Przejdź do treści

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu Jordan Bauer/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

W czasie pandemii koronawirusa lockdown sprawił, że chodzisz spać później niż zwykle i rozregulowałaś sobie cykl snu? A może martwisz się ciągłymi doniesieniami o wzroście liczby zachorowań i stres uniemożliwia ci sen? Sprawdź, jak sobie radzić.
W czasie pandemii koronawirusa lockdown sprawił, że chodzisz spać później niż zwykle i rozregulowałaś sobie cykl snu? A może martwisz się ciągłymi doniesieniami o wzroście liczby zachorowań i stres uniemożliwia ci sen? Sprawdź, jak sobie radzić.

Dobowy rytm zmienił się w czasie pandemii

Najnowsze doniesienia wskazują, że podczas pandemii koronawirusa jakość naszego snu gwałtownie spadła. Chodzimy spać później, wstajemy późnej i często budzimy się w środku nocy. Niezależnie od tego, czy jest to związane z faktem, że mniej się ruszamy, czy że tak bardzo martwimy się pandemią, a może też spożywamy więcej alkoholu, wnioski są jednoznaczne – sypiamy gorzej.

Jak donoszą badania, osoby pracujące zaczęły chodzić spać o średnio 40 minut później a budzić się o 1 godzinę i 13 minut później. Studenci natomiast wstawali 45 minut później niż przed pandemią. Ponadto, osoby pracujące spędzały w łóżku jeszcze dodatkowe 26 minut, podczas gdy studenci jedyne 5 minut.

Jeśli zastanawiasz się, czy to czego doświadczasz, można zakwalifikować jako zaburzenia snu, oto lista objawów:

  • zasypiasz dłużej niż 30 minut,
  • wielokrotnie budzisz się w ciągu nocy,
  • masz problemy z ponownym zaśnięciem, po przebudzeniu w środku nocy,
  • śpisz mniej niż 85 proc. ogólnego czasu spędzonego w łóżku.
Głód jest nam potrzebny

Przyczyny problemów ze snem mogą być różne

Jeżeli nie jesteśmy zbyt zmęczeni, spędzając dzień w domu, późnej kładziemy się spać, a przy tym często mamy problemy z zaśnięciem. Nie musimy nastawiać budzika, więc śpimy dłużej, niż potrzebuje nasz organizm, a to powoduje, że nie chce nam się spać wieczorem. To samonakręcające się błędne koło. A jak mówią eksperci od snu, stały rytm dnia to podstawa zdrowego snu.

Picie alkoholu również wpływa na jakość naszego snu. A jak wykazały badania, podczas pandemii koronawirusa, ludzie piją więcej niż dotychczas. Kiedy pijesz alkohol, twój organizm produkuje więcej ketonów i aldehydów, które blokują zdolność mózgu do wchodzenia w fazę REM podczas snu. Zakłóca to naturalny rytm snu, powodując, że możemy czuć się niewyspani.

Wiadomo również, że osoby doświadczające stresu, cierpiące z powodu depresji czy stanów lękowych w szczególności są narażone na problemy ze snem. Zaburzenia snu mogą się u tych osób nasilać w obecnych czasach pandemii COVID19. W nocy nasz mózg nie ma zbyt dużo bodźców, dlatego łatwo wtedy popaść w głębię swoich lęków i smutków. Ludzie cierpiący na tego typu zaburzenia psychiczne, mogą „wmówić” swojemu ciału, że noc, to czas, w którym należy się zamartwiać. Organizm będzie wtedy zaprogramowany na powtarzanie tych zachowań każdego dnia.

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Co możemy zrobić aby poprawić jakość snu?

Jeśli w czasie pandemii koronawirusa doświadczasz większych problemów ze snem niż dotychczas, powinnaś narzucić sobie stały rytm dnia. Ustal godziny, w których śpisz, nastawiaj budzik, nie przesypiaj więcej czasu, niż jest to konieczne. Postaraj się w miarę możliwości więcej przebywać na zewnątrz, a w szczególności poza swoją sypialnią. Zadbaj również o to, by zrelaksować się wieczorami, tuż przed planowanym snem.

 

Źródło: Huffpost

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Źródło: YouTube

Męczy cię noszenie maseczki? Zobacz to wideo – oni nie narzekają (a mogliby)!

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Nietypowe oznaki depresji. Sprawdź, na co zwracać uwagę

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?