Przejdź do treści

Koenzym Q (ubichinon)

Koenzym Q (ubichinon)
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Zapotrzebowanie dobowe: 30–200 mg

Rola: wewnętrzny antyoksydant organizmu, chroniący szczególnie naczynia krwionośne i serce, w większej ilości występuje też w nerkach, trzustce i wątrobie; udział we wzroście i przemianach energetycznych komórek; procesy odpornościowe; obniżanie poziomu cukru we krwi.

Zastosowanie: nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom cholesterolu LDL i choroby serca; paradontoza; uzupełnienie poziomu tego składnika u palaczy i osób w podeszłym wieku.

Objawy niedoboru: osłabienie i chroniczne zmęczenie; napady padaczkowe.

Skutki nadmiaru: zmęczenie, utrata apetytu, zawroty i bóle głowy, nadwrażliwość na światło, bezsenność; zgaga i zaburzenia żołądkowe, m.in. biegunka. Koenzymu Q nie należy łączyć z niektórymi lekami, m.in. obniżającymi ciśnienie krwi i poziom cholesterolu czy przeciwzakrzepowymi, bo wchodzi z nimi w interakcje.

Źródła: podroby, m.in. wątroba i serce; czerwone mięso, zwłaszcza wołowe; ryby; natka pietruszki; awokado; orzechy i sezam; soja i olej sojowy; oliwa; olej z pestek winogrona; warzywa kapustne. Ogrzewanie tych produktów częściowo niszczy koenzym Q.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Beta-karoten – wszechstronna moc z marchwi

Jak działają antyoksydanty?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres oksydacyjny – jak walczyć z wolnymi rodnikami?

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młody.

Dieta dla zdrowych stawów

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie