Przejdź do treści

Czeka cię stresujący dzień, ważne spotkanie, rozmowa o awans? Opanuj emocje i przygotuj się, aby świetnie wypaść

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Serce zaczyna szybko bić, masz mokre dłonie i suchość w ustach. W kluczowym momencie zapominasz przysłowiowego języka z gębie i jedyne, o czym myślisz, to ucieczka. Tak działa stres. Potrafi odebrać pewność siebie i stłamsić. Przed tobą ważne wydarzenie – rozmowa o pracę albo publiczne wystąpienie? Zobacz, jak się przygotować i świetnie wypaść.

Przeżyj tę sytuację „na sucho”

Do ważnego wydarzenia lepiej przygotować się wcześniej, a nie nerwowo kwadrans przed układać w głowie plan. Sytuacja, w której wiesz, że się zestresujesz, będzie mniej przerażająca, jeśli ją sobie wyobrazisz, a najlepiej dosłownie oswoisz. Jak? Odtwórz prawdopodobny scenariusz, który cię czeka, z kimś bliskim. Odegrajcie scenkę, która będzie próbą przewidzenia tego, co przed tobą. Oczywiście nie oznacza, że trafisz w 100 procentach, bo nie przewidzisz wszystkich szczegółów np. rozmowy o pracę. Ale niektóre kwestie dobrze wypowiedzieć na głos. Nawet jeśli tylko część scenariusza pokryje się z rzeczywistością, łatwiej będzie ci się odnaleźć się następnego dnia w tej sytuacji i opanować stres.

Poruszaj się

To też jest coś, co możesz zrobić dla swojego poczucia wartości, ale nie pół godziny przed spotkaniem, wystąpieniem czy rozmową, ale trochę wcześniej. Pod wpływem stresu w organizmie wyzwala się związek chemiczny o nazwie kortyzol. I potrafi on być dla nas zabójczy, zwłaszcza, gdy chcemy błysnąć inteligencją i wykazać się bystrością umysłu. Dlatego przed stresującą sytuacją trzeba się go pozbyć z organizmu. Warto znaleźć czas dzień albo ewentualnie kilka godzin przed tym ważnym wydarzeniem na aktywność fizyczną. To świetny sposób na zredukowanie ilości kortyzolu w organizmie. Poza tym aktywność fizyczna poprawi ci nastrój i dobrze wpłynie na sprawność mózgu. Gdy się zmęczysz, poczuje się też bardziej rozluźniona.

 

Ubierz się wygodnie

Myślisz, że to banał, że nie ma aż takiego przełożenia to, jak się ubierzesz? Prof. Karen Pine, autorka książki „Pamiętaj, co nosisz”, uważa, że odzież ma znaczący wpływ na poczucie własnej wartości i pewności siebie. Skoro to, jak wyglądamy, wpływa na postrzeganie drugiej osoby, to przekłada się też na naszą samoocenę. Jeśli szykujesz się na ważne spotkanie czy rozmowę, przygotuj strój dzień wcześniej. Przymierz te ubrania, przejdź się w nich, sprawdź, czy jak siadasz, to ci wygodnie i czy dobrze wyglądasz. Z jednej strony strój powinien być dobrany adekwatnie do sytuacji, z drugiej – powinnaś się w nim czuć dobrze i wygodnie.

Przyjmij pozycję mocy

Słyszałaś o pozycji Wonder Woman? Amerykańska psycholog społeczna Amy Cuddy udowodniła, że język ciała decyduje o tym, jak ludzie myślą o sobie i jak się czują. Przyjmując odpowiednią postawę, możemy sprawić, że poczujemy się silniejsi i bardziej pewni siebie. Amy Cuddy przeprowadziła doświadczenie na Uniwersytecie Harvarda. Uczestnicy eksperymentu podzieleni zostali na dwie grupy – każda z nich miała za zadanie przyjąć określoną pozycję na dwie minuty. Jedni byli w pozycji mocy, drudzy skuleni, w zgarbionej pozycji. Badanie hormonów wykazało, że ci drudzy mieli o 10% niższy poziom testosteronu i 15% większy poziom kortyzolu (hormonu stresu) w porównaniu do momentu wyjściowego. Z kolei uczestnicy badania, którzy przyjęli pozycję mocy, mieli o 20% wyższy testosteron, kortyzol zaś spadł o 25%. To według badaczki przekłada się na pewność siebie.

Jak wygląda pozycja siły czy też mocy? Stań jak superbohaterka Wonder Woman – wyprostowana, w szerokim, wygodnym stabilnym rozkroku, z rękoma pewnie położonym na biodrach, z otwartą klatką piersiową, wyciągniętą szyją i dumnie podniesioną głową. Psycholożka uważa, że jeśli przed ważnym spotkaniem czy stresującym wystąpieniem na dwie minuty przyjmiemy pozycję Wonder Woman, poczujemy przypływ mocy i pewności siebie.

 

Przypomnij sobie, jaka jesteś super

Masz gonitwę myśli, ogarnia cię panika, wątpisz, czy dasz radę? Przywołaj w myślach swoje atuty, cechy, z których jesteś dumna – w ten sposób nie tylko poprawisz swoje przekonanie o własnej wartości, ale też uspokoisz się i zajmiesz czymś głowę.

Jeśli jesteś przed rozmową kwalifikacyjną do pracy, czekając na spotkanie, przypomnij sobie, za co chwalił cię poprzedni pracodawca, za co doceniają cię inni. Wróć myślami do tych momentów, kiedy odniosłaś sukces. Jak się wtedy czułaś? I właśnie z takim nastawieniem wkrocz na rozmowę.

Zjedz pełnowartościowy posiłek

W żadnym wypadku nie idź na ważne spotkanie czy rozmowę na czczo. Najlepiej zjedz posiłek bogaty w białko – da ci umiejętność trzeźwego myślenia. Unikaj prostych węglowodanów, bo po nich poczujesz się ociężale i sennie. Również to, jak odżywiamy się na co dzień, może mieć wpływ na to, jakie wrażenie robimy na innych. Prof. David Perrett, psycholog z Uniwersytetu w Szkocji, przeprowadził badania, z których wynika, że za najzdrowsze, a tym samym bardziej atrakcyjne uznajemy osoby, których dieta jest bogata w warzywa i owoce – dokładnie chodzi o beta-karoten, który dodaje naszej skórze ciepłego, lekko żółtego odcienia.

 

Mów z odpowiednią tonacją

To może być ciężkie do zrealizowania, bo w stresie jest duża szansa, że zapomnimy o tonie głosu i tempie mówienia. Jednak warto mieć świadomość, że to też może mieć wpływ na odbiór naszej osoby, a co za tym idzie, na naszą pewność siebie. Dwie badaczki Lucia Guillory i Deborah Gruenfeld z Uniwersytetu Stanford przeprowadziły serię doświadczeń, aby zbadać, jak ton głosu wpływa na pewność siebie. Doszły do wniosku, że powolne mówienie daje efekt sprzężenia zwrotnego między ciałem a umysłem – podobnie jak ekspansywna postawa ciała (pozycja Wonder Woman). Guillory i Gruenfeld uważają, że pewna siebie kobieta mówi wolno i robi często przerwy. Warto o tym pamiętać szczególnie, gdy przed tobą publiczne wystąpienie.

Zmień perspektywę

„Przeżyłem wiele przykrych rzeczy. Na szczęście większość z nich nigdy się nie wydarzyła”. Mark Twain miał wiele racji, wypowiadając te słowa. Jest znana w psychologii metoda zmiany perspektywy. Polega na wyobrażeniu sobie, jak sytuacja, która cię stresuje i w której się znajdujesz, będzie na ciebie wpływać za godzinę-dwie. Potem wyobraź sobie, jakie będzie mieć znaczenie za tydzień, za miesiąc. A za 3 lata? Już nie jest taka przerażająca, prawda?

Jeśli to, co cię czeka jutro, a może za godzinę, przygniata cię, sprawia, że zaczynasz w siebie wątpić, wyobraź sobie różne scenariusze. Zastanów się, co się może stać i jakie to będzie miało konsekwencje. Spróbuj sobie wyobrazić swoją reakcję na te wydarzenia. Czy ta perspektywa nie sprawia, że to wszystko wydaje się mniej straszne?

 

Pokonuj lęki na co dzień

Trenowanie siebie pomaga w odnalezieniu się w trudnych sytuacjach. Chodzi o to, żeby celowo, raz na jakiś czas wyjść poza swoją strefę komfortu. Jeśli jakaś sytuacja czy aktywność wywołuje w tobie obawy i lęki, spróbuj przećwiczyć to. Gdy przerobisz kilka (kilkanaście, a może kilkadziesiąt – to zależy do ciebie) sytuacji, których się obawiałaś, poczujesz się pewniej. To nie muszą być wielkie rzeczy. Paraliżuje cię lęk przed kontaktem z nieznajomymi? Uśmiechnij się dziś do kilku obcych osób, podejdź do nieznajomego i zapytaj o godzinę. Zawsze spędzasz czas w towarzystwie – z mężem, chłopakiem, partnerem? Wybierz się samotnie na wycieczkę weekendową. Choć na początku możesz czuć obawy i niepewność, przeżycie różnych sytuacji, które są poza komfortem, wyluzują cię.

Tego nie rób przed ważnym spotkaniem/wystąpieniem:

– Nerwowe powtarzanie tekstu przemówienia albo zwrotów wyuczonych na rozmowę kwalifikacyjną nie da dobrych rezultatów. Może za to wywołać jeszcze większy stres.

– Nie rozluźniaj się przed spotkaniem alkoholem. Z tego mogą wyniknąć same kłopoty.

– Nie skupiaj się na negatywach. Nie powielaj w głowie słów krytyki na swój temat, które kiedyś usłyszałaś. Nie wątp w siebie!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

szczęśliwa para na łące

Uwolnij pozytywne emocje. Autentyczność to odważny krok, który może odmienić życie

4 sygnały, że za bardzo przejmujesz się opinią innych

„Rozwód to nie znak, że dwie osoby się nie rozumieją, ale znak, że właśnie zaczęły”. Rozwód może być czymś pozytywnym, sprawdź co mówią o tym mądre kobiety

Martwy punkt – kiedy nie umiemy złapać dystansu? Tłumaczy Kasia Bem

Młoda kobieta siedzi na moście i jest smutna. Za nią widać ulicę i jadące autą. Kobieta ma założone ręce o kolana i tatuaż skrzydło na prawej ręce.

„Gdybym bardziej w siebie wierzyła to…”. Jak wytrenować pewność siebie?

Zakryj blizny tatuażem. Świetna inicjatywa z okazji Tegorocznego Dnia Świadomości Autoagresji

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Jestem Niesamowita - Agnieszka Sienkiewicz, Ewelina Lisowska, Maxineczka

„Jestem niesamowita” – akcja pokazująca, że kobiety potrafią mówić o sobie w superlatywach

„Nierealistyczne uwielbienie dla siebie skutkuje odpychającym dla innych poczuciem, że wszystko się takiej osobie należy”. O samoakceptacji mówi nam psycholog Katarzyna Wawer-Dziedziak

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

„Jestem silna bo…”. Nowy projekt Marty Frej, który pokazuje siłę polskich kobiet

Barbie na wózku inwalidzkim i z protezą nogi. Mattel wprowadza nowe rodzaje lalek

Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy

ile powinien trwać urlop

Ile powinien trwać urlop? Sprawdź, co poleca psycholog

kimjestdoula.pl

Joanna Kozakiewicz, doula: moja wizja szczęśliwego porodu i macierzyństwa może być zupełnie inna od wizji mojej klientki

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

„Polki pozwalają, żeby bez końca dokładać im obowiązków. A zdrowy egoizm jest po to, żeby czasem powiedzieć nie” – mówi Karolina Cwalina-Stępniak, autorka książki „#girlstalk Dziewczyny, rozmowy, życie”

O co pytasz swoje dziecko, kiedy odbierasz je z przedszkola? Psycholog wyjaśnia, których pytań lepiej unikać

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

„Kupowanie żywności bio, eko i slow food jest bardzo modne. Ludzie płacą krocie, ale nikt nie wie, w jakich warunkach hodowla, ubój i produkcja się odbywa” – mówi pracownica Inspekcji Weterynaryjnej

odporność

„Zaniedbujemy nasze zdrowie, nie korzystając z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna” – o naszej odporności mówi Barbara Joanna Bałan, immunolog i internista

„Byłem zamknięty w ciele, w którym nie chciałem być, w którym czułem się źle i nie wiedziałem jak od tego uciec” – mówi Aleksander, chłopak żyjący w ciele atrakcyjnej dziewczyny

dda para

Jesteś DDA (Dorosłym Dzieckiem Alkoholika)? Zobacz, jakich błędów w związku powinnaś unikać