ból szyi

Może doświadczyć go każdy w mniejszym lub większym stopniu. Ból szyi i karku zdecydowanie uprzykrza życie i ma wpływ na jakość codziennego funkcjonowania. Przyczyn jego występowania jest mnóstwo: od nieprawidłowej postawy ciała, przez różnego rodzaju schorzenia. Jakie są przyczyny bólu szyi? Jak można sobie pomóc? Czy konieczna jest wizyta u lekarza? Dowiedz się więcej.

Za co odpowiada odcinek szyjny?

Odcinek szyjny pełni bardzo ważne funkcje w ludzkim ciele. Jest odpowiedzialny za utrzymanie głowy w prawidłowej pozycji i zapewnia pełną swobodę ruchów. Dodatkowo łączy głowę z obręczą barkową oraz z kręgosłupem w odcinku piersiowym. Składa się z siedmiu kręgów, które są delikatniejsze niż inne kręgi, na które składa się cały kręgosłup.

Z czego wynika ból szyi?

Istnieje mnóstwo czynników, które wpływają na kondycję odcinka szyjnego. Część z nich wynika z wrodzonych predyspozycji i budowy ciała. Jednak zdecydowana większość problemów związana jest z brakiem dbałości o zachowanie prawidłowej pozycji ciała przy wykonywaniu różnych codziennych czynności.

Oto niektóre przyczyny bólu szyi:

  • długotrwałe napięcie mięśni,
  • przeciążenie kręgów kręgosłupa,
  • nieprawidłowa postawa ciała np. podczas pracy przy komputerze,
  • brak aktywności fizycznej,
  • spanie w nieprawidłowej pozycji,
  • nieodpowiednie akcesoria do spania (poduszka, zagłówek),
  • przeciągi,
  • przykurcz mięśni,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • osłabienie mięśni karku,
  • naciągnięcie mięśni w wyniku podjęcia aktywności fizycznej bez odpowiedniego przygotowania i rozgrzewki,
  • stres,
  • ucisk nerwów szyjnych,
  • nieprawidłowości w budowie anatomicznej odcinka szyjnego.

Jak zredukować ból szyi?

Jeśli ból szyi wynika z nieprawidłowej postawy ciała lub przeciążenia mięśni w wyniku długotrwałej pracy przy komputerze, można w pewnym stopniu go zneutralizować. W tym celu należy wykonywać określone ćwiczenia, które po pierwsze pozwolą rozluźnić mięśnie i odciążyć szyję, a po drugie wzmocnią ją. Oto kilka podstawowych sposobów, by ulżyć sobie w dolegliwościach związanych z szyją:

  • rozluźnienie mięśni szyi poprzez samodzielny masaż. Wystarczy uciskać bolące miejsce przez jakiś czas, co przyniesie ulgę;
  • zredukowanie napięcia mięśni szyi poprzez ciepłe okłady;
  • specjalistyczny masaż wykonywany przez fizjoterapeutę;
  • stosowanie maści rozgrzewających i przeciwbólowych.

Przykłady ćwiczeń wzmacniająco-rozluźniających do wykonywania w domu:

  1. Usiądź na krześle z wyprostowanymi plecami i złączonymi stopami. Prawą ręką złap za siedzisko od spodu, a lewą ręką chwyć za prawe ucho ponad głową. Rozciągnij szyję, przeciągając głowę w lewą stronę. Zrób kilka powtórzeń i zmień stronę.
  2. Stań prosto i rozluźnij napięty odcinek szyjny przy pomocy powolnych ruchów głową w prawo i w lewo, do przodu i do tyłu.

Dodatkowo warto pamiętać, że:

  • należy zawsze utrzymywać prostą postawę ciała,
  • nie wolno się garbić,
  • długotrwałe siedzenie w jednej pozycji nie służy odcinkowi szyjnemu i ogólnie kręgosłupowi. Dlatego np. przy pracy siedzącej warto co jakiś czas rozprostować nogi, pamiętając o prawidłowej postawie ciała,
  • profilowana poduszka do spania może zredukować ból szyi.

Kiedy warto skonsultować się z lekarzem?

Jeśli ból szyi pojawia się tylko od czasu do czasu i jest wynikiem np. wielogodzinnej pracy przy komputerze, nie ma powodów do obaw. Po odpoczynku i prostych ćwiczeniach powinien szybko ustąpić. Natomiast jeśli towarzyszą mu bóle głowy, uczucie drętwienia, mrowienia lub wyraźne ograniczenie ruchów, konieczna jest konsultacja ze specjalistą.

Ból szyi może być oznaką rozwijającej się choroby lub efektem schorzeń. Wymaga wówczas wykonania specjalistycznych badań, zastosowania indywidualnego leczenia i być może rehabilitacji. Nawracające i utrzymujące się przez długi czas bóle szyi nie powinny być ignorowane, gdyż może to nieść za sobą poważne konsekwencje zdrowotne.

Najnowsze