Przejdź do treści

Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

opalona dziewczyna w bikini
Fot. Antony Qiczc / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

– Niedobór witaminy D3 jest powszechny w Polsce i dotyczy prawie wszystkich grup wiekowych – pisze farmaceutka, Zofia Winczewska. W swoim wpisie na Instagramie ekspertka wyjaśnia, kto w szczególności powinien suplementować witaminę D3 i w jakiej dawce oraz które pokarmy zaburzają wchłanianie preparatu. 

Witamina D3 ma wiele niezwykle ważnych dla organizmu właściwości. Przede wszystkim zapewnia prawidłową strukturę i gęstość kości, zapobiega ich odwapnianiu i tym samym osteoporozie. Korzystnie wpływa na układ immunologiczny, jest cennym wsparciem w ochronie organizmu przed chorobami autoimmunologicznymi. Dodatkowo poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego i wspiera pracę układu trawiennego. Może również pozytywnie wpływać na nastrój i zapobiegać obniżaniu samopoczucia.

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni

Suplementacja witaminy D3 – kiedy i kto powinien ją stosować?

Większość Polaków – ze względu na położenie geograficzne – ma niewystarczający jej poziom w organizmie. Najważniejszą przyczyną niedoborów witaminy D jest niedostateczna ilość światła słonecznego docierającego do skóry. Czy ekspozycja skóry na słońce w okresie letnim może zapewnić nam odpowiednią syntezę witaminy D? Na to pytanie postanowiła odpowiedzieć farmaceutka, Zofia Winczewska.

„Jeżeli latem spędzamy na słońcu ok. 15 minut (z odkrytymi przedramionami i podudziami, bez filtra) w godzinach 10-15, to mamy szansę dostarczyć pożądaną dawkę witaminy D (zakładając, że pogoda dopisze)” – wyjaśnia farmaceutka. „Jeżeli należymy do większości, czyli osób które w tych godzinach pracują za biurkiem lub po prostu w zamkniętym biurze, to szans na dostarczenie witaminy D3 nie ma i wtedy trzeba ja uzupełniać” – dodała.

View this post on Instagram

Niedobór witaminy D3 jest powszechny w Polsce i dotyczy praktycznie WSZYSTKICH grup wiekowych. 😬 . . Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? 🤔 . 📍Jeżeli latem spędzamy na słońcu ok. 15 minut (z odkrytymi przedramionami i podudziami, bez filtra) w godzinach 10-15 to mamy szansę dostarczyć pożądaną dawkę witaminy D (zakładając, że pogoda dopisze 😉) . 📍Jeżeli należymy do większości, czyli osób które w tych godzinach pracują za biurkiem lub po prostu w zamkniętym biurze to szans na dostarczenie witaminy D3 nie ma i wtedy trzeba ja uzupełniać. 💊 . 📍 Suplementacja powinna być poprzedzona badaniem poziomu D3 we krwi (a dokładnie metabolitu 25 OH D3), aby dopasować dawkę. Przecież inne zalecenia będą dotyczyć osoby szczupłej z poziomem 30, a inne osoby otyłej z poziomem 15. . 📍 stężenie optymalne mieści się w zakresie 30-50 ng/ml aczkolwiek idealny poziom dla zdrowej osoby to górna granica normy, czyli ok 45-50 ng/ml (układ odpornościowy czerpie przy takim poziomie maksimum korzyści) . 📍witaminy D3 nie należy podawać z pokarmami wysokobłonnikowymi- będą one zaburzały wchłanianie witaminy D3. Najlepiej łączyć ja z posiłkiem zawierającym tłuszcz! 🍳🥑🍗 Podsumowanie: Nie ma czegoś takiego jak zakaz suplementacji witaminy D3 w okresie letnim (maj- wrzesień). Wszystko zależy od korzystania z kąpieli słonecznych, poziomu witaminy D w organizmie i optymalnego dobrania dawki. . . Niedobór D3 jest w naszej szerokości geograficznej dość powszechny, dlatego warto chociaż raz do roku skontrolować jej poziom, aby wiedzieć co dalej. 👍 . . Kto uzupełnia latem D3? A kto ładuje akumulatory wyłącznie ☀️? . . #witaminad#witaminad3#odporność#cukrzyca#zdrowie#farmaceutka#farmaceuta#opalanie#sunbathing#wakacje#lato#d3#polishgirl#holidays#polskadziewczyna#słońce#grecja#kreta#crete

A post shared by Zdrowie okiem farmaceuty 🔎 (@zosia_winczewska) on

Suplementacja witaminy D3 – jaka dawka?

Ekspozycja skóry na słońce w okresie od wczesnej wiosny do późnego lata tylko nieznacznie może zapewnić syntezę witaminy D w skórze. W pozostałych miesiącach, konieczna jest jej suplementacja preparatami zawierającymi łatwo przyswajalną witaminę D. Suplementacja – jak podkreśliła farmaceutka – powinna być poprzedzona badaniem poziomu D3 we krwi. „A dokładnie metabolitu 25 OH D3” – doprecyzowała. Sprawdzenie poziomu witaminy D3 w organizmie jest konieczne do tego, by można było dopasować odpowiednią dawkę.

„Inne zalecenia będą dotyczyć osoby szczupłej z poziomem 30, a inne osoby otyłej z poziomem 15. Stężenie optymalne mieści się w zakresie 30-50 ng/ml aczkolwiek idealny poziom dla zdrowej osoby to górna granica normy, czyli ok. 45-50 ng/ml. Układ odpornościowy czerpie przy takim poziomie maksimum korzyści” – tłumaczy Winczewska.

Przed rozpoczęciem suplementacji witaminy D3 warto poznać kilka zasad, które zapewnią nam odpowiednie wchłanianie preparatu. Otóż suplementów z witaminą D nie powinnyśmy spożywać na czczo lub między posiłkami. Witamina D lepiej się wchłania i rozprowadza po organizmie, jeśli jest przyjmowana wraz z pożywieniem, ale nie bez znaczenia jest z jakim. „Najlepiej łączyć ją z posiłkiem zawierającym tłuszcz” – podkreśla farmaceutka. Oczywiście pożądane są zdrowe tłuszcze, takie jak awokado, oliwa, tłuste ryby czy orzechy. „Witaminy D3 nie należy podawać z pokarmami wysokobłonnikowymi – będą one zaburzały wchłanianie witaminy D3” – dodaje Winczewska.

Fot. Pexels.com

Suplementacja witaminy D3 – czy jest konieczna w okresie letnim?

Największe przyswajanie witaminy D przez organizm pochodzi nie z diety (ta uzupełnia jedynie 10 proc. zapotrzebowania), a z ekspozycji na promieniowanie słoneczne (ok. 90 proc.). Wiele osób zastanawia się, czy wobec tego suplementacja w okresie letnim, kiedy mamy największą szansę syntezy skórnej tej witaminy, jest wskazana.

„Nie ma czegoś takiego jak zakaz suplementacji witaminy D3 w okresie letnim (maj- wrzesień). Wszystko zależy od korzystania z kąpieli słonecznych, poziomu witaminy D w organizmie i optymalnego dobrania dawki” – podkreśla farmaceutka.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczyna w aucie

Stosuj filtr przeciwsłoneczny nie tylko na plaży, ale również zanim wsiądziesz do auta. „UVA przenika przez szyby” – ostrzega dermatolog

dziewczyna w stroju kapielowym

Przesadziłaś z opalaniem? Poznaj 6 domowych sposobów na złagodzenie skutków poparzenia

Uważaj na słońce. Oto 7 zasad zdrowego opalania

istockphoto.com/Enes Evren

Przez wyjazdem na wakacje inwestujesz w samoopalacz? Kosmetolożka: przed opalaniem nie jest to dobry pomysł

Westend61/gettyimages

Trądzik nie znika pod wpływem słońca. Jak leczyć go latem? Radzą dermatolożki

Kobieta na basenie

Co zyskasz, jeśli nie spalisz się tego lata?

Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny

kobieta opala się

Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?

„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi

kobieta na plaży

Opalona ale niezdrowa skóra, czyli jak promieniowanie UV wpływa na starzenie się komórek

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

pieprzyk na skórze

Zbadaj pieprzyki przed latem! Czy wiesz, kiedy należy udać się do dermatologa?

Agnieszka Kobyłka-Dziki

„Czy naprawdę dla opalonej skóry chcemy sobie to fundować?” O tym, która z metod opalania jest bezpieczna, mówi dermatolog

Potas. Jak go tracimy? Poznaj głównych winowajców

Dopadają cię skurcze i miewasz przyspieszone tętno? Może masz za mało potasu w organizmie?

Kobieta w białym stroju kąpielowym leży w solarium. Ma bardzo opalone ciało.

Opalanie natryskowe – czy jest bezpieczną alternatywą dla promieni UV?

Plan opalania na lato 2018

Jak się chronić przed słońcem?

Witamina D – ładujemy baterie

Witamina D – ładujemy baterie

Kobieta na plaży

Opalenizna – tak walczy twoja skóra

Uważaj na słońce w samochodzie

Mineralne kremy z filtrem

Mineralne kremy z filtrem

10 zasad bezpiecznego opalania

10 zasad bezpiecznego opalania

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje