Przejdź do treści

Witamina D3 latem – suplementacja jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka

Witamina D3 latem - suplementacja jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku
Kobieta siedzi przy biurku
L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe
Seks oralny – pozycje, choroby. Seks oralny a HIV
Kobieta
Nawet 70 proc. Polaków ma przeciwciała koronawirusa – wynika z badań Państwowego Zakładu Higieny
Próbki w laboratorium
Innowacyjny test krwi ma wykrywać aż 50 rodzajów raka. „To może oznaczać początek rewolucji”

Witamina D3 latem – czy należy uzupełniać jej poziom latem? „Niedobór witaminy D3 jest powszechny w Polsce i dotyczy prawie wszystkich grup wiekowych” – pisze farmaceutka, Zofia Winczewska. W swoim wpisie na Instagramie ekspertka wyjaśnia, kto w szczególności powinien suplementować witaminę D3 i w jakiej dawce oraz które pokarmy zaburzają wchłanianie preparatu. 

Właściwości witaminy D3

Witamina D3 ma wiele niezwykle ważnych dla organizmu właściwości. Przede wszystkim zapewnia prawidłową strukturę i gęstość kości, zapobiega ich odwapnianiu i tym samym osteoporozie. Korzystnie wpływa na układ immunologiczny, jest cennym wsparciem w ochronie organizmu przed chorobami autoimmunologicznymi. Dodatkowo poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego i wspiera pracę układu trawiennego. Może również pozytywnie wpływać na nastrój i zapobiegać obniżaniu samopoczucia.

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni

Suplementacja witaminy D3 latem

Większość Polaków – ze względu na położenie geograficzne – ma niewystarczający jej poziom w organizmie. Najważniejszą przyczyną niedoborów witaminy D jest niedostateczna ilość światła słonecznego docierającego do skóry. Czy ekspozycja skóry na słońce w okresie letnim może zapewnić nam odpowiednią syntezę witaminy D? Na to pytanie postanowiła odpowiedzieć farmaceutka, Zofia Winczewska.

„Jeżeli latem spędzamy na słońcu ok. 15 minut (z odkrytymi przedramionami i podudziami, bez filtra) w godzinach 10-15, to mamy szansę dostarczyć pożądaną dawkę witaminy D (zakładając, że pogoda dopisze)” – wyjaśnia farmaceutka. „Jeżeli należymy do większości, czyli osób które w tych godzinach pracują za biurkiem lub po prostu w zamkniętym biurze, to szans na dostarczenie witaminy D3 nie ma i wtedy trzeba ja uzupełniać” – dodała.

Ile witaminy D3 dziennie?

Ekspozycja skóry na słońce w okresie od wczesnej wiosny do późnego lata tylko nieznacznie może zapewnić syntezę witaminy D w skórze. W pozostałych miesiącach, konieczna jest jej suplementacja preparatami zawierającymi łatwo przyswajalną witaminę D. Suplementacja – jak podkreśliła farmaceutka – powinna być poprzedzona badaniem poziomu D3 we krwi. „A dokładnie metabolitu 25 OH D3” – doprecyzowała. Sprawdzenie poziomu witaminy D3 w organizmie jest konieczne do tego, by można było dopasować odpowiednią dawkę.

„Inne zalecenia będą dotyczyć osoby szczupłej z poziomem 30, a inne osoby otyłej z poziomem 15. Stężenie optymalne mieści się w zakresie 30-50 ng/ml aczkolwiek idealny poziom dla zdrowej osoby to górna granica normy, czyli ok. 45-50 ng/ml. Układ odpornościowy czerpie przy takim poziomie maksimum korzyści” – tłumaczy Winczewska.

Przed rozpoczęciem suplementacji witaminy D3 warto poznać kilka zasad, które zapewnią nam odpowiednie wchłanianie preparatu. Otóż suplementów z witaminą D nie powinnyśmy spożywać na czczo lub między posiłkami.

W czym jest witamina D3?

Witamina D lepiej się wchłania i rozprowadza po organizmie, jeśli jest przyjmowana wraz z pożywieniem, ale nie bez znaczenia jest z jakim. „Najlepiej łączyć ją z posiłkiem zawierającym tłuszcz” – podkreśla farmaceutka. Oczywiście pożądane są zdrowe tłuszcze, takie jak:

  • awokado,
  • oliwa,
  • tłuste ryby,
  • orzechy.

