Przejdź do treści

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Myślisz, że krzywdę swoim plecom możesz zrobić, tylko dźwigając regał przy przeprowadzce? Wypadnięciem dysku i wizytą u ortopedy może się skończyć nawet… niewinne kichnięcie! Fizjoterapeuta podpowiada, jak omijać kręgosłupowe pułapki przy codziennych czynnościach. Macie tu same konkrety!

Kręgosłup jest zaprojektowany do znoszenia bardzo dużych obciążeń – pod warunkiem że nie sabotujemy jego pracy. A robimy to niemal cały czas, w niewłaściwy sposób wykonując najprostsze domowe czynności. Dlatego zapytaliśmy Piotra Turskiego, specjalistę od fizjoterapii, jak funkcjonować na co dzień, by nasz kręgosłup był zadowolony. Za troskę odwdzięczy się nam brakiem bólu!

1. Łazienka wysokiego ryzyka

Częstą przyczyną ostrego bólu pleców jest… poranna krzątanina w łazience. A dokładnie sięganie do stojących na podłodze szafek wykonywane przy jednoczesnym skręcie ciała, kiedy chcemy np. ominąć partnera lub dziecko. Rano śpiący jest nie tylko nasz mózg, ale także mięśnie i stawy. Gdy zmusimy zastany po nocy kręgosłup do takiej nagłej gimnastyki, możemy zakończyć poranek w gabinecie ortopedy.

– Natura wymyśliła kręgosłup tak, że jest odporny na zginanie nawet pod dużym obciążeniem. Pod warunkiem że do zgięcia nie dochodzi skręt ciała. Gdy się skręcamy, „rozplatają” się włókna obudowujące spiralami krążki międzykręgowe w kręgosłupie, co powoduje, że znajdujące się w krążku jądro miażdżyste może wysunąć się do tyłu, do kanału kręgowego. Czyli wypada nam dysk i zaczyna uciskać na rdzeń kręgowy lub nerwy. Efektem jest rwa kulszowa albo udowa, silny ból idący po nerwie w dół do nogi – mówi Piotr Turski.

Dlatego najlepiej sięgaj do nisko stojących szafek, stojąc do nich twarzą, na wprost. Albo umieść przybory toaletowe wyżej – gdy się skręcasz, sięgając do szafki nad głową, twojemu kręgosłupowi nic nie grozi.

2. Striptiz wszędzie, ale nie w aucie

Zimno, coraz zimniej. Jak najszybciej wskakujesz do samochodu i włączasz ogrzewanie. Po kwadransie zaczynasz się pocić, więc na czerwonym ściągasz bluzę czy kurtkę i rzucasz ją na tylne siedzenie. Błąd!

– Mamy tu znów kombinację tego, czego kręgosłup nie znosi: zgięcie kręgosłupa lędźwiowego z dużą rotacją tułowia – mówi fizjoterapeuta. – Do tego wykonujemy ten ruch nagle i szybko, bo zaraz będzie zielone światło.

A jądra miażdżyste tylko hop, hop, wyskakują z naszych krążków – robiąc striptiz w samochodzie (a także sięgając po torbę na tylne siedzenie czy szukając zabawki, którą zrzucił na podłogę przypięty w foteliku maluch), znowu narażamy się na wypadnięcie dysku. Dlatego rozbierajmy się przed wejściem do auta albo zaparkujmy na chwilę na poboczu i wysiądźmy z niego, by to zrobić.

3. „Chcesz na rączki?”. Coś o dzieciach i zwierzakach…

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Dzieci i zwierzęta domowe są lekkie, podnieść je to żaden problem. Mają jednak dwie cechy, które mogą być zabójcze dla naszego kręgosłupa – są małe i bardzo ruchliwe.

–  Jeżeli podnosimy dziecko albo kota czy psa, róbmy to, stojąc do nich twarzą. Nie zginajmy się wpół, skręcając jednocześnie w bok i unosząc do góry ciężar, bo ta kombinacja ruchów jest ogromnym wyzwaniem dla kręgosłupa – tłumaczy nasz ekspert.

Najlepiej kucnij na wprost przed nimi, złap je porządnie i podnoś, trzymając blisko ciała. Bo podnoszenia ciężarów w wyciągniętych rękach kręgosłup również nie lubi.

– Gdy podnosimy coś ciężkiego, trzymając to odsunięte od ciała, ciężar „podnosi” nie najmocniejsza, osiowa część kręgosłupa, czyli trzony kręgów, tylko krótkie mięśnie i więzadła, które szybko ulegają przeciążeniu – tłumaczy Piotr Turski. – Podnosząc nawet duży ciężar, ale blisko kręgosłupa, nie zrobimy sobie krzywdy.

4. Kichnąć, jak to łatwo powiedzieć!

Kichnięcie to mały tajfun w brzuchu, który odczuwa również twój kręgosłup.

