Przejdź do treści

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Część witamin można połykać bez większych oporów, inne traktować ostrożniej. Które są które i jak je zażywać bezpiecznie? Podpowiadamy.

Po witaminowe wspomaganie warto sięgnąć zwłaszcza w takich okresach, jak teraz – gdy częściej łapią nas przeziębienia, kiedy zdarza nam się przemarznąć, kiedy w pracy i w domu stykamy się z całą armią bakterii i wirusów. Jednak o tym, że nasz organizm czegoś potrzebuje, może nas informować cały rok: osłabieniem, uczuciem wyczerpania, bladością skóry. Mogą to być też zupełnie zaskakujące sygnały. Zajady są na przykład często typowym objawem braków witaminy B2, anemia – witaminy B12 i kwasu foliowego oraz witamin B6 i C, utrata włosów czy łuszczenie się naskórka mogą wynikać z niedoboru witamin z grupy B, z kolei obniżona odporność ma często związek z niewystarczająca ilością witaminy D w organizmie (zimą dotyczy niemal każdego z nas). Na niedobory szczególnie narażone są niektóre grupy osób. Dzieciom, palaczom i osobom, które często sięgają po alkohol, przyda się dodatkowy zapas witaminy C. Kobiety dojrzewające, w ciąży lub karmiące piersią potrzebują zwykle witamin z grupy B oraz żelaza, a podczas menopauzy dodatkowo brakuje im witamin A, D oraz wapnia. Jednak, jak wiadomo, nie będziemy z uporem maniaka wykonywać w kółko badań sprawdzających, jakiego minerału czy innego związku akurat w danym czasie nam brakuje. To pochłania koszty, czas i energię. Rozwiązaniem mogą być multiwitaminy. Pamiętajmy jednak, że je także trzeba stosować rozsądnie i nie przesadzać.

Czy witaminy można zatem przedawkować? To zależy… Do bezpiecznej grupy należą: B1, B2, B5, B12 i biotyna. Te suplementy przyjmowane nawet w dużych dawkach nie są toksyczne, ponieważ ich nadmiar wydalany jest wraz z moczem. W grupie o małym ryzyku przedawkowania są również: witamina C, kwas foliowy, magnez i potas. Inne witaminy mogą prowadzić do hiperwitaminozy. Najłatwiej przedawkować te rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K. Stosując jednak kompleks witamin zgodnie z informacjami na ulotce, możemy być spokojni. Wiele badań naukowych dowodzi, że zażywanie multiwitaminy regularnie nawet przez lata nie wpływa niekorzystnie na zdrowie.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz, o której należy pamiętać, gdy przyjmujemy multiwitaminy. Producenci żywności wzbogacają czasem minerałami swoje wyroby, np. batony zbożowe, płatki śniadaniowe czy soki, na co nie zawsze zwracamy uwagę. Łącząc to z suplementami, narażamy się na zwiększoną dawkę. Z pomocą przychodzi informacja o dziennym zapotrzebowaniu – dlatego czytajmy ulotki i etykiety! Mówiąc krótko, witaminy – tak, ale z głową.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Witaminy? Koniecznie, ale rozsądnie

Witaminy? Koniecznie, ale rozsądnie

Witamina K na krzepliwość krwi

Witamina K na krzepliwość krwi

Witamina K

Witamina K

Witamina E

Witamina E

Witamina D

Witamina D

Witamina C

Witamina C