Przejdź do treści

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne Spencer Davis/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Wibrator powinien być wypisywany na receptę – uważają naukowcy z Los Angeles
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust

W ostatnich latach obserwuje się rozwój kultury fit, o czym świadczy między innymi wzrastająca popularność klubów fitness oraz suplementów diety. Celem sięgania po suplementy jest zwykle utrzymanie sylwetki w satysfakcjonującej formie – ograniczenie tkanki tłuszczowej i wzrost masy mięśniowej. Do popularnych suplementów należy między innymi HMB. Czym jest, do czego służy i kiedy go stosować?

Co to jest HMB?

HMB to z chemicznego punktu widzenia kwas 3-hydroksy-3-metylomasłowy nazywany w skrócie β-Hydroksy-β-Metylomaślanem (wzór chemiczny C5H10O3). Jest to organiczny związek chemiczny należący do grupy hydroksykwasów. HMB jest produktem przemiany leucyny, czyli egzogennego aminokwasu (składnika białek pokarmowych). HMB w niewielkich ilościach powstaje naturalnie w organizmach ssaków, a dokładnie w wątrobie i mięśniach. HMB znajduje się także w lucernie, rybach sumowatych i grejpfrutach.

Co daje suplementacja HMB?

Suplement HMB służy przede wszystkim do zahamowania katabolizmu, czyli rozpadu tkanki mięśniowej, a jednocześnie – syntezy białek, co powoduje wzrost mięśni. HMB jest przede wszystkim polecane osobom, które intensywnie trenują i chcą rozbudować sylwetkę w krótkim czasie. Zastosowanie HMB zadowoli sportowców, którzy wracają do sportu po dłuższej przerwie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

Ponadto HMB:

  • obniża we krwi poziom tzw. złego cholesterolu,
  • powoduje redukcję tkanki tłuszczowej,
  • wzmacnia system odpornościowy, chroniąc organizm przed infekcjami,
  • usprawnia regenerację mięśni po intensywnych treningach,
  • zwiększa wydolność tlenową (zarówno u osób uprawiających sport rekreacyjnie, jak i wyczynowo),
  • zwiększa odporność mięśni na uszkodzenia mechaniczne i wywołane wolnymi rodnikami.

Działanie HMB

Skuteczność suplementacji HMB

To, że HMB działa, zostało potwierdzone licznymi badaniami naukowymi. Pod względem skuteczności HMB umiejscawia się na drugim miejscu po keratynie, która ma podobne właściwości (powoduje wzrost masy mięśniowej i poprawia wydolność organizmu). HMB zmniejsza stopień uszkodzenia mięśni, na co wskazuje obniżenie stężenia biochemicznych wskaźników uszkodzenia komórek mięśniowych (tj. i 3-metylohistydyny w moczu i kinazy keratynowej we krwi). Trzeba jednak wiedzieć, że organizm szybko adaptuje się do nowych warunków funkcjonowania, dlatego suplementy HMB oddziałują jedynie przez pierwsze trzy miesiące stosowania. Potem skuteczność suplementu jest mniej zauważalna.

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

HMB u osób nieaktywnych

HMB może być przyjmowane nie tylko przez osoby uprawiające sport, ale także przez osoby nie uprawiające aktywności fizycznej i osoby starsze. Właściwości HMB takie jak przyspieszenie syntezy białka mięśniowego i ograniczenie rozpadu białek budujących mięśnie znajduje zastosowanie u osób w podeszłym wieku. Osoby te ze względu na procesy starzenia narażone są na zanik mięśni i co się z tym wiąże – spadek sprawności fizycznej. HMB może ich przed tym zabezpieczyć.

HMB u chorych

Ochronne działanie HMB na mięśnie szkieletowe można też zaobserwować u osób cierpiących na choroby nowotworowe. U pacjentów onkologicznych procesy kataboliczne są nasilone, a HMB może im zapobiec. Podobnie dowiedziono pozytywne działanie HMB u dzieci cierpiących na dystrofię mięśniową Duchenne’a (DMD). Badania wykazały, że po miesiącu przyjmowania HMB powoduje spadek kinazy keratynowej we krwi chorych. W tym przypadku pozwala to odstąpić od podawania chorym kortykosteroidów.

HMB u zwierząt

Badania nad działaniem HMB były przeprowadzane także na psach zaprzęgowych. Wykazano, że zwierzęta, którym podawano HMB osiągały większy przyrost beztłuszczowej masy ciała i zwiększoną siłę mięśni.

sprzątanie

Jak wygląda dawkowanie HMB?

Na rynku suplementów obecnych jest wiele produktów zawierających HMB. HMB występuje w dwóch formach: sole wapnia (postać stała lub proszek) i postać kwasu (ciecz). Choć ta druga forma jest skuteczniejsza, należy pamiętać, że forma płynna bardziej drażni układ pokarmowy i może wywoływać skutki uboczne takie jak nudności, bóle brzucha, wymioty. HMB jest dosyć drogim preparatem, na co wpływa kosztowny sposób pozyskiwania substancji w procesach chemicznych. Jak stosować HMB? Zalecana dawka HMB to ok. 3 g HMB na dobę, czyli około 38 mg/kg m.c. na dobę.

Czy przyjmowanie HMB może wywołać skutki uboczne?

Przyjmowanie suplementów HMB jest całkowicie bezpieczne dla organizmu i nie wywołuje żadnych skutków ubocznych. HMB nie jest szkodliwe.

HMB czy BCAA?

HMB ma podobne działanie do innych znanych suplementów, np. BCAA. BCAA także zabezpiecza mięśnie przed katabolizmem, umożliwia szybszą regenerację i wspomaga przyrost masy mięśniowej. Warto spróbować obu preparatów i zobaczyć, który jest lepszy dla ciebie.

Czy warto zażywać HMB?

Największą zaletą HMB w oczach ich użytkowników jest możliwość rozbudowy masy mięśniowej przy jednoczesnej beztłuszczowej redukcji masy ciała. Potwierdzają to badania według których osoby przyjmujące HMB, w przeciwieństwie do tych przyjmujących placebo, uzyskiwały dużo większy przyrost masy i siły mięśniowej. Choć na razie HMB nie znajduje się na unijnej liście dietetycznych środków odżywczych, jest środkiem legalnym, bezpiecznym i naturalnie występującym w organizmie.

 

Źródła:

  1. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie, Nowiny Lekarskie, 2011, 80(3), s. 199–204.
  2. Lis I., Bogdański P., Karolkiewicz J., Wpływ β-hydroksy-β-metylomaślanu (HMB) na metabolizm białek mięśniowych u osób zdrowych i chorych, Farmacja Współczesna nr 7/2014.
  3. Ostaszewski Piotr, HMB w suplementacji psiej diety. Jak to działa?
  4. Podgórski Tomasz, Suplementacja diety sportowca, Food Forum, nr 2/2020.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak zbudować brazylijskie pośladki? Te ćwiczenia wykonasz w swoim domu

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny – jak rozluźnić kark?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hipotonia mięśniowa – przyczyny, objawy i leczenie u dzieci i dorosłych

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Rola selenu w chorobie Hashimoto

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Laktoferyna

Laktoferyna – działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

Mięśnie przedramienia – budowa, zapalenie, ból, ćwiczenia

ćwicząca kobieta

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

kobieta w stroju sportowym

Mięsień ramienny – funkcje, budowa, ćwiczenia, topografia

kobieta trzymająca się za mięsień

Mięsień naramienny – budowa, funkcje, ćwiczenia

Kobieta na siłowni

Mięsień dwugłowy uda – budowa, funkcje, ćwiczenia

Kobieta ćwicząca mięśnie brzucha

Mięsień poprzeczny brzucha – funkcje i ćwiczenia po ciąży

Kobieta ćwicząca mięsień czworoboczny

Mięsień czworoboczny – lokalizacja, funkcje, ćwiczenia

Biegająca kobieta

Mięśnie nóg – anatomia, funkcje, ćwiczenia

kobieta ćwicząca w lesie

Mięśnie posturalne – czym są, ćwiczenia wzmacniające

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×