– Gdy kichamy, ruch przepony powoduje gwałtowe zwiększenie ciśnienia w jamie brzusznej, a ten wzrost odczuwają krążki międzykręgowe w kręgosłupie. Jeśli kichamy gwałtownie, pochylając głowę,  dochodzi do zgięcia kręgosłupa – także w odcinku lędźwiowym, co osłabia pracę więzadeł. Energia kinetyczna z przepony uderza w krążki i może spowodować, że krążek dosłownie wystrzeli do kanału kręgowego – ostrzega fizjoterapeuta.

Jak kichać, żeby dysk nam nie wypadł?

– Patrząc w sufit albo z cofniętą brodą. Wtedy cały nacisk idzie na trzony kręgosłupa, a nie więzadła, i nie powoduje takiego dużego zgięcia w odcinku lędźwiowym – radzi Piotr Turski.

5. Na kanapie siedzi leń…

… i bawi się tabletem cały dzień. A rehabilitanci aż zacierają ręce z uciechy, że zaraz będą mieli następnego klienta.

– Gdy siedzimy prosto, kręgosłup ma stabilizację mięśniowo-więzadłowo-szkieletową. Kiedy niedbale zwisamy z kanapy, mięśnie nie pracują i rozluźniają się długie więzadła w kręgosłupie, co powoduje ich uelastycznienie i stan zapalny. Więzadła nie mają swoich naczyń krwionośnych i są odżywiane przez otaczające je mięśnie, wtedy, gdy te ostatnie pracują. Bez pomocy mięśni już po paru kwadransach w więzadłach zaczyna się proces zapalny – mówi nasz ekspert. – Jego efektem jest przewlekły ból kręgosłupa, z którym ludzie mogą walczyć nawet latami.

Dlatego gdy siedzisz na kanapie, dosuń plecy do oparcia i włóż małą poduszkę pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Tablet trzymaj na wysokości głowy, a laptop postaw na stoliku do kawy. Nie, nie bierz go na kolana.

– Pracowanie na laptopie podczas siedzenia na kanapie to jedna z gorszych rzeczy, jakie możemy zafundować kręgosłupowi – mówi Piotr Turski. –  Mięśnie nie działają, więc kręgosłup „wisi” na więzadłach, które wytrzymują w takiej pozycji zaledwie kwadrans. Do tego dochodzi zgięcie niemal w każdym odcinku kręgosłupa. Gdyby kręgosłup mógł mówić, to właśnie wtedy krzyczałby do nas „Ratunku!”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kasia Bigos ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup. Propozycje Kasi Bigos

Trzy kobiety stoją przy barze w klubie, jeda pije drinka. Śmieją sie i rozmawiają

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Jędrne piersi to zdrowe piersi! Zobacz, jak je zbadać, by uniknąć błędów

Jestem ciągle zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

Co może boleć ze stresu?

kobieta w ciasnym pomieszczeniu

Klaustrofobia – na czym polega schorzenie i jak sobie z nim radzić?

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

znudzone dziecko

ADHD – czym się objawia i kogo dotyka najczęściej?

kobieta trzymająca się za bolący prawy bark

Ból stawów barkowych, czyli objaw o charakterze miejscowym i rzutowanym – domowe sposoby walki z dolegliwością

Natychmiastowa ulga dla kręgosłupa. Ćwiczenia na ból pleców

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Kobieta pod zabiegu mikrodermabrazji

Mikrodermabrazja – na czym polega ten zabieg i czy jest skuteczny?

Ćwiczenia na ból pleców i szyi. Rozluźnij kręgosłup i zapomnij o bólu

Kobieta cierpiąca na obsesję korzysta z telefonu komórkowego

Obsesja – jak może się objawiać? Czy leczenie może pomóc pozbyć się obsesji?

kobieta siedząca na łóżku trzymająca się za lędźwie

Co może oznaczać ból w kościach? Przyczyny, charakter, sposoby łagodzenia dolegliwości

alergolog

Lekarz alergolog – kim jest, czym się zajmuje i jak wygląda wizyta?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Osoba cierpiąca na osteomalację

Czym jest osteomalacja? Poznaj objawy choroby i dowiedz się, jakie leczenie można zastosować

Kobieta na wizycie u lekarza na badaniu profilaktycznym

Badania profilaktyczne – jak często je wykonywać? Najlepszy sposób na kontrolę stanu zdrowia

Zaburzony skład krwi czyli małopłytkowość

Małopłytkowość – jakie są przyczyny małopłytkowości i skuteczne sposoby leczenia?

Kobieta po zabiegu wymazu z pochwy

Rodzaje, wskazania i interpretacja wyników wymazów z pochwy

Kobieta cierpiąca na kifozę piersiową na masażu

Kifoza piersiowa – kiedy fizjologiczny łuk kręgosłupa ewoluuje do patologicznej postaci?

Lekarz diagnozujący objaw Goldflama

Jak zbadać objaw Goldflama i o czym on świadczy? Jak interpretować wynik badania?

Kobieta cierpiąca z powodu protruzji

Protruzja – przyczyny, objawy i leczenie schorzenia krążków kręgosłupa