Przejdź do treści

Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

opalona dziewczyna w bikini
Fot. Antony Qiczc / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Seks w ciąży. Czy jest niebezpieczny dla zdrowia? Odpowiada położna Natalia Korzeniowska
Seks w ciąży. Czy jest niebezpieczny dla zdrowia? Odpowiada położna Natalia Korzeniowska
Kobieta siedzi w fotelu i przytula psa
Czy osoby zaszczepione przeciw COVID-19 mogą wciąż zarażać?
Odmrożenia – sprawdź, czy popełniasz te błędy
szczepionka przeciwko COVID-19
Szczepionka daje większą odporność niż przechorowanie COVID-19 – wynika z badań
Lek. Aleksandra Pięta: choroby psychiczne to najprawdziwsze, pełnoprawne i niestety nadal zbierające ogromne żniwo choroby
Lek. Aleksandra Pięta: choroby psychiczne to najprawdziwsze, pełnoprawne i niestety nadal zbierające ogromne żniwo choroby

– Niedobór witaminy D3 jest powszechny w Polsce i dotyczy prawie wszystkich grup wiekowych – pisze farmaceutka, Zofia Winczewska. W swoim wpisie na Instagramie ekspertka wyjaśnia, kto w szczególności powinien suplementować witaminę D3 i w jakiej dawce oraz które pokarmy zaburzają wchłanianie preparatu. 

Witamina D3 ma wiele niezwykle ważnych dla organizmu właściwości. Przede wszystkim zapewnia prawidłową strukturę i gęstość kości, zapobiega ich odwapnianiu i tym samym osteoporozie. Korzystnie wpływa na układ immunologiczny, jest cennym wsparciem w ochronie organizmu przed chorobami autoimmunologicznymi. Dodatkowo poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego i wspiera pracę układu trawiennego. Może również pozytywnie wpływać na nastrój i zapobiegać obniżaniu samopoczucia.

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni

Suplementacja witaminy D3 – kiedy i kto powinien ją stosować?

Większość Polaków – ze względu na położenie geograficzne – ma niewystarczający jej poziom w organizmie. Najważniejszą przyczyną niedoborów witaminy D jest niedostateczna ilość światła słonecznego docierającego do skóry. Czy ekspozycja skóry na słońce w okresie letnim może zapewnić nam odpowiednią syntezę witaminy D? Na to pytanie postanowiła odpowiedzieć farmaceutka, Zofia Winczewska.

„Jeżeli latem spędzamy na słońcu ok. 15 minut (z odkrytymi przedramionami i podudziami, bez filtra) w godzinach 10-15, to mamy szansę dostarczyć pożądaną dawkę witaminy D (zakładając, że pogoda dopisze)” – wyjaśnia farmaceutka. „Jeżeli należymy do większości, czyli osób które w tych godzinach pracują za biurkiem lub po prostu w zamkniętym biurze, to szans na dostarczenie witaminy D3 nie ma i wtedy trzeba ja uzupełniać” – dodała.

View this post on Instagram

Niedobór witaminy D3 jest powszechny w Polsce i dotyczy praktycznie WSZYSTKICH grup wiekowych. 😬 . . Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? 🤔 . 📍Jeżeli latem spędzamy na słońcu ok. 15 minut (z odkrytymi przedramionami i podudziami, bez filtra) w godzinach 10-15 to mamy szansę dostarczyć pożądaną dawkę witaminy D (zakładając, że pogoda dopisze 😉) . 📍Jeżeli należymy do większości, czyli osób które w tych godzinach pracują za biurkiem lub po prostu w zamkniętym biurze to szans na dostarczenie witaminy D3 nie ma i wtedy trzeba ja uzupełniać. 💊 . 📍 Suplementacja powinna być poprzedzona badaniem poziomu D3 we krwi (a dokładnie metabolitu 25 OH D3), aby dopasować dawkę. Przecież inne zalecenia będą dotyczyć osoby szczupłej z poziomem 30, a inne osoby otyłej z poziomem 15. . 📍 stężenie optymalne mieści się w zakresie 30-50 ng/ml aczkolwiek idealny poziom dla zdrowej osoby to górna granica normy, czyli ok 45-50 ng/ml (układ odpornościowy czerpie przy takim poziomie maksimum korzyści) . 📍witaminy D3 nie należy podawać z pokarmami wysokobłonnikowymi- będą one zaburzały wchłanianie witaminy D3. Najlepiej łączyć ja z posiłkiem zawierającym tłuszcz! 🍳🥑🍗 Podsumowanie: Nie ma czegoś takiego jak zakaz suplementacji witaminy D3 w okresie letnim (maj- wrzesień). Wszystko zależy od korzystania z kąpieli słonecznych, poziomu witaminy D w organizmie i optymalnego dobrania dawki. . . Niedobór D3 jest w naszej szerokości geograficznej dość powszechny, dlatego warto chociaż raz do roku skontrolować jej poziom, aby wiedzieć co dalej. 👍 . . Kto uzupełnia latem D3? A kto ładuje akumulatory wyłącznie ☀️? . . #witaminad#witaminad3#odporność#cukrzyca#zdrowie#farmaceutka#farmaceuta#opalanie#sunbathing#wakacje#lato#d3#polishgirl#holidays#polskadziewczyna#słońce#grecja#kreta#crete

A post shared by Zdrowie okiem farmaceuty 🔎 (@zosia_winczewska) on

Suplementacja witaminy D3 – jaka dawka?

