Przejdź do treści

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
WHO: Wariant Omikron przenosi się bardzo szybko, jednak nie powoduje ciężkich objawów
Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa
6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą
Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski
Czy szczepienia obowiązkowe są szczepieniami przymusowymi? Prawniczka wyjaśnia, na czym polega w praktyce nowy przepis

W okresie jesienno-zimowym, gdy wzrasta podatność organizmu na infekcje górnych dróg oddechowych, możemy dodatkowo wspierać swój układ immunologiczny. Do działań prozdrowotnych należy m.in. właściwe odżywianie się. Dieta na wzmocnienie odporności powinna być bogata w witaminy pobudzające pracę komórek odpornościowych.

Układ immunologiczny jest odpowiedzialny za obronę organizmu przed czynnikami chorobotwórczymi, do których należą przede wszystkim wirusy, bakterie i pasożyty. Komórki odpornościowe rozpoznają patogen i likwidują go, dzięki czemu zachowujemy zdrowie. Zdarza się jednak, że z powodu zmęczenia, stresu lub niedoborów składników odżywczych układ odpornościowy jest osłabiony i nie spełnia swojej funkcji. Dlatego w okresie wzmożonej zachorowalności na grypę i przeziębienie zaleca się stosowanie diety wzmacniającej odporność.

Dieta na odporność – jak należy się odżywiać?

Prawidłowe odżywianie się znacząco wpływa na działanie układu odpornościowego. Wchłanianie wszystkich składników odżywczych niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania odbywa się w jelitach, dlatego szczególne znaczenie ma nie tylko sam pokarm, ale także odpowiednie nawyki żywieniowe.

Dieta wzmacniająca odporność i ogólny stan zdrowia powinna składać się z 4-5 posiłków dziennie, które pokryją dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Najistotniejszym z nich jest śniadanie, które jest pierwszym pokarmem po długiej nocnej przerwie i decyduje o wydolności organizmu w pierwszej części dnia. Dobrze jest, jeżeli dania są różnorodne, dzięki czemu zyskujemy pewność, że dostarczyliśmy organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Posiłki należy spożywać w regularnych odstępach czasu i bez pośpiechu. Istotnym elementem jest dostateczne nawodnienie organizmu. Mężczyźni powinni pić minimum 3 litry wody na dobę, a kobiety 2,5 litra. Dieta powinna być połączona z umiarkowaną aktywnością fizyczną (około 40 minut dziennie), zwłaszcza na świeżym powietrzu.

Witaminy na wzmocnienie odporności

Założeniem diety na wzmocnienie układu immunologicznego jest dostarczenie witamin niezbędnych do prawidłowego wzrostu i pobudzenia aktywności komórek odpornościowych. Ich zadanie polega także na wzmocnieniu naczyń krwionośnych, układu nerwowego i naturalnych barier ochronnych: skóry i błon śluzowych. Najważniejsze z punktu widzenia odporności są witaminy: C, A, E, D, B.

W jej skład wchodzi kwas askorbinowy, który ma właściwości wzmacniające i uszczelniające najmniejsze naczynia krwionośne, dzięki czemu zapobiega rozprzestrzenianiu się drobnoustrojów po organizmie. Witamina C przyczynia się do produkcji komórek układu odpornościowego. Jej głównym źródłem są owoce i warzywa: czarna porzeczka, cytrusy, kiwi, pomidory, papryka, pietruszka i brokuł. Dziennie należy spożywać 3 porcje owoców i 5 porcji warzyw.

zobacz także:Dlaczego warto jeść cytrusy?

  • Witamina A

Wykazuje korzystne działanie na skórę i błony śluzowe, czyli naturalne bariery ochronne, które jako pierwsze mają kontakt z patogenami. Jeżeli są osłabione, wirusy i bakterie łatwo wnikają do wnętrza organizmu i powodują proces zapalny oraz infekcje. Najwięcej witaminy A znajduje się w marchwi, szpinaku, dyni, jarmużu i wątróbce.

Nie wiesz jak włączyć do swojej diety dynię? Skorzystaj z naszego przepisu na zimową owsiankę z dynią

kobieta
  • Witaminy z grupy B

Wpływają na prawidłowy przebieg procesów odpornościowych i mobilizują organizm do walki z drobnoustrojami. Usprawniają także układ nerwowy, którego działanie jest ściśle związane z poziomem odporności. Aby dostarczyć organizmowi witamin z grupy B, należy spożywać kaszę gryczaną, groch, fasolę, orzechy, otręby, migdały, jaja oraz zielone warzywa liściaste.

  • Witamina D

Prawidłowy poziom witaminy D umożliwia różnicowanie się komórek odpornościowych, dzięki czemu każda z nich jest wyspecjalizowana w kierunku pełnienia konkretnej funkcji. Nasz organizm produkuje ją pod wpływem promieni słonecznych. Zimą i jesienią warto spożywać więcej ryb, jaj, wątróbki, mleka i olejów roślinnych, które są cennym źródłem witaminy D i pozwolą uzupełnić jej niedobory.

  • Witamina E

Wspomaga działanie witaminy C i A, a także jest najsilniejszym przeciwutleniaczem, dzięki czemu eliminuje z organizmu wolne rodniki. Jej cennym źródłem są nasiona słonecznika, orzechy, szpinak, oleje roślinne, migdały, papryka, sałata i czosnek.

zakwas z burakó

Minerały wzmacniające odporność

Na namnażanie się komórek odpornościowych, a tym samym na wzmocnienie odporności, duży wpływ ma dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki:

  1. selenu – ryby i owoce morza;
  2. cynku – warzywa strączkowe, kapustne, pomidory, pietruszka, otręby pszenne;
  3. żelaza – kasza gryczana, buraki, groch, kakao, ciecierzyca, czerwone mięso.

Nie lubisz buraków? Wypróbuj przepis na czekoladowe ciasto z burakami i daj się zaskoczyć!

Co jeść na wzmocnienie odporności?

Aby wzmocnić organizm w okresie jesienno-zimowym, zaleca się także stosowanie odpowiednich przypraw. Potrawy warto wzbogacić o czosnek, który jest uznawany za naturalny antybiotyk, ponieważ posiada właściwości przeciwzapalne. Do herbaty i rozgrzewającej zupy można dodać szczyptę imbiru, który jest źródłem żelaza i działa odkażająco na błony śluzowe, a połączenie kurkumy i czarnego pieprzu pomoże zwalczyć już trwające infekcje.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Agnieszka Widera
lekarz

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak zimno wpływa na organizm? 7 powodów, dla których warto czasem zmarznąć

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Niemal cała dorosła populacja Polski nie ma odporności na krztusiec – ostrzegają specjaliści

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Pij wodę jesienią! Poznaj 4 najważniejsze powody, dla których warto to robić

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

odporność

Dr Barbara Joanna Bałan: Lekceważąc szczepienia, zaniedbujemy nasze zdrowie. Nie korzystamy z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna

W Hiszpanii został wydany alert epidemiczny. Powód? Podejrzenie wąglika

W Hiszpanii został wydany alert epidemiczny. Podejrzenie wąglika

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Mikrobiom – co to jest, wpływ na organizm człowieka, badanie

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza – objawy, leczenie, rodzaje. Co to jest?

Po szczepieniu nie wytworzyli przeciwciał. Problem może dotyczyć nawet 10 proc. społeczeństwa

Colostrum na odporność – czy to rzeczywiście działa?

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku