Przejdź do treści

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”
Cztery zarzuty o napaść na tle seksualnym. Czy to koniec Kevina Spaceya?
Nietypowa bielizna do seksu oralnego. Agencja Żywności i Leków powiedziała TAK
Marianna Gierszewska wystąpiła w kampanii reklamowej bielizny z widoczną stomią. „Na długi czas zupełnie odcięłam się od swojego ciała”
Nimfy kleszczy – chociaż wyglądają jak niegroźne pieprzyki, mogą przenosić wiele niebezpiecznych chorób

Witaminom często przyklejamy etykiety, kojarząc je tylko z jednym, konkretnym działaniem. Zapominamy, że niosą one za sobą o wiele więcej korzyści, wpływając na różne funkcje naszego organizmu. Jak zatem działa i lubiana witamina D?

Za co cenimy witaminę D?

Witamina D, często nazywana „witaminą słońca” to substancja, która zapobiega wielu chorobom. Pomaga minimalizować ryzyko depresji, chorób serca i krążenia oraz cukrzycy. Jest również ważnym elementem budowy kości, dzięki czemu szkielet staje się mocniejszy i mniej narażony na urazy. Pomaga wchłaniać wapń i fosfor z przewodu pokarmowego. Ostatnie badania wykazały natomiast, że ta witamina może minimalizować ryzyko zachorowalności na raka.

Witamina D to tarcza chroniąca przed każdym rodzajem raka?

Niestety nie. Badacze twierdzą, że sprawdza się tylko w przypadku niektórych, na przykład raku prostaty, piersi czy okrężnicy oraz jelita grubego i krwi (chłoniak, białaczka). Są to jednak jedne z bardziej powszechnych nowotworów. Musimy pamiętać, że działanie witaminy D jest profilaktyczne niż rzeczywiście wykorzystywane w leczeniu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

jesień słońce

Jak działa witamina D?

Dlaczego spożywanie witaminy D wpływa na zmniejszenie zachorowalności na raka? Chodzi o zwiększenie odporności. Układ immunologiczny jest bardzo zależny od witaminy D – wzmacnia go oraz reguluje działanie. Niski poziom witaminy osłabia organizm, który jest wtedy bardziej podatny na komórki rakowe oraz inne schorzenia, na przykład stwardnienie rozsiane. Pamiętaj jednak, że nie jest to jedyny sposób na wzmocnienie odporności. Naukowcy nie wykazali również stuprocentowego działania. Wszystko zależy od konkretnego organizmu oraz trybu życia, jaki prowadzisz.

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Dawkowanie witaminy D

Jak przyjmować witaminę D, aby zapewnić sobie odpowiednią dzienną dawkę i wzmacniać organizm? W okresie letnim najlepiej spędzać czas na słońcu, jednak trzeba pamiętać o umiejętnej ekspozycji. Wystarczy 10-20 minut, aby zażyć sugerowaną, dzienną dawkę. Naukowcy są jednak w tych kwestiach sprzeczni. Ale wszyscy zgadzają się co do jednego – korzystaj z kremów przeciwsłonecznych, które minimalizują ryzyko raka skóry i oparzeń. Po około 15-minutowej ekspozycji, warto nałożyć krem na odsłonięte miejsca. Co jakiś czas powtarzać tę czynność, ponieważ krem nie działa cały dzień. Gdy słońca nie ma dużo, możesz sięgnąć po suplementy, witaminę dostarczamy także wraz z pożywieniem.

Należy pamiętać, że witamina D to nie samowystarczalny lek. Jest on zaledwie dodatkiem do zdrowego trybu życia i może być pomocny w prawidłowym funkcjonowaniu. Nie należy go stawiać wyżej niż inne witaminy oraz przyjmować jej zbyt dużo, chociażby przez słońce. Nie przesadzaj również z produktami, które zawierają tę witaminę. Chodzi zarówno o kosmetyki, suplementy, jak i żywność.

 

Witamina D w jedzeniu

Witamina D występuje także w żywności, więc w okresie zimowym, gdy dni są o wiele krótsze, warto uzupełniać dietę m.in. o grzyby, jajka, tuńczyka, łososia czy produkty mleczne, które zawierają tę witaminę.

 

Źródło: verywellfit

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Witamina w kroplach

Popularna witamina D3 wycofana. To kolejna wadliwa seria w ciągu ostatnich tygodni

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

„Lekarka na roślinach” o nietypowym sposobie na wzmocnienie odporności: Przytulajmy się na zdrowie!

Przyczyny i sposoby na suche usta. Jak leczyć zajady i kserostomię?

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Krople

Popularna witamina D3 wycofana z aptek. Powodem wady jakościowe

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

„Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego” – podkreśla Zofia Winczewska. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Budzisz się zlana potem? Oto 8 możliwych przyczyn

Kobieta w górach

Niedobór witaminy D czternastokrotnie zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19. Najnowsze badanie naukowców

Suplementacja witaminą D3 i kwasami Omega 3 a choroby autoimmunologiczne. Opublikowano wyniki przełomowego badania  

Suplementacja witaminą D3 i kwasami omega-3 może zapobiec chorobom autoimmunologicznym? Odpowiadają naukowcy

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Czasem trzeba się porządnie wypłakać. Ale musisz pamiętać o ważnej rzeczy

Kobieta

Przyjmowanie witaminy C wraz z lewotyroksyną wpływa korzystnie na choroby tarczycy? Wyjaśnia farmaceutka

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×