Ekspozycja skóry na słońce w okresie od wczesnej wiosny do późnego lata tylko nieznacznie może zapewnić syntezę witaminy D w skórze. W pozostałych miesiącach, konieczna jest jej suplementacja preparatami zawierającymi łatwo przyswajalną witaminę D. Suplementacja – jak podkreśliła farmaceutka – powinna być poprzedzona badaniem poziomu D3 we krwi. „A dokładnie metabolitu 25 OH D3” – doprecyzowała. Sprawdzenie poziomu witaminy D3 w organizmie jest konieczne do tego, by można było dopasować odpowiednią dawkę.

„Inne zalecenia będą dotyczyć osoby szczupłej z poziomem 30, a inne osoby otyłej z poziomem 15. Stężenie optymalne mieści się w zakresie 30-50 ng/ml aczkolwiek idealny poziom dla zdrowej osoby to górna granica normy, czyli ok. 45-50 ng/ml. Układ odpornościowy czerpie przy takim poziomie maksimum korzyści” – tłumaczy Winczewska.

Przed rozpoczęciem suplementacji witaminy D3 warto poznać kilka zasad, które zapewnią nam odpowiednie wchłanianie preparatu. Otóż suplementów z witaminą D nie powinnyśmy spożywać na czczo lub między posiłkami. Witamina D lepiej się wchłania i rozprowadza po organizmie, jeśli jest przyjmowana wraz z pożywieniem, ale nie bez znaczenia jest z jakim. „Najlepiej łączyć ją z posiłkiem zawierającym tłuszcz” – podkreśla farmaceutka. Oczywiście pożądane są zdrowe tłuszcze, takie jak awokado, oliwa, tłuste ryby czy orzechy. „Witaminy D3 nie należy podawać z pokarmami wysokobłonnikowymi – będą one zaburzały wchłanianie witaminy D3” – dodaje Winczewska.

Fot. Pexels.com

Suplementacja witaminy D3 – czy jest konieczna w okresie letnim?

Największe przyswajanie witaminy D przez organizm pochodzi nie z diety (ta uzupełnia jedynie 10 proc. zapotrzebowania), a z ekspozycji na promieniowanie słoneczne (ok. 90 proc.). Wiele osób zastanawia się, czy wobec tego suplementacja w okresie letnim, kiedy mamy największą szansę syntezy skórnej tej witaminy, jest wskazana.

„Nie ma czegoś takiego jak zakaz suplementacji witaminy D3 w okresie letnim (maj- wrzesień). Wszystko zależy od korzystania z kąpieli słonecznych, poziomu witaminy D w organizmie i optymalnego dobrania dawki” – podkreśla farmaceutka.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Krem z filtrem – chemia vs. natura. Sprawdź nasze porównanie

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Kobieta nad morzem

Jak chronić włosy i skórę głowy przed słońcem i promieniowaniem UV?

Oparzenia ‒ pierwsza pomoc. Co jest dobre na oparzenia?

Oparzenia ‒ pierwsza pomoc. Co jest dobre na oparzenia?

Kobieta w dużym kapeluszu

Poparzenie słoneczne – objawy, co na oparzenia słoneczne?

Opalająca się kobieta

Samoopalacz przed opalaniem. Czy warto go stosować?

Czy w ciąży można się opalać? Naukowcy mają odpowiedź

Czy w ciąży można się opalać? Naukowcy mają odpowiedź

Kobieta w basenie pływa na pontonie

Poparzona skóra od słońca nie stanowi dla ciebie problemu? „Każde poparzenie to krok bliżej do czerniaka” – piszą Dermatolook

Witamina D - gdzie występuje? Jakie są skutki niedoboru i przedawkowania?

Witamina D – niedobór, nadmiar i źródła w pożywieniu

Osiem sposobów na pozbycie się oparzeń słonecznych. Po pierwsze: nie szkodzić

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Kobieta na balkonie

Jak czytać oznaczenia kosmetyków przeciwsłonecznych zagranicznych producentów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Objawy udaru słonecznego - o tym należy pamiętać

Objawy udaru słonecznego – o tym należy pamiętać

Okulary przeciwsłoneczne – nie kupuj ich na oko! Ekspert tłumaczy, jak dobrać okulary, żeby nie zaszkodzić zdrowiu

Okulary przeciwsłoneczne – nie kupuj ich na oko! Ekspert tłumaczy, jak dobrać okulary, żeby nie zaszkodzić zdrowiu

Kobieta leży na podłodze, głowę ma w słońcu, które wpada przez szybę

Wystawianie twarzy na słońce, by poprawić stan skóry to dobry pomysł? Eksperci z Czytamy Etykiety wyjaśniają

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

istockphoto.com

„Pani doktor, ja mam chyba alergię na słońce!” – słyszy dermatolożka w gabinecie. Czy to jednak możliwe?

dziewczyna w aucie

Stosuj filtr przeciwsłoneczny nie tylko na plaży, ale również zanim wsiądziesz do auta. „UVA przenika przez szyby” – ostrzega dermatolog

5 sposobów, jak chronić skórę dziecka podczas upałów

dziewczyna w stroju kapielowym

Przesadziłaś z opalaniem? Poznaj 6 domowych sposobów na złagodzenie skutków poparzenia

Uważaj na słońce. Oto 7 zasad zdrowego opalania

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Kobieta na basenie

Co zyskasz, jeśli nie spalisz się tego lata?

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

całująca się para

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks