Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Slow Motion

7 sposobów, by się nie przeziębiać

7 sposobów, by się nie przeziębiać
Ilustracja: Martyna Wójcik-Śmierska | www.facebook.com/martynawojciksmierska

Proste naturalne patenty, czerpiące m.in. z jogi i ajurwedy, pomogą wzmocnić układ odpornościowy, oczyścić organizm z toksyn, poprawić metabolizm. To również genialny sposób na dodatkową porcję energii!

7 naprawdę prostych czynności dostępnych dla każdego. Teraz, gdy nasz układ odpornościowy pracuje na najwyższych obrotach, są nie do przecenienia. Nie chcesz chorować? Oto żelazne punkty twojego dnia:

 1. Zacznij dzień od szklanki ciepłej wody z sokiem z połowy cytryny i kilkoma plasterkami imbiru

To prawdziwy eliksir zdrowia - rozgrzewa, odkwasza, wzmacnia i pobudza perystaltykę jelit. Cytryna ma odczyn zasadowy i przywraca organizmowi właściwe pH, a imbir znany jest ze swoich właściwości antybakteryjnych. Możesz przygotować sobie więcej takiego napoju do termosu i pić go kilka razy w ciągu dnia, najlepiej pół godziny przed każdym posiłkiem. Ta mikstura jest niewskazana przy wrzodach żołądka, nadkwasocie i nietolerancji soku z cytryny.

2. Wykonaj rozgrzewający, pobudzający organizm i stymulujący trawienie oddech Surya Bedhana

Usiądź z wyprostowanym kręgosłupem w siadzie skrzyżnym lub na krześle. Ułóż dłonie w mudrach. W lewej dłoni złącz kciuk i palec wskazujący, w prawej dłoni zagnij palec środkowy i wskazujący do wnętrza dłoni. Małym palcem i palcem wskazującym prawej dłoni zakryj lewą dziurkę nosa i zrób długi wdech prawą dziurką. Zakryj kciukiem prawą dziurkę nosa, odkryj lewą i zrób nią długi wydech. Zakryj ponownie lewą dziurkę i zrób długi wdech prawą Oddychaj w ten sposób przez 3 minuty.

3. Wytrzymaj 3 minuty w pozycji psa z głową w dół

Ta znana w jodze ze wszechstronnego oddziaływania na organizm asana, nie dość, że wzmacnia i rozciąga praktycznie całe ciało, to także usprawnia pracę układu limfatycznego i pomaga usunąć toksyny z organizmu, w tym nadmiar śluzu z płuc i zatok. Aby wykonać pozycję, zrób klęk podparty, a następnie podwiń palce stop i wyprostuj nogi, odrywając kolana od maty i unosząc biodra do góry (jeśli nie możesz ich całkowicie rozprostować nóg, nie przejmuj się, mogą pozostać ugięte). Dociśnij nasady palców dłoni do podłoża, rozluźnij głowę i zostań w pozycji przez 3 minuty. Jeśli to dla ciebie za długo, zrób asanę 3 razy po minucie.

4. Zjedz ciepłe śniadanie

W chłodne miesiące zapomnij o jogurtach i płatkach z chłodnym mlekiem. Nabiał wychładza organizm i powoduje gromadzenie śluzu, co sprzyja wszelkiego rodzaju infekcjom. Najlepszym pomysłem na jesień i zimę są śniadania gotowane. Wypróbuj gotowane owsianki, jaglanki lub gryczanki. Polecam przepis na Happy Owsiankę: zalej 3 łyżki płatków owsianych szklanką wody, dodaj ½ pokrojonego w drobną kostkę jabłka, odrobinę soli, odrobinę kurkumy, plasterek imbiru, kilka migdałów lub ulubionych orzechów, ¼ łyżeczki siemienia lnianego, 2 suszone morele, opcjonalnie: odrobinę skórki pomarańczowej, kardamon, cynamon i gotuj na małym ogniu przez 10-15 minut do uzyskania gęstej konsystencji, mieszając od czasu do czasu.

5. Codziennie spaceruj przynajmniej przez 15 minut

Zdaniem naukowców, przebywanie na dworze w zimne dni wzmacnia układ odpornościowy, a dodatkowo zimno pomaga spalić zbędny tłuszczyk. Spacer doda ci energii, dotlenisz się, pobudzisz do pracy układ limfatyczny odpowiedzialny za usuwanie toksyn z organizmu, a jeśli masz katar, niska temperatura obkurczy śluzówki nosa i ułatwi oddychanie. Zatem ubierz się ciepło, załóż wygodne buty i przynajmniej jeden przystanek do pracy przejdź na piechotę.

6. Jedz zupy

Pełne witamin, lekkostrawne i rozgrzewające zupy pomogą na przetrwać jesień i zimę w dobrym zdrowiu. W chłodne miesiące doskonale sprawdzają się gęste zupy kremy, które możesz szybko przygotować praktycznie ze wszystkich warzyw. Prawdziwym hitem jest też sycący krupnik z ultrazdrowej kaszy jaglanej, zalecanej w profilaktyce przeziębień ze względu na swoje właściwości antywirusowe.

Przepis:

Na 2 duże porcje krupniku potrzebujesz: 1 marchewkę,  1 pietruszkę, 1 ziemniaka, 2 ząbki czosnku pół szklanki kaszy jaglanej, 750 ml wody sól, pieprz, majeranek, zioła prowansalskie, 2 plasterki imbiru, kilka ziarenek pieprzu, kilka ziarenek ziela angielskiego, liść laurowy. Kaszę jaglaną dobrze wypłucz. W garnku o grubym dnie przesmaż na sucho czosnek pokrojony na ćwiartki, pokrojona marchewkę, pietruszkę, ziemniaka. Dodaj przyprawy i zamieszaj. Dodaj kaszę. Dodaj gorącej wody i gotuj całość na wolnym ogniu do miękkości składników (około 20 minut). Posól, popieprz do smaku. Podawaj z dużą ilością natki (dodatkowa dawka witaminy C).

7. Medytuj

Udowodniono, że medytacja zwiększa odporność organizmu. Grupę osób poddanych treningowi medytacyjnemu uczestniczących w programie badawczym zaszczepiono na grypę. Szczepionkę podano również osobom niemedytującym. Okazało się, że najwyższe stężenie przeciwciał miały osoby medytujące (badanie przeprowadzone przez profesora Richarda Davidsona, University of Wisconsin – Madison, USA). Jak medytować? Tutaj znajdziecie wskazówki dla początkujących.

 
Przepisy na owsiankę i krupnik jaglany pochodzą z mojej książki „Happy Detoks” 



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy