Przejdź do treści

Mangan

Mangan
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Zapotrzebowanie dobowe: 2,5–5 mg

Rola: aktywator enzymów regulujących metabolizm biotyny, witaminy B1 i E, a także energetycznych składników diety, kwasów nukleinowych, enzymów, m.in. neutralizujących wolne rodniki, jak SOD, czy hormonów m.in. tarczycy i płciowych; składnik kośćca i tkanki łącznej; udział w procesach krzepnięcia krwi; trawienie tłuszczów i cholesterolu.

Zwiększone zapotrzebowanie: zażywanie preparatów wapnia i magnezu; nadmiar fosforanów w diecie; antykoncepcja doustna.

Objawy niedoboru: zaburzenia płodności; problemy z koordynacją; rozwój cukrzycy; deformacja kości; zaburzenia rozwoju i uszkodzenie błędnika u dzieci.

Skutki nadmiaru: toksyczne; obniżenie wchłaniania żelaza i anemia; bezsenność, depresja, zaburzenia neurologiczne; impotencja.

Źródła: pełne ziarna zbóż i zarodki pszenne; awokado, migdały, orzechy, pestki; nasiona roślin strączkowych; skorupiaki; mięso; żółtka jaj. Poziom manganu w żywności maleje pod wpływem światła, wilgoci, niskiej i wysokiej temperatury.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

10 zagrożeń drastycznych diet

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca