Przejdź do treści

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

suplement diety
ManganiStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku
Kobieta siedzi przy biurku
L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe
Seks oralny – pozycje, choroby. Seks oralny a HIV
Kobieta
Nawet 70 proc. Polaków ma przeciwciała koronawirusa – wynika z badań Państwowego Zakładu Higieny
Próbki w laboratorium
Innowacyjny test krwi ma wykrywać aż 50 rodzajów raka. „To może oznaczać początek rewolucji”

Mangan jest minerałem śladowym. Jest niezbędny dla ludzkiego ciała, ale ludzie potrzebują go tylko w niewielkich ilościach. Mangan przyczynia się do wielu funkcji organizmu, w tym do metabolizmu aminokwasów, cholesterolu, glukozy i węglowodanów. Odgrywa także rolę w tworzeniu kości, krzepnięciu krwi i zmniejszaniu stanu zapalnego.

Co to jest mangan?

Mangan (Mn) to pierwiastek zaliczany do metali przejściowych. Występuje w postaci 15 izotopów, z których tylko jeden jest trwały. Występuje w skorupie ziemskiej w postaci tlenków, krzemianów i węglanów. Mangan wykorzystywany jest jako dodatek do stali.

Właściwości manganu

Mangan w organizmie pełni wiele istotnych funkcji. Jest to aktywator enzymów regulujących metabolizm biotyny, witaminy B1 i E, a także energetycznych składników diety, kwasów nukleinowych, enzymów, m.in. neutralizujących wolne rodniki, jak dysmutaza ponadtlenkowa, czy hormonów m.in. tarczycy i płciowych. Jakie jeszcze funkcje w organizmie pełni mangan? Właściwości tego pierwiastka, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie organizmu to wspomaganie działania układu nerwowego, udział w procesach krzepnięcia krwi, procesach trawienia tłuszczów i cholesterolu. Ponadto mangan wchodzi w skład kości.

Dzienne zapotrzebowanie na mangan

Dobowe zapotrzebowanie na mangan zależy od wieku i wynosi odpowiednio:

  • do 6 m. ż. – 0,003 mg
  •  od 7 do 12 m. ż. – 0,6 mg
  • od 1 do 3 r. ż. – 1,2 mg
  • od 4 do 8 r. ż. – 1,5 mg
  • od 9 do 13 r. ż. – 1,9 mg
  • od 14 do 18 r. ż. – 2,2 mg
  • kobiety – 1,8 mg
  • mężczyźni – 2,3 mg.

Zwiększone zapotrzebowanie na mangan

Zwiększeniu zapotrzebowania na mangan sprzyja zażywanie preparatów wapnia i magnezu oraz stosowanie antykoncepcji hormonalnej, a także nadmiar fosforanów w diecie.

Źródła manganu w diecie

Najbogatsze źródła naturalne manganu to:

  • pełne ziarna zbóż i zarodki pszenne
  • awokado
  • migdały, orzechy, pestki
  • nasiona roślin strączkowych
  • skorupiaki
  • mięso
  • żółtka jaj.

Poziom manganu w żywności maleje pod wpływem światła, wilgoci, niskiej i wysokiej temperatury.

W celu zapewnienia organizmowi odpowiedniej podaży manganu, można sięgać po suplementy zawierające mangan. Tabletki powinny zawierać organiczne związki manganu, które są doskonale przyswajalne.

Niedobór manganu w organizmie

Niedobory manganu mogą być spowodowane zbyt niskim jego spożyciem wraz z dietą, a także stosowaniem doustnej antykoncepcji hormonalnej. Objawy niedoboru manganu to:

  • zaburzenia płodności
  • problemy z koordynacją
  • rozwój cukrzycy
  • deformacja kości
  • zaburzenia rozwoju i uszkodzenie błędnika u dzieci
  • pogorszenie kondycji włosów i skóry.

Nadmiar manganu w organizmie

Do przedawkowania manganu i ewentualnego zatrucia manganem dochodzi niemal wyłącznie w efekcie ekspozycji na pyły czy dymy zawierające mangan. Nie jest możliwe przyjęcie zbyt wysokich dawek manganu wraz z dietą. Objawy nadmiaru manganu to obniżenie wchłaniania żelaza i anemia, bezsenność, depresja, zaburzenia neurologiczne, impotencja.

 

Nadmanganian potasu – na co i jak stosować?

Nadmanganian potasu to preparat, który w formie stałej ma postać fioletowych kryształków; kryształki rozpuszczalne są w wodzie. Roztwór nadmanganianu potasu przeznaczony jest do stosowania zewnętrznego – wykorzystywany jest do przemywania ran, gdyż działa odkażająco i utleniająco. Ma aktywność przeciwbakteryjną i przeciwgrzybiczą.

Bibliografia:

Li L., Yang X., The essential element manganese, oxidative stress and metabolic diseases; Link and interactions; Oxid Med Cell Longev, Apr 2018

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?