„Witaminy D3 nie należy podawać z pokarmami wysokobłonnikowymi – będą one zaburzały wchłanianie witaminy D3” – dodaje Winczewska.

Kobieta na polu słoneczników

Największe przyswajanie witaminy D przez organizm pochodzi nie z diety (ta uzupełnia jedynie 10 proc. zapotrzebowania), a z ekspozycji na promieniowanie słoneczne (ok. 90 proc.). Wiele osób zastanawia się, czy wobec tego suplementacja w okresie letnim, kiedy mamy największą szansę syntezy skórnej tej witaminy, jest wskazana.

„Nie ma czegoś takiego jak zakaz suplementacji witaminy D3 w okresie letnim (maj- wrzesień). Wszystko zależy od korzystania z kąpieli słonecznych, poziomu witaminy D w organizmie i optymalnego dobrania dawki” – podkreśla farmaceutka.

Okiem farmaceuty

Za profilem „Okiem farmaceuty” stoi farmaceutka Zofia Winczewska, która aktywnie prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych. Zarówno na nich jak i na swoim blogu ekspertka stara się przemycać wiedzę na temat racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 12 tys. osób. 

„Tłumaczę, w jakich sytuacjach suplementacja diety jest korzystnym elementem profilaktyki zdrowotnej czy uzupełnieniem terapii lekowych. Pokazuję wam na blogu, jak racjonalnie podchodzić do tematu suplementacji, nie wpadając przy okazji w pułapki marketingowe” – pisze o sobie farmaceutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Filtr przeciwsłoneczny nie tylko na plaży /istock

Filtr przeciwsłoneczny nie tylko na plaży. Stosuj go także w mieście

Jaki filtr do opalania dla osoby z żylakami jest najlepszy? Odpowiadają flebolog i dermatolog

Jaki filtr do opalania jest najlepszy dla kogoś, kto ma żylaki? Odpowiadają flebolog i dermatolog

Niektóre leki psychiatryczne mogą wywołać reakcję skórną w związku z ekspozycją na słońce – mówi psychiatra

Krem z filtrem – chemia vs. natura. Sprawdź nasze porównanie

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Kobieta nad morzem

Jak chronić włosy i skórę głowy przed słońcem i promieniowaniem UV?

Oparzenia ‒ pierwsza pomoc. Co jest dobre na oparzenia?

Oparzenia ‒ pierwsza pomoc. Co jest dobre na oparzenia?

Kobieta w dużym kapeluszu

Poparzenie słoneczne – objawy, co na oparzenia słoneczne?

Opalająca się kobieta

Samoopalacz przed opalaniem. Czy warto go stosować?

Kobieta w basenie pływa na pontonie

Poparzona skóra od słońca nie stanowi dla ciebie problemu? „Każde poparzenie to krok bliżej do czerniaka” – piszą Dermatolook

Witamina D - gdzie występuje? Jakie są skutki niedoboru i przedawkowania?

Witamina D – niedobór, nadmiar i źródła w pożywieniu

Osiem sposobów na pozbycie się oparzeń słonecznych. Po pierwsze: nie szkodzić

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Kobieta na balkonie

Jak czytać oznaczenia kosmetyków przeciwsłonecznych zagranicznych producentów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Objawy udaru słonecznego - o tym należy pamiętać

Objawy udaru słonecznego – o tym należy pamiętać

Okulary przeciwsłoneczne – nie kupuj ich na oko! Ekspert tłumaczy, jak dobrać okulary, żeby nie zaszkodzić zdrowiu

Okulary przeciwsłoneczne – nie kupuj ich na oko! Ekspert tłumaczy, jak dobrać okulary, żeby nie zaszkodzić zdrowiu

Kobieta leży na podłodze, głowę ma w słońcu, które wpada przez szybę

Wystawianie twarzy na słońce, by poprawić stan skóry to dobry pomysł? Eksperci z Czytamy Etykiety wyjaśniają

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

istockphoto.com

„Pani doktor, ja mam chyba alergię na słońce!” – słyszy dermatolożka w gabinecie. Czy to jednak możliwe?

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

dziewczyna w stroju kapielowym

Przesadziłaś z opalaniem? Poznaj 6 domowych sposobów na złagodzenie skutków poparzenia

Uważaj na słońce. Oto 7 zasad zdrowego opalania

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?