Przejdź do treści

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu Jordan Bauer/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci
W sieci lawina postów opatrzonych hasztagami #powiedzkomuś i #wyroknakobiety. TK zdecydował w sprawie aborcji ze względu na wady płodu
Pacjent w trakcie testu na koronawirusa
Jak przygotować się do testu na koronawirusa? Czego nie robić? Ministerstwo Zdrowia podało zalecenia
Mama z córkąsprzątają kuchnię
Mama Chemik: sprzątanie szkodzi tak samo jak palenie papierosów
Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

W czasie pandemii koronawirusa lockdown sprawił, że chodzisz spać później niż zwykle i rozregulowałaś sobie cykl snu? A może martwisz się ciągłymi doniesieniami o wzroście liczby zachorowań i stres uniemożliwia ci sen? Sprawdź, jak sobie radzić.

Dobowy rytm zmienił się w czasie pandemii

Najnowsze doniesienia wskazują, że podczas pandemii koronawirusa jakość naszego snu gwałtownie spadła. Chodzimy spać później, wstajemy późnej i często budzimy się w środku nocy. Niezależnie od tego, czy jest to związane z faktem, że mniej się ruszamy, czy że tak bardzo martwimy się pandemią, a może też spożywamy więcej alkoholu, wnioski są jednoznaczne – sypiamy gorzej.

Jak donoszą badania, osoby pracujące zaczęły chodzić spać o średnio 40 minut później a budzić się o 1 godzinę i 13 minut później. Studenci natomiast wstawali 45 minut później niż przed pandemią. Ponadto, osoby pracujące spędzały w łóżku jeszcze dodatkowe 26 minut, podczas gdy studenci jedyne 5 minut.

Jeśli zastanawiasz się, czy to czego doświadczasz, można zakwalifikować jako zaburzenia snu, oto lista objawów:

  • zasypiasz dłużej niż 30 minut,
  • wielokrotnie budzisz się w ciągu nocy,
  • masz problemy z ponownym zaśnięciem, po przebudzeniu w środku nocy,
  • śpisz mniej niż 85 proc. ogólnego czasu spędzonego w łóżku.
Głód jest nam potrzebny

Przyczyny problemów ze snem mogą być różne

Jeżeli nie jesteśmy zbyt zmęczeni, spędzając dzień w domu, późnej kładziemy się spać, a przy tym często mamy problemy z zaśnięciem. Nie musimy nastawiać budzika, więc śpimy dłużej, niż potrzebuje nasz organizm, a to powoduje, że nie chce nam się spać wieczorem. To samonakręcające się błędne koło. A jak mówią eksperci od snu, stały rytm dnia to podstawa zdrowego snu.

Picie alkoholu również wpływa na jakość naszego snu. A jak wykazały badania, podczas pandemii koronawirusa, ludzie piją więcej niż dotychczas. Kiedy pijesz alkohol, twój organizm produkuje więcej ketonów i aldehydów, które blokują zdolność mózgu do wchodzenia w fazę REM podczas snu. Zakłóca to naturalny rytm snu, powodując, że możemy czuć się niewyspani.

Wiadomo również, że osoby doświadczające stresu, cierpiące z powodu depresji czy stanów lękowych w szczególności są narażone na problemy ze snem. Zaburzenia snu mogą się u tych osób nasilać w obecnych czasach pandemii COVID19. W nocy nasz mózg nie ma zbyt dużo bodźców, dlatego łatwo wtedy popaść w głębię swoich lęków i smutków. Ludzie cierpiący na tego typu zaburzenia psychiczne, mogą „wmówić” swojemu ciału, że noc, to czas, w którym należy się zamartwiać. Organizm będzie wtedy zaprogramowany na powtarzanie tych zachowań każdego dnia.

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Co możemy zrobić aby poprawić jakość snu?

Jeśli w czasie pandemii koronawirusa doświadczasz większych problemów ze snem niż dotychczas, powinnaś narzucić sobie stały rytm dnia. Ustal godziny, w których śpisz, nastawiaj budzik, nie przesypiaj więcej czasu, niż jest to konieczne. Postaraj się w miarę możliwości więcej przebywać na zewnątrz, a w szczególności poza swoją sypialnią. Zadbaj również o to, by zrelaksować się wieczorami, tuż przed planowanym snem.

 

Źródło: Huffpost

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Karetka pogowia i SOR

Ratownik medyczny Jan Świtała o koronawirusie: Te igrzyska są dopiero przed nami. Po nich zacznie się rozliczanie z każdego trupa

Dariusz Gnatowski

Nie żyje Dariusz Gnatowski. Aktor miał 59 lat

„Pokażmy, jak to jest cały dzień pić kawę, machać klapkiem i czekać, aż ktoś zapuka kijem w parapet”. Pracownicy ochrony zdrowia odpowiadają Jackowi Sasinowi wymownymi zdjęciami

Lekarka w kombinezonie ochronnym stoi w szpitalu

Lek. med. Tomasz Siegel: w całym kraju nie ma już dawno miejsc dla chorych z COVID-19. Podawane statystyki są fikcją

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Lekarze w szpitalu w kombinezonach ochronnych

Co z lekiem na koronawirusa? Minister zdrowia wyjaśnił, czy dostawy remdesiviru trafią do Polski

Kobieta w maseczce ochronnej

Koronawirus w Polsce. Rekordowa liczba potwierdzonych przypadków zakażeń

Lekarze zakładają rękawiczki ochronne

Lekarz Bartosz Fiałek o koronawirusie w Polsce: schyłkowa niewydolność systemu zbliża się wielkimi krokami

Kobieta siedzi na schodach. Zakrywa się kapeluszem

Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko wystąpienia COVID-19. Pokazują to najnowsze badania

Kobieta w maseczce ochronnej siedzi na krześle

„Od soboty strefa żółta na terytorium całego kraju” – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki

Kobieta pracuje w laboratorium

Polscy naukowcy opracowali test na koronawirusa, którego wynik otrzymamy po godzinie!

Lekarze stoją przy łóżkach pacjentów w szpitalu

W Polsce kończą się zapasy leku na COVID-19. Szpitale bezradne

Kobieta w kombinezonie ochronnym siedzi pod ścianą

Dr Stefano Nava: jako lekarz zdaję sobie sprawę, że niektórzy pacjenci przeżywają, a inni umierają, ale ta choroba ukazała mi prawdziwy obraz ludzkich ograniczeń

Kobieta w skafandrze ochronnym

Zasady zlecania testów na koronawirusa. Ministerstwo Zdrowia podało wytyczne

Tabletki

Rosyjski lek na COVID-19 już w aptekach. Jego cena: równowartość średniej rosyjskiej emerytury

Spirometria

Spirometria w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Dlaczego większość gabinetów jej nie wykonuje?

Benjamin Netanjahu

Izrael ponownie wprowadza lockdown z powodu koronawirusa. Liczba zakażeń w tym kraju drastycznie rośnie

Ludzie w maseczkach ochronnych

Padł kolejny światowy rekord zakażeń SARS-CoV-2. Gdzie jest ich najwięcej?

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Kobieta w maseczce

Połowa ozdrowieńców z włoskiego Bergamo wciąż nie czuje się w pełni sił

Kobieta w laboratorium

Wstrzymano testy szczepionki przeciw COVID-19. Powodem groźna reakcja u jednego z ochotników

Młoda para na weselu

Zakaz tańczenia uratuje nas przed koronawirusem? Nowe restrykcje w Hiszpanii

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?