Przejdź do treści

„Trzy autobusy szkolne – tyle dzieci w zeszłym roku odebrało sobie życie” – alarmuje Fundacja Słonie na Balkonie

Karuzela z porzuconym plecakiem
Fundacja Słonie na Balkonie apeluje o bezpłatną pomoc psychologiczną dla najmłodszych/ fot. Wideo Fundacja Słonie na Balkonie i Agencja DDB Warszawa
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Zapewniając dostęp do bezpłatnej terapii, unikniemy kolejnej żałoby” – apeluje Fundacja Słonie na Balkonie, która w szczególny sposób zwraca uwagę na kryzys psychiczny wśród najmłodszych. I podkreśla, że liczba samobójstw wśród dzieci i młodzieży jest przerażająca i rośnie każdego roku.

„Trzy autobusy szkolne”

Pusty autobus szkolny, brak uczniów na przystankach, dziecięcy rower na trawniku bez właściciela, karuzela z porzuconym plecakiem. Fundacja Słonie na Balkonie w swoim najnowszym spocie przedstawiła pustkę, jaką pozostawiają po sobie dzieci, które popełniły samobójstwo.

„146. Trzy autobusy szkolne. Tyle dzieci w zeszłym roku odebrało sobie życie” – słyszymy na udostępnionym wideo.

W ten sposób Fundacja chce zwrócić uwagę na kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Jak podkreśla, za każdym samobójstwem kryją się też kolejne rodziny pogrążone w żałobie. I zwraca uwagę na brak zrozumienia osób w kryzysie psychicznym oraz brak łatwego dostępu do niezbędnego wsparcia psychologicznego.

„Zapewniając dostęp do bezpłatnej terapii, unikniemy kolejnej żałoby” – podkreśla na filmie.

Wideo Fundacji zostało stworzone z okazji Światowego Dnia Walki z Depresją, który obchodzony jest 23 lutego. W tym dniu organizacja ogłosiła symbolicznie dzień ogólnopolskiej żałoby. Chciała zwrócić uwagę na problem i sprawić, by już nikt nie musiał przechodzić żałoby z powodu próby samobójczej swojego dziecka.

„Kreatywność w kampaniach społecznych ma ogromne znaczenie, bo pozwala, by osobista tragedia została usłyszana przez wielu. Żałoba 146 rodzin to żałoba nas wszystkich, a brak szybkich zmian w opiece psychiatrycznej może dotknąć i nas osobiście w przyszłości” – mówi Zuza Duchniewska-Sobczak, chief creative officer DDB Warszawa.

’Tylko my, dorośli, możemy im pomóc”

W 2023 r. liczba przypadków prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży do 18 r.ż wyniosła 2139. Był to drugi rok z rzędu, kiedy padł rekord. Był to wzrost o 150 proc. w stosunku do danych z 2020 r. Po raz drugi z rzędu także dane utrzymują się na poziomie ponad dwóch tysięcy przypadków. Pierwszy raz rekord padł w 2022 r., kiedy 2031 dzieci i młodzieży podjęło się próby samobójczej. Śmiercią zakończyło się 150 z nich.

„Są dzieci, które nie chcą żyć. Tylko my, dorośli, możemy im pomóc” – mówiła w rozmowie z Radiem ZET Joanna Paduszyńska z fundacji Słonie na Balkonie.

Paduszyńska podkreśliła, jak ważna jest pomoc wśród najmłodszych, która ratuje życie.

„Zaprosiliśmy wszystkich do tego, żeby się zatrzymać i podkreślić bolesny fakt. Straciliśmy 146 dzieci na skutek tego, że dzieci przeżywały kryzysy psychiczne i nie dostawały takiej pomocy, która by uratowała im życie. My chcemy tę żałobę ogłaszać tylko raz, po to, żeby jej nigdy więcej nie było” – podkreśliła.

Za kreację kampanii odpowiedzialna jest DDB Warszawa. Za planowanie i zakup mediów odpowiada OMD Poland. Za obsługę PR i influencerów – K+Group, za produkcję spotu – Papaya Films, za postprodukcję – RIOdePost.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: