Przejdź do treści

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

Suplementy dietu
Przedawkowanie witaminy B/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Przedawkowanie witaminy B i innych witamin rozpuszczalnych w wodzie należy do rzadkości. Znacznie częściej istnieje ryzyko przedawkowania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – przedawkowania witaminy D czy E. Co sprzyja przedawkowaniu witamin B i jakie są objawy przedawkowania?

Czy możliwe jest przedawkowanie witaminy B?

Przedawkowanie witaminy B czy innych związków przyjmowanych z suplementami diety jest możliwe. Nie oznacza to oczywiście, że łatwo o przedawkowanie witamin. O tym, że organizm czegoś potrzebuje, może nas informować cały rok: osłabieniem, uczuciem wyczerpania, bladością skóry. Mogą to być też zupełnie zaskakujące sygnały. Zajady są na przykład często typowym objawem braków witaminy B2, anemia – witaminy B12 i kwasu foliowego oraz witamin B6 i C, utrata włosów czy łuszczenie się naskórka mogą wynikać z niedoboru witamin z grupy B, z kolei obniżona odporność ma często związek z niewystarczająca ilością witaminy D w organizmie (zimą dotyczy niemal każdego z nas).

Jednak, jak wiadomo, nie będziemy z uporem maniaka wykonywać w kółko badań sprawdzających, jakiego minerału czy innego związku akurat w danym czasie nam brakuje. To pochłania koszty, czas i energię. Rozwiązaniem mogą być multiwitaminy. Pamiętajmy jednak, że je także trzeba stosować rozsądnie i nie przesadzać.

Do bezpiecznej grupy należą: B1, B2, B5, B12 i biotyna. Te suplementy przyjmowane w dużych dawkach nie powinny być  toksyczne, ponieważ ich nadmiar wydalany jest wraz z moczem. W grupie o małym ryzyku przedawkowania są również: witamina C, kwas foliowy. Są to witaminy rozpuszczalne w wodzie, zatem przyjęcie ich w nadmiarze spowoduje, że związki te usunięte zostaną z moczem. Inne witaminy mogą prowadzić do hiperwitaminozy.

Czy można przedawkować witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Najłatwiej przedawkować te rozpuszczalne w tłuszczach, takich jak witamina D. Przedawkowanie witaminy A, D, E i K może wystąpić wówczas, gdy przyjmowane są bardzo wysokie dawki. Stosując jednak kompleks witamin zgodnie z informacjami na ulotce, możemy być spokojni. Wiele badań naukowych dowodzi, że zażywanie multiwitaminy regularnie nawet przez lata nie wpływa niekorzystnie na zdrowie.

Czy można przedawkować magnez? Przedawkowanie magnezu może wystąpić u osób przyjmujących wysokie dawki suplementów diety, zwłaszcza dotkniętych chorobami nerek.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz, o której należy pamiętać, gdy przyjmujemy multiwitaminy. Producenci żywności wzbogacają czasem minerałami swoje wyroby, np. batony zbożowe, płatki śniadaniowe czy soki, na co nie zawsze zwracamy uwagę.

Łącząc to z suplementami, narażamy się na zwiększoną dawkę. Z pomocą przychodzi informacja o dziennym zapotrzebowaniu – dlatego czytajmy ulotki i etykiety! Mówiąc krótko, witaminy – tak, ale z głową.

Jak może dojść do przedawkowania witaminy B?

Przedawkowanie witaminy B6 czy przedawkowanie witaminy B12 oraz innych witamin z grupy B należy do rzadkości. Nadmiar tych witamin usuwany jest wraz z moczem. Do przedawkowania może dojść wówczas, gdy przez długo czas przyjmowane są ilości witamin B znacznie przekraczające zalecane dawkowanie. Większe ryzyko przedawkowania B12 czy innych witamin dotyczy sytuacji, gdy witaminy B podawane są w postaci zastrzyków.

Objawy przedawkowania witaminy B

Jedną z najczęściej suplementowanych witamin z grupy B jest witamina B6. Przedawkowanie witaminy B6 wiąże się przede wszystkim z wystąpieniem objawów neurologicznych – uczucia mrowienia, zaburzeń chodu, pogorszenia koordynacji ruchowej czy osłabienia mięśni. Przyjmowanie dawek powyżej 200 mg dziennie może prowadzić do wystąpienia uzależnienia, także u płodu (zespół uzależnienia od pirydoksyny).

Objawy przedawkowania witaminy B12 to krwawienia z nosa i suchość warg, a także reakcje alergiczne.

Czy można przedawkować witaminę C?

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, zatem przedawkowanie witaminy C nie występuje często. Nadmiar witaminy C w organizmie może sprzyjać wystąpieniu kamicy nerkowej. Inne skutki przedawkowania witaminy C to wysypka skórna, a także dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego:

  • zgaga
  • nudności
  • biegunki
  • wymioty
  • wzdęcia
  • bóle brzucha.

Przedawkowanie witaminy D – objawy i przyczyny

Głównym źródłem witaminy D w organizmie jest synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego. Tą drogą nie jest możliwe przedawkowanie witaminy D – przy dłuższej ekspozycji na słońce synteza witaminy zostaje zahamowana. Nie jest także możliwe przedawkowanie witaminy D przyjmowanej wraz z dietą. Czy można przedawkować witaminę D3? Istnieje ryzyko przyjęcia zbyt wysokich dawek suplementów diety.

Gdy dojdzie do przedawkowania witaminy D, objawy przedawkowania witaminy D mogą obejmować:

  • wzmożone pragnienie
  • brak apetytu
  • nadpobudliwość i rozdrażnienie
  • zaparcia
  • wymioty

Przedawkowanie witaminy D przez kobietę w ciąży może prowadzić do wystąpienia deformacji w układzie kostnym płodu.

Jak pozbyć się nadmiaru witamin?

Przedawkowanie B12, innych witamin z grupy B oraz witaminy C, czyli witamin rozpuszczalnych w wodzie nie wymaga żadnych specjalnych działań. Nadmiar tych witamin usunięty zostanie wraz z moczem. Jedyne, co można zrobić to zrezygnować z dalszej suplementacji i stosować dietę, która nie dostarcza wysokich dawek przedawkowanych witamin.

W przypadku przedawkowania witaminy D3, konieczne jest zrezygnowanie z suplementacji, unikanie ekspozycji skóry na słońce, a także ograniczenie spożycia ryb morskich. Ponadto należy ograniczyć spożycie produktów zawierających wapń.

Bibliografia:

Hemminger A., Vitamin B6 toxicity; 2020

Marcinowska – Suchowierska E., Płudowski P., Vitamin D toxicity; Post N Med 2016, 10

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.