Przejdź do treści

Suplementujesz się biotyną? Uważaj! Może fałszować wyniki badań diagnostycznych

Suplementacja biotyną / pexels
Suplementacja biotyną / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czy w trakcie pobytu w szpitalu trzeba mieć swoje leki, które przyjmujemy na co dzień? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober
„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym
Może nas czekać przełom w leczeniu cukrzycy i otyłości. Badania nowego leku są bardzo obiecujące
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze
„Uważaj na zgorzknienie organizmu!” – ostrzega dietetyk dr Damian Parol i podpowiada, jak do niego nie doprowadzić

O zaletach biotyny, nazywanej często „witaminą piękności”, słyszymy nie od dziś. To dlatego producenci prześcigają się w tworzeniu nowych suplementów diety, w których znajduje się biotyna. Jest jednak jedna ważna kwestia, o której nie możemy zapominać podczas suplementacji. Pisze o tym dietetyk Radosław Smolik na swoim Instagramie.

Biotyna – co warto wiedzieć o suplementacji?

„Suplementacja biotyną była w niektórych kręgach bardzo popularna, zarówno jako składnik preparatów na włosy i paznokcie, jako składnik multiwitamin czy kompleksów witamin z grupy B, natomiast trzeba wiedzieć, że suplementacja biotyną może fałszować wyniki testów diagnostycznych” – pisze dietetyk Radosław Smolik na swoim profilu na Instagramie.

Ekspert dodaje, że biotyna może np. fałszywie zmniejszać stężenie niektórych hormonów, jak TSH, FSH czy LH, jak i fałszywie zwiększać stężenie np. hormonów tarczycy czy też poziom 25(OH)D, czyli metabolitu witaminy D, który oznacza się w celu oceny stanu odżywienia witaminą D.

„Co najmniej na kilka dni przed badaniami należy odstawić suplementację biotyną. Warto o tym wiedzieć” – wyjaśnia dietetyk.

I dodaje, że biotyna nie wpływa na realne zaburzenie omawianych parametrów, a na kwestie związane z metodami laboratoryjnymi.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Racjonalna suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb ma ogromne znaczenie

Biotyna – witamina piękności

Biotyna jest witaminą, która rozpuszcza się w wodzie. To koenzym uczestniczący w wielu procesach biochemicznych w organizmie, m.in. w metabolizmie węglowodanów i tłuszczów, syntezie białek i kwasów tłuszczowych.

Jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów i układów w naszym organizmie: układu nerwowego, gruczołów potowych, szpiku, erytrocytów, jąder. W organizmie gromadzi się w wątrobie i właśnie tam odpowiada za proces przemiany glukozy. Odpowiada również za przemianę aminokwasów i cukrów, wpływa na utrzymanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi (obniża go).

Witamina B7 zawiera siarkę, dzięki temu ma wpływ na utrzymanie prawidłowego stanu skóry i włosów. Odpowiednie stężenie biotyny w organizmie chroni przed nadmiernym wypadaniem i przedwczesnym siwieniem włosów. Wzmacnia paznokcie i zapobiega ich rozdwajaniu. Odpowiada również za prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny organizmu. W dużych ilościach występuje w tkankach płodu. Witamina wpływa też na prawidłowe działanie układu immunologicznego.

Źródłem biotyny są:

  • migdały,
  • orzechy,
  • owoce (banany, arbuzy, melony, grejpfruty, brzoskwinie, winogrona),
  • warzywa (szpinak, marchew, pomidory, kalafior),
  • melasa, drożdże, żółtka jaj, wątróbka, sardynki, łosoś,
  • brązowy ryż, soja, mąka sojowa, mąka pełnoziarnista,
  • nerki wieprzowe,
  • groch, nasiona słonecznika, grzyby, mleko, otręby, czekolada.

Dietetyka oparta na faktach

„Dietetyka oparta na faktach” to profil stworzony przez Radosława Smolika, dietetyka. Ekspert swoimi postami stara się rozwiązywać problemy z odżywianiem. Obala mity i  wyjaśnia niezrozumiałe terminy. Konto śledzi obecnie ponad 41 tys. osób.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Androstendion – rola w organizmie, normy i interpretacja. Kiedy badać poziom hormonu?

ACTH – czym jest? Badanie i wskazania do niego, normy

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Haptoglobina – rola w organizmie, badanie i interpretacja. Objawy hemolizy

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

zdrowe jedzenie

Naturalne odkwaszanie organizmu – czy ma sens? Jak to zrobić?

Eozynofilia – przyczyny, objawy, normy i leczenie

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Ferrytyna - jak dietą podnieść jej poziom? / pexels

Nie tylko mięso, podroby czy jajka. Dietetyczki wyjaśniają, jaka dieta zwiększy wskaźnik ferrytyny w organizmie

Na serce, na potencję, na depresję i dobrą pamięć. Żeń-szeń panaceum na wszystko?

Hemochromatoza - zmęczenie jest jednym z objawów / istock

Dyskomfort w jamie brzusznej, bóle stawów, zmęczenie. To może być hemochromatoza, czyli nadmiar żelaza

Szklanka mleka

Hipokalcemia – objawy, leczenie. Co obniża poziom wapnia we krwi?

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

Klaudia Kierzkowska /fot. archiwum prywatne

Masz problemy z odpornością? Estabiom pomoże ci wzmocnić układ immunologiczny. Sprawdziłam razem z moją rodziną!

Co oznacza niski lub wysoki hematokryt?

Hematokryt. Co oznacza niski i wysoki HTC, jakie są normy?

Śniadanie na stole

Suplementujesz żelazo? Pamiętaj, że nie należy go łączyć z niektórymi produktami

Płytki krwi (PLT, trombocyty) – norma, badanie. Niski i podwyższony poziom płytek krwi

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×