę. Wciągnij brzuch a dokładnie podwiń spojenie łonowe w stronę pępka. Utrzymaj pozycję od kilkunastu sekund nawet do kilku minut. Pamiętaj, po wykonanym ćwiczeniu musisz czuć wyraźne rozluźnienie.

Ćwiczenie na mięsień biodrowo-lędźwiowy i czworogłowy uda

Ćwiczenie na mięsień biodrowo-lędźwiowy i czworogłowy uda / archiwum prywatne

Gimnastyka słowiańska

Bóle menstruacyjne – ćwiczenia w czasie okresu

W czasie samego okresu według fizjoterapeutki Magdaleny Mikołajczyk powinnyśmy postawić na ćwiczenia rozluźniające i takie, które skupiają się na konkretnym obszarze, który nas boli.

Sama miałam bóle okresowe i poradziłam sobie z nimi tak, że rozluźniałam cały czas podbrzusze rękami. Delikatne uciskanie na obolałe miejsce, w połączeniu z ciepłymi okładami, może  być bardzo pomocne – mówi fizjoterapeutka.

Jeśli ktoś ma naprawdę uciążliwe, bolesne miesiączki, to Mikołajczyk poleca zastosować poniższe formy „samopomocy”.

  1. Ciepła kąpiel i okłady z termoforu – mogą przynieść ci ulgę.
  2. Uciskanie bolących miejsc – można uciskać delikatnie bolące miejsce w okolicy podbrzusza (najlepiej w pozycji z punktu 3). Możesz wykonać punktowe uciski, masować w prawą lub lewą stronę kolistym ruchem. Drugim sposobem jest przesuwanie dłońmi okolic podbrzusza w kierunku spojenia łonowego.
  3. Przyjęcie odpowiedniej pozycji – leżenie na plecach ze zgiętymi nogami, lub przyjęcie pozycji embrionalnej w leżeniu na boku ciała – te pozycje powodują zmniejszenie napięcia i ulgę.

Jednak jak podkreśla fizjoterapeutka, najlepiej zapobiegać bólom menstruacyjnym niż reagować na nie, gdy już się pojawią. Dlatego zdecydowanie najlepszą opcją według niej jest wykonywanie ćwiczeń jeszcze przed okresem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak przyspieszyć lub opóźnić okres? Jest kilka sprawdzonych sposobów /fot. iStock

Jak przyspieszyć lub opóźnić okres? Jest kilka sprawdzonych sposobów

Mężczyźni testowali symulator okresu. "Dlaczego to tak boli? Jak wy to wytrzymujecie?"

Mężczyźni testowali symulator okresu. „Dlaczego to tak boli? Jak wy to wytrzymujecie?”

Kobieta i mężczyzna śpią w łóżku

„Seks podczas okresu kobieta może odczuć jako olbrzymią akceptację ze strony mężczyzny, dowód, że jest dla niego atrakcyjna w każdych warunkach”

Czy eleganckie majtki z siateczki mogą zastąpić dwa tampony? Sprawdziłam

Rehabilitacja NFZ – ile ważne jest skierowanie i jaki lekarz może nam je wystawić?

Ćwiczenia McKenziego – przykłady rehabilitacji, wskazania i przeciwwskazania

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

„Jeśli krew byłaby złota, rządziłybyśmy światem”. Polska artystka śpiewa o miesiączce

Plamienie zamiast miesiączki – co oznacza?

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Zdarza ci się słyszeć "strzelanie" w kolanach albo palcach? Fizjoterapeutka wyjaśnia, czy to szkodliwe i jaka jaka może być tego przyczyna

Zdarza ci się słyszeć „strzelanie” w kolanach albo palcach? Fizjoterapeutka wyjaśnia, czy to szkodliwe i jaka może być tego przyczyna

Okresowa Koalicja apeluje o zmiany systemowe w kwestii dostępu do środków menstruacyjnych. "Dalej tak nie pociągniemy"

„Nam się po prostu należą podpaski w toaletach publicznych”. Okresowa Koalicja apeluje o zmiany systemowe w kwestii dostępu do środków menstruacyjnych

Qinwen Zheng przyznała, że zmagała się z PMS / gettyimages

Zheng Qinwen, rywalka Igi Świątek, na korcie zmagała się z PMS. „Chciałabym być mężczyzną na korcie, żebym nie musiała cierpieć, ale nie mogę”

Podpaski

„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym

Hydroterapia – korzyści z wodolecznictwa i rodzaje zabiegów

Akcja Menstruacja: Okres nie zatrzymuje się na czas wojny. Podpaski i tampony potrzebne są o każdej porze dnia i nocy

Ruszyła zbiórka Podpaski dla Ukrainy. „Okres nie zatrzymuje się na czas wojny”

Próba Valsalvy – na czym polega i jak ją wykonać?

kobiety w majtkach menstruacyjnych

8 dowodów na to, że majtki menstruacyjne biją na głowę tampony i podpaski

Kobieta

Psycholożka stanowczo: „Przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne to nie mit”

Majtki menstruacyjne WIMIN

Majtki menstruacyjne WIMIN. Cztery dziennikarki przetestowały je dla was na własnej skórze

Czy przed okresem można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Czy podczas okresu można…? Ginekolog Łukasz Stelmaszczyk odpowiada na najczęściej wpisywane w Google’u pytania

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Majtki menstruacyjne WIMIN: chciałabyś spróbować, ale trochę się obawiasz? Ja przetestowałam i polecam!

Obwodowy układ nerwowy – budowa, funkcje, rodzaje nerwów

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×