Przejdź do treści

Agnieszka Zapart: Porównywanie jest zawsze źródłem cierpienia – nieważne, czy porównujesz się w dół czy w górę

Agnieszka Zapart: Porównywanie jest zawsze źródłem cierpienia – nieważne czy porównujesz się w dół czy w górę
Agnieszka Zapart: Porównywanie jest zawsze źródłem cierpienia – nieważne czy porównujesz się w dół czy w górę / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
laboratorium, badanie próbki małpiej ospy
Małpia ospa w Europie – potwierdzone przypadki. Czy jest groźna i jakie daje objawy?
para w łóżku
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Pocałunek to samo zdrowie / istock
Całowanie się jest zdrowe. Jakie plusy dla organizmu za sobą niesie?
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog mówi nam, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog wyjaśnia, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tomasz Dzieciątkowski: obawy dotyczące szczepionek przeciw COVID-19 i chorób powodujących bezpłodność kobiet są bezpodstawne

„Pół biedy, jeśli patrzymy na innych i przez porównanie inspirujemy się tym, co robi. Gorzej, jeśli taka sytuacja podkopuje nasze poczucie własnej wartości, wiarę w siebie, sprawia, że zaczynamy się miotać i nie działamy w zgodzie ze sobą” – podkreśla psychoterapeutka Agnieszka Zapart. Podsuwa pomysł na to, jak porównywanie się do innych osób stłumić w zarodku.

Cios dla poczucia własnej wartości

„Kiedy na studiach, mówiliśmy o mechanizmie porównywania, wykładowca twierdził, że może on być sposobem na poprawienie samopoczucia – kiedy porównujesz się z 'gorszymi' od siebie. Mój superwizor z kolei zwykł mawiać, że porównywanie jest źródłem cierpienia – nieważne, czy porównujesz się w dół czy w górę – zawsze ktoś cierpi” – pisze na swoim profilu na Insagramie Agnieszka Zapart.

Jak dodaje, najczęściej jednak mimo wszystko porównujemy się po prostu z innymi, zapominając, że oni są… no właśnie – inni. Pisze, że pół biedy, jeśli patrzymy na innych i przez porównanie inspirujemy się tym, co robi. Gorzej, jeśli taka sytuacja podkopuje nasze poczucie własnej wartości, wiarę w siebie, „sprawia, że zaczynamy się miotać i nie działamy w zgodzie ze sobą”.

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

Jak nie porównywać się z innymi?

Psychoterapeutka pisze, że i w jej życiu był taki moment, kiedy porównywała się z innymi, gdy przeglądała na Instagramie inne profile o zdrowiu psychicznym. Ale trafiła wtedy na podcast Oli Budzyńskiej o łączeniu macierzyństwa z własnym biznesem. Jedna z gościń, Magdalena Komsta, sprzedała w nim swój patent na nieporównywanie się z innymi.

Powiedziała, że jak tylko łapie się na porównywaniu do kogoś, zadaje sobie szereg pytań, by sprawdzić, czy aby na pewno to porównanie jest adekwatne. Pyta siebie, czy to obiekt porównań to mężczyzna, czy kobieta. Jeśli mężczyzna, to przestaję się do niego porównywać, bo przecież oni żyją w zupełnie innych warunkach społeczno-kulturowych niż kobiety. Jeśli kobieta, to pyta siebie, w jakim jest wieku. Jeśli podobnym, to czy ma dzieci, ile itd. Schemat zadawania pytań Zapart rozrysowała na obrazku, który opublikowała w galerii zdjęć na swoim profilu na Instagramie.

„Bardzo spodobała mi się ta metoda – dzięki niej, bardzo szybko można sobie przypomnieć, że jesteśmy zupełnie różni. Nie ma drugiej osoby z takim samym kontekstem, startem, zapleczem i doświadczeniem, aby proces porównywania się w ogóle miał sens” – podkreśla psychoterapeutka. „Kiedy porównuję się, cierpię, odrywam od siebie i gubię. Przejście przez taki schematyczny proces zadawania pytań pomaga odpuszczać sobie porównywanie i pozwala bardziej skupić się na robieniu swojego” – dodaje.

A wy często porównujecie się do innych? Jaki jest wasz sposób na to, żeby tego uniknąć?

Obrazkoterapia na Instagramie

Agnieszka Zapart to psycholożka i psychoterapeutka, a pasji – rysowniczka. Jest twórczynią „Kreseczki” – bohaterki „Obrazkoterapii”. Wspiera w trudnościach i inspiruje do rozwoju. Od 2014 roku prowadzi bloga psychologicznego – Obrazkoterapia. Jej profil na Instagramie Obrazkoterapia  śledzi ponad 27 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Kiedy na studiach, mówiliśmy o mechanizmie porównywania, wykładowca twierdził, że może on być sposobem na poprawienie samopoczucia – kiedy porównujesz się z „gorszymi” od siebie. Mój superwizor z kolei zwykł mawiać, że porównywanie jest źródłem cierpienia – nie ważne czy porównujesz się w dół czy w górę – zawsze ktoś cierpi. Najczęściej jednak mimo wszystko porównujemy się po prostu z innymi, zapominając, że oni są…no właśnie inni. Pół biedy jeśli patrzymy na innych i, przez porównanie, inspirujemy się tym co robią, aby lepiej robić to czym sami się zajmujemy. Gorzej jeśli taka sytuacja podkopuje nasze poczucie własnej wartości, wiarę w siebie, sprawia, że zaczynamy się miotać i nie działamy w zgodzie ze sobą. Był taki moment, że i mnie to dotykało, gdy przeglądałam na insta inne profile o zdrowiu psychicznym. Wtedy trafiłam na podcast Ola Budzynska o łączeniu macierzyństwa z własnym biznesem. Jedna z gościń sprzedała w nim swój patent na nieporównywanie się z innymi. Powiedziała mniej więcej tak: jak tylko łapię się na porównywaniu do kogoś, zadaję sobie szereg pytań, aby sprawdzić czy aby na pewno to porównanie jest adekwatne. Pytam siebie czy to obiekt porównań to mężczyzna czy kobieta. Jeśłi mężczyzna to przestaję porównywać, bo oni żyją w zupełnie innych warunkach społeczno-kulturowych niż kobiety. Jeśli kobieta, to pytam siebie w jakim jest wieku? Jak podobnym, to czy ma dzieci? Ile? I tak dalej… przy czym, rzadko dochodzi się do choćby 3 piętra pytań. Schemat rozrysowałam Wam na drugim obrazku, bo tak bardzo spodobała mi się ta metoda – dzięki niej, bardzo szybko można sobie przypomnieć, że jesteśmy zupełnie różni. Nie ma drugiej osoby z takim samym kontekstem, startem, zapleczem i doświadczeniem, aby proces porównywania się w ogóle miał sens. Kiedy porównuję się, cierpię, odrywam od siebie i gubię. Przejście przez taki schematyczny proces zadawania pytań, pomaga odpuszczać sobie porównywanie i pozwala bardziej skupić się na robieniu swojego. Jak Ci się widzi taki sposób nieporównywania z innymi? #porównanie #inni #relacje #relacja #selflove #selfcare #świadomość #dbamosiebie #dbamozdrowie #zdrowiepsychiczne #kochamsiebie #obrazkoterapia

Post udostępniony przez Obrazkoterapia (@obrazkoterapia)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Katarzyna Rudnicka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Pacjentem jest rodzina, a nie dziecko

Marzena Barszcz, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś swoim ciałem

SESJA TERAPEUTYCZNA: Im bardziej czegoś nie ma, tym bardziej jest

Janina Bąk

Janina Bąk: choroba dała mi 58 blizn po samookaleczeniach. Takich, których nie da się usunąć

Dagmara Seliga

Własny biznes to twoje marzenie? Coach Dagmara Seliga radzi, jak się za to zabrać [WIDEO]

Robert Szostek, psychoterapeuta

SESJA TERAPEUTYCZNA: Najkrócej, jak to tylko jest możliwe

Dorota Ostrowska-Karwat, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Człowiek sam wie, co dla niego najlepsze

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Dagmara Seliga

Dagmara Seliga: Syndrom oszusta częściej dotyka kobiety. Żyją w ciągłym lęku [WIDEO]

Joanna Dukiewicz, współtwórczyni inicjatywy Terapeuci dla LGBT+

„Osobom LGBT+ potrzebne jest poczucie, że nie są pozostawione same sobie” – mówi Joanna Dukiewicz, współtwórczyni inicjatywy „Terapeuci dla LGBT+”

EMDR – co to jest, jak przebiega, czy jest skuteczne?

Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu

Dagmara Seliga

Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]

Kobieta leży na podłodze

Niekontrolowane wybuchy złości – gdzie leży ich źródło? Wyjaśnia psycholożka Anna Wietrzykowska

Psycholożka przyjmuje pacjentó na wizycie. Siedzi na krześle i robi notatki

Chciałabyś usłyszeć od swojego lekarza, że nie chce cię dłużej leczyć? Psychiatra zrobiła ankietę

Arteterapia – na czym polega terapeutyczna moc sztuki?

Terapia kognitywna A. Becka - na czym polega?

Terapia kognitywna – na czym polega terapia poznawcza? Efekty

Terapia Gestalt

Psychologia Gestalt – dla kogo jest terapia Gestalt (postaci)?

Psychoterapia / gettyimages

Pierwsza wizyta u psychoterapeuty. Co powinnaś o niej wiedzieć?

Terapia poznawczo-behawioralna, czyli nauka oduczania

Terapia poznawczo-behawioralna, czyli nauka oduczania

Ruszyła akcja bezpłatnej pomocy psychologicznej/Pexels

Potrzebujesz wsparcia psychologa w związku z pandemią koronawirusa? Ruszyła akcja bezpłatnej pomocy

Ustawienia rodzinne Berta Hellingera

Ustawienia rodzinne Berta Hellingera

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?